Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 3363 ggr
isnornin
2008-12-05 12:46
0

Yule

Det vore roligt att veta hur ni brukar eller tänker fira Yule! (21/12. 08)

MVH Isnornin

Iram
2008-12-05 13:03
0

Kul att se dig här igen! :-)

Jag ska fira Yule med att ta det lugnt.  Kanske äta adventsfrukost på Moraparken på morgonen först, sedan ägna dagen åt mys med familjen. Beroende på vädret ska man väl vara ut lite också, hälsa solguden välkommen tillbaka. :-)

En tradition som jag brukar ha runt Yule är att vi äter paella! Ni vet den spanska nationalrätten med kyckling, skaldjur och grönsaker i gult saffransris. Det känns gott och fräscht mitt i all tung julmat, och saffranet symboliserar för mig solen och dess återkomst.

Ljusdroppe
2008-12-05 15:25
0

Jag ny här och vet inte riktigt hur man firar Yule och vad det är för något. Berätta, nån?

Iram
2008-12-05 15:35
0

Hej!

Yule är den hedniska motsvarigheten till den kristna julen, på ett ungefär iallafall. Man firar på vintersolståndet den 21 dec, årets längsta natt. Mer finns att läsa här!

Jennix
2008-12-05 15:36
0

Ja, jag följer ju inte nån religion utan jag firar jul när det är svensk helg, när resten av de man ska fira med vill fira. Oftast med mina föräldrar och min morbror som är ensamstående utan barn, och ibland med min syster.

Så det blir från den 20 till 27 eller nåt sånt. Det är lite olika beroende på hur länge gäster stannar osv. Och om någon ska jobba eller så.

21 är midvintersolståndet, antar jag? Det känns speciellt för mig, men vet inte riktigt varför. Antar att det är för att det traditionellt sett är lite extra kraft vid den dag då natten är som längst.

Jag kommer nog inte att fira den speciellt, kanske att jag gör någon ceremoni privat eller om jag råkar vara med andra likasinnade. Glad

För mig är Yule och Jul samma sak egentligen… Jul har aldrig varit nåt som jag associerar med kristendomen och dessutom har jag läst att det där med att Jesus var född på julafton är helt påhittat, bara för att kunna kombineras med den gamla hedniska firandet av Julen. Det finns inget där som har med Jesus att göra. Om man inte gör det till en kristen högtid.

Jag blir rätt irriterad när folk påstår att Julen ENBART har med Jesus att göra…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Iram
2008-12-05 16:17
0

Jag känner ungefär lika som du, Jennix, julen har för mig mycket lite med kristendomen att göra och jag känner inget större tvång att motarbeta den och sminka över den med Yule. I bagaget har jag min barndoms jular som var underbara och magiska, verkligen fantastiska minnen som jag för alltid vill försöka bevara.

För mig är jul och Yule ungefär samma sak; mörker, ljus, mys och familjen, firande och fest. Som jag tycker det ska vara! :-)

Har dock förståelse för att andra kanske vill hålla isär dem mer än jag själv gör, det är såklart upp till var och en.

Jennix
2008-12-05 18:24
0

#5  Precis, det är upp till var och en.

Även om jag har haft tusentals gräl med mina föräldrar dan före jul och på julafton, så har det ändå varit något magiskt med den… Det blir vad man gör det till, som allt annat.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

isnornin
2008-12-05 18:42
0

Tack Iram:)

Ljus är ett måste för mig! Rökelser. Lussebullar, glögg och chokladdoppade dadlar!

MVH Isnornin

BiGavia
2008-12-05 19:04
0

Det är en stor högtid för mej, vet dock inte vilka jag ska bjuda in i år!! I Mexico e det änglarnas dag!  Massor av ljus tänds.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
2008-12-05 19:05
0

Isnornin saknat dej!Glad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BabyDragon
2008-12-05 23:40
0

Brukar se  julen som en hyllning till familj och vänner. Är inte heller särskilt kristen till mina morföräldrars stora besvikelse :) Vintersoleståndet har alltid kännts magiskt och stärkande men har aldrig firat det förut. Något man skulle börja med kanske.

isnorni: chokladdoppade dadlar?? Måste prova :)

Trollkvinna
2008-12-06 02:51
0

Gillar hällre inte att bli "övertalad" av folk som tycker att Jul enbart handlar om Jesus . Föredrar en och snölycktor framför palmblad och och åsneskit

Jag har firat Vintersolståndet/ Yule eller Jol på lite olika sätt genom åren, men alltids med någon sorts fokus på ljusets återfödelse och ny början.

Några gånger med blot, andra gånger med en ritual för att fira ljusets återkommande kraft, och några gånger både och. Mycke mjöd och mat blir det ju. Men attans så mysigt  det är att umgås med familjen och vänner inslöjad i doften från brasan som sticker i kalda röda näsor:-)

Julkärvan till Odens häst, solrosfrön och äpplen till skogens djur och fåglar.Halmpynt, doften av kryddor, gran och massor av ljus.

….och gröt måste tomten alltids ha annars blir det halloj i stugan. ;-)En gång vi glömde bort det var det plötsligen saker som försvann under kvällen pluss att det blev mycket spill av mat och dryck på golvet.

Och det sägs att denna natten skall ingen gå hungriga

, så ett bra tips är att lämna lite julmat och annat gott till näramste Stadsmission eller andra platsar var det finns folk som har tappat bort den barnsliga magiska glädjen vid julfirandet.

Jul är kul.-)

isnornin
2008-12-06 13:51
0

BiGavia jag har saknat dig med!

För några år sedan gjorde min bror sushi, maki med tunntskuren färsk rödbeta på, toppad med en liten kvist dill! Jättevackert var det! Jag ska försöka att hitta bilden på all sushi vi gjorde då!

#10 ja du dadlarna är så goda! Man kärnar ur dem, doppar dem i choklad (dag gillar mörk choklad;) man kan dekorera med vitchoklad så det blir extra vackert!

MVH Isnornin

Simuala
2008-12-06 22:44
0

min Jul börjar den 21, med lite pyntande av rum och altare. Sen hoppas jag på att få lite sällskap på kvällen och sitta på altanen med massor av tända ljus, eller göra upp en brasa nere vid sjön. Sen så pågår firandet ända tills den stora avslutningen med julklappar, mat och familj den 24. Trevligt ska det bli, solljuset är lika efterlängtat som jullovet.

Vargflickan
2008-12-10 11:28
0

Jag har faktiskt aldrig firat Yule, och vanlig jul har jag alltid bannlyst så länge jag kan minnas. Resten av familjen har krävt att ska vara med på alla julmiddag, sammanlagt minst tre stycken: Dagen före och efter samt julafton (en med bara familjen, en med familjen på mammas sida och en med familjen på pappas sida) + eventuellt med pojkvännen och hela hans släkt.

I år har jag tackat nej till alla presenter, så vi har kommit överens om att vi ska kastrera hunden för pengarna istället (kryptchid är han. Julklappar kommer jag bara köpa till pojkvännen och hans närmaste familj, just för att dom gillar julen så pass mycket och det känns dumt att stå där med en famn med klappar till sig själv, men inget att ge tillbaka. :)

Hade tänkt plocka lite granris, knyta lite band här och var och hänga upp lite här hemma i rummet (resterande av huset är fullt med tomtar och diverse prycklar som hör julen till). Hade tänkt ta det lugnt hemma, tända ett ljus och fira i min ensamhet. Hoppas även på samma sak den 24:e när familjen drar på julmiddag. Vore så skönt att slippa, som jag ber om varenda år. Har inte mycket övers till "tjocka släkten" utan vill gärna bara umgås med de närmaste. Känns som hyckleri att knappt prata eller ses på hela året men på julafton, ja då ska man vara snäll och uppföra sig noga, ge presenter till folk man inte tycker om osv.

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Helsdotter
2008-12-15 09:33
0

Min äldste pojke föreslog i fjol att vi firar vintersolståndet så det ska vi göra i år, och sedan julen med. har mormor, 84 , och lillkillen att tänka på också.

Ska se om jag klarar av att gå och hämta lite tall och granris att lägga framför bron. kärven sitter i rönnen och så blir det baka lite under veckan. Ska leta recept nu :)

Eiyra
2008-12-15 13:21
0

Jag ska jobba… stängning! Så kul var det Tungan ute Sent på kvällskvisten blir det att sätta ut julkärve, har- och fågelmums och lite till tomtarna. Sen tänkte jag ta och kula i backen och om det finns snö hitta ngn som vill åka pulka mitt i natten.

Outrageous
2008-12-15 16:26
0

Utöver vanlig jul så tror jag att jag ska göra ett eget litet yulefirande faktiskt den 21e. Hur har jag inte kommit på än, men det improviserar jag nog. Ljus och dofter.
Det blir nog mysigt :)

Hwinya
2008-12-15 22:56
0

Har heller aldirg firat Yule, har knappt vetat vad det är, men senaste året har jag börjat få upp ögonen lite för de "hedniska" traditionerna, högtiderna m.m. 

Har ju en väldigt kristen släkt, är kristen själv oxå för den delen, så därför firar vi ju inte t ex Yule och sånt. Men för mig har det blivit lika självklart som de kristna högtiderna. Så i år ska det bli Yule firande av, vet dock inte riktigt hur än. :) Men ut Ska jag! Ut till vår underbara Natur och det underbara ljuset!