Tacksam för hjälp
Finns det något speciellt som har hänt i Norge under Norges historia som har med det ockulta att göra?
Anledningen till frågan är att min pojkvän har börjat skriva på norska (och då ska man veta att han inte kan norska), och han får orden till sig. Han har börjat att drömma på norska och skriver dikter i drömmarna på norska. Han kan inte stänga ner och känner sig jätte konstig eftersom han inte fattar vad han ska ha norskan till, därav frågan jag ställde ovan.
Tack på förhand
MVH Almatari
Först å främst: Skriver han på bokmål eller nynorsk?
Får man se ngt han skrivit tack?

Detta är tre utav hans hitintills 6 verk.
Han blandar dialekter, men huvudsak bokmål.
Ut fra
Ut fra nattens skygge
Vokser den seg sterk
Det er han den stygge
I sin morgenserk
Fra mørket han stiger
For å møte dagens lys
Han bukker og neier
Ved øyne som gir gys
Tidenes start
Fra tidenes start
Til tiden i dette nå
Har alt vært klart
For den som villet gå
Veien har vært rett
Uten kurver og hjørne
Men ingenting er noen gang lett
Ikke engang med styrken av en bjørn
Kjempe må man likevel gjøre
For at finne sitt indre ja
Man må se og høre
For å kunne leve og ha det bra
Livets reise
Gjennom årene som gått
Har jeg meg mye lært
Alt fra stort, til lite og smått
Som jeg en gang hatt kjært
Jeg har vandret langs enger
Over fjell og gjennom daler
I streben etter mere penger
Bare for å slite ut mine sandaler
Saker har jeg enn dog funnet
På min livets reise
Som jeg da ikke kunnet
Saker som fått meg å deise
Men jeg har alltid reist meg opp
På sterkere og stødigere grunn
Jeg har på så vis nådd min topp
Også om jeg ligget som død på bunn
tja ingen aning vad det kan vara
han har väl lärt sig norska och vill impa
Mvh, T

Skulle inte tro så nej.
Han har bara skrivit på norska i drygt 2 veckor, så jag tror knappast att det är för att impa. Och skulle han gått och lärt sig Norska skulle jag vetat det eftersom vi bor ihop.
Så du kan lägga ner dina spydiga kommentarer.

Han har väl läst om Tidenes start i de norska tidningarna nyligen och blivit inspirerad. Det är inte ockult.

#4 han kanske bara ville impa med ett skämt?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Olof den Helige !!
Vid dödsplatsen slog en stor källa upp och det ledde till mång pilgrimsvandringar till Nidaros.
Finns det någon här som kan norska och kan göra en bedömning av språket?
Om det nu är så att han plötsligt börjat skriva på norska skulle jag tro att orsaken var något som rörde honom personligen, än att det hänt något dramatiskt i Norges ockulta historia. Om man tror på någon form av reinkarnation kan det vara en tänkbar förklaring. Eller så är det helt enkelt något han hört/läst som fått fäste i hans undermedvetna och nu manifesterar sig på det här sättet.

Svenskan och norskan sägs bestå till 90 % av samma ordförråd. Därför känns det inte helt otroligt att man med lite inspiration skulle kunna skriva och tala ganska bra norska. Detsamma gäller danska (även om uttalet ligger oss svenskar i fatet). Ändå tycker jag att det du beskriver låter spännande, Almatari. Ockult eller ej. 

ALLA länder har väl mer eller mindre olika ockulta historier och platser. Och hur skulle man kunna veta det, och vad räknas som ockult historia?
Jag hade en gång en pojkvän som spelade i ett band. De hade starka texter som krävde mycket. En kväll skrev jag nästan som i spökskrift en text, och när jag senare träffade honom så berättade han om den senaste låten - texten var kusligt likt vad jag själv skrivit. Man kan dela tankar med varandra väldigt bra. Kanske han inte har läst norsk poesi, men en vän till honom har gjort det? Många metalband sjunger gärna på gammal norska vad jag förstått, eller de försöker låta som det iaf.. ja det språket finns lite här och var, jag tror att det är lätt att snappa upp sånt i etern, eller ur sig själv, plockar upp ur brunnen som är ens jags samlade lingvistik.
Tanken tar alltid lättaste vägen igenom, även ord och språk. De svåraste frågorna, har sällan svåra svar.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hur kommer det sig att väldigt många på denna sidan dock inte alla bara är otrevliga när man ställer en fråga eller behöver hjälp. Trodde att detta var en sida där man kunde träffa likasinnade och inte bli dumförklarad för saker som andra inte förstår sig på.
Men tydligen hade jag väldigt fel. Besviken är jag i alla fall.

"Men jeg har alltid reist meg opp På sterkere og stødigere grunn Jeg har på så vis nådd min topp Også om jeg ligget som død på bunn"
Det är det, ingen är elak. Alla vill bara väl.

Enligt mej så verkar inga svar otrevliga. Dom flesta verkar bara skriva vad dom tror är förklaringen. Själv så tror jag att Viper har ganska rätt.
'Om man tror på någon form av reinkarnation kan det vara en tänkbar förklaring. Eller så är det helt enkelt något han hört/läst som fått fäste i hans undermedvetna och nu manifesterar sig på det här sättet.'

Jag tror inte Norges ockulta historia har något att göra med din pojkväns nyfunna norsktänkande.
Antagligen så kommer det ur honom själv. Kanske behövde han ett nytt djup, en ny utmaning i sitt skrivande och har hittat det i norskan? (jag tar för givet att han skriver poesi sen tidigare?) Som Spindelfot så vackert sade; "… plockar upp ur brunnen som är ens jags samlade lingvistik."
Eller så har han kopplat upp sig mot ngn/ngt som "föder" honom med ord och drömmar. Vem vet, en norsktalande musa kanske har fattat tycke för honom ;)