Åkallan av gudinnan
Gudinnan har ju många namn som alla vet. Det som skulle vara kul och intressant att veta under vilket namn ni oftast åkallar henne vid ceremonier och ritualer? Hur låter ex. en åkallan som ni gör?

När jag åkallar gudinnan brukar det oftast vara på följande vis.
Med hjälp av rytmen av min trumma eller skallra sjunger jag följande åkallan:
Kom du stora Moder. Kom du Jordens Moder. Omma. Omma. Omma. Omma.
Som gammal östgöte har jag fastnat vid namnet Omma som är en av många namn på Moder Jord/Gudinnan. Ett helt berg på östgötaslätten vid Vättern är uppkalad efter henne, Omberg, Ommas berg.
Jag åkallar henne som "moder" då är j ualla hennes aspekter inräknade…. Från den unga orörda til lden mogna livgivande och den gamla visa dödsbrignaren.
Har iten haft anlednign till att kalla henne som någon specifik gudinna ännu.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag åkallar henne i en mängd olika namn beroende på vilken tid det är. jag brukar oftast åkalla henne med "allas den stora moderns namn" då kommer ju alla med.

Jag åkallar inte gudar/gudinnor utan om jag vill hämta energi så åkallar jag naturen, tex kraften från vinden i en stormande orkan, mm :o)
#4 Men är det inte så att Gudinnan/Moder Jord är naturen?
Jag brukar oftast åkalla gudinnan som Moder om det inte är en specifik gudinna jag vill ha kontakt med t ex Artemis som jag namnger då.

#4 jo, det är väl så många ser det, men jag ogillar ordet gud. Varför sätta såna namn på naturens kraft?

Har ni tänkt på att ordet gudinnan är gud+innan?
det betyder kannske att hon var innan allt annat?

Jag gillar din tolkning Yggdrasill! 

tack, jo jag kom och tänka på det igår när jag såg ordet framför mig

#7 Jag håller med dig
Gudinnan är för mig oftast liktydig med Moder Jord och det är oftast så jag åkallar henne..

putt!
Oj, vart fel.

Vadan detta puttande på gudinnorna ikväll?

Det är ju så många nya medlemmar på Häxor nu så jag var väl lite nyfiken på att se era kommentarer på de här trådarna.

jaa, jag gilla mycket, bappho.
Omma, är hållbart för mig med.
När jag besökte Omberg, så var det med låga förväntningar, bergtagen blev kvinnan, gick omkring som i ett disigt töcken däruppe.
Att landa igen, när man har farit därifrån, är ett omöjligt företag.
Man minns alla upplevelser som i detalj, och längtar efter NÄSTA GÅNG, något annat finns det inte tal om.
Joo, då. Omma är fullt närvarande där, mfl.
Men jag åkallar inte, hon bara kommer in, närhelst hon känner att JAG behöver det, och det blir alltid i rättan tid.
För mig är hon Modern, Gudinnan, Naturen, Jorden. Jag åkallar henne oftast som Gudinnan, såvida inte (precis som Inca skrev tidigare) jag riktar mig mot en specifik gudinna. Det senaste året har det mest varit Artemis/Skade jag har arbetat med.

åkallan känns märkligt, andevärlden och alla aspekter av den finns ju överallt hela tiden. häromdagen tänkte jag 'vad skönt det skulle vara ifall vi inte hade den där skränande teven och datorn på jämt' och vips gick proppen. Jag är gudinnan, mitt barn, mina grannar, min man, maten jag äter. okej, detta är ju endast min personliga livssyn på livet och kanske inte en häxig sådan egentligen…
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Andar och allsköns gudommar är runtomkring oss hela tiden, må så vara, men vi måste minnas att vi INTE bor i andevärlden, även om andevärlden är en DEL av där vi bor …knepigt? Ja, men sant.
Därför åkallar vi. För att kalla till oss de vi behöver hjälp av, de som vi vill ska lyssna osv. Ungefär som på samma sätt som om vi två är på samma affär, vi rör oss på samma plats, fast i olika delar av den - vill du jag ska kolla på ngra snygga byxor måste du ju kalla på mig, eller hur :) hur ska jag annars kunna komma och lyssna?
Mvh, T
Andar gudar och sånt är ju sina egna. Gör sina egna saker, har sina egna agendor etc och det är inte alltid de är inom direkt hörhåll.
Det är samma med mitt kraftdjur. Även om vi varit Ett i många herrans år nu så måste jag ibland kalla på det då jag ska jobba. Hon kan ha sina saker på g, vara på drift och vandring eller, ja, vad nu kraftdjur än gör.
Tankemat, T
Å andra sidan är det VÄLDIGT SÄLLAN jag har nfgt så viktigt på hjärtat att jag behöver tillkalla Henne direkt (moder jord, som det var snack om) - utan jag jobbar mest med alla smådelar av henne.
Vad kan Ni ha haft för ärende där Hennes direkta uppmärksamhet krävdes!? O_O
Det undrar jag :)
Jag själv har åkallat när jag har behövt extraordinär styrka. Jag minns ett speciellt tillfälle när jag var helt utom mig. Hade varit sjuk länge och började förstå… men visste inte hur jag skulle komma vidare. På några dagar hade jag mer kraft än jag kunde ana…
Den styrkan har jag burit med mig och idag är jag tack vare denna hjälp frisk, kan jobba igen samt har ork att jobba andligt igen.

#22 Det förklarar en hel del. Tack för det.
Sebastian

För mig finns både guden och gudinnan överallt i allting, det enda man måste göra är att lyssna. Vi får hjälp om vi ber om den fast kanske inte alltid på det sätt man trodde :-)

Jag kan bara hålal med tidigare talare; Inca O Astrina- åkallar Moder Jord, om inte jag vill vända mig till just en specifik Gudinna och vad just hon står för.