OT julpyntetstid.
Yes nu tänkte jag börja samla på mig ideer för en hednisk julpyntning och tänkte höra med er då vad ni använder för pynt. Så kom igen överös mig med julkänlsa :)
Bara levande ljus!!
Vandra i Ljus å Skönhet
oh, mysig tråd. det här ska jag följa.
börjar bli så julpyntssugen nu så.
Har redan börjat lite med doftande apelsiner med nejlikor och tända ljus när det blir mörkt!
Guld , grönt och rött till Jul. Silver, vitt å Blått till Nyår.
Hednisk ??? Gran!
Vandra i Ljus å Skönhet

Julbockar, granar, kulor. Det är en gammal hednisk tradition i ny kostym vi firar.
Kulorna tex. Iduns gyllene äpplen.
Bockarna, Tor vagnsdragare.
Granen, Världsträdet själv.
Sen kan man ju ta vanligt papper och vika och klippa men istället för gubbar på rad kan man ju göra bindrunor..

Granen var väl vinterblotträdet. En Linnes lärjunge berättar att man äntligen började sluta med granslöseriet vid jul.
Enbär och enris var en hednisk helig växt, särskilt genom enbärets utseende. Efter kristnandet blev det även en kristen symbol med samma orsak.
Julbocken var till 1900-talets början den som utdelade julklappar och klappade på dörren och slängde in gåvor genom dörren. Julbocken omvandlades under 1900-talet till den moderna jultomten med hjälp av Jenny Nyström och Sankt Nicolaus samt troligen kommersiella intressen. Den gamla grå lilla tomten var sedan mycket lång tid en skyddsfigur för gården som man måste hålla sig väl med särskilt vid jul.
Vid jul skulle en del av årets skörd offras till olika makter för att de skulle bli goda under kommande år (t.ex. juläpplen, julkärven och halmarbeten). Samtidigt skulle midsommarens blombukett fram och ges till djuren (eterneller eller evighetsblommorna kommer in istället och blev prydnader i fönstervadden).
Grenljus och antalet grenar efter antalet barn. Det visade vilket av barnen som kunde råka illa under kommande år.
Det finns massor av julpynt i naturen. Kottar, mossa, enris, granris, tallris. Julen är ju från början en hednisk högtid, så det är väl bara att skippa julkrubban och adventsljusstaken? Mysigt!
Du är som en uppslagsbok Bjornen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fåglar brukar jag "pynta" med. Ärvda glasfåglar med fjädrar. Träfåglar, fåglar i papper.

Baka ett traditionellt häxans pepparkakshus!
En bra husdeg är denna:
1 1/2 dl sirap
2 dl socker
75 g margarin eller smör
1 msk ingefära
1 msk kanel
1/2 msk nejlikor
2 dl mjölk
1/2 msk bikarbonat
12 dl vetemjöl
Smält socker, sirap och margarin i kastrull. Tillsätt mjölk och kryddor och låt kallna. Rör sist i bikarbonatet och mjölet. Låt degen stå tills dagen efter.
Mallar till huset gör du själv på ett rutat kollegieblock. Sen är det bara att baka ut och skära till och grädda. Husdelar gräddas i 225 grader mitt i ugnen.
När det kallnat kan du dekorera med kristyr. Gör det innan huset sätts ihop! Använd elvisp och vispa ihop 4 dl florsocker, en äggvita och en tesked citronjuice. Gör en strut av bakplåtspapper (tejpa ihop den flera varv med frystejp) och fyll den med kristyren. Sen är det bara att spritsa på husdelarna och kanske dekorera med nonstop eller silverkulor eller liknande.
Sätt ihop huset med smält socker. Det är hett, så barnen kanske ska hålla sig på avstånd just då. Häll socker i en stekpanna och smält på medelvärme, det tar en liten stund. När sockret flyter doppar du kanten på en husdel i taget och sätter ihop huset direkt på den bricka det ska stå på. Det kan vara besvärligt att flytta sedan. Sätt först ihop långsidor och gavlar, och sist på med taket. Man får arbeta snabbt och är man ovan får man kanske vara två som hjälps åt. Sockret är hett och stelnar snabbt men det är superstarkt!
Om du har kristyr kvar kan det vara snyggt att avslutningsvis spritsa det över alla glipor och skarvar, pepparkakshus har en tendens att inte passa ihop riktigt när de väl ska monteras. :-)
Lägg sedan bomull runt huset som snö, och dekorera hur som helst. Ett år hade vi en blodig tyrannosaurus rex som stack upp ur skorstenen.
Lycka till!!
Kram Iram
#9,, å va gott…har aldrig gjort nåt pepparkakshus…mina barn , söner båda, var aldrig intresserade av sådant…
kanske jag skulle göra ett eget bara för mig i år.?
#9 Wow sådär snygga blir aldrig mina hus. Dom blir krokiga, snea och jag försöker varje år desperat klistra ihop dem med 3 kg socker och kristyr. (vilket faktiskt funkar)
hm.. hedniskt julpynt (kollar omkring i huset) njae.. granriset kanske.. De torkade äppelringarna i fönstret? Hm. jag e nog inte så hednisk när det kommer till julen. Det är som en rödvit bomb exploderar i lägenheten varje år.
Jag e ju inte minimalist någonstans. Mer är bra.

Jag börjar komma i riktig julstämning. Älskar att pynta och mysa, saknar snön än sålänge. Förhoppningsvis blir det lite till jul. :)
#9 Riktigt fint pepparkakshus, det där!

Ja gör det Lady-Oona!! Klart du ska ha ett eget lite häxans hus! 

#14 kan man göra i lim har jag fått tips om..lim+ glitter och en plast bit att göra stjärnan på…sen kan man klistra den mot fönstret..man tar självklart bort plasten som man gjort stjärnan mot..
Själv firar jag inte jul, men går med på att närvara för barnen om så önskas. Denna skall jag vara med min äldsta son och hans mor.
Däremot, är det för mig en tid för fest den 21/12 med start 12:05, till den 28/12 12:05. Så jag festar nog lite över jul med…
//

#17 Du kan böja en ring av ståltråd, sen vira band eller glitter runt, fäst/bind fast den i sladdhållaren runt julstjärnan :)

Julen har jag sällan brytt mig särskilt mycket om, ändå har jag en del juldekorationer, men jag ser dem mer som vinterdekoration. Jag gillar vintern (eh jo, jag älskar alla årstider) så det är mysigt med litet pynt.
Sen har väl julen en del symbolik som jag gillar, men just julafton är sällan särskilt kul, men jag närvarar för barnens skull, innan dess var jag barn själv så jag fick nog bara en jul utan jul innan de kom. om ens det, minns inte ens :P
Förra julen jobbade jag 12-21.30 :P och ändå hann jag hem till föräldrarna, fira jul med familjen och framför allt krama om barnen, sen hann jag iväg till exets familj och sedan hem till honom … ja ibland hinner man med mycket minsann…
#14 Vill man vara riktigt flashig så kan man göra sig ett stort pentagram som utomhusbelysning. Man tar en stor plywoodskiva och sågar ut ett pentagram. Sedan borrar man hål med några centimeters mellanrum och stoppar i små julbelysningslampor. Sedan är det bara att hänga upp på husväggen eller ute på en balkong.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Firar inte Jul….men gärna Yule…..det börjar den 12 december med att sitta uppe och fira Frejas natt ( i år är det fullmåne också) sitta i ett totalmörkt rum och tända ett ljus i min speciella runda "kittelljusstake,"med tre ben, den har jag fyllt med vackra stenar från naturen och satt i 4 ljus…ett vitt, svart, rött, gult…som en symbol för alla folken i de fyra väderstrecken..i mörkret vet jag inte vilket ljus och det är det som får styra vad jag gör för folket där i form av gåva till t.ex Rädda Barnen. Den 13 så blir det söt god mat, till Frejas ära, i år blir det nog Glöggpannacotta med en klick grädde. På kvällen en ljus Kärleksceremoni tillsammans med nära och kära som kan vara fylld av omsorg, romantik, erotik, kärlek av allhanda slag beroende på vem man firar med och sedan delar man ut hembakat bröd, (limpa, bullar, småkakoar eller vad man vill)…mycket eller lite. Om man är själv så varför inte gå ut och prata med Freja i skogen/havet/balkongen/trädgården, tända ljus/rökelse och låta både ljus och väldoft sprida sig över nejden. Be henne om inspiration och kraft för det kommande Solåret.
Detta är förberdedelser till den 21/12 då Midvinterfesten börjar….'
här finns inga röda tomtar eller glaskulor i granen….jag gör annat och skriver väl om det senare kanske….
Njut…och snart är det Nyår….snart vänder det och Ljuset kommer tillbaka.

#5, det förklarar varför jag ofta har sett ett eneträ på bordet i en kruka, på gamla julkort med mor med familj.
Jag trodde i min enfald att det berodde på fattigdom, men morfar var ju väldigt egen, så nu förstår jag bättre.
Man kan också sätta en stjärna i julkransen. Då får man tre saker i en, en dörrkrans, en julstjärna och ett fint julpentagram!

när det gäller jul så har jag kommit på att jag gör lite som jag vill på mitt eget sätt, som med de andra högtiderna vi firar, och så mycket för barnets skull.. och mycket benknotor blir det förstås, som vanligt.
julkrubbor och kristna motiv har jag lite svårt för just nu.. någonting jag har rätt späckat med annars, vi har rätt mycket ikoner och sånt.. men så läser jag så mycket satanistisk litteratur just nu så det blir lite av en krock..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#24 haha, ja det förvånar mig inte alls :D men vad är det för ben som inte tynger ner toppen på granen?

#26 Hundben!;P Sedan, när festligheterna är över kan man göra skallror av dem.;)
#24 Kul! "Toppen" idé ;)
#28 Jag klickade mig vidare hit http://www.klipptskuret.com/faglar.htm
Blev helkär i gärdsmygen.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#20 Se upp så det inte börjar brinna bara, det kan misstolkas. ;)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~