Intressanta böcker
Tänkte göra en tråd om intressanta böcker som man kan fylla på om man vill dela med sig av.
Har precis reserverat en på bibblan som verkade lite kul. Kanske något för dig Coturnix :)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917331143X
Har lånat en annan bok som jag precis börjat kika i:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113015117
Det är ett fördärv att jobba på bibliotek man lånar hem böcker så man håller på kreverar. Fjärrlånar och har sig :)
Skriver du recensioner på dem då åxå!!?
Vandra i Ljus å Skönhet
Njaaaa det vet jag inte….jo kanske vore en idé…
Recension ska de va om det ska ge något…ska skriva själv lovar

Vandra i Ljus å Skönhet
Jamen om det är så du säger det så 

Tipsar gärna om den här igen:
"Not in Kansas anymore", av nordamerikanska journalisten Christine Wicker. I den berättar hon om sin jakt på magi, hon frågar sig om den existerar eller ej och var hon i så fall kan hitta den. Wicker far runt USA och besöker människor som på olika sätt säger sig utöva magi; hon går på vampyrpartyn, bevistar ceremonier av allehanda slag, samtalar med utövare av hodoo (bland annat med Cat Yronwode, som jag har för mig att therootdoctor nämnt), etc.
Grymt intressant och välskriven bok som jag verkligen kan rekommendera om man inte har något emot att läsa på engelska.
The Flying Tiger: Women Shamans and Storytellers of the Amur
McGill-Queens University Press
Presenting over fifty newly recorded traditional stories, The Flying Tiger explores the world of the female shamans of Siberia. Providing far more than a collection of tales, Kira Van Deusen shares her journey to the taiga forest and describes the lives of its people, as they attempt to find ways to relate their ancient traditions to an uncertain future.
Har inte läst den själv, än, men fick tipset och tipsar vidare. Den verkar bra!
----
Jultomten och trolltrumman
Kunnas, Mauri
Det händer underliga ting i Julbyn. Vem har satt peppar i pepparkakorna? Vem släckte norrskenet på himlen? Varför får datorn ett virus just när Jultomten höll på att hitta en lösning på ett krångligt julklappsproblem? Flygplanet kommer med de sista julklappsönskebreven till Julbyn. Bland breven finns en underlig krumelur på ett gulnat papper. Papperet är undertecknat Vimse, men vad krumeluren föreställer, det kan varken Jultomten eller hans tomtar tyda. Därför ber han alla mästartomtar förverkliga sin egen syn på Vimses önskan.
Julaftonsförberedelserna framskrider med väldig fart, men allt är ändå inte riktigt som det borde. Någon retas med Jultomten. Men varför? Och vem är retstickan?
Jag läste boken för en par år sedan då jag jobbade med ungar i Finland - det är en liten busig nåjd som är retstickan och han filurar och slår på sin trolltrumma och ställer till med bus. Den är vältecknad och sådär skönt detaljerad att barnen får "leta nåjden" på bilderna etc.
Klart rekomenderad till barn och vuxna med barnasinnet i behåll!
-----
Shamanism and Tantra in the Himalayas
- Surendra Bahadur Shahi, Christian Rätsch, Claudia Müller-Ebeling
"The first comprehensive guide to the shamans and tantrikas of Nepal 605 color and black-and-white illustrations, including 135 color thangkas.
* Includes more than 20 psychoactives never before documented. * The result of 18 years of field research.
The Himalayan kingdom of Nepal may be the only culture in the world where both shamanic and tantric techniques are still alive and in full practice today. The result of eighteen years of field research, Shamanism and Tantra in the Himalayas presents for the first time a comprehensive overview of shamanism that is based on the knowledge and experience of the different tribes from that region. Included are original statements from the various ethnic groups and 135 color thangkas, which act as visual guides to the specific practices of the tantric tradition. In addition to the thangkas, the book is lavishly illustrated with numerous photos of different shamanic healing ceremonies, ritual objects, and culturally significant plants that have never been published before. The book also contains a wealth of original recipes, smoking mixtures, scientific tables, charts, and descriptions of more than 20 plants whose psychoactive properties and uses by shamans have never before been researched or documented."
Den här boken rekomenderar jag varmt, den är lättläst, undehållande och akademisk på ett tokigt vis. Stundtals riktigt vacker att läsa tack vare alla illustrationer.
Personligen tycker jag den är extra roligt för jag har träffat en av bokens huvudkällor i verkligheten: Mohan Rai, samma man som sa till mig att "all books about shamanism are bullshit!!"
-----
Jag skulle avslutningsvis vilja slå på trumman för den samiske shamanen Ailo Gaups bidrag till shamanliteraturen: Sjamansonen (på engelska The Shamanic Zone) är en hel resa i sig och blir ganska snart en slå-upp-och-läs bok som inspirerar och utmanar till eftertanke.
Ailo skriver rakt ur sin egna mångåriga erfarenhet med shamanismen och brinner såklart extra starkt för den samiska nåjdkonsten och shamanismen som världsarv. Boken finns på norska och engelska och kan beställas genom hemsidan www.sjaman.com
"Sjamansonen" er en bok om sjamanisme som en verdensarv, med samiske tradisjoner som utgangspunkt. Det er den første boken om samiske tradisjoner i et samtidsperspektiv, som en aktuell praksis. Her møtes lokalhistorie og åndelig kultur. Ved siden av å handle om sjamanteknikker, trommer og trommereiser, mytologi og healing er det også en personlig bok, en bok om en livsreise og om møtet med mytologiens verden.
Jörgen I. Eriksson har skrivit en bra recension här: http://www.norrshaman.net/Ailo%20Gaup.htm
Mvh, T
Jag skulle vilja rekommendera The History of British Magick After Crowley skriven av PhD och magikern Dave Evans. Och den handlar om det som titeln beskriver. Jag har sträckläst den de senaste dagarna så man kan säga att jag verkligen gillade den.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jörgen I. Eriksson la ut en tråd på Trolltrumman-forumet om nysläppet på sin Svartkonstbok. Jag fick själv boken idag och efter att ha bara bläddrat lite i den är jag redan mycket imponerad och inspirerad.
Så här skrev Jörgen:
Nu är den klar! Nya upplagan av Atrid Grimssons Svartkonstbok. Mer info hittar du här.
Du kan beställa boken via jorgen.i.eriksson@bredband.net och sedan betala in 200 kr till mitt plusgiro 4229295-3 så har du den i brevlådan efter ett par dagar.
Men du kan också komma till bokpresentation på Vattumannens bokhandel tisdagen den 7 oktober 2008.
Kl 17-19 presenterar jag då den nya upplagan av Atrid Grimssons Svartkonstbok och Navajo - Att tänka och vandra i skönhet.
Det blir ett litet föredrag och därefter dialog med publiken som också har möjlighet att köpa signerade ex av båda böckerna. Dessutom kommer mina äldre böcker att finnas till försäljning.
Plats: Vattumannen, Drottninggatan 83, Stockholm. Fri entré. Läs mer här.
hälsar
jörgen i eriksson
www.norrshaman.net

Starfox! ;) här står det mer att läsa om den boken.

Den första boken du rekommenderade, Starfox… Den om skogen. Jag klickade direkt till adlibris och beställde. Verkar verkligen intressant!
#8 Åh en nyutgåva, jag har nyligen läst i den gamla.
#9 Tack raring :)
#10 Jag väntar på att en annan ska lämna tillbaka den så jag får den snart.
En massa intressanta tips jag skriver ner för fullt. Tack!!!
#5 Tack för tipset. Har precis fjärrlånat boken.
Här kan man söka efter roliga böcker och många av dem går att läsa online.
#13 Snyggt tips!
Danke.
Mvh, T
#14 Sitter där just nu och bläddrar och småläser ;)

En väldigt användbar och lättläst bok..
Rensa i röran med feng shui av karen kingston
Kanske inte ett djupdyk i magi men den är väldigt bra när man måste styra upp hemma - lär ut grundprinciperna i feng shui och får en att rensa ut gammalt skit som bara stjäl energi från en. När jag läst den här så rensade jag ut sju stora sopsäckar med saker, och jag fick det så skönt hemma, det behövdes verkligen. Hon ger konkreta och bra tips om hur man ska rensa fint hemma, utmärkt bra!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Det här ser ut att vara en intressant bok. Den är definitivt på min "måste läsa" lista.
#17 Tack för tipset, nu trillade den in på min lista också.
Listan börjar vid Treriksröset och slutar nånstans i utkanterna av Paris känns det som… :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#18 Ja, tänk om man hade mer tid så att man kunde beta av den där listan i snabbare takt :-)
#19 För att inte tala om mer pengar…
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#17 kan inte öppna länken?

Jag läser just nu Alberto Villoldos Hela din framtid, som kommit ut nu på svenska.Tidigare böcker :Schamansk healing bl.a.
Den bådar gott tycker jag!
#5 Jo det stämmer. Hon är också student till cat. Ett helt kapitel handlar också om hennes besök hos min kollega Dr. Kioni (www.drkioni.com för den som är nyfiken). Något som han själv gärna berättar om och om igen. :)
Jörgen Eriksons "Svartkonst" är trevlig. Men han har inte ens bemödat sig att skrapa på ytan av svartkonsten i sin bok och det han skriver är mest förhållandevis oanvändbart även för den som förstår hur man kan omvandla de gamla koncepten till modern kontext.
Är man intresserad av att verkligen lära sig något praktiskt om vår egen skandinaviska Trolldomstradition är här en fantastisk norsk källa…och GRATIS dessutom:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=trolldom
och ännu en gratisbok om Trolldom:
http://www.kb.se/OT/Svartkonstbok.htm
Linda Ojas bok "Varken Gud eller Natur" som handlar om synen på magi i Sverige under 1700-talet, presenterar intressantare material än alla häxbålsältarböcker tillsammans.
Liksom den kortare artikeln om Folktro och Häxor här:
http://www.signumbok.se/pdf/129.pdf
För engelska böcker toppar Catherine Yronwodes "Hoodoo Herb and Root Magic" och allt av Draja Mickaharic listan utan konkurens.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#21 Pröva den här länken då :-)

åh vad mycket bra i alla länkar!

#24 den funkade, tack!
Egyptian myths and mysteries - Rudolf Steiner
Cosmic Memory - Rudolf Steiner
Etheric Vision and what it reveals - Max Heindel
The Rosicrucian Mysteries - Max Heindel
Psychic Self Defence - Dion Fortune
The secret doctrine - Helena P. Blavatsky
Voice of the silence - Helena P. Blavatsky
Beast and the Star - Benjamin Rowe
Magick without Tears - EA Crowley
Clouds without water - EA Crowley
Esoteric Psychology - Alice A. Bailey
För att nämna några bra titlar från några författare. Det gäller bara att ha sina filter, när man läser en del av dem. Det är ju trots allt bara utvecklande böcker om man inte sväljer dem helt, utan tänker medan man läser.
//
Jag skulle vilja rekommendera boken Runic Amulets and Magic Objects skriven av Mindy MacLeod och Bernard Mees för er som är intresserad av den gamla nordiska magin, det magiska användandet av ord och även runor. Boken tar också upp en intressant teori om varirån de nordiska runorna kommer ifrån. Det är en akademisk bok men lättläst för att varje sida i boken är så intressant att läsa. Jag rekommenderar att ni har anteckningsblock och penna vid er sida när ni läser boken för ni kommer att vilja skriva av varannan sida minst.
Den finns att fjärrlåna på bibliotek.

Hur gör man när man fjärrlånar egentligen? Jag har inte riktigt förstått det..
Först kan du gå in på bibliotek.se och söka bland de böcker som finns att fjärrlåna, sedan är det bara att ringa eller ta en tur till bibblan och säga att du vill fjärrlåna en bok. Det kostar fem kronor och man brukar få boken inom en vecka om den inte redan är utlånad.
Här har jag ett boktips till alla fågelälskare. Kaxiga Fåglar av Brutua Östling och Staffan Ulfstrand. Det finns en presentation av boken här på Youtube.

Många bra länkar att bokmärka, tack!!
Spindelfot, jag köpte "Rensa i röran" för ett par år sedan. Vet du vad den boken resulterade i för mig? 4 fulla släpvagnar plus 7 sopsäckar till tippen! Kan du fatta?
Jag ägnade nästan två veckor åt att riva ur varenda skrubb, garderob, förråd, källarrum och låda och rensa rensa RENSA! Det var såååå skönt!

#32 oj oj!! den boken vågar jag inte läsa!
MVH Isnornin
#32 Jag fick ju låna den av dig sedan (har den fortfarande), men inte blev det något rensat här inte, he he… Men gudarna ska veta att det skulle behövas. Snart får jag inte plats själv här bland alla travar av saker.
#34 Vad har jag mest av - böcker! Undra om en till med titeln "Rensa i röran" verkligen skulle ändra det… ;)

jaaa jag älskar att rensa! jag är skoningslös..
nu har jag blivit duktig på att rensa efter storrensningen, så nu rensar jag lite hela tiden.. att stapla grejer i källare och sånt är mig numera fullständigt obegripligt :)
då och då ärver vi leksaker och barnkläder från olika släktingar, då häpnar jag över vad folk sparar. leksakshundar utan huvud har jag fått.. (var det nån hodoo, eller vad?) och tshirtar fulla med hål osv.. alla de sakerna, som man sparar helt i onödan, är en liten pusselbit av ångest, som bygger upp ett helt liv.. yikes.

Hmmm… Måste erkänna att jag nog skulle behöva läsa om boken. Jag rensade visserligen duktigt, men nu tycker jag att förråden och skrubbarna börjar gro igen. En bra tid för att köra proceduren igen borde vara framåt Imbolc. Ut med det gamla, in med det nya. Luft och ljus!
Men som sagt, jag tyckte boken var jättebra.
#37 Gemensam utrensningsloppis i nord/västra Dalarna? ;)

#38 jaaa då kan jag komma och köpa ert skräp :)

hahahaha, ja vi byter!

Låter som en superidé. Häxloppis!!