Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 2744 ggr
Iram
0

Firar ni advent?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gör jag. Kanske har det en kristen odör över sig, men det är inte så jag själv firar. Advent betyder ju, vad jag förstår, "väntan". I den kristna världen en väntan på att frälsaren ska födas, i min värld väntan på att solen ska återfödas (midvintersolståndet, Yule). Advent är alltför mysigt och stämningsfullt för att jag ska vilja avstå.

Hur gör ni?

Astraea
0

Jo, så gör jag med. Jag tycker det är riktigt mysigt att tända ljus och fika och vill inte alls avvara det. En väntan på Yule är verkligen att fira. I dagarna skall jag baka lussekatter. Inte så originellt förutom att mina har formen av katter, med russin som sneda ögon.

Outrageous
0

Jag firar jul på samma vis som de flesta andra i min närhet, för jag tycker det är mysigt. Utan att lägga någon vikt vid det kristna eller så. Får se om jag kan göra ett litet Yule firande i år.

[Lady-Oona]
0

Både ja o nej….har ingen adventsljustake med mossa och 4 ljus utan en egen variant. Det hänger ett upplyst "silverpentagram" i fönstret i alla fall, en slags ersättning för adventsstjärnan. Tycker också att det är mysigt med alla ljus.

Men att fira väntan på fridsfursten gör jag inte utan i stället så inväntar jag Freja-natten (12-13 dec.) och väntar på Yule förståss 21 dec.

Må gott i stugorna

Sebastian
0

Ja visst firas det här. Men betydelsen av ordet är inte Väntan utan ankomst. Sen vems ankomst man firar är en annan sak. Jesus elle midvinterblotet.. Ska man börja fira kristi ankomst i december får man ju hålla på ett tag.

Iram
0

Just ja, ankomst… Det har jag också läst! Mysigt är det iallafall. :-)

aris-eile
0

Nej… jag firar inte vare sig advent, jul eller påsk. Däremot sitter jag och äter gott, med släkt och vänner då de bjuder in mig till sina högtider, oavsett vilka de är.

//

Sebastian
0

Totalt OT. Men jag hittar inte tråden med bilder från mora. Vill inte skapa en ny tråd för det heller. Sökfunktionen fungerar inte men kan nån av er kanske putta upp den eller pm en länk eller nått?

Hm angående detta med adventsfirande.. Hemma firar vi advent på det sättet att vi tänder ljus och myser, vi äter gott och går på julskyltning. Vi går inte Bananas och börjas mässa psalmer eller något sånt. Vi "firar" och pyntar för att vi alltid gjort det.
Så enkelt är det.

Iram
0

Hittar den inte heller, Sebastian. Ska leta mer så fort jag hinner. Det förvånar mig dock inte, för saker försvinner och dyker upp lite hur som helst i nya iFokus. Tyvärr.

Outrageous
0

Hittade den genom att söka "bilder träffen". Puttade upp den.

spindelfot
0

fy att ni puttade upp alla ful-bilderna på mig så alla en miljon nya medlemmar kan få sig en bild av mig som 'ful'

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Outrageous
0

Inga fulbilder inte!

Iram
0

Hmm… Sökte på de orden för några veckor sedan och hittade den inte då. Mystiska IFokus…

Sebastian
0

Nej och för mig fungerade inte söket alls.

BiGavia
0

Här firas Advent, men ljus å stjärnor det lyser upp mörkret!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

spindelfot
0

Seb och Iram! Ni fattar väl att ni inte blotat tillräckligt till iFokus!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lorelai
0

Hmm.. jag firar advent. Vi har adventsstakarna, glögg, pepparkakor och skyltsöndag. Ser framemot att gå runt och mysa med ungarna..
När det kommer till julen följer jag min familjs tradition så mycket jag inte tycker att det är jobbigt. Det är den enda högtiden på hela året som jag följer så ordentligt så jag håller gärna fast vid det.
Alal andra får vara som dom vill från år till år. Men inte denna.. Jag ycke rom hur man liksom fyller 24 dagar med mysigt pyssel och förväntningar.. någonting jag tänker forma kring fler högtider.

Men det som ett bra kök.. får växa fram med tiden. Man måste väva det under lång tid.. som min mamam gjord emed våra jultraditioner.. Så får jag väva fram andra högtider till samma vikt och arbeten.

Men jo.. advent, att hålla de traditionerna.. det är viktigt för mig. :) Jag slår inte folk i huvudet med en klubba om de inte vill delta.. men jag skall banne mig mysa då. :D

Sebastian
0

#15 Hu?

Jodrena
0

Jag kan inte säga att jag firar advent. Däremot händer det ibland att jag gör det vinterfint hemma. Sen att jag förstås är med på bjudningar och annat om jag blir bjuden, och det har blivit litet av en tradition att gå till kyrkan minst en söndag kring advent för att få lyssna på min systerdotter sjunga, skolan hon går på har alltid samarbetat med kyrkan.

Så om det är att fira eller inte vet jag inte, det händer åtminstone att jag deltar i andras firande ;)

BiGavia
0

Baka saffransbröd jag ska!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Iram
0

Jag med, senast idag!!

Ugglefar
0

Jag/vi "firar" advent. Typ det klassiska att tända ett ljus. Sedan tänker jag baka ett solbröd med saffran för festlighetens skull. Kanske dekorerar jag brödet med ett solkors med hjälp av russin.

Advent kommer av latinets adventus som betyder ankomst. man firar ankomsten av någon/något. Solgudens ankomst. För kristna är det Kristus. Under förkristen tid var den 24.e födelsedatumet för gudar som Mithras, Dionysos m.fl. solgudar.

Ugglefar
0

Likheter mellan Mithras och Jesus Kristus Skrattande

• De sades vara födda i en grotta (Jesus sägs var född i ett stall eller utrymme för husdjur. Grottan tillhör en senare tradition)
  • De sades vara födda genom jungfrufödelse (dvs att deras mödrar var oskulder vid födelsen)
  • De tillbads som son till den högste guden
  • I ritualerna brukades vatten och bröd (vin och bröd inom kristendomen)
  • Båda sades vara födda 25 december (från början uppgavs det att Jesus föddes den 6 januari. Den 25:e december infördes som Jesus' födelsedag först på 300-talet för att ersätta solfesten som firades den dagen.)

Källa och vidare läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mithras