Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 800 ggr
Jennix
0

The Secret - Hemligheten

Jag har hört rykten om denna bok tidigare men avfärdat det som New Age-trams. Häromdan råkade jag se boken på bibblan och lånade hem den. Idag var jag på ett första möte med en tjej som ska hjälpa mig med arbetsterapi och hon sa: "Har du hört talas om den här boken, Hemligheten, den tycker jag du ska läsa!"

Slump eller synkronicitet, spelar ingen roll iallafall MEN jag vill höra från er härinne om ni läst boken och vad ni tror om det hela!

Jag är cyniker så jag tycker det låter för enkelt…men å andra sidan så har jag lärt mig en del om tankens kraft de senaste åren och är öppen för att jag kanske måsta ändra åsikt.

Kan det vara så enkelt att man drar till sig saker med tankekraft? Att om man bara tänker fokuserat och positivt så får man det man vill ha?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Lady-Oona]
0

Klart att man får…..all magi är ju baserad att förändra det man vill med hjälp av tankens makt/kraft….

Sedan gillar jag INTE den sortens böcker, men det är nåt helt annat det.

Mer Magi åt folket/Oona

Jennix
0

Har du läst boken, Oona? Varför gillar du den inte? *nyfiken*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Trollvind
0

Jag var väldigt skeptisk till den boken länge, främst för att jag starkt ogillar hur den marknadsförts så till den milda grad. Men jag bestämde mig ändå till slut för att ta mig en titt i den, för jag tycker jag ska veta vad jag säger nej till.

Har inte läst hela från pärm till pärm men det är några saker som fortfarande gör mig irriterad när jag tänker på den. För det första påstås det vara ny kunskap som undanhållits oss i evärdeliga tider. Icke sant, det finns absolut ingenting nytt i den här boken. Att tanken påverkar har man vetat länge.

Hela boken är skriven  i samma stil som en amerikansk "commersial". Den är späckad med citat från "lyckade framgångsmänniskor" och texten däremellan innehåller inte särskilt mycket substans.

Säkert kan den ge en och annan tankeställare åt människor som aldrig funderat över det här. Men boken missar en oerhört väsentlig detalj enligt mig. Visst kan man påverka mycket med tanken och även ladda med känslan, som de också skriver om. Men ingenstans står det om handling.

I min värld gäller: "utan handling händer inget". Själva handlingen är rörelsen/gnistan som sätter igång skapandet.

Ett exempel på hur jag resonerar om den biten: Jag har under hela livet haft återkommande depressioner. Varje gång jag varit inne i en sån har de tankar som dominerat handlat om att jag vill dö. Så jag är innerligt GLAD över att det inte räcker med enbart tankens kraft.

/Anna Trollvind

Zoraye
0

Jag har sett filmen och det räckte för att få mig att backa. Precis som Trollvind skriver så "avslöjar" den ingenting, däremot kan den nog funka för att påminna om att man alltid har ett val om hur man väljer att se på saker och ting. Är glaset halvtomt eller halvfullt?

Det kan nog också vara bra för att lära sig visualisera sina mål och fokusera på dom, för om man inte vet var man är på väg kan det vara svårt att ta sig dit. Men i övrigt - njae…inte riktigt min tekopp. Håller återigen med Trollvind där, "utan handling händer inget", jag tror inte på att sitta passivt och vänta och "tänka positivt" så sker allt av sig självt - man har ett eget ansvar.

Ayena
0

Jag är benägen att hålla med # 3 Trollvind till hundra procent. Jag lånade boken av en vän men skickade tillbaka den efter ungefär halva boken. Mycket av det som står där finns redan beskrivet i Samtal-Med-Gud böckerna och det är absolut inga hemligheter. Att vi skickar ut signaler till Universum har varit känt under alla tider men tyvärr inte för gemene man.

Denna bok är skriven av en rik amerikan till andra rika amerikaner.

Det finns andra böcker att läsa i detta ämne, böcker som är seriösa och inte skrivna i kommersiellt syfte, till exempel "Be så ska du få" av Esther och Jerry Hicks.

BiGavia
0

Vill bara skriva, utan denna bok i mina öron, hade jag inte överlevt sommaren….men den e klämkäckt amerikansk..  Läsa den skulle jag nog inte göra. Men lyssnat har jag säkert hundra gånger….men som redan sagts inget nytt under solen.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jennix
0

Ok, den mesta kritiken verkar vara att det inte är nytt eller att det är kommersiellt. Det kan jag leva med… Jag var däremot mer intresserad av om det verkligen funkar.

Handling, JA, men det beror ju också på det mentala. Iallafall gör det det i mitt fall. Flört

Om boken gör mig motiverad att tänka positivt och göra saker, då ska jag nog läsa den… Jag har inte blivit avskräckt än, men däremot uppskattar jag MYCKET alla tips på de böcker ni skrivit!

Tack för det! Skrattande  Och jag ska börja läsa boken nu…

BiGavia
0

Funkar gör den då den höll mitt humör uppe, annars vet inte, man får nog lägga mycket själ å tankearbete för att den ska funka…här har då inget hänt, fast min hjärna gått på högvarv.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört