Skrivregler AKA Admin regler
En stilla undran vad det gäller våra Skrivregler här på HiF. efter att ha spenderat morgonen här och läst ikapp lite efter min frånvaro, så undrar jag när blev detta "Öppna och välkommnande" forum en diktatur styrd av endast ett fåtal. Som ger sig själva rätten att döma andra? personangrepp är ej tillåtet men det finns massor med inlägg där diskutioner över gått till rena personangrepp där det mesta innehåller "JAG tycker inte att DU ska….." i någon form??? viist många trådar går för långt och visst kan jag hålla med om att "varningar" kan vara berättigat….men aldrig någonsin under några omständigheter kommer jag acceptera att medlemmar kan beläggas med "Skrivförbud" ???? välkommna till detta forum där vi är öppna för allt och välkommnar alla så länge ni skriver saker som vi andra håller med om. om inte så kommer vi ta ifrån er rätten att skriva och försvara er och debattera inlägg här? var kommer rätten till detta? självklart är det admins rätt och skyldighet att hålla ordning på ett forum el, vad det nu kan gälla men det ger inte rätten att bestämma vem som har rätt att skriva och prata och tysta övriga.
sist jag kollade var det precis sådant agerande som har både startat krig och korståg i syfte att tysta "motståndarsidan"
när jag hittade detta forum så var det ganska öppet och vänligt men efter att ha titta runt och läst senare "inlägg" så ger hela forumet en känsla av att man bör hålla sig till frågor gällande "gudinnan" och helst bör man ha något att sälja antingen "Magiska" saker el, gärna kurser i diverse magiska ritualer och självfinnande kunskap…
konstigt att diskutioner där oliktänkande framlägger faktabaserad frågor och svar anses att "tvinga på någon" sin åsikt medans tråd efter tråd om försäljning av olika kurser till fantasi priser och annat magiskt inte anses påträngande? lite synd att detta forum blivit en ren marknadsplats. grund iden var bra men utförandet saknade lite byggstenar.
och detta om att ta ny iFokus ID och skriva med istltf, att "våga stå för sig med sitt gamla ID" det får ni ta upp med iFokus.se´s programerare och admins. eftersom om man väljer att avsluta sitt medlemskap på iFokus så låser scriptet upp det användarnamnet i minst 6 mån och admins har inte kunskapen i hur det "släpps" så du som var registrerad på namnet kan få tillbaks det. därav är man tvingad till nytt ID om man vill ge forumet en chans till….
nej det inlägg är inte skrivet för att endast störa och skapa oro, utan jag ställer en rak och enkel fråga: var ifrån kommer rätten att tysta oliktänkande på ett allmänt forum som säger sig vara "Öppet och välkommnar alla…"???
att utesluta någon från ett forum av detta slag pga, regelbrott är helt ok OM man har torra fötter och backning för sitt agerande. men att belägga någon med "skrivförbud" vilket innebär att personen tydligen INTE har brutit mot reglerna och därigenom försakat sin rätt att vara här. dom får vara kvar men eftersom tydligen har dom gjort något fel mot någon/några så får dom INTE skriva här? bara för att folk tänker olika och kanske stöter vissa men följer givna satta regler ger det inte någon rätten att tysta sådana medlemmar.
Svar emotages med spänd förväntan.
PS; svar som skickas i PM kommer att copy/paste i denna tråd om inte den nu blir "låst" och jag beläggs med "skrivförbud"
Stay safe //Matea

Jag kan svara kort och koncist: Skrivförbud kan åläggas medlemmar på alla ifokussajter och jag, som Sajtvärd på häxor, är en av mycket FÅ sajtvärdar som ännu inte sagit till den åtgärden mot någon. Jo, just ja, en enda har fått skrivförbud här. Det var någon för länge sedan som bara skrev könsord.
Men ja, jag har rätten att belägga folk med skrivförbud här inne.
Forumet är fortfarande "öppet och vänligt", men från och med nu endast mot folk som förtjänar det. Inte mot människor som är här för att bråka eller håna eller använda sidan som ett sätt att pumpa upp sitt ego.
Jag kommer inte att tveka att ta till skrivförbud i framtiden, då jag alltför länge har låtit personer husera här inne på ett olämpligt sätt. Personer som har fått de verkligt intresserade medlemmarna att en efter en söka sig härifrån. Det tänker jag försöka undvika i framtiden som sagt.
Du får tycka vad du vill faktiskt. Jag har inte sett dig skriva här inne på ett långt tag, men du passar på att dyka upp när det gäller tjafs eller bråk. Tillför någon konstruktivt här eller sök dig vidare till forum som passar dig bättre, det är mitt råd!
Tack då fick jag mitt svar. diskriminering godkänns här medans enligt svensk lag är det förbjudet. att jag inte har skrivit på länge kanske helt enkelt kan bero på att det inte funnits något att skriva om här? och den enkla anledningen att jag skrev detta var pga, lagbrottet i att hota/belägga någon med skrivförbud vilket är diskriminering om man inte har rätt att uttrycka sina åsikter med samma säkerhet som övriga. man får inte utesluta andra pga, religion/kön/åsikter ect. du är i din fulla rätt att stänga av en medlem som bryter mot reglerna men inte tysta åsikter som inte passar.
att tala om för andra att dom borde "vara stolta att bli kallad häxa, att man ska stå på sig och inte låta andra tala om för dig hur man ska vara…" det är konstruktivt enligt alla olika trådar här. men att tala om för folk att dom ska stå på sig mot censur och att alla ska ha samma rätt att skriva sina åsikter, det är inte konstruktivt? att skydda den enskildes rätt mot diskriminering är inte konstruktivt men att tysta obekväma röster så att endast det som "passar" får finnas och göra sig hört det är konstruktivt? censur och trångsynhet främjar inte direkt till en öppen dialog oavsett ämne.
alla får tycka vad dom vill men ni ska inte sitta och klappa er själv på axlarna över hur "öppna och välkommnande" ni är, när sanningen är att ni "häxor" är minst om inte värre vad det gäller inskrängdhet, trångsynhet och avskärmande mot olika tänkande. tyvärr måste jag meddela att detta forum inte är ett forum för häxor. det är ett forum för kommerce och inbördes beundran för hur speciella ni är med "gåvan". med tanke på all kunskap som faktiskt finns att hitta här är det lite synd att man helt enkelt varken orkar finna det man letar el, har råd med det. så ni får behålla er lilla pysselklubb så tar jag ditt råd iram och söker mig vidare.
PS; anmälan är lämnad till iFokus admins om diskriminering i detta forum och kommer att följas upp så slipper saker bara bli bortglömt och undanstoppat, 41st som har läst tråden och inte en enda som vågat svara, beror nu det på att man inte vågar säga emot admins här i rädsla för att bli belagd med "skrivförbud" el, vet man att frågan är berättigad och inte vill backa upp ett lagbrott?

Ja, då säger jag hejdå och hoppas att du finner det du söker någon annanstans. Jag måste säga att jag hoppas du håller dig härifrån. Du har dykt upp här ett otal gånger under flera nicks, och jag vet inte ens varför du byter hela tiden då iallafall jag inte har belagt dig med något skrivförbud. Då du dyker upp är det oftast för att ge oss en skopa ovett och det kan vi klara oss utan ifrån en person som inte tillför något annat till sidan.
/Iram, sajtvärd
"och detta om att ta ny iFokus ID och skriva med istltf, att "våga stå för sig med sitt gamla ID" det får ni ta upp med iFokus.se´s programerare och admins. eftersom om man väljer att avsluta sitt medlemskap på iFokus så låser scriptet upp det användarnamnet i minst 6 mån och admins har inte kunskapen i hur det "släpps" så du som var registrerad på namnet kan få tillbaks det. därav är man tvingad till nytt ID om man vill ge forumet en chans till…."
läsförståelse ligger inte i topp idag?
"Då du dyker upp är det oftast för att ge oss en skopa ovett och det kan vi klara oss utan ifrån en person som inte tillför något annat till sidan.
/Iram, sajtvärd"
att ifrågasätta saker som exempelvis diskriminering som är förbjudet enligt lag är inte att tillföra något? men att bryta lagen och agera egenmäktigt och sätta sig själv över andra och döma andra enligt eget tycke det är att tillföra något?
nej tack min lilla pysseltant (ja det var menat som det låter) ni har nog rätt, ni med "gåvan" är nog dom som har rätten att döma andra för ni är nog bättre och förtjänar den rätten. och nej jag bryr mig inte om jag uppfattas som småsint, jag är småsint och har ingen toleransnivå alls för diskriminerande människor.
förresten på detta "öppet för alla och välkommnande" forum varför känner ni ett behov att ha diskutionstrådar som endast är öppna för vissa speciella? och då menar jag inte en admintråd för endast admins utan den/dom andra…. vad avgör om man förtjänar att få en inbjudan till "hemilga rummet"?

Ska försöka svara så tålmodigt jag kan då.
Häxkitteln, för det är den du menar med hemliga rummet, finns till av den enkla anledningen att vi behöver ett ställe där vi kan diskutera ämnen som kanske kan anses som tabu eller vågade. Häxkonstens historia är som bekant ganska full av sådant som kan anses som stötande. Barn och ungdomar kan läsa på HiF, men allting är inte lämpat för dem och där kommer Häxkitteln in.
Jag undrar vilka du menar att jag diskriminerar? jag kan nämligen inte själv komma på något bra svar där. Alla får vara här inne oavsett ålder, kön, hudfärg, religion…. Vi har inte alla samma åsikter här, men för det mesta kan vi ändå samsas ihop. Att jag sedan väljer att säga ifrån till människor som är här inne för att bråka, kan det kallas diskriminering det? Ska vi tolerera allt?
Jaa du, man kan undra varför du då väljer att avsluta ditt medlemskap hela tiden och får lov att välja nytt nick?
Faktum är, att på I Fokus finns ingen regel om att total åsiktsfrihet ska gälla. Det är Sajtvärden som bestämmer och så är det. Gillar man det inte kan man göra en egen sajt.
Jag kanske inte alltid gillar de regler som finns på olika I Fokus-sajter men det är det man har att rätta sig efter. Det finns ingen som tvingar vare sig mig eller dig, badb, att vara här.
Det är oftast dom som är otrevligast som brukar skrika om åsiktsfrihet, kanske för att dom vill ha den friheten att vara otrevliga mot andra. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tack Jennix. :-)
Jag har inga som helst regler om VAD man ska tycka här, men HUR man tycker det är en annan femma. Att pracka på andra sina åsikter genom att vara hånfull, nedlåtande och otrevlig är inte acceptabelt. Det skapar en dålig stämning här inne.
Det är då man kan få en varning och i slutändan skrivförbud!
Vad tycker ni andra som brukar skriva här inne då? Har jag som Sajtvärd satt för stränga regler? Eller för slappa?
Mvh Iram
och då var vi tillbaks vid HiF-syndromet att dyka ner på saker som inte ens har sagts el, diskuterats…. vart någonstans har jag påstått att man ska ta emot vad som helst el, tolerera allt? ingenstans "diskriminerings"-biten om den nu var svårt att se och förstå …
stod i min orginal fråga :"var ifrån kommer rätten att tysta oliktänkande på ett allmänt forum som säger sig vara "Öppet och välkommnar alla…"???….."
självklart ska ingen tolerera vad som helst men hur människor väljer att bemöta saker skvallrar om vilken typ av människa man är…. att visa "sin makt" och tysta dissidenter kanske mer visar att man inte har kunskapen el, viljan att ändra saker?
säga ifrån= Bra
Tysta andras åsikter med "skrivförbud"= inte bra
Jag tycker du har varit för slapp tidigare, och det står jag för. Jag är nöjd med de förändringar som gjorts nu och hoppas att du är strängare. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Okej, nu skulle ju jag ha hållt mig undan det här forumet ett tag för att inte ätas upp av ett bråk.. Jag märker i mig själv att jag lätt luras att dra mig ner på småsinthetens nivå bland de andra bökande bråkisarna.
Men jag kände ändå nu att jag ville uttrycka mitt stöd i en fråga som just nu ligger nära mig.
Jag tycker att det är bra regler. Jag tycker också att det bästa sättet att kväva småsinta och löjliga bråk är att fylla forumet med seriös kunskap, och att helt enkelt ignorera - hårklyverier, provokationer, som inte driver en insiktsfull diskussion vidare. Jag ser gärna fler artiklar och ingående ordentliga svar om riter av tex rootdoctor och bafo, som ger bra svar, ord och inga visor. (finns förstås fler kunniga eldsjälar men dessa var de jag kom på)
Att hävda sin rätt till att bråka om skitsaker, det tycker jag är endast småsint. För det är det som ofta hänt med det här forumet. All kunskap och intressanta betraktelser, kvävs bakom bråk som handlar om detaljer. Det är fel-letande och pubertal ilska, jag förstår inte varför man ska bråka om varje liten sak.
Jag känner att jag egentligen bör stå över sådant. Jag har, eller hade? Integritet nog att ej ta åt mig. Många verkar se Hif som blodigt allvar och med ansvar för hela sveriges och nordens häxor. Det är det inte. Hif är - en promille av en religiös kultur, och ett forum på internet. Det finns massor med häxor som inte är med i några forum. Det finns även massor med häxor som inte finns i verkliga livet..
Att var häxa är inte att ingå i en församling. Alla står för sig själv med sina åsikter, och får ta ansvar för sina handlingar. Iram är inte drottning över häx-norden, hon är admin för ett forum och det är det. Hon kan inte svara för hela nordens samlade häxkonst, ej heller allas åsikter på forumet - utan gör vad hon kan för att det ska funka att skriva utan att vara rädd för mothugg.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#6 *klapp klapp* men nu börjar jag undra om någon här ens bryr sig om att läsa inlägg alls? åter igen var skriver jag något om total åsiktsfrihet att vara el, inte vara?? varför trilskas ni med att läsa in egna saker??
det jag undrade över det ENDA var hur det kommer sig att sajtvärden ger sig själv rätt att bryta lagen genom att tysta oliktänkande och därigenom bryta lagen om diskriminering? alla vet att det är helt valfritt att vara här el, någon annanstans men om det folk säger stör el, inte överensstämmer med övriga åsikter då ber man personen att kanske tänka igenom vad den sagt och kanske har den stora massan rätt el, så ber man personen helt enkelt att sluta komma hit om det nu är så dåligt ect. vad man INTE gör är att tysta dom med "skrivförbud" och tar ifrån dom deras rätt till egen vilja och chans att göra sig hörd.
sluta gnäll om att det är så synd om er "häxor" som alltid blivit förföljda och bespottade, och att man ska stå för sig och sitt. Men samtidigt så gör ni exakt samma sak mot andra, fantastiskt vad ni är öppna och icke fördomsfulla……

Iram - kanon tycker jag.
#11 Det finns ingen lag i Sverige eller resten av världen som ger dig rätt att skriva precis vad du vill. Iram bryter inte mot någon lag om diskrimingering genom att stänga av folk som är otrevliga. Kanske ska du slå upp vad diskriminering faktiskt betyder?
Vad jag kan utläsa och bedömma så kommer skrivförbud att utdelas till dem som bråkar och förstör stämningen, inte de som tycker olika.
Det är väl hur enkelt som helst att diskutera i trevlig ton! Gör så och du slipper bli belagd med skrivförbud, var obstinat, hånfull, nedlåtande och vrång och du åker ut. Enklare än så kan det inte bli..
Bra Iram. Inte en dag för tidigt! :-)
det är inget fel på reglerna, har inget att invända mot dom. men tillbaks till "Häxkitteln" .
"Häxkitteln, för det är den du menar med hemliga rummet, finns till av den enkla anledningen att vi behöver ett ställe där vi kan diskutera ämnen som kanske kan anses som tabu eller vågade.."
vad är det för tabubelagda åsikter och vågade saker som diskuteras där om tex, Aris-eile och andra icke välkommna personer på detta forum som inte skulle klara av att sägas högt i en vanlig tråd?
tyvärr "Häxor" har aldrig varit direkt hemliga oavsett vad ni vill påstå…det mesta kryper fram om man tar det lite lugnt och väntar;)
Jennix dags att lära sig läsa! har jag skrivit/sagt NÅGOT om att stänga av otrevliga personer? herregud förstår du inte skillnaden i att bli avstängd vilket jag sa från start är en självklarhet och bli tystad/få skrivförbud?
avstängd= fråntagen rätten att vistas i forumet
skrivförbud/tystad= har rätten att vistas i forumet men fråntagen rätten att göra sig hörd/försvara sig själv

Badb, det är en sak att ha en avvikande åsikt och en annan h-u-r man framför den. Om man framför den på ett sätt som av många uppfattas som otrevligt kanske man ska ta sig en tankeställare på hur man argumenterar och försöka vara extra tydlig.
Just tydlighet är dessutom ett måste när man kommunicerar via skrift eftersom det inte går att få med alla nyanser som när man talas vid eller ses live.
I övrigt håller jag fullständigt med Iram och övriga talare i denna tråd.
ska skriva lite enklare:
avstängd = du får inte vara här
skrivförbud= klart du får va här men du får inte säga något
" speak only when spoken to "
"men nu börjar jag undra om någon här ens bryr sig om att läsa inlägg alls? åter igen var skriver jag något om total åsiktsfrihet att vara el, inte vara?? varför trilskas ni med att läsa in egna saker??
det jag undrade över det ENDA var hur det kommer sig att sajtvärden ger sig själv rätt att bryta lagen genom att tysta oliktänkande och därigenom bryta lagen om diskriminering?"
Vilka specifika åsikter är det man inte får ha på detta forum som gör att du hävdar att det är diskriminering?
Jag tolkar det som att det är de som verkligen är ute efter att endast skapa konflikter och osämja som åläggs med skrivförbud om de inte kan hålla en trevlig nivå?
Man kan väl mycket väl vara av olika åsikt men framföra det på ett trevligt sätt? Det är väl det som fokus ligger på, eller hur?
Hur klassar du det som diskriminering? Vem ska ta ställning om inte sajtvärden?
Gällande att skriva under flera nick.. där har jag inte riktigt koll på hur det fungerar men jag tolkar det som att det gäller när man mycket tydligt skapar flera.. kanske för att stödja sin egen åsikt som man har under annat nick eller för man blivit avstängd tidigare..
Inte för att man avslutat ett tidgare och sen kommer in med ett nytt.. Skulle nu det vara fallet så är det väl inte svårare än så att man skriver till sajtvärden på berörd sajt och berättar att man nu har kommit tillbaka igen? Men som sagt jag har inte riktig koll där..
Att ha ett "slutet rum" anser jag är bra, vi har presentationer låsta på vår sajt just för att endast de som verkligen är aktiva ska kunna ta del av den informationen.
Nu tycker jag att detta är ett intressant ämne överlag så det är inte endast knutet till Hif.. För hur ska en Sajtvärd agera om denne inte får lov att ha några regler men ändå ska vara "ansvarig" för att allt flyter på sajten?
Jag tycker att det är bra regler Iram oavsett om det är häxor, pussel eller porsche iFokus..

Två saker:
1. Jag har inte givit mig själv rätten att ge skrivförbud. iFokus har givit mig den rätten i och med att jag blev Sajtvärd.
2. Du har uppenbarligen totalt missuppfattat Häxkittelns funktion, trots att jag försökte förklara hur det låg till. Väldigt underligt är även att den fd medlemmen Aris-eile drogs fram, vad nu han har med saken att göra. Och, som du säkert redan vet, han lämnade oss frivilligt.
Till er andra, stort tack! :-)
#16 Trevlig är du också…

Självklart måste Iram kunna agera när folk inte tänker innan de skriver, det är synd och skam bara att det ska behövas en sån duktig bevakare som Iram!
#17 precis!!! håller med fullständigt så ställer frågan igen och hoppas på ett svar denna gång och inte bara en massa "försvarstal" och fantasiläsning.
Vad ger sajtvärden rätten att TYSTA en annan person? att be dom dra helt ok, att be dom fundera över sitt sätt helt ok, att förklara att dom kanske borde leta sig vidare? helt ok, att stänga av personer som bryter mot reglerna helt ok
men var i det allra heligaste ges dom rätt att ta ifrån oliktänkande sin rätt att göra sig hörd? och kom inte med "bara massa hårklyverier…." om andras åsikter inte stämmer med din be dom dra men tejpa inte för munnen på dom och sen lämna dom att lyssna på hur fel dom har enligt dig men dom har ingen chans att förklara el, försvara sig.
#23 Jag tror inte det finns ett svar som skulle få dig att sluta tjafsa. Det är Iram som bestämmer, hon behöver inte försvara sig eller sina beslut för någon annan. Så är det på I Fokus.
#23 Så om jag tolkar det rätt så är det skrivförbud som du ställer dig frågande till och inte att ngn kan bli avstängd?
Det är alltså utfärdandet av skrivförbud som är diskriminerande enligt dig?
#21 gumman när någon ber mig att slå upp ett ord med föresatsen att jag inte vet vad det betyder och i samma mening visar klart och tydligt att personen inte ens brytt sig om att läsa vad frågan gällde.
så klart jag inte är trevlig då och självklart blir jag lika nedlåtande tillbaks.

Ok, en enda gång till då; iFokus ger mig, som Sajtvärd, rätt att ge medlemmar som inte sköter sig skrivförbud. Så enkelt är det. Och skrivförbud kommer givetvis EFTER att man först bett medlemmen skärpa sig, fundera över sitt sätt osv, men då det inte har hjälpt. Skrivförbudet är det man kanske till slut måste ta till då en enskild medlem ger sig själv rätten att terrorisera och förstöra för de andra.
Man får dock vara oliktänkande. Man får ha egna åsikter. Det ger inte skrivförbud.
#25 ja att fråntas rätt att göra sig hörd. om personen nu har så "fel" el, vad det nu är stäng av dom då. gör som alla andra varna personen 1-hur mycket man nu vill sen avstängning. inte varna och säga ähh nu får du va tyst och tysta ner dom. så länge man är kvar på forumet el, vad det nu gäller ska alla ha samma rätt att säga sitt el,? är det bara vissa som får ha en åsikt?

Du kan läsa de sista två raderna i #27 igen.
#27 men om dom nu har stört och gjort så mycket fel varför stängs dom inte av? varför diskriminera dom ed att tysta dom? är väl inget konstigt med att stänga av folk som inte sköter sig (vilket jag sa redan från start) men att förhindra folk från att säga sitt när dom är ska föreställa "vara välkomna" det är det enda jag ställer mig frågande till vilket för alla läskunniga var första och enda frågan.
#26 Så om jag inte förstått vad du menar, ger det dig rätt att vara otrevlig? Ja, det stämmer bra in på de problem jag haft med de som behandlar nybörjare på samma sätt. Om DU tycker det är uppenbart att nån inte förstår vad du menar, är det enklast att fråga VAD man inte förstår samt förklara igen.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med diskrimingering. Det finns ingen diskriminering här, i ordets rätta betydelse. Om en person får skrivförbud så är det ett individuellt val, inte något som drabbar flera stycken med samma namn, utseende, ålder eller kön…
Men om man nu blir avstängd, då kan man inte överhuvudtaget skriva på sajten.. Får du ett skrivförbud, som det kallas, kunde lika vara "pausad", så kan du ju sen komma tillbaka under samma nick.
Läsa på forumet kan du göra hela tiden även som avstängd..

Dessutom får du vända dig till Ifokus-admin (igen) och fråga dem varför det överhuvudtaget finns skrivförbud. Varför man inte direkt blir avstängd istället för att bli (tillfälligt) tystad.
Det vet nämligen inte jag eftersom jag inte har varit med och skapat iFokus. Jag vet bara att den funktionen FINNS och att jag får använda mig av den för att hålla ordning på sajten.
#30 Jag är läskunnig men jag såg inte den enda frågan i all text

Jag tror att det handlar om hur man väljer att se på det.. Jag kan se det som att man får flera chanser innan man till slut stängs av..
#33 precis..
En gissning varför det finns skrivförbud och avstängning på iFokus som har runt 130 sajter.
Det finns personer som skriver helt normala vanliga inlägg på vissa sajter. Medan dom på andra sajter är otrevliga och skriver skräp.
Då kan värden på den sajt personen är otrevlig ge skrivförbud så man slipper sånt på just den sajten. Men personen kan då fortfarande skriva på dom andra sajterna som den fortfarande sköter sig på.
Skulle personen bli otrevlig och skriva skräp på flera sajter så blir den oftast avstängd från hela iFokus.

Badb/Matea/vad tusan du nu vill kalla dig för stunden, det känns som att du med vilje missförstår och skapar gnabb. Det är inte till din fördel och jag tycker det är ett urlöjligt beteende.
Iram, jag tycker att du gör ett jättebra jobb och ser precis som Jennix att du även i framtiden utnyttjar din möjlighet att moderera det här forumet. N´uff said.

ANNIA, låter som en helt rimlig gissning. :-)
Jag läste i början att någon skulle ta rået och söka sig någon annan stanns eftersom detta inte passade honom. Men det verkar inte vara fallet eftersom diskussionen fortsätter.
Någon som inte följer reglerna eller better sig otrevlig straffas med skrivförbud. Om denne fortsätter att missöta signär skrivförbudet hävts blir denne portad. Vad är felet i det? Menar du att det är diskriminerande att tysta nån med diskriminerande åsikter??? Eller att tysta någon som bara är här för att gräla? vad sägs om att antingen hitta ågot annat forum där du annser att dina åsikter är bättre besvarade eller hittar något intresse inom ämnet och konverserar om det?
Nykommling som gillar denna sida.
När jag har läst igenom tråden är jag hejdlöst glatt upprymd att Iram har rätten att ge skrivförbud och avstängning….Hurra
Häxkittel är kanonbra…för då vet jag att jag kan skriva ner en och annan förbannelse om jag vill utan att bli utsatt för t.ex hån eller bli idiotförklarad eller få en stämmning på halsen av en upprörd morsa till en mindreårig wanna-be witch, utan lungt få respekt och möjligen goda råd och åsikter, konstruktiv "kritik" är inte heller så dumt.
En site för Häxor behövs och eftesom vi är FRIA som häxor så behöver vi också få uttryck oss fritt utan inblandning av fördömmande eller liknande. De som inte har tillgång till denna Kittel…ja det ångar avundsjuka och kanske extremt irriterande nyfikenhet av de som inte har tillgång.
hej å hå alla häxvänner, magiker, trolldomsutövare…kör på bara med eller utan kvast för ibland stormar det rejält men int är vi skraj för det int!
B*B
Lady Oona

#37 precis min tanke, mata inte trollet..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
HiF har varit ett väldigt fritt forum i motsats till väldigt många andra. Och det är bra tycker jag. Däremot så har denna frihet skapat att andra än Iram har bestämt vad som får och inte får skrivas här. Det är baksidan av att inte ha så många regler.
Många har känt att de inte vågat vädra sina åsikter och som har känt sig "tystade" men inte har det berott på de som administrerar forumet inte.
Jag hoppas att att så många som möjligt som är aktiva på HiF skriver här i tråden och säger sin mening.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Jag tycker att de nya reglerna är bra. Ibland verkar det som om folk är här bara för att diskutera om att diskutera, och det kan ju vara ok. Men inte när det tar över tråd efter tråd. Sen tenderar sådana trådar också i att sluta i personangrepp och andra otrevligheter, det är aldrig roligt.
Jag känner som så att tycker man inte alls om ämnet som ett forum handlar om, i dethär fallet häxor, varför blir man medlem?
Badb, Det är väl inget diskrimenerande att ge skrivförbud på någon som inte följt reglerna? Lika lite som det är fel att ge besöksförbud mot någon som följer efter en!
Gå till Politik och gnäll om lagen istället då!
Det är inte så svårt att förstå.

Det är ju öppenbart att det behövs regler på Hif för att det inte ska bli värsta sandlådan här.
Tycker Iram gör ett lysande jobb.:-)
Att klampa in i en Moske under fredagsbönen och ropa" Jesus är svaret" eller "Köp Bingolotter" kan säkert också försvaras med att varje människa har yttrandefrihet.
Det kanske bara är lite svårt för några att fatta att denna rättigheten inebär att man kan förvalta den på ett ansvarsfylld sätt?
#42 "Jag hoppas att att så många som möjligt som är aktiva på HiF skriver här i tråden och säger sin mening."
Låter bra.
Det är enkelt. Som med all frihet är det frihet under ansvar. Det gäller naturligtvis även yttrandefriheten. Att predika, moralisera och på andra sätt hetsa den folkgrupp som kallas "häxor" på deras eget forum och hävda sin rätt genom "yttrandefrihet" är att missbruka den och vara oförmögen att förvalta den.
På tal om frihet… Det står var och en fritt att experimentera med magi. Formuleringen "till den person som står bakom nicket N.N. på iFokus Häxforum" är en bra länk att använda i sina formuleringar och ritualer. Det finns gott om Beef Tounge spells, Stop Gossip Spells och Binding Spells för detta ändamål. Jag erbjuder personlig rådgivning gratis till den som är intresserad.
mvh
Johannes
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
De nya reglerna är bra, och det är bra att Iram börjar säga ifrån…och använder de regler hon har tillgång till.
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag lovar er att göra så gott jag kan för att HiF ska vara ett bra ställe för häxor och häxintresserade som vill umgås och utbyta erfarenheter med varandra. Min vision är att här ska fortsätta vara högt i tak, att man ska våga fråga och undra utan att bli idiotförklarad. Att alla som vill bidra med något konstruktivt vågar skriva utan att bli hånade eller slagna över fingrarna.
HäxoriFokus är inte enbart till för de som skriker högst, skriver mest komplicerat eller enligt egen utsago kan mest om allt. Det är även till för nybörjare och nyfikna och alla medelmåttliga häxor däremellan. Om det nu finns några medelmåttshäxor förstås, vilket jag betvivlar. :-)
Och ja, här inne får den som vill kalla sig för häxa. Eller så får man låta bli. Oavsett så ska man slippa bli ifrågasatt eller utsatt för förakt. Den som föraktar och förlöjligar oss eller det vi står för kan söka sig till ett annat forum. Det här forumet är till för häxorna och deras vänner.
Det finns så många kunniga, intressanta och trevliga människor här inne. Att HiF enbart skulle vara en marknadsplats för pysseltanter är ett hån. Här finns kunskap och talang samlad långt utöver det vanliga och det är en skatt.
Om jag ska behöva bli diktator och ta i med hårdhandskarna emellanåt för att skydda och behålla den skatten, må så bli.
Jag är så glad att ni finns!
Kram Iram, sajtvärd
#48 Och vi är så glada att du finns!=)
Fantastiskt att det skulle ta 36 poster innan jag ens kunde få ett svar?? och inte ifrån sajtvärden? titta på ANNIAS inlägg… satt det så hårt åt att skriva att det inte finns möjlighet att stänga av folk ifrån ett forum här utan att samtidigt stänga av dom ifrån hela iFokus? så därför är alternativet att sätta skrivförbud för att ge personen möjlighet att fortsätta skriva på övriga iFokus forum…
l2r

Eftersom badb nu anser sig ha fått sitt svar så låser jag den här tråden.
/Iram