Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 7343 ggr
Charmaine
2008-09-13 18:12
0

Trollstav

Jag tänkta gör mig en egen trollstav och undrar nu lite om val av trä gör någon skillnad. Har olika träsorter olika egenskaper som jag ska ta i beaktande. Vilka och var kan jag hitta mer om det.

Ja över huvudtaget vad ska jag tänka på när jag gör en egen trollstav?

[trumman]
2008-09-13 18:17
0

Hej!

Antar att du inte riktigt har hittat Sök-funktionen på iFokus-sidorna ;)

Ett enkelt sök gav mig 3 bra träffar, det finns säkert fler då folk bara öppnar nya trådar om samma ämnen utan att hitta de gammla *host host*

http://haxor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=99010732-222d-4d3c-9718-f7fbb67f91a6  

http://haxor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=46443458-9de3-411a-90b7-94caad92dc3e  

http://haxor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=14d952fc-5177-400f-a7d3-598c94824260

Anco
2008-09-13 18:40
0

#1 Sicken tur att vi har dig… Mr Google, vad skulle vi annars göra Oskyldig???

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Sebastian
2008-09-13 18:42
0

Ha en jäkla massa trådar om samma ämne antagligen.

Charmaine
2008-09-13 18:45
0

Tack, men det stog inte allt ändå i de trådarna. Jag skulle vilja veta lite mer om trädet egenskaper. För jag antar att träd liksom olika stenar osv har lite olika egenskaper.

Ganna
2008-09-13 19:39
0

#4 Inte nog med att de har olika egenskaper, de har olika egenskaper i olika traditioner, precis som tillverkningsmetodik, storlek etc skiljer sig åt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[trumman]
2008-09-13 20:03
1

#5 …precis, så ut i skogen med dig Charmaine och tala med träden.  HItta det som kan hjälpa dig och fram med yxa och kniv och börja tälja!

Lycka till.

Mvh, T

therootdoctor
2008-09-14 21:48
0

Det du ska tänka på är att studera lite till först. Det är meningslöst att gå ut och tälja sig en trollstav om man inte först lär sig de tankar, trosföreställningar och sätt som liggar bakom såväl användandet av trollstaven som de olika träslag, tidpunkter, offer och annat man bör ha med sig för att göra det på riktigt.

Visst kan du göra det som en lek eller underhållning men förvänta dig inte så mycket gällande resultat då.

Välj en tradition och börja från steg 1 innan du täljer dig en stav. Då är du redo att använda den sedan istället för att behandla den som "ännu en införskaffad pryl".

#6 Glöm inte lägga till blod, öl, mjölk och liknande som en gengåva till trädet. Annars blir det bara en respektlös newageig akt.

[trumman]
2008-09-15 23:03
0

#7 Jag får sluta vara sarkastisk om tom du inte ser igenom det gode Bror ;)

Men karln har helt rätt, det vet ni va?

Mvh, T

Charmaine
2008-09-17 17:07
0

Tack för alla tipsen om hur jag ska gå tillväga med att välja ut o sen "tillverka" den, att gå långsamt tillväga och verkligen känna av.

Men är ändå lite snopen att ingen kunde komma med en beskrivning på vad olika träd lite allmänt står för. Så som t.ex kristallet och stenar. Jag trodde nämligen att björk hade sina egenskaper, ek sina, lönn osv. För även om jag väljer på andra saker, att gå ut och känna av, se vilken trädbit som vill bli "Min" trollstav. Så hade det varit otroligt intressant att få lära sig den biten också. Men tydligan är det inte så.

Tack igen!

Coturnix
2008-09-17 18:14
0

AL

# 9 Jag kan ju berätta vilket träd jag gjorde min stav av. Jag gjorde den av Al för att jag ville ha Alkraft i den. Alen växer vid vattendraget. Dess sav har en mycket speciell färg. Alen talar till mig i sin egenskap av vattenväktare, för mig. Sedan letade jag efter mer om Al och kom på en massa som var intressant för mig att veta. Tillexempel så blev den knuten till skogen och djuren.

Så nästa träd B:

Ganna
2008-09-17 18:25
0

#9 Olika traditioner förknippar dem med olika saker så du börjar i fel ände.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Lady-Oona]
2008-09-17 19:01
0

Ok här kommer lite utav de tolkningar som jag har använt mig utav….friskt hämtat ur olika kulturer, blandat av mig i en go röra..gör med det vad du känner, lycka till i ditt sökande

Oona

Gran    att lära av det förflutna, inte backa i livet

Björk    nystart renhet, förändring, visar bort "onda andar", helgad åt Tor ocg Frigga, uppstigande till den Shamanska himelsfären.

Hassel   kreativ energi för arbete och projekt, dunkelhet,

Ek,   beskydd, styrka, fruktbarhet, Moder Jord, helgad åt Tor

Al   hjälp vid val, andlig vägledning, en av Pans träd, förutsägelser

Asp   söker i själen

Rönn   att inte kontrolleras av andra, sanning, helgad åt Tor, älvor troll, kan även vara ett medel MOT trolldom

Ask   bundenhet, Yggdrasil, att anpassa sig, anspråklöshet

Tall   förändra sitt liv, bättre kontakt med din inre Djuriska Kraft, att resa sig igen, Pans träd

Slånbär   gå försiktigt

Fläder   sluter en cirkel, häxkonst, magi och andemakter.

Pil   ökar balansen

Lind   guidning, energi, ger dig sånger, skönhet, lycka,

Ljung   healing, utvecklas andligt, se i det fördolda,

Lönn   andlig vägledning , älskade par

En   friskhet, skydd och beskydd, tillit, initiativ,

Äppelträd   Fyller dig med visdom och drar till sig kärlek, Idun

therootdoctor
2008-09-17 19:46
0

#10 Al som vattenväktare, ok men "blev knuten till skogen och djuren"?

Coturnix
2008-09-17 20:28
0

#13 Det går ju mycket ut på att ta reda på, söka, lyssna själv. Jag band en invecklad knut av granrot och tog till mig det som hade anknytning till, i mitt "revir", råbocken.

Förövrigt har jag nog missuppfattat grundfrågan helt och hållet, för jag tänkte inte troll-stav eller troll-spö…jag berättade om min stav. //

therootdoctor
2008-09-18 05:05
0

#12 slån är ett populärt val för en "avada kedavra" typ av stav så jag förstår vad du menar med "gå försiktigt".

Eken tenderar att bli en stav som många andar skyr.

Hassel är en skandinavisk klassiker då man ska mana upp de döda.

De övriga har jag inte sett användas som stavar i någon tradition.

Om man nu menar "pekvarianter" av stavar och inte Palos, som används på ett helt annat sätt, eller användandet av trädens bark, löv, rötter etc som delar i rökelse mm.

[Lady-Oona]
2008-09-18 09:35
0

#15 nja, där har du rätt, mitt lilla Lexikon var väl inte endast som stavmaterial utan mera som olika tolkningar om just Trädslag och om man nu känner för att göra en stav av densamme…ja vi kan ju alltid skapa en ny tradition Flört.

Det här med Ek-stav tycker jag personligen låter väldigt intressant, har en liggande här men än så länge "pratar" den inte med mig. Palos, hmm har jag inte så mycket erfarenhet av, fast jag har liggande här trästycken från en 900-år gammal ek, tagen inifrån trädet, som jag tänker använda när det behagar tala med mig…men jag har själv använt "min lista" till olika typer av magikwork och har bra resultat.

"Avada Kedavra" låter användbart

spindelfot
2008-09-18 13:41
0

Rönn har jag läst ska vara mycket bra till att tillverka skedar och liknande med när man vill göra salvor och behöver röra om, sådana trollstavar är väl extra användbara?

Glöm nu inte bort att träden helst ska vara så vilda som möjligt, självsådda, de är det mest 'liv' och ande i, de andra träden som står i tex alle, tenderar att gå i andlig dvala - min åsikt.

Jag plockade mig lite En-trä häromdagen, det luktar så jäkla gott! Hade tänkt tälja mig sill-gafflar av dem, inte så magiskt men sill är ju gott ;) ifall enträdet vill ge mig en gren till kanske jag ska fundera på en annan, magisk användning.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
2008-09-18 14:10
0

#17 Flygrönn isf.

Mvh, T

lia-fail
2008-09-18 17:08
1

Själv har jag bara gått på känsla vad gäller mina stavar. De har lixom ropat på mig. Den starkaste, min första, fick jag från ett levande träd som bad mig ta rätt på den och när jag fått hem den visade det sig att den höll på att rutna utifrån och in. Där jag kapat den var den ännu frisk så jag ser det som att jag hjälpte trädet där.

Senare har jag jobbat en hel del med det trädet, tagit med gåvor och bett om dess hjälp att ex. rena amuletter, och varje gång jag åker dit tar jag med mig staven, det kan låta lite wierd även här men det känns som att energin blir excalterad varje gång jag sammanför dem. Och att min goda kontakt med trädet gör staven starkare.

En annan ser ut som en orm och för att hitta den fick jag bara en ren tvångskänsla av att jag var tvungen att gå ut till en bestämd plats och söka. Den slog in under en storm så jag var tvungen att vänta tills dagen där på men tills jag hittat den var jag totalt rastlös. Nästa gång jag kom tillbaka var trädet kapat och allt bortstädat, så den vet jag inte ens säkert vilken träsort det var. Trotts det jobbar vi bra ihop. :)

Så mitt tips vore nog till att börja med att strunta i vad källorna och olika traditioner säger, gå på känslan, den som drar en till sig vill arbeta med en. Känns den sedan rätt så är den det. Så gå på promenad med önskan att finna en stav som är rätt för dig och lyssna på energierna. En idé vore att meditera innan för att öka känsligheten. Vill man så kan man senare läsa på sig om dess betydelse i olika traditioner när man väl har fått den klar.

Jag vet att det kan tyckas baklänges för många men själv ser jag det som att man annars kan bli låst vid vilken träsort det "bör" vara och då missa den man själv jobbar bäst med. :)

Charmaine
2008-09-20 21:14
0

Tack för era inlägg.

Det var nog inte så att jag tänkte välja utirfån sort av trä, utan mer att intresse att få veta om oliks sorters trä har olika egenskaper som tex stenar.

Nu var det massor av intressant information. Tack!

spindelfot
2008-09-21 20:38
0

#18 nää, behöver inte vara flygrönn vad jag lärt!

hade jag en flygrönn skulle jag nog inte hålla på och gegga i salvor med den, det är ju rena häxguldet! jag skulle kunna sälja bitar till dig för flera tusen spänn grammet säkert..Guld i mun

therootdoctor
2008-09-22 01:12
0

#18 Indeed. Jag misstänker att flygrönn av vanligare då man hade grästak för att hitta dem i trädklykor verkar lika osannolikt som att hitta en grävling med körkort. Så osannolikt att jag börjat misstänka att mistel fått heta "flygrönn" emellanåt.

Finns det någon här som har sett en "riktig" flygrönn någon gång?

Coturnix
2008-09-22 01:41
0

Om det är relevant eller inte, men jag tycker det är en bra grund-sida om olika trädslag. Just rönnbär sprids och gror gärna på märkliga platser. Hm…här fanns det en "flyg"björk…den grodde och växte i en gammal körsbärsstubbe…

Slöjden i skogen

Bappho
2008-09-22 08:11
0

#22 Jag har sett en flygrönn hos Irams moster som växer på ett annat träd, men det är den enda jag sett.

Kallas de flygrönn även om de inte växer på andra träd?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

maximiljana
2008-09-22 10:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

therootdoctor
2008-09-22 16:59
0

#23 Ja det finns en flygbjörk i Slottskogen också. Lustigt nog sitter den på den gamla manndraupaeiken.

#24 Tekniskt sett är kravet att de inte ska ha växt på marken även om åskiterna skiftar mellan landskap, personer och länder.

#25 Oh. Och det är inte photoshoprönn? ;) Den där var riktigt fin.

Bappho
2008-09-22 17:09
0

#26 Hmm.. om de växer uppe på en stor sten då? Eller räknas sten som mark? Annars så har jag en jättestor flygrönn på gården Glad

Ganna
2008-09-22 17:43
0

#27 En rönn som växer på en jordfast sten är enligt min mening en flygrönn.

spindelfot
2008-09-22 18:01
0

hm, jag tror jag också kan ha en flygrönn ifall sten-rönnarna också räknas.. ska gå och kolla nästa gång jag är vid torpet varifrån rötterna börjar egentligen.

men räknas de som växer på stenar blir det ju inte lika kul, då blir de inte lika ovanliga! :(

Ganna
2008-09-22 19:44
0

#29 Källor/källvatten är inte heller ovanliga, men likväl kraftfulla om man vet hur man arbetar med dem. :)

Casiopeia
2008-09-23 12:11
0

Ingen som vet om Plommonträ har någon särskilt betydelse? Jag har sen jag var liten haft en väldigt speciell relation med just plommonträd. Nu har jag ingen trollstav, men skulle jag göra en känns det som jag skulle vilja ha en av just plommon. Det känns i och för sig lite mesigt att ha ett odlat träd, men jag kan inte riktigt säga varför jag känner en sån stark dragning till just det trädet, känns som dom talar till migpå något vis! Det ironiska är att jag inte är överdrivet förtjust i plommon (frukten alltså)…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ugglekatten
2008-09-23 12:48
0

Här kommer en bild på flygrönn som växer i en tall strax intill mitt hus. Det är spännande varje vår att se om den överlevt vintern.

Min trollstav kommer från en rönn. Under förförra våren och sommaren letade jag och funderade hur jag skulle hitta en stav. Så en dag låg en huggorm i trädgården (vilket aldrig hänt förr) och den ringlade iväg mot en rönn intill. Det tog jag som tecken på att den visade var jag skulle hämta min stav och att rönnen välvilligt ville bjuda mig den gåvan.

Jag har också gjort en vandringsstav av ek, från en flera hundra år gammal ek som en kompis till mig högg ned på sin tomt.

Jag har fått tips om att man kan fästa kristallkulan i toppen på staven med tall- eller grankåda. Först måste man nog gröpa ur lite och fylla gropen med kådan. Jag har inte testat men det borde ju kunna funka. 

Bilden ville inte följa med så jag skickar utan bild.

maximiljana
2008-09-23 14:51
0

Misteln var växten som enligt sagan ,blev Balders bane.

Med bl.a.sin upprepade förgrening är det svårt att fatta hur man kunde tälja pilar av mistel.   I Västergötland var mistel detsamma som flogrönn.Så kallades den rönn som grott och fått sin växtplats i en grenklyka på något annat träd.Med ett finare ord epifytiskt växande rönn.Flygrönnen duger bra till pilar.Rönnen var liksom eken Tors heliga träd.

Ganna
2008-09-23 14:55
0

#33 Rönnen ÄR Tors heliga träd, menar du väl? :)

Sebastian
2008-09-23 16:03
0

#33 Det är därför många idag tror att Guden dräptes av en flygrönspil istället för en mistel.

#34 Alldeles riktigt.

therootdoctor
2008-09-23 18:22
0

#33 "I Västergötland var mistel detsamma som flogrönn." Trevligt. Jag misstänkte det men har aldrig fått det bekräftat. Vad har du någon källa till detta?

maximiljana
2008-09-23 19:04
0

#36.Jag tror att det var språkforskaren Sixten Bengtsson men är osäker.Däremot finns det att läsa i Svearikes vagga av Dag Stålsjö.Tänkvärd bok som retar Di lärde i Uppsalaskolan.

Galten var kelternas och svearnas symboldjur

Galten är kelternas och svearnas symboldjur?

Äsch vet inte vet du!Bestäm du!Jag tycker som du……Vad tycker du……?

maximiljana
2008-09-23 19:31
0

Vad månde det bliva av detta lilla flogträdet.Kanske jag kan göra mig en magisk slagruta så småningom

Astraea
2008-09-23 21:49
0

#38 Åh! Ett litet rådjur…

Bappho
2008-10-14 21:21
0

När jag var ute och gick i morse så hittade jag den äldsta aspen jag sett någonsin. Efter hela stammen hade den stora hål som såg ut som riktiga ugglebon och från ett av dem så växte det en ganska kraftig flygrönn. Dagens upplevelse helt klart :-D

maximiljana
2008-11-19 12:25
0

#40 Vilken givande morgonpromenad!:)