Giftet saffran
Saffran är ett farligt gift och den dödliga dosen är 10 gram (omkring 1200 märkesflikar från saffranskrokusens blommor). Saffranskrokus är en fin höstblommande krokus. Tyvärr är övervintringen dålig i vårt klimat som jag konstaterar efter två odlingsförsök men fina blommor var det.
Var förr en vanlig medcinalväxt med kramplösande och lugnande effekt.
Saffran är också en bra färgväxt.

Tack för infon.
MVH Isnornin
Så vad sker om jag dricker 10 gram saffran i en kopp the?
HUR dör man?
Mvh, T

En gissning att hjärtat stannar. Ja hur som helst så gör det ju det i alla fall när någon dör. Inte värt att prova.
Men dricker du bara så händer inget eftersom saffran inte är vattenlösligt.
Och äckligt som fan är det också! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#2 Du dör med en vackert gyllengul hudton. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#4 Kan bara hålla med…vettiga människor borde veta att de är ett gift så illa som de smakar…

What nurtures me, kills me!
// saffransälskare
Saffran som textilfärg är inte någon bra idé, den gula färg man får fram är inte ljusäkta, dvs färgen bleks väldigt snabbt.
Ska man färga gult rekommenderar jag att man använder andra färgämnen och som ger bättre färg och samt inte är lika dyrt…. med tanke på att de flesta färgämnena som man använder mäts upp i ca 50g per 100g garn. men det varierar ju också kraftigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vad man nu skulle käka 10 g saffran för ;P

för att uppnå ett MÄRKligt tillstånd…saffranskoma!!!;)