Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2831 ggr
Vargflickan
0

Färger för beskydd.

Jag är verkligen urusel på färger, men ser det ändå som en viktig detalj i mycket magiskt arbete. Nu är jag ute efter en färg att använda vid meditation där tanken är att färgen ska lägga sig som ett skyddande hölje runt en för att minska riskerna för energidränage eller läckage som andra människor kan framkalla.

Har läst att färgen svart ska absorbera negativ energi och skydda men ställer mig ändå kristisk. Har så stor respekt för svart!! Förslag och tankat mottages tacksamt! :)

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Ceriadwen
0

Jag tycker du ska göra en lista med dina egna associationer till varje färg. Det är mycket mer givande än att använda sådant som kanske inte funkar för dig. Hur man uppfattar färger är ju enormt subjektivt, även fast grundläggande drag säkert förekommer hos majoriteten.

[trumman]
0

Ja men precis, i newagevärlden är allt rätt bara du själv känner att det är rätt nämligen :) behändigt och så skönt lättsamt för oss MTV-skadade västerlänningar som saknar all tillstymmelse till starkare kulturarv än Små Grodorna och snaps till sillen på julbordet.

Gör din egen lista du, gör dina egna gudar, gör dina egna ritualer, du har ALL kunskap inom dig! Kanske grönt är rött för dig eller blått gult, kanske inte, men det är rätt. Allt är rätt och inget kan vara fel… förutom att ha ett ego då alltså, och att inte vara ödmjuk. Uscha huga fy!

Mvh, T
pastelldelfin

isnornin
0

Jag tycker också att du ska gå efter vad du känner själv.

MVH Isnornin

Vargflickan
0

#2: Inte är du väl på upprorsvägar idag, Trumman? Uppror mor new-age kulturen idag? :P Har du förslag på hur jag kan göra, då? Vill veta mycket, mycket, mycket! :)

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[Lady-Oona]
0

Om det var jag så skulle jag nog använda VITT…en färg/nyans (som innehåller alla färger) som används av många i olika trad. inte att förväxla med begreppet LJUS..de är nåt annat det.

För övrigt är det viktigt att själv hitta en färg som känns rätt och bekväm för just dig…för när du mediterar så är det ju DU det handlar om och DU bör väl vara närvarande så mycket som möjligt. SÅ tänker jag i alla fall.

Lycka till

Lady O

[trumman]
0

Idag!? Alltid. Jag är andlig anarkist ;) dessutom lär man sig mycket genom att spegla motsidor också och ta ställning MOT ngt som jag imorgon, eller kanske redan är FÖR.

Man ska försöka se myntet från alla tre sidor. Samtidigt.

"Har du förslag på hur jag kan göra, då? Vill veta mycket, mycket, mycket! :)"

Skynda långsamt & läs allt du kan om det där med färger och sånt, sen lär du (med kritiskt öga och öra) av ngn som sysslat med det praktiskt i minst 5-10 år.

Lär också av de som sysslat med det i tusentals år för i 9 fall av 10 tror jag det beprövade, traditionellt tidstestade är mer att lita på än det, av newagare så lojt lovsjungna, egna påhittade/kända.

Men det är jag det…

Mvh, T

[Lady-Oona]
0

Färgläran är väldigt ny egentligen….om jag tittar tilbaka på våra egna förmödrar så var det endast några få färger som sannorlikt hade en andlig betydlese…som RÖTT för blod, kraft, död, liv en färg som många kulturer använt i stor utsträckning att måla både sig själva och klippväggar. VITT…liv, ljus, andlig, helig, trygg (man ser vad som händer på dagen)  och SVART, natten, mörker, resa, okänt (ser inget när det är  mörkt)

Men det vet man inget om egentligen men dessa tre färger är de som jag själv tar till mig och kännt in i mig själv hur jag vill använda dem.

Gudinnans tre färger….svart, den Gamla Visa, Vitt, den unga nyfikna, Rött, den fertila födande….

Vekka
0

Se om jag kan tillföra något här?…hm…
Lady-Oona det stämmer bra för mig, Svart, rött o vitt.
Jag lägger också till gult o grönt, gult för energi,lycka, positivitet osv. Grönt för harmoni, lugn, naturen osv. Använder mig också av brunt, grått, mörklila, guld o silver.
På det stora hela så är detta färger som tilltalar mig på något sätt, sen har jag större o mindre favoriter av dessa.

Som beskyddande hade jag valt Vitt o Svart, enligt mig själv. 
Dessa två innehåller alla aspekter, ur min syn. 
(hade kanske lagt till lite guld o silver)

Ceriadwen
0

#2 Hehe Trumman, mig lyckades du provocera i alla fall. Jag var tvungen att ta både ett och två djupa andetag, det kan jag villigt erkänna. Tungan ute

Denna enorma vurm för traditioner, och den tillit och autencitet vi ofta ger dem är nog inte alltid av godo. Kolla bara hur lätt det är att fejka en tradition t ex och hur ofta folk går på det!

Det känns som att så fort en uppmaning kommer om att tänka och känna efter själv, så pekar någon sensationslystet med gnistrande, maniska ögon och utbrister: NEW AGE!

Ceriadwen
0

Låt gå att jag är en aning humorbefriad, jag försöker jobba på det men vid min själ vad det bär emot ibland! Flört

suzies
0

Var på färglära hos en änglahealer som sa att alla färger har en negativ och positiv aspekt UTOM ROSA som står för den sanna kärleken… enligt henne är det den enda färgen som bara är positiv…. kram //Suzie

Sebastian
0

No comments.

[Lady-Oona]
0

#11 Bland det fånigaste jag hört om färger….!!Förvånad

therootdoctor
0

#11 Rosas negativa aspekt brukar beskrivas som fluff, naivitet och ytlighet. *hint, hint*

Tar man en titt på traditionella färger för beskydd så återfinner man de färgtyper som historiskt sett har varit svårast och dyrast att framställa och som använts av personer i auktoritära positioner. Rött (speciellt scharlakansröd) är vanligaste traditionellt gängse skyddsfärg både i Europa och Asien och Sydamerika, följt av blått och lila.

suzies
0

#13 Nu blev jag lite nyfiken… förklara gärna närmare… hur ser du på rosa?

[Lady-Oona]
0

#15…är det mitt inlägg du menar?   såå att Rosa skulle vara den enda positiva färgen, nä absolut inte Rosa representerar för mig "kom å ta hand om mig, jag klarar inget själv"….precis som barnen innan de verkligen klarar nåt själv….

Inte ovanligt att mogna kvinnor väljer Rosa som en kläd/inredningsfärg/smyckestenar….dessa kvinnor vill förmodligen väldigt gärna att någon tar hand om dem, gör det åt dem, vill fortstätttningsvis vara "flickor" med en stark omhändertagande man runt sig.

Rosa kan även anses som mystikerns färg, enligt nåt jag läst nånstans, då den var svår att framställa…? inte en aning om det är sant eller inte då mycket färglära är så ny.

Jennix
0

#16  Jag skulle vilja säga att rosa står för kärlek som är ovillkorlig. De flesta associerar rosa till en barnslig, flickaktig, naiv kärlek… Kanske att de vuxna kvinnor som har mycket rosa har saknat en sådan moderskärlek och därför vill ge de signalerna?Jag förstår att det kan verka provocerande för starka kvinnor som helst vill klara sig utan män, men alla kan inte vara såna.

*

Jag håller däremot inte med att en färg skulle vara enbart positivt, jag tror alla färger och vad de symboliserar kan ha två sidor.

Sen beror det också på vilken tradition man följer. Färger har ju olika symbolism beroende på vem man talar med, vilket kultur, vilken religion osv.

Vitt står ju t.ex. för döden i många kulturer men renhet och oskuld i andra…

Det är precis därför man ibland BÖR känna efter själv, för det finns olika råd i olika böcker… Det behöver inte bli fel bara för att man följer sin intuition. Det behöver inte bli rätt heller…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ceriadwen
0

#17 Bra skrivet där på slutet! Jag håller fullkomligt med dig. Glad