Helgalet fynd..
Jag cyklar överallt. Jag cyklar även med mitt barn i barnstol, permanent monterad bak på pakethållaren. Även nu när det är vinter så cyklar jag, sålänge det inte är alldeles för isigt på vägarna.
Idag hade jag varit och handlat.. utan barn. Skulle lasta mina kassar i korgen. Då ser jag något konstigt under barnstolen, och böjer mig ner och kollar.
En liten fågel, gulmagad tror jag, så antagligen en blåmes, ligger fastklämd på ett bestialiskt vis mellan barnstol och pakethållare. Jag förstår inte alls, hur den kan ha hamnat där! Hur lyckas man med det konststycket.. Att ens som fågel befinna sig under en barnstol och dessutom klämmas fast på det berghårda sättet jag tror att den är fastklämd på. Det är riktigt creepy!
Min cykel står utomhus i stort sett året runt..
Jag ser det som en slags present, tror jag, imorgon ska jag försöka ta loss den lilla fågeln och ta vara på den.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

imorgon, skall du försöka ta fast den lilla fågeln och ta vara på den.
Men snälla nån, djurplågare där, varför inte ta loss den nu?
Igår, på vår väg till bronsålderslabyrinten, så fick vi också en del gåvor, jag vet inte vilken den viktigaste var (sådant vet man sällan förräns i efterhand) men pinnarna/trollstavarna, som bara låg och väntade mitt på vägen på oss, kändes fantastiska.
Min hade en orm ristad (förmodligen av någon insekt som hade krupit innanför barken på trädet) och cassiopeias hade två övertydliga initialer inristade förmodligen av en liknande insekt.
Vi fick en fantastisk upplevelse där uppe, jag önskar dig sp-fot en lika fantastisk yule och ta väl vara på alla delarna, från din speciella lilla inkilade julgåva, snacka om övertydlighet i ditt fall, inte bara hamnar den i din väg, den skall kilas fast vid dig, så du inte missar hinten.
#1 Skulle nog säga att den är död.. Därför hon inte tar loss den direkt:p

Ja, förstås är den död..
Min man har förbjudit mig att ta in den..pga bakterier osv men, hahaha, har han helt missat att vi har ett helt frysfack i frysen fulla av fågelben, huvuden, andra presenter.
Enligt Solögas bok Djurens språk säger blåmesen så här:
Låt dig inspireras av ögonblicket och fånga tillfället i flykten. Lev och agera helt i nuet. Din gåva är att vara spontan.
#4 Mina blåmesar har sagt att Brun-, eh, Solöga helt missuppfattat dem. De är egentligen intellektuella tungviktare som försöker planera sina liv minutiöst. :P
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Haha, ja då kan man undra vad det betyder att hitta en stendöd blåmes, ihjälklämd på bestialiskt vis.
#6 Att den misslyckades med planeringen? ;) Eller hade den månne en death-wish?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#8 Ja kanske, detta kanske är vad spontanitet leder till, tillslut blir du krossad, av någon som har mer makt än dig, rent evolutionsmässigt. Vilket jag ur bitter synvinkel tycker låter vettigt ändå.
Hur kom fågeln in där!?

Är det någon som vet hur man tar vara på småfåglar?
torkar man dem, eller vad är det man gör?

jag hade begravt den, men det är jag det ^^
vad man annars kan göra vet ja inte. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Döden betyder ju inte alltid just döden. Det betyder också pånyttfödelse… Ut med det gamla och in med det nya.
Blåmesar är ju inte så stora och vintertid brukar de försöka hitta varma skyddade platser där de kan krypa in och gömma sig. Man kan stöta på dem på konstiga ställen ibland.
Jag minns förra vintern när jag gick fram till min hästskalle jag har i cirkeln, då föll det en mes ut ur näsan på den rätt in i mitt bröst. De första sekunderna var jag helsäker på att det var en ande som slapp ut och tänkte, fan så coolt! Men så var det bara en liten mes som hade sitt krypin där. När jag tittade noga efter så hade den lämnat en stor bajshög så den hade nog bott där ganska länge.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#10 Det beror på vilka delar du vill ha kvar. Vill du ha hela fjäderdräkten får du flå den (lycka till med pilljobbet) och stoppa den med grovsalt. Jag brukar ta klorna (klipper dem strax under där fjädrarna börjar), vingar och stjärt, skallen om den är lite större. Salt är bra konservering/fukturdragare i alla fallen.
Om sommaren: Lägger du den i en burk med små små hål i och spänner fast burken vid en myrstack har du efter sommaren en burk med ett fågelskelett i.
Om vintern: Man kan låta den ligga i en påse ngnstans varmt så att maggots och så börjar äta av köttet. Då går det lätt att senare bara koka bort resten.
Vingar kan du klippa av och spänna upp för att torka. Viktiga är då att INTE ha ngn maggot i dom får då blir det snabbt riktigt äckligt.
Klor klipper du som sagt av ngnstans nedanför fjädrarna, eller tar hela benet med om du vill. Det kanske är för sentredan men vill man att klorna ska "hålla i" ngt som en sten eller så måste man göra det direkt, annars träder likstenhet in oc då är det kört.
Annars formar man klorna som man vill runt objetet och tejpar eller binder dem på plats och väntar. Då likstelheten kommit in så håller sig klon så runt stenen eller vad det nu kan vara.
Koka ur: att koka bort köttet från skelett tar tid, luktar inte deirekt rosor och lavender, men är ju helt klart värt det om man ska ta vara på dessa kraf-föremål.
Man kokar i mycket vatten och länge.
Mvh, T
Btw: allt man ska torka (även kött och fisk för förtäring) torkar bäst på senvintern.

//Vill man vänta på myrstacksmetoden går det ju bra att frysa in objektet i frysen.//

jag tror jag bara ska ta benen och vingarna.. om vingarna ens, att flå den är nog överkurs för mig just nu..
Vet inte hur länge den har legat där, men som tur är så har vi ju det kallt här hemma och den har ju inte börjat ruttna.

Jag tänkte på det ur ett glatt perspektiv idag, att vilken cykelprydnad kunde vara mer passande, än en död liten fågel - påsätt och vis, tycker jag att den kompletterar min personlighet.