Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 672 ggr
MarsFire
0

Snabb fråga!?

Jag undrar bara om guden o gudinnan har någon speciell sida, liksom höger o vänster? O vilken som är på vilken sida i såna fall.

Jag vet att det går o kolla upp o sådär, men just nu är jag alldeles för trött efter en hel natts jobb..

BB

BranDuir
0

som druid svarar jag nej det har de inte…men dock brukar man nämna dem som du gör…vilket då resulterar i att guden hamnar åt vänster…

fast på druidiska så är det ju faktiskt opp och ner….Sol fader och Jord Moder

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

MarsFire
0

Okej tack så mkt ^^

Jo just det visste jag att sol var fader o jord moder..

Tänkte just ifall det andra var något speciellt så. Men nu vet jag :)

Ceriadwen
0

Som wiccan svarar jag ja, men då brukar man placera Guden åt höger och Gudinnan åt vänster. Var och en blir salig på sin tro. Flört

MarsFire
0

3

Okej, finns det någon speciell förklaring varför man placerar dem på varsin sida?

Airamya
0

Som hindu (nåja, typ) svarar jag nej. De är oupphörligen förenade och gör ingen skillnad på höger och vänster, upp eller ner, hit eller dit.

Ceriadwen
0

#4 Därför att de elementen man kopplar till det maskulina (luft och eld) ligger åt höger i cirkeln och de elementen man kopplar till det feminina (vatten och jord) ligger till vänster. Det är åtminstone en förklaring.

MarsFire
0

#6 låter ju logist när man säger det sådär :P

Ja, nu har det iaf klarnat upp för mig, jag är mycket inne på det där med guden o gudinnan, men med höger o vänster blev jag lite nyfiken på. Hade aldrig tänkt i de banorna förut, så tack för hjälpen. :)

Ceriadwen
0

#7 Ingen orsak. :)

Sebastian
0

Som Sebastian svarar jag Det blir vad du gör det till.

Ceriadwen
0

#9 Så sant. Allt beror på vilka glasögon man sätter på sig. Tänk vad fiffiga vi människor är funtade. :)

Bappho
0

Visst finns gudar och väsen överallt och i varje väderstreck och upp och ner, men vid ritualer och liknande så brukar man använda sig av ett symbolspråk och då kan det ha betydelse med t ex höger och vänster eller något annat, beroende på tradition eller dyl.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Airamya
0

#11 Ja precis och det är väl det vi försöker uttrycka här, att det är olika inom olika traditioner. Inom just min tradition har inte vänster och höger någon som helst betydelse när det gäller just detta. Inom andra traditioner är det jätteviktigt. Inget är mer rätt än det andra, utan allt hänger på vad du gör det till som Sebastian säger.

ANBC
0

För mig är det samma som #1 alltså opp och ner….Sol fader och Jord Moder även om jag är Wiccan.

alltså jag säger oxå att inget är mer rätt än det andra, utan allt hänger på vad du gör det till som Sebastian säger oavsett vad man tillhör för det måste kännas rätt för en själv. Det är det viktigaste av allt.

BB Annika

Sebastian
0

Känner att jag måste förklara vad jag menade.

Vi människor skapar till viss del vår egen verklighet. Det finns många olika teorier om vad som är rätt och fel rörande detta med riktningar, upp eller ner, höger eller vänster. Det jag menar är att tittar man på många av de religioner/trosuppfattningar som tagits upp här i tråden och även de som inte nämnts ser man att det ofta är vitt skilda åt i form av riktningsr men också väldigt effektiva. Det ena är inte rätt och det andra inte fel. Det jag menar är inte att allt de säger är nonsens. Guden finns i höger och gudinnan i vänster men också tvärtom. Det är en evig röra av krafter och energier som gör oss till dem vi är och även de vi ber om hjälp från till vad de är.

Alltså inte vad som är rätt för mig. Utan vad som är rätt för dem jag arbetar med, den tradition jag använder mig av.

[trumman]
0

Vilket finger är gudarna?

Vilken fot är väderstrecken?

Mvh, T_
biträdande heyokah_