Häxan+ naturen!
===
En impuls att skriva detta.
Häxans samarbete med naturen,och gynna dess natur av varken gott eller ont!
Min väg går genom många miljö-organistioner.
Jag tillhör med mitt hjärta å själ naturen utan makt å vapen!
Lufta era känslor!
Ingen kan dömma, alla puzzelbitar är viktiga. DU är viktigare än du kan ana!
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag jobbade som värvare för Greenpeace förra hösten. :) Då kände jag verkligen att jag gjorde stor skillnad. Nu bidrar jag till dem som stödmedlem bara, men många bäckar små! Ibland har jag funderat på om man borde ta en städdag. Gå ut i skogsområden och plocka upp allt skräp man hittar. För skogens skull.
Greenpeace har jag jobbat med. De e bra
Vandra i Ljus å Skönhet

Oh, hur har du jobbat då? :)
Riktigt bra är de. Får mycket oförtjänt skit. Det är synd.

Ett ställe där jag brukar städa ibland, är på häxbränningsplatsen här i Mora. Den ligger vackert i tallskogen, alldeles vid älven. Det gör mig ont att se omkringslängda ölburkar och skräp där. Den platsen borde istället märkas ut på ett passande vis, med en minnestavla kanske. I augusti år 1669 brändes där 15 människor på tre olika bål, efter att först ha blivit halshuggna. Det är ingen lämplig plats för ungdomar att sitta och supa på.

Hm… detta apropå att städa i naturen, men det kanske gled ifrån ämnet litegrann. Sorry!
Kram Iram

Det passade väl ämnet, tycker jag. :)
Skulle vilja besöka den platsen! Vore intressant att få reda på om det finns någon liknande plats här i värmlandstrakterna. En karta med olika i sverige kanske.
Haha, bara stött, inte suttit i nån gummibåt, Out
Vandra i Ljus å Skönhet

Ah du menar så. Haha nä det trodde jag inte heller, men man kan ju ha samarbeten på fler sätt än som aktivist. :)

Vad säger du Out - ska vi forska lite…kanske ta oss en gemensam städdag framåt vårkanten..
Själv brinner mitt hjärta för hemlösa katter och skänker sedan många år tillbaka pengar till Djurskyddets katthem i Karlstad. Ibland är småsummor allt jag kan avvara ibland, speciellt i jultider försöka jag skänka så mycket jag kan, utan att jag blir urfattig på kuppen. I julklapp har jag de senaste åren önskat en donation till WWFs stöd för isbjörnarna. Det finns så mycket man kan göra men katterna är dem jag brinner mest för. Om jag nu ska urskilja.

#8 Ja, det tycker jag låter som en jättefin idé! :) Ut med varsin sopsäck och handskar!
Djuren är bra att bry sig om också. När jag har bättre ekonomi ska jag stödja WWF och så tänkte jag.
Undrar hur många som läser detta, å, inte vågar skriva sin åsikt??
Det vi inte delar med varandra , kommer inte oss alla till del!
Vandra i Ljus å Skönhet

Tycker det är få som skriver överhuvudtaget numera. Synd är det. Men det kanske kommer en tid för det också.
Jo,tid kommer alldels strax, inom ett månvarv, ska du se!
Vandra i Ljus å Skönhet
Den som kallar sig häxa är inte värd sin titel om personen i fråga inte värnar om Naturen, Moder Jord….
Stregas, de italienska häxorna var/är mycket politiskt aktiva
Witches i USA jobbar mycket med feminism…protestmarscher av olika slag, kämpar för de som har det svårt som uteliggare, organisationer som hjälper utsatta barn
Häxor i andra länder är mycket mera aktiva i sådana här frågor än vad häxor är i Sverige, det finns naturligtvis undantag…jag är ett precis som ni som än så länge skrivit här….GO girls!!!!
Oona

Jag tror att folk snart kommer att börja skriva här igen, jag tror och hoppas. :-)
Ja, Lady-Oona, häxan och naturen går hand i hand. Att vi värnar om naturen är på något vis en självklarhet. Tycker man. Detta med att vi är mindre engagerade här i Sverige än utomlands kanske har med vår svenska mentalitet att göra…? Vi gör nog mer saker i tysthet än vad som direkt syns på ytan. Vi är ofta lite mer lågmälda här, gör inte allt så storstilat och högljutt. Bara en känsla jag har. Kanske har jag fel.
#14 jo där har du nog rätt…vi är ju som vi är vi svenskar me det går ju att ändra på…vi har ju häxan i Långlöt, Ulrika som är plogbilsaktivist….satt även i fängelse för sin övertygelse och jag är privatvän med henne och vet om andra fredliga aktioner hon varit med om.
Det finns klart mycket som sker i tysthet och väl är väl det….ibland så tror jag att många är rädda för att berätta om sina aktioner då vi är jätteduktiga på att "anklaga och nervärdera" de som står upp för sig, det är också fult att vara duktig i vårat älskade land. Jag är lite åt det hållet själv….vill inte uppfattas som om jag skryter…! Jösses så fånigt, jag om någon borde väl fullständigt strunta i vad andra tycker!
Som den nykommling jag är skulle jag gärna få veta lite om vad en häxaär och gör. Nån som kan berätta eller vet några bra webbsidetips. Är ute efter allt mörk som ljus och örtmagi :) håller på att skriva en bok och behöver inspiration :)
P.S måste säga att det känns ganska vanhedrande att de har annlägts grillplattser på gammla häxbränningsplatter.
Jag må nog säga att jag 'arbetar i det tysta', plockar skräp i skogen när jag hittar det, tar aldrig mer av en växt än jag behöver - och aldrig det sista bäret, svampen, lövet, blomman eller vad det nu kan vara. Försöker att vara försiktig när jag är ute i skog och mark (vilket jag är dagligen).
Jag försöker att hitta närproducerad mat i affären när jag handlar.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
De e inget fel med att jobba i det tysta!
Jag gör väl både och, men var mer aktiv utåt förut, innan miljön kom på tapeten!
Vandra i Ljus å Skönhet