Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 4088 ggr
Jodrena
0

wicca om hicka

Jag har drabbats av hicka. Det låter kanske inte så farligt men hela jag studsar upp till taket vid varje hickning. Och det ger inte med sig. snart 50 minuter har den besvärat mig och ingenting hjälper.

Nu börjar jag få mycket kraftig huvudvärk av detta och jag börjar bli desperat. Gör något innan jag helt tappar andan!

Finns det förresten några intressanta teorier och annan kännedom inom wicca om just hicka? myter m.m..?

Jodrena
0

Åh, se! Jag tyckte det var fånigt att skriva om min hicka här men det hjälpte :) den gick över med en gång! Den blev nog rädd för att drabbas av häxerier hihi.

Den här sidan äger magiska krafter ;)

svartmask
0

Mot hicka brukar konsentration på andra saker hjälpa.

Min bror gav tillexempel tipset att stå upp med fötterna tätt ihop, hålla andan och titta ner på fötterna.
Funkar ibland för mej.

Sen finns det ju att klunka vatten och sånt vilket också funkar.

Bless

Eiyra
1

när jag var liten så gav min bror mig rådet att hålla andan i 5minuter, då skulle det sluta. Och jag försökte men det gick inte så bra ;)

Jag får oxå jobbig hucka som man studsar av och det brukar försvinna lite sakteliga om jag andas lååångsamma djupa andetag.

Jodrena
0

Jo, provade alla de vanliga råden, dricka vatten, koncentration på annat, hålla andan… Nå, det gick ju över när jag skrev om det här ;)

svartmask
0

Nå så är det just det som funkar för just dig Jodrena, se till att ha penna och papper till hands då, så du kan skriva över din hicka till pappret istället för att ha den i dig, nästa gång du får det^^

Bless

Jodrena
0

ja, kanske får bli så hehe. men jag får aldrig hicka… förutom denna veckan 2 gånger vet jag inte ens när jag hade hicka senast. för 10 år sen?

Lorelai
0

Haha vad go du är.. *skrattar* Men så är det ibland.. Det ger sig när man när det.

mommo
0

Ta en matsked lingonsylt, svälj. Hickan är borta.

svartmask
0

hehe mums^^

Jodrena
0

yss, aldrig gillat lingonsylt = har ingen lingonsylt. Men tack för tipset. (men hickan är förstås redan över)

Inga gamla myter om hicka? Jag har ju någonting på tungan…

"Någon tänker på dig" … men den kanske är ny?

Men det finns något mer som jag hört sägas vid hicka men vad? Kan inte komma på det.

svartmask
0

Hmm… när man nös så försökte ju själen rymma från kroppen enligt gammal sägnen ( det är därför man säger bless you och liknande) men det visst ni säkert redan.
Men hicka… ja du…
Tål att funderas över en stund =P

Bless

Outrageous
0

Dricka vatten upp och ner brukar faktiskt fungera för mig. Antagligen för att man slappnar av i musklerna på ett annat sätt. Tror jag. hehe.

Serena
0

Vad lustigt, när jag läste om Jodrenas hicka så fick jag hicka själv!

Märkliga saker sker ibland. Men för mig hjälpte det med vatten!

Lev väl så länge
/Serena

[trumman]
1

Andas i en påse så att koloxiden fixar biffen.

marinelady
0

Man ska sluta spänna sig och försöka slappna av det är diafragman som får kramp som gör att du hickar, många spänner sig då för att hickningen inte ska höras och problemet bara förvärras…så man ska bara ignorera det ta ett par djupa andetag ev gäspa…

Coturnix
0

Av pulvermos får men hicka. Av stekta mackor med stekta ägg får man skrattanfall. :D  Sedan finns en idé om att man kan skrämma bort hicka. Buhu!

fridelfina
0

Jag var kroniker på att hicka i tonåren, hickade minst i en timme varje dag, oftast flera ggr per dag. En gång hickade jag 4 timmar i ett sträck och då fick jag världens träningsvärk dan efter!

Det enda som brukade hjälpa mig var att dricka vatten från andra sidan på glaset, om du fattar? Man får böja ihop sig ordentligt och när man är ovan i början rinner vattnet ut ur näsan. Obestämd Men det är inte det som gör att hickan slutar, utan min teori är att man koncentrerar sig så otroligt på att inte vattnet skall rinna ut ur näsan och så slappnar kanske magmusklerna av då de trycks ihop under tiden.

Sen har jag hört att lingonsylt ska hjälpa, eller en matsked med strösocker. De kanske var i kombination också (tänker…)…fast det har aldrig hjälpt mig.

Min mamma satte vid ett tillfälle en hundring på att jag inte skulle kunna hicka en gång till.

Hon gjorde aldrig om det kan jag avslöja Oskyldig