Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 26378 ggr
Julea
6

acne, fet och dålig hy

jag vet inte om detta har tagits upp tidigare, men jag är ny här och behöver lite hjälp med en bra huskur mot finnar och dålig hy.

Jag har varit på hälsokost och life men allt är så dyrt och när man är fattig studerande så kan man inte ha råd med allt.

finns det någon bra huskur mot detta?

aris-eile
1

Acneton :D

Torkar ut, rensar bra…

Julea
0

men man ska inte torka ut huden, man ska återfukta!

man ska ta olja mot olja!

lite vet jag ialla fall!

aris-eile
6

Acneton med olja… grön flaska:D

Julea
1

med det är inte en huskur!

läs det som står i inlägget!!!

jag vill ha en huskur!

inte massa kemikalier

aris-eile
0

Okej.. det framgick inte att jag bara skojade.. så jag får väl fortsätta själv då…

"Aj fasen.. oj.. jag läste fel.. ACETON står det ju på flaskan.. det skall man absolut inte använda mot acne…"

Typ, så var det menat att det skulle vända till :-/

Julea
0

oj, då ber jag om ursäkt. :(

jag är just inne i mina röda dagar och blir visst irriterad för minsta lilla.

aris-eile
3

Riksdagen har ju beslutat om färre röda dagar i kalendern och försöka förlägga de kvarvarande till söndagar… Jag hoppas att det hjälper även dig ;-)

Men alltså.. i och runt dagarna med månblod är det vanligt med problem med hyn… Eller menar du i stort?

Julea
0

hihi!! :) det kanske hjälper

Överhuvudtaget har alltid haft problem med det.

Hennum
2

jag har nog större problem än någon annan jag känner med finnar och fet hy. jag har tyvärr oxå hud som är rätt torr… så ja får helt enkelt välja mellan fet hy som inte faller av, eller ickefet hy som inte ser bättre ut den. finnarna sitter där dom sitter i vilket fall som helst. ^^ så i mitt fall så har huskuren varit att acceptera hur jag ser ut :) kanske kan hjälpa dig med?

någon annan huskur känner jag faktist inte till. man kan kanske försöka äta mindre ost och choklad, det är väl inte vetenskapligt bevisat att det kan åstadkomma acne, men prova är väl aldrig fel.

kanske utrensande teer? ja har ingen aning, men det låter nyttigt :P

en ansiktsmask med avocado! :D nej, förlåt. nu förstör ja nog din tråd lite. :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Julea
0

nej då, men du vet väl att det bästa vid fet hy är att andvända bra fetter för att rensa ut det.

jag har läst lite om det och pratat med dem som jobbar på life där jag bor.

dem ger mig massa tips på produkter som är svin dyra!

med det måste ju finnas en huskur som är billig och fungerar bra

Lill-Kisse
5

Det var ju ett tag sedan (tack o lov), men jag ska försöka komma ihåg några trix.

Uttorkande: Skrapa av lite tvål med nageln och lägg på finnen över natten. En klick såpa eller tandkräm har samma effekt. Att pudra med potatismjöl kan vara tillräckligt när det är små finnar. Upprepas.

Dra ut var: Lägg på groblad (ev krossade) och sätt på ett plåster. Tyvärr har jag för mig att tussilago innehåller ett gift, men det lär också fungera på samma sätt. Bladen ska tvättas noga.  

Invärtes: Lös upp jäst i ett glas vatten och drick på fastande mage. Öljästtabletter är ett alternativ, som inte smakar så illa. Det är bra för såväl hy som hår och naglar.

Det vore intressant att höra vad du provar och hur det fungerar.

Vekka
0

Julea, just nu är jag inte i så bra tillstånd, just hemkommen från lite party, så ja! men jag ska återkomma imorgon med förhoppningsvis lite tips, men annars kanske vår kära druid, Branduir har något bra tips, han är rätt "skapligt" :) duktig när det gäller naturmedicin :)
Vi får se om han kanske har något bra tips till dig :)

Välkommen ska du vara till oss på hif!

Kramar

Sebastian
0

Min syster hade problem med finnar när hon var ung. Hon tog sprit på fetvadd och baddade finnarna med. Det hjälpte henne iaf.

Endroppeihavet
0

Jag tycker att förebyggande är det enda som fungerar. Att tvätta ansiktet minst 2 ggr om dagen, kanske använda grötomslag

(vanlig varm gröt med hackad lök i fungerar bra) Som man lägger direkt på huden som en ansiktsmask och låter verka 20 minuter kanske. Det är både vrämen, gröten och löken som verkar ;)

och sen absolut använda en fuktkräm. Som sagt, huden ska inte torkas ut. Då blir det bara värre.

Vad man gör när man väl fått en finne. Det vette… **** Tandkräm fungerar iaf inte.. *garv*

Teatreeoil fungeradew till viss del. Det tog ner svullnaden iaf.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ceriadwen
1

Nu är mitt tips inte heller ett huskurstips, men jag kan ju tipsa ändå. Jag har börjat äta ett kosttillskott som heter "Clearly Gone", det innehåller vitamin B5. Tyvärr måste man ta stora mängder varje dag för att kunna påverka huden, dvs 21 tabletter uppdelade på tre tillfällen. Jag har hållt på i snart två veckor men det kan ta upp till 4-5 månader innan man märker en förbättring.

Hoppas du får ordning på acnen, jag vet hur jobbigt det är! :(

Vekka
3

Enkla tips.

Gurksaft hämmar bakterietillväxten o skyddar huden från nya inflammationer.

Citronsaft lindrar vid inflammerade, smärtsamma finnar o kvisslor.

Mos av jordgubbar har genom sitt svavelinnehåll infalammationshämmande o genomblödningsstimulerande verkan på hyn.

Pepparmyntsvatten mot inflammationer. Röda finnar.

Humletinktur för oren hy.
Denna tinktur innehåller substanser från humlets honkottar eller humlekopper, som de också kallas. Som tillsats i ansiktsvatten reglerar tinkturen talgkörtelsekretionen o normaliserar fetthalten i huden vid regelbunden användning. Om du inte får tag i humletinktur så kan du framställa egen av 20g torkade humlekottar o 100ml okryddat brännvin (30-35%). Den lilla mängden alkohol (10 droppar i receptet) bör inte irretera huden. Om du inte vill använda alkoholhaltig tinkturnkan du istället använda 2-4 droppar eterisk humleolja.

Tvätta morgon o kväll

Ansiktsångbad.
För oren hy.
0,5 kopp slåttergubbeblommor.
0,5 kopp vattenkrasseört.
0,5 kopp trollhasselblad.
0,5 kopp timjanört.
2 lit kokande vatten.
Lägg de torkade örterna o blommorna i en skål o slå kokande vatten över. Låt blandningen dra övertäckt i ca 5min. Håll ansiktet över ångan ca 10min, stäng inne ångan med hjälp av en handduk över huvudet. Efter, spola av huden med ljummet vatten o torka av den med alkoholfritt ansiktsvatten, eller citron, gurk skivor.

Simelion
1

Själv tvättar jag ansiktet två gånger om dagen med olivtvål (hög olivoljehalt) och sen smörjer jag inte med kallpressad sesamolja. Det fungerar för mej.

Jag får mer finnar när jag äter mer ost och choklad, jag har sett tydliga tecken på detta.

Att dricka mycket vatten är också bra helst kokt vatten.

Mvh/Simelion

KlaraStjarnljus
0

Ångbad med färsk eller torkad timjan! Suveränt!

Tea tree oil funkar också bra, även att smeta/dutta lite honung på.

Hennum
0

att basta har jag hört är bra mot pormaskar och sånt, och efteråt så ska man tvätta ansiktet noga. skulle tro att när man svettas,blir varm och ångas så öppnas porerna och man kan bli renare. skulle tro att det är samma som ångbad, att det funkar på samma vis.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tistel-
6

Bästa man kan göra är att inte torka ut huden eller använda något som innehåller alcohol. Det försör huden och tar bara bort det feta på ytan inte det feta i talgkörtlarna. Använd heller inte tvål för den torkar ut och gör huden mer infektionskänslig!!

Med det sagt så kommer här bra tips och råd för fiin hy=)och först och främst:      minska på sockret! undvik fet mat och mjölkprodukter.

istället för att använda tvål så tvätta ansiktet med havremjöl utblandat med lite vatten. smörj in ansiktet med antiseptisk ringblomskräm. man kan också dricka avgiftande té på nässla eller maskrosrot 3-6 ggr om dagen.

ät tillskott av zink, fisklever olja och b-vitamin!

Lycka till! =)