Självmord i dröm?
Det här är första gången jag skriver om en dröm såhär och det är bara för jag verkligen inte förstår någonting.
Inatt hade jag verkligen en underlig dröm… Jag stod i en underjordisk kammare, det såg ut som en lång korridor, lång som en fotbollsplan och kanske 30 meter bred, mörk och fuktig med steninteriör och kolonner längs sidorna och i taket hängde de tappar av sten.. Mitt i taket singlade det ner ljus genom ett mindre hål mot himlen.
Jag stod långt fram och under mina fötter spred sig en lång insnidad labyrint eller något slags mönster på golvet. Längst fram i kammaren fanns ett upphöjt podium där en man iklädd svart kåpa stod med händerna höjda mot taket…
Själv har jag också på mig endast en svart kåpa och håller i mina händer en lång dubbeleggad kniv och jag snittar båda handlederna med den… blodet droppar ner i mönstret på golvet och ett ögonblick senare rinner mitt blod genom hela labyrinten. Plötsligt känner jag hur jag för kniven till halsen.. Jag gör det inte för att jag vill dö, jag gör det för att jag måste? Det var så det kändes iaf.
Jag skär av haldpulsådern och ser hur blodet rinner ner och förstärker bilden i golvet och jag faller ner på golvet och vaknar ett ögonblick senare.
Det kändes inte obehagligt.. Det var ingen mardröm..
Senare somnar jag om och står plötsligt i samma kammare.. Den här gången i mina egna kläder och inser att det gått flera hundra år sen jag stod här sist. Jag tar kniven i min hand och skär ett snitt i ena handleden, den här gången är kniven slö men av någon anledning så vet jag att jag måste göra det. Jag trycker hårdare på handleden och blodet börjar väldigt sakta sippra ut.
Jag vaknar igen av alarmet..
Några tankar om detta?

Kanske det har med förändring att göra.. du kanske måste släppa något från det förflutna? Bryta med något eller så..

Första tanken var: Är du säker på att det rör sig om självmord?
Kan vara någon del av dig som ska ut. Som ska fram till ytan eller nått som ska ut, bort från dig. Är ingen drömtolkare och tror inte på böckerna om det heller. Men vad jag vet är att ibland kommer budskapen i morbid form. Eller blir så genom det filter vi använder för att ta in saker med.
Sebastian
#2 Nej, jag tror inte att det handlar om självmord, men det var ju ett självmord i en dröm.. eller vad man ska säga… Nej som sagt, det kändes ju inte som en mardröm och jag har sannerligen inga planer att ta mitt liv!
mm.. kanske… något som ska ut
Ja drömtolkningsböcker e ju bara en massa mambo jambo…
Som om en speciell sak skulle betyda samma för alla! BAH!
#1 Ja.. det är väl möjligt.. i såna fall ska man bara komma vad i såna fall. ;)

Det som sker i drömmen.. är ett offer, ett likgiltigt offer som måste göras. Vad ska du offra? Vad tror du själv, är det ett offer av ditt förflutna, elaka sidor hos dig själv, eller bör du ge ett riktigt fysiskt offer till något?
Du känner igen offrandets process, du har varit där förut. Du dör ju eller ngt i den första delen och så plötsligt är du där igen. Vad är det du måste göra denna gången? Vad är det som krävs av dig, i ditt liv?
labyrinten fick mig att tänka på hellboy;) har du sett den?
Annars kan labyrinten vara.. Mottagandet av offer. Fullbordandet. Du gör det som måste göras och det tas emot.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

När jag ser en lång gång, så ser jag det som en symbol för en inre process, som man måste gå igenom.
Det finns ju måga olika sätt att försöka kringgå ett problem, men för att komma vidare, så finns det just inga genvägar, nej då måste man se sin inre demon, rätt i vitögat.
Kan det vara så, för dig, att det är någon viktig ingrediens i ditt liv, som du har försökt att komma förbi, men då valt genvägen?
SÅ nu så är det dags att djupdyka ner i ditt inre, för att avancera.

Oj jag har ingen aning, men intressant dröm :)
Det blir väl till att göra en resa ner in i underjorden.. Jag brukar oftast förstå mina drömmar men den här gången hade jag faktiskt ingen aning, kanske för att jag tyckte drömmen var.. intressant.. Underförstått=döcool! Som en mörk och härlig skräckis…
Den där kammaren var otroligt vacker måste jag säga.. det e så konstigt för jag förstår inte vad jag fått det ifrån… Nåja
Men det är intressant.. något jag måste offra.. För det var ju verkligen så det kändes.. Som ett offer i en mäktig ritual. Det är mycket möjligt att ett större offer krävs i mitt liv.. i flera avseenden..
Tack så mycket för era tolkningar.. Jag brukar som sagt inte be om drömtolkning men den här gången kunde jag inte tyda den själv
Jag känner igen den där bilden av blodet som rinner i en labyrint. Måste ha läst det någonstans. Jag återkommer om jag lyckas ta reda på var.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

hm…Endroppei, jag tänker på filmen Underworld, åker inte blodet i en sorts labyrint? för att väcka den äldsta vampyren? eller det var kanske någon annan film?

Det är bara roligt att läsa om andras drömmar!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

bara en annan teori.. Tidigare liv? jag är en av dem som tror på tidigare liv.. Kanske ett minnes fragment?
En liten undran, vad betyder det om man drömmer om döden?
För ett tag sedan drömde jag jätte läskigt, fast ändå inte läskigt på ett sätt. I samma dröm dödade jag mitt barn och min hund blev överkörd samtidigt som den valpade. Helt konstigt och orealistiskt för mig..
Biten när jag skulle ta död på mitt barn så var det lungt och fint på någe vis, vi samtalade och kom fram till att det var bäst så.
Den delen med hunden var mera i skräck. En bil som skulle backa ut från gården, hunden kom under och benen blev avkörda, samtidigt så valpade hon, det var lite rörigt och kaos.
Jag fattar iaf ingenting av det. Och har funderat mycket på det.
Tänke bara att någon av er förstår er på drömmar..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Döden kan ju symbolisera så mycket annat än just det vi främst tänker på när vi ser ordet död. Det kan vara ett steg att komma vidare, som ett avsked för att kunna välkomna det nya. Ditt barn kanske har kommit in i en ny fas i livet och det är dags för dig att släppa taget om den lilla för att låta honom/henne utvecklas.
Ofta upprepar man (eller åtminstone jag) en händelse i drömmen, den blir bara mer och mer bisarr för var gång det återupprepas. Att du körde över din hund (söt är den) ser jag som en sådan upprepning. Händelsen och budskapet ligger kvar och "spökar" där, att döda, släppa taget.
Sen måste det ju inte handla om just ditt barn. Det finns drömforskare som hävdar att alla (och allt) som är med i drömmen är projektioner av en själv. Så kanske är det någonting i dig själv som du behöver släppa taget om.
(det är inte farligt att skriva en helt ny tråd heller ;) då är det nog fler som läser)

Jo, nu kom jag ju på att om hunden valpade och blev överkörd kan även det tolkas som att du måste släppa taget för att släppa fram det nya. Valparna symboliserar då det nya livet.
Jag bör nog också tillägga att jag inte är någon drömtydare, det går säkert att tolka det här på fler sätt.