6 December tror jag visst det är!
Kokat älgörtstee åt en förkyld kille, så nu luktar det förföriskt av sommar här.
Han blev piggare, och bieffekt är att jag också blev piggare av doften.
Vintermörkret tungt över byn, inte en stjärna syns i skyn. Nedräkningen börjat till midvinter!
BlessedBe denna dag!
Vandra i Ljus å Skönhet

Älgört vet jag inte ens vad det är. :) Men det låter mysigt.
Nu ska jag sova så att jag orkar med flytten.
En god natt och en god morgondag önskar jag er alla.
Hoppas flytten går bra idag.
Denna dag är vit/grå i sin skala.
Ska ta mej en långpromenad idag + att jag ska ta mej ner till affären med sparken å fylla på mitt matförråd.
Vandra i Ljus å Skönhet
GodMorgon, älgörtste… det låter sommar det.
#1 Lycka till med flytten!!
"Ta sparken"… usch så avundsjuk jag blir *surar*
Här hånflinar gräsmattorna gröna återigen.
Dagen innefattar en tur till stan med dotra, sedan får vi se, tar det lite som det kommer. Ska försöka få klart min vante som jag håller på med.
En härlig dag önskar jag er alla.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#0 åh, men är inte älgörten som bäst färsk, har jag för mig? Men å andra sidan, vad gör man om det behövs mitt i vintern? (det är väl främst då den behövs kan jag tänka mig)
#1 Hoppas vädret är på din sida idag!
Natten var ljuvlig med ord som blev till skrift i morse.
Det måste nog bli en tur in till centrumet här idag.
Kanske känner jag mig till och med uppiggad av det efteråt och orkar städa?
För övrigt hade det kunnat vara torsdag idag om jag inte hade tittat i kalendern igår. torsdagen den 6:e december 2008, dagen som faktiskt inte existerade ;) … för det är väl lördag idag? 
Jo, lördag måste de ju va..haha
Andra advent i morgon
Vandra i Ljus å Skönhet

Godmorgon lugn och skön morgon här också :) längtar efter skinka och vörtbröd…ska se om affären har något hemme..
Sparkföre de va , mjölk + allt annat kom hem med en väldig fart!
Vandra i Ljus å Skönhet

varför är lussekatter formade som S egentligen? och varför heter de lussekatter när de inte alls ser ut som katter? 
Det finns något som heter S-kex, och varför de är formade som S är inte så svårt att lista ut. men lussekatterna har två mysterier jag aldrig lyckas klura ut. Har till och med för mig att någon förklarade det för mig förra året men jag minns inte vem det skulle varit eller hur det var. om det nu ens finns någon förklaring hehe.
En form är ju att ha två S i kors, som ett solkors…eller nazistkors, som det också ser ut som. Dumma dumma Hitler som förstörde symbolen. En singel lussekatt är kanske svansen på katten?
Här är några teorier:
http://www.drangahuset.se/artiklar02/ilucia.htm
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#10 just det ja, så är det nog att det kommer från solkorset! :) nu känner jag igen och kommer ihåg teorin som diskuterades med någon vem det nu än var. tack!
"Lussekatten kom från Tyskland på 1600-talet, men den har egentligen inget med Lucia att göra. Det var Lucifer, djävulen, som kom i skepnad av en katt och gav barnen stryk. Man skrämde honom med starkt gula saffransbullar."
hihi. Nu vet vi det, kommer det väsen som verkar läskiga så ska vi kasta lussebullar på dem! Stackars Lucifer… Eller, han kanske var fullt nöjd med det, kanske jag också hade skrämts lite med folk som kallade mig djävul, om jag blev matad med lussekatter för det :D

mm…lussebullar. Själv så föredrar jag dom helt runda och med socker på. :) men dom S: formade är ju så fina!
Vackra är dom men fy fan för saffran.
Haha, bokstavligt talat då, eftersom do var döpta efter Lucifer!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#13 bäst för dig att du har ett gäng lussebullar i din närhet nu. *hänvisar till inlägg #11*
#11. Det var intressant läsning!
Själv har jag i mer saffran än man ska ha enligt receptet. Varför tycker inte Lucifer om saffran? Vad har saffran för skrämmande egenskaper? För lussebullar är inte tillräckligt hårda för att det ska göra ont när man kastar dem på någon. Inte mina iallafall. Mina är väldigt fluffiga och mjuka.
Eller är det formen på dem som skrämde Lucifer? Eller färgen? Hm.

Själv så brukar jag just baka lussekatter. Tar visserligen längre tid men, men..