Märit Jonsdotter.
Finns det böcker över hennes historia?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja.. men vem av dem menar du?
Hon var visst den första häxan som brändes på 1600-talet
Innan Gertrud hade flyttat ner till sin farfars syster i Åsen, Älvdalen hade hon bott tillsammans med sin fader uppe i Lillhärdad, Härjedalen. I granngården intill bodde pigan Märet Jonsdotter och det var hon som Gertrud påstod ha lärt henne om häxeri. Det var en dag när de var ute och gick som Gertrud fått kontakt med Djävulen för första gången. Det som först hände var att de kom till en sandgrop och sedan en trevägsskillnad (en korning i skogen där du kan välja på tre olika vägar). Där hade Märet börjat ropa "Du fanen, kom fram" och där kom då Djävulen själv, i en skepnad som präst. Det var då Gertrud hade givit sig vän med Satans, hon var då 8 år gammal. Djävulen hade givit dem deg, bröd med smör att äta. Därefter hade de börjat dra sig hemåt, var och en till sitt. Men på natten hade Märet kommit in till Gertrud och börjat smörja in henne med en blodröd salva. Sedan hade gått i hagen och börjat sadla om en ko, (som tillhörde Gertruds far). Efter det började Märet smörja i kon med samma blodsalva som Gertrud hade fått och efter detta satte de sig på kons rygg, Gertrud hade börjat ropa på Djävulen och plötsligt for de upp i luften, i kurs mot ett stort berg. På Berget hade Han hälsat dem välkomna till Blåkulla och förde in dem en stor vacker sal som var full med människor.
Efter att ha berättat om Stor-Märet började hennes fantasi ta fart på riktigt. Hon berättade att hon åkt till Blåkulla ett flertal gånger och hon beskriver noga vad hon åkt på, vilka personer hon hade sett på vägen dit och på plats, hur hon har talat med djävulen etc. Allt som hon sade var mycket detaljerat och utförligt tänkt, vilket resulterade till att hon tills lut användes som utvisningsfall av myndighets personer när de skulle förhöra en misstänkt. Det gick fler år innan man började märka att Gertruds historier inte var realistiska. År 1668, den 13 september i Älvdalens sockenstuga stod hon inför en ännu hemskare dom än för häxeri. Hon hade angett oskyldigt folk för ett brott de inte gjort, vilket hade lett dem in i döden. Nu dömdes hon till det samma, men när domen togs upp i Svea Hovrätt ändrades den. Hon skulle istället dömas till att stå utanför kyrkan och bli piskad av ris samt skulle hon i ett års tid sitta på en speciell plats i kyrkan.
Om du går in på googles excellenta boksökarsida http://books.google.com och skriver in namnet Märit Jonsdotter så hittar du säkerligen böcker som är intressanta för dig.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jaha, okej. Ja det finns nog inget exklussivt om just henne, men jag vet att hon står omnämnd i en del böcker. Dyk på tipset från Bafo du…
//

Det står väl en hel del om henne i Guillous Häxornas försvarare har jag för mig?

Stämmer påståendet i #5 kan det dessutom finnas någon slags källförteckning så du hittar ursprunglig information :D
Ahh..spännande..ska luska ut få se om jag har tur.
Tack!