Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1194 ggr
Vargflickan
0

Energidränage?

Några tips på vad man kan göra när man möter folk som tömmer ens "energi"? Möter mycket olika folk i min vardag, ofta samma personer med jämna mellanrum som "drar ner en på samma nivå", smittar av sig med ondska, eller hur ska jag förklara. Tålamod är det bästa, det vet jag, men väldigt ofta håller bägaren på att rinna över. Tips på hur man kan avhjälpa detta lite? Vill ju inte gärna skrika eller gorma, vilket jag tyvärr gärna gör när jag blir arg. Meditiation, visualisering med mera? Har pratat med berörda, erbjudit hjälp och så vidare - dock ingen bättring.Rynkar på näsan

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Jennix
0

Energitjuvar.

Det bästa är att inse att problemet ligger hos dom själva. Att sätta upp skydd och lära sig vara stark och ignorera. Gå därifrån, sluta bry sig.

Jag har själv problem med det, så jag vet hur det känns… Men jag är på bättringsvägen! Skrattande

Finns en bra bok som heter just Energitjuvar, av IngaLill Roos, tror jag hon heter.

Den gav mig många insikter om min familj och vissa mönster hos mina vänner. Tungan ute

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vargflickan
0

Jennix: Tack för ditt svar, skönt att man inte är ensam om att känna samma sak. Tungan ute Några tips på det du skrivet "att sätta upp skydd"? Åh, svårt svårt. Klart man bara vill gå därifrån, men ibland känner jag ett så stort ansvar av att ta hand om alla, se till deras bästa osv. Kanske är det bäst att i vissa fall bara sluta bry sig som du säger. ObestämdAtt må bra är ju, enligt min åsikt, alltid individens ansvar självt. 

Ska kolla upp boken! =)

-- Lao Tzu

Iram
0

Ja, just att försöka undvika de man VET tömmer en på energi. Men ibland går ju inte det förstås, man måste ofta umgås med en del energitjuvar på daglig basis. Då är en avskärmning, ett skydd bra att ha. Skyddet kan se väldigt olika ut, och hur man lär sig att använda det är också varierande. Ska se om jag kan hitta något om det nånstans…

Visualisering är iallafall ett sätt som jag själv använder ibland. Man kan visualiera att man är omgiven av en bubbla eller liknande, något som hindrar energin att läcka ut.

Vargflickan
0

#3: Tack Iram, visualisering brukar jag försöka med. Fungerar väl sisådär måste jag erkänna, men sen är jag rätt "grön" (nybörjare) också.Skrattande

-- Lao Tzu

Jennix
0

#2  Ahh, jag börjar vid 35 års ålder inse att jag INTE är Messias som ska rädda världen och bli det som alla andra VILL att jag ska bli. Tungan ute

Seriöst, läs den boken. Du kanske känner igen dina föräldrar + familj.

Det är ett ständigt dilemma. Vems ansvar är det att alla ska må bra? Ens eget eller både ock?

Många energitjuvar använder sig dock av just det argumentet: "Men du tar bara åt dig, jag menar ju inget personligt. Tar man åt sig får man skylla sig själv" osv.

Jag tror att nånstans finns det både ett ansvar hos en själv att inte såra andra OCH att man själv tar ansvar för sina egna känslor.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vargflickan
0

Kloka ord, Jennix, kloka ord. :) Ska genast kolla upp om den finns på hembiblioteket!

Update: Yes, den fanns inne. Då lånar jag den imorgon. :)

-- Lao Tzu

lia-fail
0

En sak som jag tagit till mot energitjuvar är att bryta de banden så fort jag känner att någon "stjäl" av mig. Klippa av dem. Väldigt ofta handlar det om olika kontrollmetoder så som att ge en skuld för något som man egentligen vet att inte är ens fel eller som Jennix nämnde få en att känna att man inte har rätt att bli upprörd i olika sittuationer.

Det bästa jag funnit är att erkänna till och acceptera sina egna känslor. Att inse att de har sitt eget värde och inte tillåta andras ord att sätta sig över det.

Det är bra att hjälpa andra och även jag har haft en del av det nämnda "Messias-komplexet" och vilja rädda världen. Men genom det är det viktigt att man håller skillnaden mellan egna känslor och andras. För vist smittar det och ibland synns mönstrerna väldigt tydligt. Det possitiva med att vara medveten om vad som sker och lära sig att känna igen de olika metoderna som andra kan använda att ta energi ifrån en är att man lättare kan bryta mönstret. På så sätt kan man också undvika att ta till sig det när man hjälper andra eller själv sprida det vidare.

a-wise-woman
0

Bubbla dig….Med det menar jag att du ska tänka dig att du har en "bubbla" runt dig som inte släpper igenom negativa energier eller låter någon annan ta av din energi. Det låter kanske fånigt men det fungerar.   Blunda och föreställ dig hur en bubbla av energi byggs upp runt dig som ger dig skydd.  Detta brukar jag göra varje morgon innan jag åker hemifrån.  Öva och du lär dig snart. Enkelt och du behöver inte såra någon…

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Vargflickan
0

Tack för alla svar om igenkännande, tips osv. :) Ska definitivt ta till mig det ni har skrivit, bland annat låna boken "Energitjuvar", prova att "bubbla mig" och så vidare. Glad

Ljus och frid!

-- Lao Tzu