Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1018 ggr
black-ice
0

Hårresande

Lite konstig fråga kanske men, för c:a 1 månad sedan vaknade jag mitt i natten av att jag kände mig iaktagen,detta fortlöpte mer eller mindre resten av den natten både i sömnen och då jag vaknade upp då och då. Tänkte inte mycket mer på det men så har min hund ett par gånger sent på kvällen inte velat vara ute i trädgården, han har tittat oroligt mot tomtgränsen, samma ställe och velat gå in igen.

De sista 2 kvällarna när jag kommit ner i källaren har alla hår på armar och i nacken rest sig när jag gått in i tvättrummet och sedan har en väldigt obehaglig känsla hållt i sig till pannrummet och ut igen. Har jag blivit knäpp eller kan det vara något här.

Förr har jag mellan varven kunnat "känna på mig" olika saker och ochså blivit nertryckt i sängen utan at kunna röra något utom ögonen, kunde inte ens väcka min man som låg bara en decimeter ifrån mig.

Drömde att jag var på väg i ett flygplan och pratade med någon jag aldrig såg osv. osv.

Kan det vra tillbaka eller är det ren inbillning?

Jodrena
0

hm, det kanske det kan, jag vet inte och vet inte riktigt vad jag ska svara just på dina funderingar, däremot fick jag själv en fundering.

Det är rätt många som har upplevt just det där med att bli nertryckt och inte kunna röra på sig. Själv har jag också känt det, men inte just att jag blivit nertryckt, utan jag kopplar det till rädsla.

Det tror jag egentligen bara handlar om att kroppen har bestämt sig för att vila. Den är så avslappnad att det helt enkelt inte går att röra på sig. Det är iallafall min teori.

Casiopeia
0

Det kallas sömnparalys, och är ett naturligt tillstånd som dom flesta männsikor upplever någon gång, men som kan vara väldigt skrämmande. När vi sover i REM-sömnen är vi paralyserade, detta är kroppens försvar för att man inte ska springa omkring när man drömmer. Sömnparalys är lite som att gå i sömnen, fast tvärt om, dvs. man varknar innan paralysen har släppt. Man är fullt vaken och medveten men kan inte röra sig annat än ögonen. Ibland får man en kittlande stickande känsla i kroppen och ibland kan man hallucinera samtidigt vilket gör det hela mer otäckt. Har själv varit med om det en gång och trodde seriöst jag höll på att bli tokig innan jag fick reda på vad det var.

sömnparalys på wikipedia

film om sömnparalys

Sen om du känner dig iaktagen och känner en närvaro i ditt hem så kan det naturligtvis vara så att du har något andebesök, men det har förmodligen inte med paralysen att göra

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

black-ice
0

Okej, tack för svaren och visst var det lite obehagligt, jag kunde inte ens säga något för att väcka gubben min. Visste inte det fanns något sådant.

Hur skall man veta om man är känslig/mottaglig för sånt som vi inte kan se och förstå? Det är så myycket genom åren som hänt och som visat sig vara rätt, aningar, saker jag bara vetat på förhand, varningar m.m.

Jag är ny här men har under flera år funderat fram och tillbaka på om man kan utveckla det och i så fall var, vet ni?

sir_of_dark_lands
0

det där har också hänt mig ganska många gånger, att jag vaknar av att jag känner mig iakttagen och när jag går in i vissa rum så reser sig mitt nackhår och jag får rysningar m.m
men det har jag aldrig kopplat samman med ande besökt eller dyl…

black-ice
0

Nej det gjorde väl inte jag hellre, tyckte bara att det var obehagligt. Jag har ju sprungit upp och ner där så många gånger förut och varför skulle jag få besök nu i så fall. Det som är mest obehagligt då är när hunden ställer sig och tittar på en bestämd punkt och blir alldeles stel och jag inte ser något, han har ävenstått och skällt på källardörren några gånger, det är lite läskigt. Normalt är han en pigg, nyfiken och glad hund som inte är rädd för något men så plötsligt gör han så…….

Coturnix
0

Sömnparalys, ja. Men vad är det som djur och bebisar ser som inte jag ser?

Jag brukar säga som Obelix, Asterix, när de ska sova på ett fält där det kommer "figurer" och stör: "- Om ni nu nödvändigtvis måste gå igen, så gå igen och gå igen någon annan stans!" ;)

black-ice
0

Ja jag undrar just det, varför reagerar de och inte jag, skall prova den varianten kanske och se om det gör någon skillnad.

Vad gäller sömnparalys så är jag glad att jag åtminstonde inte har något minne av att jag såg någon som den stackaren på filmen gjorde, han såg inte kul ut.

black-ice
0

Oj, jag menade att säga till dom att gå någon annanstans såklart.