Trollgubbar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan ni läsa om Bredsjöante och Gottlob Wikander två trollkarlar från våra bygder.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag ska läsa i den "boken" senare! Kul upplägg :) Tack Cristine.

Åh vilken rolig bok! alla e-böcker borde se ut sådär!

Åh, vad bra! Jag bor i Timrå kommun, så det var verkligen roligt att läsa Christine. :)
Åh var roligt att läsa, jag har varit i Gottlobs hus och kännst in lite vibbar och en del av honom själv också. En bekant till mig ägde huset innan det blev sålt och renoverat. I huset fanns det en pikant doft av alla hans katter och på vinden kunde man se rester av sådant han haft till att ta hand om sina vävar. På hembyggdshuset i Tynderö tror jag att hans käpp och lite annat finns bevarat att "känna på" det fanns förr i alla fall och jag lover den har goa vibbar.
Underbart när historier bevaras så här om gamal tider och dess fantastiska människor.
#3 Så kul Mililot..visst är det roligt med sådana historier.
#4 Grannfrun som bor nedanför mej har käppen och ett foto på honom plus en del andra saker. Hon är med på en bild med honom och en vännina här i boken.
Hennes namn är Gudrun Billman coh hon har många historier om honom för de gick ofta dit med mat och städade åt honom också. Av henne har jag utklipp från allers där hon berättar om hur Gottlob kurerade hennes man efter att han spillt hetvatten på vättarna. Ja nog måste lukten ha varit pikant med så många katter men han hade ett rum där han tog emot besökarna och dit fick ingen katt gå in. Det finns så otroligt mycket historier härute och uppe i Ljustorp också. Man skulle kunna göra flera böcker.

kurerade honom efter att han hade spillt vatten på vättarna….känner att jag behöver hans bot nu, någon som känner en kunnig botgörare i livet?
Här är fotot och käppen som Gottleb ägde och som nu är i förvar hos grannen. Jag var dit och tog ett foto på dem idag och höll i käppen för att få tur.
Måste bara visa en av de många gudinnor hon har broderat.
Stiligt.
Jag gillar framför allt när gudar och gudinnor framställs som vanliga människor, särskilt i 1800-talsmundering. Det gör liksom att man får en samhörighetskänsla med dem. Att de inte är så speciella jämfört med oss.

Här är det någon som ritat tre stycken som spelar krocket ;-)
//

haha :P
hihih :D , jag blev värsta överrasskad när jag klickade på länken och läste att det va just Timrå kommun som det handlar om, mycket om söråker , ljustorp och tynderö också. Det är ju alltid roligt att läsa om ställen som man har bott på :) Jag bor just nu i Timrå, strax onavför centrum, flyttade hit ifrån Söråker för någon månadsedan.
Det fanns ju bilder ifrån tex skolorna på länken också. kul att kolla på bilder ifrån Alaskola. den skola som jag gå på just nu lixom :)
haha, fanns bilder ifrån Hässjökyrka med. där konfirmerade man sig förra året.
heh- som ni kanske förstår utav den här kommentaren så är jag inte så spec gammal :D , hoppas att ni inte tycker att jag är värsta barnungen bara för det ^^.