Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6745 ggr
Anjiis
0

hår, naglar och hud.

Hej hej, mitt hår är ganska slitet pga att jag fägat de så pass mycket så om någon har tips på nå bra shampo?

sen har jag ganska torra naglar och min hud är också torr, har provar smörja inmej med lition och grejor men funkar ganska dåligt + att jag har torr hårbotten också.. så tips tips tips snälla!

Tack :D

Jodrena
0

Det finns mig veterligen ingenting alls som kan reparera redan skadat hår. Däremot kan vissa schampoon och balsam få det att kännas bättre med hjälp av silikoner m.m. Men kanske finns det faktiskt något undermedel, vad vet jag. Säg till i så fall ;)

Jag har visst tappat kunskap, jag har vetat vad det är för vitaminer man bör se över ifall man får i sig om hår, naglar och hud blivit torra. Det var en något irriterande upptäckt att upptäcka att jag glömt av kunskaper :S

marinelady
0

Oftast är det att man behöver ändra sin kost, huden och håret är dött material som du bara sliter ner, det går inte att återuppbygga utifrån. Möjligen kan du minska ner på slitaget genom att tvätta håret mer sällan, inte använda hårprodukter tex hårsspray och inte utsätta det för hårtork, locktänger mm. Huden kommer du märka den snabbaste effekten på om du ändrar din kost, tänk också på att du bör tvätta händerna med "snälla" rengöringsmedel och använd inte handkrämer med alkohol i.

Kosten då bör du tänka på att du får i dig ditt behov av fetter och mineraler..

Jodrena
0

marineladys tips om vad som ska vara i handrengöringsmedel gäller även vad du har i håret och resten av kroppen. De flesta schampoon är väldigt uttorkande, även de som påstår sig hjälpa mot torrt hår. sulfater, silikoner, alkohol m.m.

Vekka
0

Jag vet inget undermedel jag heller, men Bvitaminer o kisel hjälper till att äta, o jäst. Dessa finns i hälsokost i tablettform.
Men när det kommer till kiesel har jag ett mkt billigare alternativ som är minst lika bra, är någon intresserad så är det bara att fråga.
Finns säkert ännu fler som är bra.  Använd hårinpackning istället för vanligt balsam, jag är mkt nöjd med Herbal Essens schampo o hårinpackning (även deras balsam är bra), då jag har ett rätt långt o "gammalt" hår som är torrt o slitet, är det inte många schampo som gör det mjukt, blankt o fint. Jag färgar mitt 1ggr/månad, pga att jag är helt gråhårig, o på ett gammalt hår sliter det mkt.
Bvitamin (olika), kisel o jäst är för hud o naglar också.

marinelady
0

Nässlor innehåller kisel i mängder :) jäst finns i öl om man nu gillar det, men annars finns det som sagt tillskott..

FrauBlycher
0

Ett tips är att dricka mycket vatten för hudens skull och för det allmänna välmåendets skull. Sedan blir i alla fall jag lite torrare om vintrarna när det är kallare ute..

Vekka
0

Hårinpackning, normalt hår.

4msk olivolja.
4msk vetegroddolja.
2tsk kakaosmör.
1msk torkade brännässleblad.
1msk torkade lavendelblommor.
1 rumsvarm äggula.
1msk äpplecidervinäger.
5droppar eterisk citronolja.

Substanserna i de torkade nässlorna o lavendeln stärker o regenererar ett något medtaget hår. Den eteriska citronoljan, som framställs genom kallpressning av skalet, vårdar hårets hornskikt o ökar dess egenskydd.

Hetta upp de vegetabiliska oljorna långsamt tillsammans med kakaosmöret i en kastrull tills smöret smält fullständigt.
Rör ner de torkade örterna o låt blandningen dra på svag värme (oljan får inte koka) i ca 30min. Sila fettblandningen genom en fin tygsil o pressa försiktigt ut  all olja.
Blanda äggula o vinäger o rör ner detta långsamt o omsorgsfullt i olje-ört blandningen med hjälp av en visp. Vispa till dess blandningen blir jämn o krämig.
Rör slutligen ner den lämpliga eteriska oljan. Fördela inpackningen i håret. Sätt en plasthätta eller plastfolie över håret o låt verka i 30-60min.

Vekka
0

Ja, nässelvatten att skölja med är friskt o håret blir fint :)

Man behöver dock få i sig kisel för att det ska ge mest effekt, innefrån.

Ljummet vatten är nyttigare för kroppen att dricka än kallt, 2-3liter om dagen är bra, överdriven vattenförbrukning är inte lika nyttigt :)

Ljummet nässelvatten kan jag rekommendera, mkt nyttigt.

Vekka
0

Kamomillblommor är fin fint för hår o hud skador :)

Vekka
1

Tips!

Använder ni ofta hårspänne, se till att spännet har en slät insida annars skadar dom håret mkt.

Sätter ni ofta upp håret i en tofs i nacken, ha hårbandet löst sittande o släpp ner håret ofta, detta sliter o även bryter av hårstråna.

Jodrena
0

Pinnar är bra att sätta upp håret med. Då menar jag såna där håruppsättningspinnar, släta så de inte sliter så mycket. Naturpinnar funkar väl de med men de sliter nog litet mer ;)

FrauBlycher
0

oj vad väldigt många inriktar sig på håret, jag tycker det är allvarligare med torr hud och naglar.

Håret är ju ändå "död" vävnad som inte går att återställa så ..

Jag har bara ingen aning vilka mineraler och/eller vitaminer man bör äta för hud samt naglar

Allamej
0

Balsam metoden.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

korseett
0

smörj in hela kroppen från topp till tå med kallpressad ekologisk olivolja före du duschar så kommer du nog att märka skillnad

marinelady
0
#12 Naglar och hud är också dött material…som sagt inget av de tre går att bygga upp utifrån, bara skydda och sköta om, som en gammal lädersko :)
spindelfot
0

Jag använder inte schampo eller balsam överhuvudtaget, jag tvättar hela kroppen med olivoljetvål av god kvalite, och det funkar JÄTTEBRA!

Jag brukade tappa mycket hår förut, det var antingen fett och kliigt eller torrt och kliigt, frissigt och fult, men sedan jag började med olivoljetvål har det blivit mycket bättre! Jag tvättar håret kanske två gånger i veckan och det funkar utmärkt.

Det värsta schampot du kan använda, det är mjällshampo. Kanske använder du något sånt ibland för det känns fräscht, men det skadar antagligen både dig och miljön. Det är dokumenterat giftigt!

Har du torra händer av något särskilt skäl, alltså du kanske behöver byta ut tvålen hemma? Apotekets kräm dax använde jag när jag jobbade inom kök och barnomsorg och man tvättade händerna ofta - den är bra, mycket fet och oparfymerad.

Så äter jag mycket fett också och det har gjort hy och naglar mycket finare.. men den radikala förändringen kom när jag slängde schampot.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

Förresten - så använd olivolja på ställen du tycker är torra, man behöver inte köpa nån speciell badolja i affären, olivolja är oftast mycket bättre, naturligare och fetare.

*gillar olivolja..*

Vekka
0

#12 Bvitaminer, kisel o jäst är lika bra för naglar o hud som för håret.
 Ex. till huden:kamomill, Alovera, ringblomssalva. solhattsolja, avokadoolja, johannesörtolja, mandelolja, olivolja. Tea treeolja o en del fina örter till. :)

Torr hud: Avokadoolja, olivolja.

Känslig hud:Mandelolja, johannesörtolja-bra till kliande ekem, irritationer o rodnader.

Hudstärkande: Echinaceae purpurea- röd solhatt. Olja.

Har recept på olika hudlotioner o div. andra krämer, fråga gärna om ni vill tillverka själv. :)
Annars går dessa oljor att köpa.

fridelfina
0

För de som börjar bli äldre är havtornolja bra för huden iallafall! Weleda har både havtornlolja och -lotion.

Edit: nu såg jag att du, Anjiis, inte var speciellt gammal så havtornoljan kanske inte är rätt tips. Men nån äldre kanske vill ta del av det så det får stå kvar

lightseeker
0

extra virgin oil, till de torra läpparna, sa gynekologen, både de där uppe och de där nere, utifall att någon är torr där med….

Anjiis
0

Tack för alla svar :D
Skulle inte tacka nej till mer "huskurer" för naglar och hud :D

Tack.

lightseeker
0

olivoljan funkar på resten av kroppen också, även i hårbotten, enligt vår dermatolog (=hudläkare)

Rovanja
0

Jag har eksem och väldigt torr hud.
jag brukar använda bivax.

Bivax och olivolja tillsammans med salvia har visat göra under på mina händer!

Även så finns en väldigt bra handkräm på the Body shop som gör både händer och naglar friska : Hemp Handprotector heter den. mycket mycket bra.

Kurer jag gått igenom när huden varit "extremt torr" är

1  en "hutt" linfröolja om dagen.

2 smörj in dig med sesamolja efter bad/dusch

3 Smörj in dig med bivaxsalva innan säng gående på de torra punkterna.

Efter detta har det gått ca 4 dagar och då märker man väldigt märkbar skilldnad.

Magen kan dock bli lite bubblig av linfröoljan. Kände inte av det själv, men jag varnar ändå!

lycka till!Skrattande

[Lady-Oona]
0

Jag har nästan helt slutat med vanliga produkter utan tvättar både min kropp och mitt hår med Rasul-lera….inga  konstigheter där inte….finns att köpa på häslokosten eller på nätet.

Jag får dock konstiga blickar av de äldre damerna på mitt badhus och ingen har tackat ja till mitt erbjudande att låna ut lite…???

Anjiis
0

#24 haha kan förstå at de kanske ser konsitgt ut, hade nog inte häller tackat ja ^^

Tack för under baar tips, de dära med olivolja vare ju många som rekomndera så ska nog prova . tack igen

Jodrena
0

sesamolja två gånger om dagen som smörjs in i naglarna, både över och under nageln, det är super för naglar det!

estetia
0

Kisel som är bra för hår, hud, naglar och mage mm finns i Hälsokostbutiker. Silicea heter det och innehåller rent mineraliskt kiselgel.
Det har fungerat utmärkt för mej och min kropp :-)
för de som vill läsa mer:
www.silicea.se

spindelfot
0

Läste en grej på internet häromdagen som jag inte prövat själv men tror funkar mkt bra.. Nämligen att ta lite kokosfett i badet, då ska man tydligen bli mjuk och len ;)

kokosfett kan man köpa på ica, 20 kr för 500 gram - och passar det inte så kan du göra mängder med ischoklad..

Anjiis
0

Passar ju bra nu inför jul ^^

spindelfot
0

#24 kollade upp rasul-lera på google och det verkar vara en spännande grej.. skall kanske köpa något paket sedan när man har bättre med pengar.. jag letar alltid efter bra alternativ till schampo.