Nötväckan
Jag tänkte bara kolla om någon här vet om nötväckan har någon särskild betydelse eller uppgift i myter od.
I söndags var en nötväcka med om en lite speciell händelse. Förvisso på ett medeltida kykdop, vilket kanske inte rikigt hör hemma här, men ändå. Vi gick i procession till kyrkan från marknadsområdet (vi var på medeltidsmarknad i leksand). Dörrarna stod öppna, och en nötväcka hade hittat in, och flög runt hela tiden, utan att ha panik eller verka särskilt illa berörd av att vara inomhus. Hela lilla Hildas familj, mamma, pappa, storebror och storasyster och så jag som är gudmor, gick farm i kyrkan, det var lite textläsning od, sedan skedde själva dopceremonin, lite medeltidigat med olja i pannan och salt undert ungan, så det traditionella vattnet på huvudet och lillasyster fick torka pannan sedan. Under hela den delen, satt nötväckan alldeles stilla på korset som hängde över oss. När ljuset var tänt och vi gick och satte oss igen, flög han vidare.
Givetvis blev nötväckan speciell, och jag har beställt en tovad nötväcka som lite försenad dopgåva av en hantverkare på marknaden. Lite undrar jag nu om nötväckan i sig har någon betydelse i gamla myter och folktro.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag vet inte.. men jag har hört att de döda kan hälsa på som fåglar.. så som att om det sitter en fågel på fönsterbläcket och tittar på dig och du känner att det är mer än en fågel så kan det vara nån död anhörig.

så här står det om nötväckan i boken djurens språk: Inse ditt sanna värde och din existens. Min gåva till dig är vissheten om att du är bäst.
Nötväckan förnekar sig inte. Den vet att den är bäst. kram tindra
Det kanske var den som döptes kraftdjur? x)

#2: Lite OT, men skulle du kunna kolla upp vad sädesärlan står för i den där boken?
Frid & Ljus!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Vet inget om nötväckan i folktron, men vill gärna tipsa om Björn von Rosens klassiker Samtal med en nötväcka från 1966.
("Författaren berättar hur han sitter i sin trädgård och arbetar i en robust trästol. På armstödet har han kaffe och kakor som särskilt de många talgoxarna är intresserade av. De brukar få lite smulor. Så en dag finns där också en nötväcka, som kommer oftare och oftare - hon vill också ha smulor - och får så småningom namnet Pumpan.
En vinter ligger konstnären sjuk i flera månader. Hans hustru fyller tomma tändsticksaskar med smulor, med hampagrön och ostbitar och placerar dem på sovrummets fönsterbräda. Småfåglarna samlar där för att få sig ett skrovmål, även nötväckan.
En dag när Björn öppnar fönstret och håller ut handen med smulor tar Pumpan smulorna ur handen och t o m dröjer sig kvar någon sekund i handen. Känslan av hennes små torra klor blev kvar länge i fingerkantens hud, när jag hade gått tillbaka till sängen igen, säger Björn. Detta blir upptakten till en daglig ceremoni. Björn öppnar fönstret, sträcker ut handen och nötväckan är genast där.")
från http://www.interbib.se/default.asp?id=44746&ptid=
Deras vänskap varar i nio år! 

Sädesärlan säger:
Våga prova. Din gåva är att ha en egen uppfattning.
Här gäller det att skaffa dig en egen uppfattning och inte fastna i tvekan
Fin upplevelse i alla fall tycker jag.

#6: Tack ska du ha! :)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu