Sejd
Jag är bra nyfiken på att testa på att sejda, sejda i en cirkel..
sjungit till andras resor och sjungit egna resor har jag gjort, med mycket gott resultat, och jag skulle gärna ta det ett steg längre..Pröva att sejda i en cirkel med medvetet mål, inte bara sjunga järnet utan mer medvetet..
Någon som har erfarenhet av sådant arbete, kanske någon som vill bjuda in mig till ett sånt möte, eller skapa ett? :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Berätta görna för en outbildad inom ämnet vad sejd är.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Va roligt Spindelfot. Har inte heller direkt erfarenheter av sejden men man jag ju sjungit i resor ett antal ggr och när man arbetat på annat vis. Är också sugen på att ta reda på mer om detta. Tills vidare kan jag rekomendera Jörgen i Erikssons "Sejd 3.0" och att samtala om saken på www.trolltrumman.net där finns det gott om sejdare och säkert människor som vill visa mer.
Mvh Sebastian

Jag ska kolla på trolltrumman också!
Har tyvär inte råd att köpa boken.. skulle gjort det ifall det inte var så att jag var kanonpank. :( Därför använder jag internet sålänge..
Steget från att sjunga en resa och att sejda målmedvetet i en cirkel bör väl inte vara kanonlångt, man har kanske redan koll på vad det handlar om, och kanske handlar det mest om fokus och övning att ta ett nästa steg.. Fler vänner som ser detta kanske som känner sig sugna på att pröva?

Jag har varit med på sejder några få gånger och det är en mäktig upplevelse när väl völvan kommer och svarar på frågor.
Första gången blev jag så till mig så när det var min tur att få ställa en fråga till völvan så jag började med att säga - vördade vulva.. till völvan istället för att som de andra börja med vördade völva 
Man sjunger inte alltid på sejd och de gånger jag har gjort det så har vi mer galdrat fram völvan ..tror jag det heter. Man nästan skriksjunger och skallrar och trummar och det är ett j-kla liv och har man tur så kommer völvan och lånar kroppen av den som det innan bestämts ska vara völva. Helst en person som är väldigt nära naturen och gärna en kvinna som har sitt månblod just då för i de sammanhang jag varit så anses hon vara mer mottaglig.
Alla står och galdrar runt den som ska vara völva och hon/han som ska vara völva sitter på en vacker sten eller rot eller liknande med ögonbindel på sig och håller en sejdstav rakt upp framför sig. När han/hon sänker staven är han/hon inte kvar utan då är völvan där istället.
Det är mäktigt völvan brukar till och med ha en annan röst än personen som lånat ut kroppen och vidare brukar den som fått låna ut sin kropp inte komma ihåg något efteråt.
När völvan tröttnat, alternativt frågorna är ställda så höjer völvan sin sejdstav igen och nu måste man ha lika mycket energi som när man kallade in henne..nu ska personen galdras tillbaka och det kan ta tid ibland.

Nja det är ju ganska skilda sätt att arbeta på. Men du hans böcker finns på bibliotek. Kolla där så kan du ju låna dem.

intressant ämne:)
MVH Isnornin

# 4 Vad sa vulvan då? =)
Javisst är det intressant, ska börja läsa Erikssons böcker snart, fått tag på dem från ett antikvariat. Sejd 3.0 och Blodstämmare och handpåläggare. Hoppas de är så intressanta som det påstås…. är väldigt okunnig i ämnet.
Vandra i Ljus å Skönhet

LailaBaba ….Hon sa till mig att människan är en oändligt grym varelse och att jag inte kan rädda de två djur (av samma sort som mitt kraftdjur) som finns vingklippta på ett zoo i Kalifornien .Jag var vid det här tillfället alldeles nere för att jag upptäckt de här två stackars individerna så förnedrade och stympade och jag ville på något sätt rädda dom.
Sedan så sa hon att jag måste få ihop staden och skogen inuti mig själv och för att göra det skulle jag studera blommormna och lära utav dom och det har jag gjort.
Jag är glad åt att ha fått uppleva det här magiska mötet..

På mitt bibliotek så finns bara samisk shamanism, av jörgen, den har jag läst och sen var det slut, har även en bok om runor av han men jag min vänliga typ har ju lånat ut den :(
solqvinna: Vilken berättelse! Det verkar inte vara lika lätt som jag tänkt mig.. 'naiv'.. och jag skrattade när jag läste om vulvan, såg det tydligt framför mig..
Det låter som någon slags andebesatthet… vilken tuff sak att vara med på, nu blev jag själv verkligen pepp på att se något sånt själv.

Men det går att ta hem böcker till ett bibliotek. Säg åt dem att ta hem böckerna så kan du läsa dem;) Haha låter som en bokförsäljare själv..
Han böcker finns att köpa på hans hemsida för de som är intresserade. www.norrshaman.net Heter den.
Jo som jag fattat det är blir Völvan besatt av den ande som kommer. Besatthet kan komma vid trummsesioner också. Alltså inte som i exorsisten men att man tar in en ande i kroppen. Ibland kan man se det på ögonen på dem man trummar ihop med..

jag vet inte om jag tagit in en ande på det sättet, kanske man inte märkt det riktigt.. Enda gången jag vetat helt säkert att jag tagit in en ande var när jag dansade kraftdjuret, och det var verkligen en besatthet, kroppen rörde sig av sig själv, jag var någon annan..att jag kunde dansa ett djur, typiskt för det djuret också trots att jag knappt sett en bild eller en video på det är också ett bevis.
men jag var ändå medveten, bara det att mitt jag liksom knuffats undan en bit, gett plats åt en annan. att försvinna såpass djupt att man inte kommer ihåg, då är man ju verkligen borta!

Jo att dansa kraftdjuret är ett utmärkt exempel.

Otroligt intressant! Ska försöka jaga böckerna ni tipsat om. Och skulle jag hinna före dig Spindelfot så får du självfallet låna dom av mig, no probs.
#10 Det går helt utmärkt att fjärrlåna från andra bibliotek. Ett tips är att gå in på bibliotek.se och använda sökfunktionen. De flesta böcker du hittar där går också att låna hem till ditt bibliotek.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#2 Sejd 3.0 handlar inte alls så mycket om Sejd (den sejd ni är ute efter) som man kanske skulle hoppats - utan om shamanism i stort. Men det är en kanonbok!
#8 Dom är riktigt riktigt bra. Har allihop och de är sådana där böcker du kan läsa och lära av var än du står på stigen, så att säga. Erfaren eller nybörjare - de ger alla ngt.
Storstadsshamanerna i Stockholm sejdar friskt. Ta kontakt med Idavallen.
Mvh, T
Trolltrumman-sweep:
Jag hittade en universitetsuppsats som en vän har skrivit. Den ligger här (som post #2) om du vill läsa den.
Det handlar om sejdstavar och annat i denna tråd.
Annars var det överaskande lite om Sejd på trolltrumman.

(Jag hade velat lära mig mer praktiskt än från böcker…)
MVH Isnornin

#17 Jo det var den länken jag tänkte leta efter idag. Nu slapp jag:D Tackar.

#20 jag ska kolla upp det:)
MVH Isnornin

Men idavallen är väl rätt inaktivt? Jag minns att jag kontaktade idavallen ibörjan av detta året, för jag var nyfiken på dem, och de verkade sällan träffas och göra saker som var välkomna för utomstående.. trevliga verkade de iof i mailen..
kanske ska försöka igen då!

Sejd är en kraftfull ritual som bör utföras under erfaren ledning. Det kan vara oerhörda krafter som frigörs. Sejd kan användas som spådomsteknik, för att skåda i framtiden och det fördolda, men den kan även användas för att skapa stor magi, för väl eller ve.
Jag fick mig berättat om en norsk samisk shaman som var på besök hos Michael Harner på Center for Shamanic Studies i USA. Han fick då för sig att han skulle visa sejd, utan att uppenbart ha så mycket erfarenhet av denna kraftfulla teknik. Kanske ville han visa något specifikt nordiskt. Men illa gick det.
Man satte fyra personer på hjällen, alltså den höga stol eller ställning som sejdaren sitter på, och började sjunga och trumma för att personerna skulle resa iväg. Och iväg for de, så långt att de inte kunde ta sig tillbaka själva. Det slutade med att fyra av Harners Medarbetare fick genomföra en räddningsoperation och resa iväg till de andra världarna för att leta rätt på och återföra de vilsna själarna.
Så, ta det försiktigt med att experimentera utan djupare fårståelse. Det är ingen "kul grej" man testar så där bara för att det verkar häftigt, det är något som ska tas på största allvar.
Så en annan sejdhistoria:
För cirka 20 år sedan skulle det byggas en ny stadsdel i Stockholm, likt stadsdelarna Kista, Akalla och Husby, ett stort betonggetto med andra ord. Platsen för detta var ett skogsområde, Hansta, med fantastiska naturvärden och mängder av fornlämningar. Planerna hade funnits sedan tidigt 70-tal men nu var de så långt framskridna att man börjat köra fram skogsavverkningsmaskiner och masnkapsbodar för att börja fälla skog. Detta var i mitten av januari.
Då gick telefonerna varma inom dåvarande föreningen Yggdrasil och man bestämde sig för att ge sig ut för att genomföra en sejd för att skydda skogen. Platsen hade använts som ceremoniplats för Yggdrasil sedan tidigt 80-tal. Man samlades på ett fält i vinternatten, reste en sejdhjälle och tände ett stort bål. Och medan gnistorna från elden steg mot den mörka vinternatthimlen och galdrarna klingade över nejden så vände sig völvan till rimtursarna ("köldjättarna" som bebor Nifelhem, isens och köldens rike) för att be om deras hjälp att bevara Hansta. Rmtursarna svarade att de gärna skulle bistå med detta. Nöjda med svaret tågade vi hem.
Ett par dagar senare sjönk temperaturen i Stockholmsområdet drastiskt, det blev neråt trettio minusgrader, vissa nätter mer än trettiofem, och det kom att bli en av de kallaste vintrarna i Stockholm på länge. Detta ledde till att skogsavverkningen ställdes in i väntan på mildare väder. En stark opinionsbildning satte fart, man kunde adoptera träd genom att sätta in någon tia på ett postgirokonto och så sattes det upp en lapp "Detta träd är adopterat av …". Astrid Lindgren adopterade ett helt berg som numera kallas Astrid Lindgrens berg och som har en minnessten över detta. Politikerna började tala om att lägga planerna på en utbyggnad av Hansta i frysbox, ännu en gång dyker köldsymboliken upp. Hansta är numera ett natureservat, även om högermaffian vill nagga området i kanterna.
Så kan en lyckad sejd gå till och detta är ett utmärkt exempel på hur andlighet kan vara ett medel till politiska förändringar.
Åh tack så mcket för din förklaring, det låter jätteintressant men skulle nog inte våga mig på sejd ännu som det låter.
Vill växa i min kunskap innan jag utsätter mig för något som kan gå åt skogen fel.
Tack !!!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

#23 Vilka spännande berättelser, och jag förstår mer nu när jag hört om mer direkt erfarenhet, tex som du beskriver eller solqvinna,
den historiska återgivningen av sejd som jag läst har jag tolkat mer som målmedvetna resor, men det verkar snarare vara en djup andebesatthet.. som om den som är völvan trycks och rycks ner i trans och försvinner, tas över..
Jag är bra mycket mer sugen på att få vara med på en sejd nu! Men jag vill nog inte vara den som reser iväg..
Av vad jag har läst mig till så var det här med att sejda inte lika fint som att galdra och att ordet sidi (en som praktiserar sejd) användes som ett nedsättande ord. Någon som vet något mer om det? Stämmer det att ordet sejdr betyder "att binda"?

#26 Då har du nog läst fel, eller i fel böcker. Vad man kan konstatera är att Snorre beskriver sejden som något som endast kvinnor kunde ägna sig åt, att det var skamligt för män. Men det är naturligtvis den kristne Snorre som talar.
Intressant nog lärde sig dock Oden sejd av Freja.
Det har också uppfattats som att sejdare inte sågs med så blida ögon.
Läser vi i de isländska sagorna finns inget stöd för detta. Snarare åtnjöt de som sejdade den största respekt. Man har också funnit gravar som uppenbart innehållit döda völvor med rika gravgåvor.
Sidi är inte namnet på en som sejdar, i alla fall inte i skandinavien. De kallades som kvinnor völvor eller sejdkonor och män kallads gandmän eller sejdkarlar.
Jag har aldrig sett att ordet sejd skulle betyda binda. Det har dock sannolikt samma rot som sanskrits siddhi, som ju betyder magiska krafter.
#27 Vart jag läst det innan har jag inte kommit ihåg ännu, men jag funderar och får återkomma med det.
Däremot har jag nyss läst Runic Amulets And Magic Objects Av Mindy MacLeod, Bernard Thomas Mees. Och där läste jag om gravstenar med förbannelser på där man hotade med att den som rörde graven skulle förvandlas till en raetta (warlock) eller sidi, sed-r[ae]tti (d ska vara ett isländskt d med streck på och a och e sitta ihop). Man använde alltså dessa ord som något nedvärderande, såsom man kan använda häxa idag.
Sedan står det så här:
..sidi, sorcerer, refers to a practiser of seidr (literally "binding"), the form of magic that is characterised in some Norse sources as somehow less desirable than galdr "chant magic". Moreover, seidr is also often linked to women (particularly the goddess Freya), and in fact one of the mother goddesses venerated in the Rhineland in Roman times bears the epithet Saithamia "the binder, the user of seidr".
Jag googlade också idag på sejd och binding och hittade en massa information. Det är en teori bland flera andra.
Bl a detta:
The etymology of seiðr is disputed, but it is clear that etymological
equivalents are known from Old High German and
Old English (cf. for example de Vries -96). Those equivalent
words mean ‘cord, string' and ‘snare, cord, halter'. The skaldic
poetry also has an example of seiðr in the meaning ‘cord'
or ‘girth, girdle' (Ragnarsdrápa 5, Finnur Jónsson 92:4). A
straightforward etymology for seiðr could then be ‘snare, cord,
string, halter'. (Old Norse religion
in long-term perspectives
Origins, changes, and interactions
An international conference in Lund, Sweden, June 3-7, 2004
Anders Andrén, Kristina Jennbert
& Catharina Raudvere)
Spännande läsning i vilket fall :-)
Har nu tagit reda på vem som lagt fram teorin att ordet sejd har med bindning att göra. Eldar Heide i en text med namnet spinning seidr så jag får fortsätta mitt sökande där och läsa hans text.
Sejd…sejdur…si i urd… ja så lärde jag mig det av en resande andesjäl när jag gjorde en resa med staven/och trumman för ca 10 år sedan…intressant tyckter jag….att helt enkelt skåda i Väven…vart den än för dig och av vilken anledning man än reser.
och så förklarar jag det än idag när någon frågar om det är politiskt korrekt vet jag inte…men tror ändå att mitt möte visste vad hon talade om.
Har läst mycket både igår och idag om sejd och då mycket om andetrådar i väven så det var roligt att få ta del av dina ord :-)