Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 2357 ggr
Julea
0

Altar verktyg?

hej jag undrar vart man kan få tag på bra altar verktyg?

jag söker athame, kittel, trollstav m.m

aris-eile
0

Stav, dolk och bägare görs mest fördelaktigt av dig själv.

Se bara till att stålet är av bra kvalitet till dolken och att handtaget görs av något levande material, undvik rostfritt stål om du kan. Bägaren bör gjutas i tenn eller silver och staven… ja, där sätter du dina egna begränsningar, men undvik plast.
Jag gjorde två bägare, en i silver och en i tenn på den tiden det begav sig.

Kitteln kan du nog finna på någon loppis eller auktion. Se helst bara till att det är gjutjärn och inte koppar eller mässing.

Lägger till:
Morteln bör vara i metall eller marmor.
Vågen bör vara en hängande balansvåg för att mäta upp allt, och bör vara av knackad förtennat koppar i skålarna, upphängd med tre senor i varje skål.
Offerskålen bör vara i silver eller tenn, eldkaret bör vara stål, sten eller mässing.

Jag vet inte hur andra gör, men jag försöker att antingen göra så mycket av verktygen, smyckena och attributen som möjligt själv, eller finna handgjorda saker begagnat.
Det känns mer som om det ligger arbete och Vilja bakom om någon stått några timmar med att tillverka en sak, än om man tryckt på en knapp..

Julea
0

men om man inte kan göra det själv då?

vart kan man köpa det?

eller vart finns det instruktioner

aris-eile
0

En modest fråga, bara, som jag hoppas du inte tar fel.

Hur skall du kunna utföra magi och omforma "lösa" energier om du inte kan omforma dem "bundna" i materia?

Att tillverka sina egna verktyg är faktiskt väl användbart i syfte att gå på grunden av sin kunskap och inte skynda sig för fort fram.
Samtidigt ger det en helt annorlunda känsla när du sedan utövar ditt verkande.

Vill du ha tuffa saker som ser häftiga ut så tror jag att du kan söka på New age accessories, magical junk eller liknande på google.

Jag hittade en sida direkt som du kan leta vidare från.

Här

Men som sagt… En del av arbetet är att utföra det själv. Även om det är jobbigt, tar tid och är tråkigt. Jag har hållt på med detta i hela mitt liv, eller iallafall sedan jag kunde gå, tala, läsa och skriva vid treårsåldern… Många år har gått och många fler skall till.
Lycka till

Julea
0

jag håller på att göra trollstavar till olika högtider och en som är till för alla mål.

Jag vill inte försöka mig på nåt ifall det jag kan bli jätte besviken!

jag vet att det är bäst att göra sina egna redskap.

men det finns en athame jag velat ha sedan jag började praktisera magi.

Jodrena
0

#4 om det nu redan finns en athame som du vill ha så kanske du borde införskaffa den då?

Var du kan få tag på olika redskap är ju litet beroende på vad du är ute efter. Litet originella och ovanliga saker är ju förstås svårare att få tag på än de vanliga sakerna, som finns i ungefär varenda internet- och new-age-butik.

Sen beror det också litet på vad du har för tro, och önskemål. För mig kan ett helt vanligt köksredskap vara minst lika mycket magiskt som ett med inristade pentagram eller andra symboler, så länge redskapet fyller sin funktion anser jag att de kan användas.

Men jag är också mycket försiktig med att arbeta med såna här saker… Jag frågar mig om det verkligen behövs, varför jag vill göra det o.s.v. Och kommer oftast fram till att jag inte behöver besvära några högre makter för eget syfte. Kanske är det alltså därför som jag inte riktigt bryr mig om några speciella redskap, då jag så sällan använder dem. Om jag skulle hålla på med magi dag ut och dag in skulle jag antagligen ha speciella redskap för det också.

Men som sagt, titta litet runt i olika internetbutiker och gå till antikhandlare, second-hand och alldeles vanliga moderna affärer och finn inspiration.

Men som aris-eile redan var inne på litegrann, du kanske ska satsa på att lära dig grunderna innan du sätter igång med arbetet. :) Det är inte helt utan anledning det finns såna som vi som förespråkar studerande och eftertanke före handling.

Julea
0

jag har studerat natur religioner i 5 år, jag kan grunderna men har inte kunnat införskaffa mig allt ännu.

och känner att jag nu vill få saker gjorda, och vara ordentlig.

Jodrena
0

#6 okej, dåså. Det var inte meningen att låta brysk utan helt i välmening :) Visserligen blir man ju aldrig fullärd heller ;) själv har jag intresserat mig för sånt här i ungefär hela mitt liv, mer aktivt i tio år, men jag känner mig fortfarande inte helt redo för att göra saker och ting, men det där är förstås individuellt.

Tradera är också ett bra tips förresten.

Vad har du för önskemål, vilken stil vill du ha på dina föremål och så? Det blir ju litet enklare för alla att tipsa om de vet ungefär vad du är ute efter.

Du kan även se under fliken "länkar" här inne. Lycka till och välkommen förresten :)

Bappho
0

#7 Om du varit aktiv i tio år och ännu inte börjat att praktisera magi, om det är det du talar om, så är det kanske inte riktigt din grej, ditt kall eller det som intresserar dig annars misstänker jag att du redan hade gett dig i kast med det :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

aris-eile
0

Intressera sig aktivt i teoretiska studier, är en möjlighet. All aktivitet betyder inte praktiserande ;-).
Jag anser att det faktiskt är värt en tanke detta.. att studera länge innan man praktiserar.

Jag själv läste i 15 år och studerade under olika mästare, arbetade med dem, innan jag utförde något arbete själv.
Sedan under de 15 år som gått sedan dess har jag haft ytterligare mästare att studera under och jag praktiserar mycket sällan själv, vi är oftast två eller tre vid varje tillfälle.

Studerar texterna gör jag fortfarande, aktivt… praktiserar i princip inte alls. Det finns så mycket andra, roligare saker att göra.

Bappho
0

Jag gissar att Julea är intresserad av just Häxkonst, fast jag kan ju ha fel och det du intresserar dig av är nog inte det aris-eile, eller?

Bappho
0

Vill dock tillägga att jag helt håller med dig i inlägg #1 och #2

aris-eile
0

Det är en fråga jag dessvärre omöjligen kan svara på, eftersom det inte klart någonstans framgår vad man skall räkna in i det begreppet här på forumet?

Jag är klart intresserad av allt som sägs här och diskussionerna runt det, uppenbarligen.

Alla pusselbitar är viktiga, för att få fram hela bilden.

Så, spalta upp, bryt isär och utveckla vad du menar med den påstående fråga ;-).

spindelfot
0

om jag får kasta mig in i diskussionen..

Julea: Något som är bra med att försöka skapa sina egna föremål, är att lära sig hantera kraftredskap, finkänsligheten, se ifall de kan bli en förlägning av dig själv. Undvik om möjligt mainstreamaffärer.. där stål och keramik hanteras bryskt och skamligt, och kraften lätt jagas ur materialet.

Man behöver inte alla saker heller, egentligen behöver du ingenting, saker kommer till dig när du behöver det, om det är meningen. Köper du vilken bägare som helst för att 'man ska det' så är risken stor att det snarare blir rekvisita än kraftföremål.

12#

Att studera teoretiskt är bra, men att kunna förena dem i praktisk erfarenhet är svårslaget bra.. Jag tror även man bör fundera över vad som räknas som 'praktik'.. kanske har du utövat praktisk magi utan att tänka över att det var det du gjorde.

Som jag ser det, är praktik överhuvudtaget allt som förenar tanke i handling. Tex ser jag att stanna upp och känna av naturens elektriska energi, som praktik, att drömma medvetet.. osv. Att leda en ceremoni, besvärja, ta djurhamn, kanske är mer seriösa och viktiga delar av häxkonst-praktik, men för mig så räknas alla delar.

Jag har märkt att ev. religiösa insikter jag vinner i teoretisk forskning gör att allting blir lite klarare och lättare, den magiska finmotoriken skärps av andligt tankearbete..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

aris-eile
0

;-) Ja.. du har nog rätt.. kanske har jag praktiserat magi, utan att tänka på det… och kanske gjorde de som brändes för några hundra år sedan det med. Jag som alltid trodde att merparten var oskyldiga, så får jag äntlgen förklarat för mig at de kanske var skyldiga utan att veta om det, för att men kan döma någon efter tankarna de har inom sig.

Kanske har jag gjort det fullt medvetet… Eller jo.. jag förenar ganska ofta mina tankar med handlingen jag utför… men  jaja…
Det visar sig, oavsett …

Julea
0

jag är en praktiserande naturhäxa och har läst om olika natur religioner och om det övernaturliga.

jag har en bild i huvudet om hur jag vill ha det, efter att ha läst mycket om olika religioner så blandar jag mycket men jag vill ha grunderna.

alla har olika åsikter om vad man ska ha och inte ha.

Bappho
0

#12 Vet inte om jag har lust att dra igång en diskussion om vad som räknas som häxkonst här på iFokus så jag får nog ta tillbaka mitt inlägg och omformulera mig :-D

Jag hoppas istället att mina inlägg så sakterliga kommer att visa vad jag lägger i begreppet.

En hetsig diskussion kan ibland sätta skygglappar på människor.

Bappho
0

Att praktisera är att sätta sina teorier på prov och med lite experimenterande kan man också ibland göra nya landvinningar som kan leda till nya teorier.

Ganna
0

#1 …flera av de redskap du nämner används inte öht i min tradition, vilket gör att jag tycker att ditt inlägg var lite väl polemiserande - men efter vår diskussion angående badande barn tror jag mig förstå din avsikt med det.

Det finns t.ex. wiccanska traditioner där man anser att redskapen är (lite hårdraget) endast är rekvisita avsedda att fokusera deltagarnas koncentration och intention. När den initierade blivit tillräckligt erfaren anses samma resultat kunna uppnås utan redskap.

Rent generellt så är det här ännu ett område där jag vill framhålla min paroll "alla kan inte tralla".

Ta ditt exempel med kniven. Jag har provat smide; det var ett "dött" hantverk för mig. Så istället för att slita, svära och slå mig på tummen i ett stort antal timmar för ett resultat jag ändå med stor sannolikhet inte skulle ha varit nöjd med, låter jag hellre en skicklig smed jag känner tillverka knivbladet i enlighet med mina instruktioner.

Den tiden och energin som skulle ha gått åt i tillverkningen lägger jag hellre på praktiskt arbete inom min tradition, studier samt hantverk jag behärskar och uppskattar.

Som hantverkare av föremål avsedda att användas inom kult, rit eller trolldom anser jag mig göra saker som i många fall äger större inneboende kraft än vad deras nya ägare hade kunnat åstadkomma om de skapat dem själva. Nu får istället deras nya ägare ett starkt föremål där de kan lägga till sin kraft.

#9 Återigen, lärande sker på olika sätt i olika traditioner. Jag uppfattar din tradition att luta mest åt den högra handens väg, (*brasklapp* detta baserat på vad jag läst i dina inlägg */brasklapp*) där just en sådan form av inlärning som du beskriver verkar passande. Andra traditioner blandar i högre grad in praktik redan på ett tidigt stadium.

Men tittar man på de inlägg "nybörjare" i allmänhet gör, inser man kvickt att möjligheten till teoretiska studier i många fall kommer att vara begränsade p.g.a. bristande intresse. Lite syrligt kan jag ju återigen anknyta till den föraktfulla attityd till allmänbildning och akademika som grasserar i de cirklar vi rör oss i här - en slags nyhednisk variant av Jantelagen?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Endroppeihavet
0

Jag håller med i ovanstående att det är bättre att skapa sina egna kraftverktyg, fast vissa är ju svårare än andra. Gjuta bägare i tenn eller silver vet jag inte om jag skulle våga mig på ;) Men det finns ju andra mer lättarbetade material såsom lera eller trä.

Håller också med Ganna i att jag kan lägga över de arbeten jag själv inte kan/vill utföra till någon som är mer skicklig. Helst då någon som verkligen lägger ner kraft i sitt arbete.

I tredje hand blir det antikaffärer och loppisar (Fast det är här jag fått mest saker ifrån) Stora gjutjärnskittlar kan bli smått dyrt nya…

I sista hand kommer ju newage butikerna. Även fast jag tycker att många av deras saker kan vara väldigt vackra så känns de väldigt kraftlösa pga. den stora produceringen. Den sida jag gillar mest är www.abaxion.com Det är en amerikansk sida. De svenska är mycket dyrare och har inte alls samma utbud.(Dock har dollarn höjts kraftigt nu så den  är inte riktigt lika billig längre)

Man kan ju använda den sidan till inmspiration om inte annat.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Jodrena
0

#8 ja, aktivt intresserad tyckte jag att jag formulerade mig som, har jag varit i ca 10 år. sen att jag gjort någon enstaka ritual eller annat större magiskt arbete utan att ha vetat vad jag sysslat med - det ångrar jag ganska mycket idag. Man bör veta vad man sysslar med, det är vad jag menar med de här inläggen.

Om jag använder magi eller ej är väl en definitionsfråga som det verkar här. Enligt mig själv använder jag mig av "vardagsmagi" men det behöver jag absolut inga redskap till. Om jag skulle säga att jag använder mig av magi varje dag skulle ni väl få för er att jag sitter framför altaret och viftar med stavar och annat stup i kvarten. Den formen av magi undviker jag helt för tillfället, och den "enklare" formen av magi tar jag även den mycket sällan till hjälp.

Sen finns det den där "vardagsmagin", som jag anser att vi alla brukar mer eller mindre omedvetet. Och den kan jag förstås inte undvika att använda mig utav.

xDumlee
0

på: http://www.inme.se/c/H_AE_xkittlar/    kan man köppa kittlar! :D