Bilder på djur
Vi har ju trådar för bilder på allt möjligt, oss själva, verktyg, naturen, högtider och altare.
Jag har en massa djurbilder, vilket jag tror andra har med. Kan vi inte lägga upp dem här, med en kortare text om bilden?
Det enda jag ser som "krav" är att bilden skall vara tagen av oss själva, inga länkar eller kopior från nätet.
Ett liv i skuggan av människan
Trevlig helg.
//

Här är en bild på ett lustigt djur. Den kallas orientalisk klockgroda, men det är ingen egentlig groda, utan är mer än padda.
Men det är heller ingen padda utan mer en groda.
Den är lika mycket släkt med grodor och paddor, som den är med salamandrar.
Lustig sak, stingigt giftig att få i munnen och ögonen.
Taskig skärpa - schysst scen, dessvärre. lägger en bättre nedan.

#9 Vad är Lisbeth för slags giftsnok? Snyggt grön - och med accentuerande färg på maten. :D
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Inte giftsnok, det är elapider, detta är en näsgropsvipera (crotalider) ur släktet Trimeresurus.
Palmhuggorm, på svenska.
#13 Aha, jag gick på pupillformen, eller kanske snarare det jag uppfattade som pupillformen. :)
Hur "hanterbara" är näsgropsormar?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Oj nu kommer det kanske en mindre avhandling…
Jo, snokar har runda pupiller och är oftast dagaktiva, medan t.ex huggormar är nattaktiva.
När man talar om hanterbarhet kan man inte helt ta det så enkelt som att prata om hur hanterbara näsgropsormar är, Det finns de som är ganska små, denna art är kanska liten ovh enligt mig och många mycket hanterbar. Hannarna blr oftast runt halvmetern bara, medan honorna blir runt 90cm.
Men sedan inom crotliderna har vi t.ex. Fer de lance, Bushmastern som kan bli över 3,5 meter och väger massor.
Även skallerormarna finns här i och spänner från 40cm till dryga två meter.
Jag har alltid sagt att om jag skall ha giftormar "bland folk" skall de ligga under metern för att kunna vara trygg och säker att hantera dem ensam. Men man får inte slarva med att använda verktyg, för då hamnar man fort i tidningen och en ny artikelserie på 50 dagar om ormar dyker upp, tröttsamt.
Det finns de som föredrar trädlevande ormar just för att de är klättrande och avskyr att vara på marken, vilket gör att OM de kommer av verktygen är de oftast lätta att få upp igen, medan andra föredrar marklevande för att de är lite mer beräknerliga. Det är en smaksak.
Men för att återgå till just din fråga, och jag tror att du menar, just denna art, kan jag svara att det är en bra och enkel orm. Den är stabil och pålitlig. Det smäller varje gång om man sticker dit fingret, inga undantag. Med det i åtanke så blir man inte biten heller.
Dock räknas giftet till de mindra potenta och man har gott om tid att ta sig till sjukhus, och även om man kan bli mycket sjuk så är det egentligen ingen fara för livet.
Så länge man har kunskap om arten, verktyg där räckvidden på hugget understiger avståndet mellan handhavare och orm, så är de mycket hanterbara och lättstyrda. Men mycket snabba.
Däremot rekommenderar jag ingen att börja med giftormar, för även med det, liksom inom magin, anser jag att mästare-elev-relation är att föredra. Det kommer en tid då det blir ett "naturligt" steg.
Även Mega på denna sidan är en näsgropsorm.
Men för att understryka så kan man inte hålla på som clownen Steve Irwin… Han må ha varit kunnig om hur arter lever, skapligt glad och mycket snabb… men… Han var en oansvarig fjant som inte hade mycket säkerhetskoll alls. Jag brukar säga att man pillar inte med akvariefiskar heller, utan verktyg. Det samma gäller i stort sett med ormar med. Han bommade stort inom alla aspekter rörande säkert arbete och hantering av ormar.
Enklaste ormen, i mitt tycke annars är faktiskt en kungspython. De är toksnälla.
#19 Tack för din utläggning - jag uppskattade den.
Vi har haft majssnokar men valde att inte skaffa nya när de dog av hög ålder eftersom vi var i faggorna att skaffa barn då, men man går ju alltid och funderar på att skaffa orm igen när killarna blir äldre.
Kungsboa är en stark kandidat, giftormar/snokar är vackra men jag känner mig inte redo för dem. Kungsboan blir ju även "lagom" stor.

Rubus chamaemorus - Latin för Hjortron
Flöjt fungerade i Hameln ;-)

Vad är det för fel på att heta Hjortron då? :S

#23 Muorji är det samiska ordet för bär.
Mvh Sebastian

#25 Hjortron har förresten två namn på finska. Det är väl inte någon allmänn åsikt att finskan skulle vara ett vackert språk, men du kanske fastnar ändå. Hilla eller Lakka.
#26, jo men jag vill undvika att grannungarna och dom andra 6 råttorna kommer springande samtidigt ;-)
#27 Inget fel egentligen, men det låter inte så vackert på svenska mest, ordet klär henne inte även om betydelsen passar :-) Hilla och Lakka var däremot väldigt fint, det ska jag definitivt överväga! Hon har dessutom lite finska gener såg jag i stamtavlan så det är inte helt långsökt. Tack! :-)
Molte/Multe/Mylta är ett annat namn på hjortron.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Tycker det är sjukt sött att hjortron heter Cloudberry på engelska. Men det passar ju inte som namn.
Lingon på norska: tyttebær
Det är sjukt sött tycker jag :)
Känner att jag kapat tråden här lite! 
#32 sambon som är värmlänning föreslog det, eller Mölta/Mölter som dom säger där uppe. Men det låter bara så äckligt! Som något förmultnat! :-D
#33 Cloudberry är jättesött, men jag håller med om att det inte passar som namn.
#34 Jättesött! synd att hon inte är röd! Nu är hon ju mer hjortronfärgad :-)
Fastnade faktiaskt lite för Hilla. Det är lite för pluttinuttgulligt egentligen för min smak, men det klär henne. *suger på namnet lite till*

Mylta eller blötgubbar är namnet på de väl mogna hjortronen annars använder vi jolbär.

#36 Ja, precis, blôtgubbä säger vi också, med tanke på att det är en hona får man väl anpassa det lite så det blir blôtkulla.

Vilka vackra färger!

Jag är imponerad av alla er som visat bilder på era fina djur.
Jättefina och söta allihopa. Då passar även jag på att visa någon bild på mina djur. Dock har jag ingen speciell grupp bild på dem eftersom jag har ett helt gäng med djur hemma. För fler bilder, se i mitt fotoalbum på min sajt. Här en bild på mina två pippsar - nymfkakaduorna Ziza och Cesar.

Rimfost+ Adonis
Vandra i Ljus å Skönhet

Han är så vacker att jag blir alldeles varm trots rimfrosten!