Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 764 ggr
BiGavia
0

Årets sista Nymåne 2008

Nymåne den sista för i år 2008

Kan inte vara mer bedårande!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
0

Såå, nu är jag glad! Nu kan kan jag återgå till livet bortom skärmen en stund igen! Tack vad fint!!! Här är mulet, kanske kommer det snö!

BiGavia
0

himeln e fantastiskHimlen e full av underbara färger!

Bappho
0

#2 Det var en vacker himmel med många färger.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
0

Tack Bigavia! Såg henne tillsammans med Venus för nån timme sedan när jag varit och tvättat bilen inför nyårsfirandet.

Vacker solnedgång också! Tänk om jag hade en bra kamera jag med…

BiGavia
0

nymåne å venus

De var nog det här fridelfina!

Keylie
0

Vilken vackra bilder!!

Blodeuwedd
0

Åååå den såg jag oxå…  Så stark så klar.. ville fånga på bild men hade ej kamera.. men det hade ju du BiG.. ;)

Vackert!!!

Coturnix
0

#2 Ismoln! ?;) Men vad tjusigt! Hur många har fått möjligheten att se det?

fridelfina
0

Tack Bigavia, precis den synen var det jag såg ju! Tur att nån har en bra kamera att fota med!

Coturnix, kallas det för ismoln? Vackert fenomen och namn förstås!

BiGavia
0

Pärlemormoln bildas ibland när det blåser kraftigt över Skanderna (fjällen) och om temperaturen på dessa höjder är tillräckligt låg. På läsidan bildas vågor på vars toppar temperaturen blir låg och det lilla vatten som finns på dessa höjder kondenserar till droppar tillsammans med svavelsyra och salpetersyra.

Dropparna som bildas får ungefär samma storlek, vilket medför att ljuset sprids på ett likartat sätt för respektive våglängd. Därmed sker en färgseparering, som vi ser såsom vackra pärlemorskimrande moln. Om dessa moln bildas under andra förhållanden eller om de består en längre tid blir dropparna inte är lika stora. Då uppstår inte någon klar färgseparering utan molnen blir då mer silvervita.

Att det har blåst över de norra delarna av fjällen är känt och att temperaturen var låg på cirka 20 km höjd, lägre än -70 brukar behövas, framgår från följande amerikanska sajt:

»»Temperaturanalyser från NOAA
Text är från smhi!

Bappho
0

BiGavia, är det sällan du ser dessa moln?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BiGavia
0

Brukar se dem den här tiden på året, men nu var det extremt mycket!Skrattande