Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1069 ggr
Vargflickan
0

Skada - Inte skada?

Nu hade jag tänkt ta upp en fråga som jag funderat en tid över. Självklart förstår jag att svaret varierar mycket från individ till individ, det är därför jag vill höra just Din åsikt. :)

Att man inte skada någon eller något, till exempel naturen tror jag att majoriteten av oss här är överens om(?). Men nu till frågan: Vars dras gränsen för icke skada och skada? Åsamkar man skada när man skär till sig en trollstav från ett träd - men inte när man plockar levande örter och blommor? Var går Din gräns?

Själv är jag ganska osäker, så kom nu med era klipskaste, klokaste svar.

Väl mött!!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Bjornen
0

Varje steg man tar i naturen skadar vi något eller någon. En del växter klarar det bättre än andra. Någon insekt kanske dör av vårt steg men det ger mat åt andra. Alla orgaismer konkurrerar med varandra på ett eller annat sätt. Äta eller ätas. Genom årmiljoner har djur och växter konkurrerat med varandra. En del har försvunnit, en del har överlevt medan andra har utvecklats för att klara påfrestningarna. De olika organismernas kemiska krigförening har pågått under lång tid och och vissa arter har utvecklat mycket komplicerade system för att överleva.

En del örter klarar plockning utan att skadas nämnvärt av plockning men det är klart att årets frösättning kan utebli eller försämras. Men om örten lever ytterligare några hundra år så spelar det ingen större roll. Men de växter som lever på gränsen för sin överlevnad så kan plockning av ett blad vara förödande och innebär döden för plantan. Är det då enda plantan på platsen då kan den växten bara borta för evigt. Därför är vissa växter fridlysta.

Det är egentligen ingen skillnad mellan träd och örter. Ofta kan någon kvist på ett större träd ha mindre betydelse för växten än ett blad på en ört. När vi människor skaffade jord som ägd och som enskild egendom blev träd en egendom för markägaren. Alla träd och buskar är därför ägd av någon och därför får ingen annan än ägaren skada dem. Genom allemansrätten har vi rätt att plocka örter som inte växer på tomter och gårdar eller som är fridlysta. Allemansrätten ger därför rätt att skada örter men inte träd och buskar. En ört kan oftast plockas helt ovan mark och nya blad kommer fram under året eller kommande år. Bland barrträden innebär att om tar bort allt ovan mark så dör växten. De flesta lövträden växer det ut nya skott om man tar bort stammen. De nya skotten blir oftast sämre än den första och ett planerat träd som skulle ha kunnat sågas till virke kanske istället blir en buske utan något framtida värde för markägaren.

Nu finns det många komplicerade växtsystem där svampar, träd och örter hänger ihop och tillväxten blir större om detta system är i balans. Att plocka svamparna eller örterna rubbar inte systemet nämnvärt men ett tungt traktordäck kan skada hela systemet. Även kalhuggning av området ger skador men många gånger krävs en katastrof (skogseld) för att systemet ska få en nystart. Ett växtsamhälle kan bestå under lång tid medan andra kan behöva återuppstå med en nystart med korta mellanrum.  

Naturen ska brukas och inte förbrukas. Plocka med förstånd så räcker det åt alla. Det är bara avkastningen vi ska ta av.

Coturnix
0

#1 Tack för bra läsning!

"Strävan och tron på att även människan kan inlemmas i det ekologiska systemet borde vara den drivande urkraften för varje medvetandegjord människa." Så skrev jag som slutord på ett dagboksinlägg om daggmaskens förhållande till jordmånen.

BiGavia
0

Det finns inget att tillägga vad jag kan se, vi, människan är en del av det hela, och bör därför visa respekt för allt liv!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Vargflickan
0

Tack för att du delade med dig bjornen, väldigt intressant läsning. Tål att tänkas på…Glad Någon annan som tycker annorlunda ang. ämnet??

-- Lao Tzu

Jennix
0

Jag tror inte det finns en klar gräns för mig, utan att man faktiskt får bedöma från gång till gång vad som gäller.

Är man i en krissituation kanske man måste göra vissa saker för att skydda sig?

Jag försöker att vara tacksam för det jag får från naturen, om jag plockar blommor för en speciell ceremoni eller händelse, eller grönsaker, örter osv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Iram
0

Jag kan inte anmäla någon avvikande åsikt, håller med de andra.

Jag kan ofta ha svårt att ta kvistar från levande träd, det tar emot lite. Men sedan beror det ju på hur man går tillväga. Att ta björksly i ett område där slyn fullkomligen invaderat, ja det känns inte så hemskt. Alla de små björkarna kan ändå inte växa upp till ståtliga träd, de står alldeles för tätt. Då ser jag det nästan som att jag rensar lite ifall jag nu knycker några ungbjörkar.

Men att bryta en fet kvist från ett vuxet träd….svårare. Om jag t ex vill ha granris så ser jag till att plocka bara minsta möjliga, och jag gör det i grantätt område och tar kanske max två kvistar från varje träd. Ingen aning om det är rätt.

Örter plockar jag utan större problem. Tar någon här och någon där så det märks så lite som möjligt.

Sist men inte minst så tackar jag¨för det jag fått ta. :-)

[Lady-Oona]
0

Jag använder det jag behöver av Moder Jord, jag tackar för det jag tar och behandlar Modern med respekt och skövlar icke…enkelt och kärleksfullt, några andra regler har jag inte.

Vargflickan
0

Tack för allas kommentarer! Lite klokare har jag nog allt blivit.Glad

-- Lao Tzu

Bjornen
0

Att ta granris från större granar kan snarare vara nyttigt för att kvaliten på timret kan bli något högre. En period var det mode bland skogsägare att stamkvista för att förbättra kvaliten. Björk och lönn bör man aldrig ta kvistar under vinter eller vår eftersom det är blödande träd och saven rinner ut genom såren.

Iram
0

Tack Bjornen, bra att veta! Är ju så himla sugen på lite granris såhär i Yuletid. :-)

Vargflickan
0

#9: BRa att veta, hade också tänkt plocka lite smågrenar och hänga upp lite varstans. :)

-- Lao Tzu

CB-Reptiles
0

Annars kan du prova att ställa trädet frågan om det är okej att ta tex. lite granris(görs mentalt) får du då intuitionen att det är okej så ta lite ris då..annars väljer du ett annat träd helt enkelt..det fhar funkar för mig Glad

Vargflickan
0

#12: Smaart! Kul med lite olika tps och idéer. Tackar!Glad

-- Lao Tzu