Hjälp att bli med barn!
Vad skulle ni göra för att "hjälpa" en väninna som ska genomgå provrörsbefruktning?
MVH Isnornin

Rekommendera zonterapi till både man och kvinna!
Min "svärmor" fick trillingar…
Kristallhealing,funkar alltid……finns även ett te man ska dricka,vet ej namnet,men kanske nån härinne som vet?

#1 jag har en känsla att hon får tvillingar, men tre vore dessto bättre!;)
MVH Isnornin

#1, just det jag hade problem med balansen av min hormoner, efter tre olika hormonkurer, var jag ännu inte gravid, när jag testade zonterapi, 9 månader efteråt: grattis! en gosse.
ametister i fotändan på sängen sägs bringa fart både till sexlivet o fertiliteten. :)
Kanske hjälper att dricka vatten som ett par ametister legat i? man ska ju ändå dricka en massa vatten om dagen, vad är det 3 liter är rekommenderat`?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tre? Hjälp, en liter har jag hört! Men strunt samma :P
Jag vill dra mig till minnes en ritual där man syr små filtdockor. En för mamman, och en liten en som man stoppar in i magen på den stora, och stoppar hela byket under sängen och hoppas på det bästa ;)
Jag ska se om jag hittar en bättre sammanfattning! :)
#6 det varierar iof ^^ beror på vilken tidning du tittar i….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har tipsat vidare till henne, gärna fler tips.
Jätte tacksam!!
MVH Isnornin

Jag försökte att göra en ritual för min syster som skulle göra provrörsbefruktning. Det slutade med att jag blev också gravid och en månad senare så funkade provrörsbefruktningen också. Blev en liten miss där… =)

#9 Men vad bra, hur gick ritualen till?
MVH Isnornin
Jag skulle nog inte tordas att dricka ametistvatten om jag strävade efter att bli gravid.
Jag har nämligen provat ametistvatten och det sätter igång en oerhörd utrensning i kroppen, så vad det gäller att bli av med en massa slaggprodukter så är det väldigt effektivt.
Men hur går det då om det skulle vara så att man faktiskt redan är gravid och man ännu inte vet om det?
Så mitt råd vad det gäller ametistvatten är att man bör nog vara helt säker på att man INTE redan är gravid när man börjar att dricka det
Kram Karin

#10 Tände ljus, åkallade elementen samt Frej och Freja. Eftersom jag är inne på örter så lade jag olika örter som har med det kvinnliga underlivet i en skål och hälde på vatten (det började lukta gott) brände även örter medan jag sjöng. Samt hade även med mig saker som påminde om barn och barnafödande i cirkeln. Sedan när jag kände mig nöjd och hade tillräckligt med energi skickade jag ut energier till syster…Kan säga att jag var totalt novis och hade ingen aning vad jag riktigt gjorde. Antar att det därför blev som det blev (med mycket gott resultat så här i efterhand, det är 10 veckor mellan våra tjejor)

#10 Tände ljus, åkallade elementen samt Frej och Freja. Eftersom jag är inne på örter så lade jag olika örter som har med det kvinnliga underlivet i en skål och hälde på vatten (det började lukta gott) brände även örter medan jag sjöng. Samt hade även med mig saker som påminde om barn och barnafödande i cirkeln. Sedan när jag kände mig nöjd och hade tillräckligt med energi skickade jag ut energier till syster…Kan säga att jag var totalt novis och hade ingen aning vad jag riktigt gjorde. Antar att det därför blev som det blev (med mycket gott resultat så här i efterhand, det är 10 veckor mellan våra tjejor)

Oj inte meningen med två inlägg..

Tack Keffria! Det låter som en vacker ritual! Det var nog meningen att ni skulle ha barn båda just då!
MVH Isnornin
nyfiken:vad var det för örter du hade i skålen och vad ar det för örter du brände:)

*lika nyfiken som nixan*
Jag skulle nog inte hjälpa till med det…
Jag skulle hjälpa till, så hon kunde komma till en relation, där parterna var kompatibla nog att få barn. i annat fall.. med stor sorg försöka hjälpa till insikten att naturen satte stopp där… och att adoption, är ett alternativ till familj.
Vissa är faktiskt inte menade att föra fram avkomma… tyvärr. Det är inte en rättighet att få barn.. det är en skyldighet att leda de man föder fram rätt. Föräldraskapet är inget man skall ta för givet.. det är ett arbete och ett ansvar, samt en konsekvens… man inte skall styra för mycket i. Min arroganta, elaka, kalla och framför allt realistiska syn på artens väl.

#18 Det du säger upprör mig faktiskt.. Har flera vänner vars föräldrar är grova missbrukare och som även missbrukade under graviditeten, anser inte det särskilt ansvarsfullt men du och jag tycks inte vara av samma mening eftersom du uppenbarligen tycker att allt handlar om kompitablitet..
Men du kanske tycker det är okej att miljontals barn därute har ett helvete ( deras föräldrar matchade ju) medans ansvarsfulla genomgoda människor bär på en sorg att inte kanske kunna få barn.. men som Du sa -allt handlar ju om Kompitablitet, och gud förbjude mig om jag inte skulle hitta en hel matchning, jag blir nog barnlös va?
Jag vet att det upprör en del…
men jag sade också… adoption är en möjlighet. Det finns många goda föräldrar där ute och jag här rätt till att tycka som jag gör… jag har rätt att inte hjälpa något jag inte tror på.
Jag låter ju folk göra sina provrörsbefruktningar, hormonkurer och allt vad de vill och gratulerar dem till sina barn. De har rätt till det. Hade jag hindrat eller fördömt dem, hade det varit ganska tokigt.
Men frågan var inte vad som var rätt och fel, utan vad vi skulle göra för att hjälpa någon (en väninna) och att du sitter där och lägger meningar på mig och projicerar åsikter som inte stämmer är faktiskt bara löjligt och ett försök till att konfrontera en sida hos mig som inte finns. Läs igen vad jag skrev och så kan du ju alltid tänka över nästa kommentar lite bättre.

#20 Ok jag får lov att erkänna att jag inte läste dina ord bakom, ber om ursäkt nu att jag bara såg det jag såg då. Jag längtar själv efter ett barn så jag tog det nog lite för personligt. Kram iaf från Sandra
jag har hört att samlag kan vara en bra grej om man vill ha barn
nä förlåt, kunde inte låta bli, är nog lite skeptiker :O) Fast det låter intressant det ni diskuterar på den här sidan

Jo visst exitingsvillemo att vara skeptiker är ok, men när man har försökt att bli med barn i 10-15 år kan det kännas en aningen hopplöst, många gör vad som helst för att få egna barn….
MVH Isnornin
Okej… jag angrips ofta hårt, för det jag tycker och tror, anser och håller mig nära. Men nu är det faktiskt på tiden att någon, i alla fall denna frågan talar om för mig vilka krafter som driver en människa till just "vad som helst" för att få egna barn.
Är det inte uppfostrandet av en ny individ och överförandet av kunskaper, som skall vara det primära, beskyddet av en liten och att ta hand om någon och forma den?
Jag tycker faktiskt att om man anser att man måste föda fram detta liv själv, felar lite från början. Jag anser att man skall föra fram detta liv.
Det är inte och kommer aldrig bli en rättighet att skaffa barn, det är inget som som jag kommer ändra lätt på.
Men förklara gärna för mig vilka känslor som gör att folk kan ta till skumma, onaturliga medel, kriminella handlingar och trolldom för att lyckas få ett eget liv i magen.
Är det föräldrainstinkter, egoism, missriktad välvilja eller ren och skär missuppfatning om rättigheter och skyldigheter?
Jag förstår inte detta, snälla hjälp mig att nysta upp i det.

Jag vet inte, jag skrev att många gör vad som helst, jag syftade inte på mig själv..
MVH Isnornin
Nej.. och jag frågade heller inte bara dig… (iom att jag inte kommenterade just , enbart ditt inlägg) men jag vill att någon som försökt länge och ligger där på gränsen talar om för mig hur det ligger till.

ok
MVH Isnornin
#25 Jag är desperat efter ett EGET barn. Vill känna de första sparkarna, vill se mig och maken i ansiktet på VÅRT barn.
Det är oftast en kvinnas djupaste dröm i ett lyckligt förhållande.
Det är ingen rättighet som du säger men det är en magisk upplevelse och det vill jag uppleva inom det snaraste.
Jag är 31 år nu och känner att tiden rinner ifrån mig därav desperationen.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Om man går i förvissningen att allting har en mening, så får vi ju bara acceptera att det tyvärr ÄR som a_e skriver. En del är inte kompatibla och naturen ser till att inte blanda deras andar.
Visst är det svårt att se en mening i alla de barn som lider av att ha missbrukare, fattigdom, ingen mat eller allmänt lidande. Så som vi ser på TV å så ifrån andra länder.
Återfödande, vi har alla nåt att lära (detta liv), o.s.v.
Vi värnar om naturen säger vi, men vi verkar då tydligen inte värna om naturen gång. Visst tycker jag det är tråkigt för de som är ofrivilligt barnlösa, men det finns ju adoptivbarn, m.m.
Det finns helt enkelt en mening med allt, det är bara svårt att se den som oftast.
Kanske är det så att alla dessa svältande barn varit "hitlers" eller "översittare" i sina tidigare liv och har nu att lära hur det är att stå på motsvarande sida. Kanske är det så att de som har svårt att få barn, i tidigare liv haft för många och inte brytt sig om dessa, så nu ska de lära sig hur det är att vara utan. För att senare i detta liv, eller i nästa liv verkligen lära sig uppskatta ett barn.
Så mitt råd är, jobba på, det kommer då det kommer, om det kommer.
SEV 
Jag har varit gravid men var då tvungen att göra sen abort.
Så vi är kompatibla med varandra.
Att känna sparkarna som jag skrev är en av drömmarna jag har och därför är adoption inte aktuell för vår del.
Mvh
Marika "Ioma"

Så ni är kompatibla ändå blev det avbrutet?
Så det är alltså av rent själviska själ du vill bli befruktad, att få känna sparkarna, igen?
Det finns många sätt å se på vad du skriver, men jag önskar dig/er förstås lycka till i er strävan att "få känna sparkarna".
SEV 
Ja vi är kompatibla men var tvungen av DÅ själviska själ. Var 17 år, utan jobb och extremt dålig ekonomi.
Nu vill vi föra vårt arv vidare, Det är ALLTID av själviska själ man vill ha barn. Det är inte för att göra världen bättre eller liknande utan att få föra sitt arv vidare.
Det finns INGEN som inte "skaffar" och uppfostrar ett barn av osjälviska själ.
Om det blir till utan att vara planerat och man behåller det så är det för själviska själ, om det blir till efter planer så är det även det själviska själ så:
JA det är självklart för vår egen skull men även för att vi vill föra vårt arv och tro vidare till framtiden.
Så att säga att man skaffar barn utan själviska själ är ren och skär rålögn.
Mvh
Marika "Ioma"

#25 Jag tror att det har med människans medfödda instinkter att göra. Bevara arten. Det är vad som skapar den där intensiva längtan efter ett eget barn. Att skapa barnet och föra sina gener vidare.
Men dessa behov gömmer sig i andra känslor, och hormoner (framför allt åtminstone mina hormoner,) ska du veta, de kan ta en kvinnas kropp i besittning och förnuftet har ingenting med saken att göra. Fy dessa hormoner… trött på den ständiga kampen om min kropp.
För även jag längtar efter barn. Jag - som inte ens vill ha barn. Jag som alltid tänkt att jag, om jag ska ha barn, tänker adoptera, för jag inte anser mig ha rätt att föda fram ännu fler av vår art till den här världen. Och se nu, min kropp försöker lura mig till att bli med barn ändå. Så : en primitiv instinkt är vad det är.
Vad säger du nu… INGEN? ingen som skaffar barn av osjälviska skäl… ja, det är ju en definitionsfråga…
Bara för att man mår bra av att hjälpa andra att bära en soffa, så hjälper man dem inte med det av egoistiska skäl…
Man kanske helt enkelt vill göra det för att hjälpa fram ett liv, en individ och stötta den i sin utveckling att bli det bästa den kan bli, med det den har med sig.
Bara för att man vill det, så innebär det inte att man är egoistisk.
Det finns ju saker i vår närmiljö som gör att man inte blir gravid..
Stress och vad vi äter är bla sådant som kan påverka vår förmåga att bli gravida.
Har dock mer än en gång hört talas om par som till slut givit upp och valt att adoptera istället.. och vips så är det liten på gång!
Kvinnans orgasm ska hjälpa spermierna att komma in och åt ordentligt..så kan man synka det så kanske det hjälper lite?
Men sen är det ju visst så att vissa är av någon anledning inte kompatibla..
#31 kan förstå att du känner dig stressad men kan bla berätta att jag fick min yngste när jag var 32 och "han blev till" under första cykeln så bara för att man är 30+ så behöver det inte innebära att det blir svårare:o)
#35 Ioma har en poäng där.. Om det handlar om att hjälpa och vägleda så finns det många barn som skulle behöva adoptivföräldrar:o)
#34 Ja det är en våra allra starkaste drifter..
Sen tror jag också att fertilitet och att kunna bära barn är ngt som är starkt förknippat med kvinnlighet. Jag har vänner som är barnlösa och kvinnorna i det här fallet känner sig inte som riktiga/hela kvinnor pga deras barnlöshet.. Det spelar ingen roll vad jag säger då det är en känsla de har.. och jag kan ju inte säga att det de känner är fel då det är deras upplevelser..
#36 Ja svärmor fick en dotter vid 45 och mamma fick sista när hon va över 40 hon oxå så jag VET i mitt huvud att jag egentligen inte har så bråttom men som #34 skriver så tar hormonerna kroppen i besittning.
Mvh
Marika "Ioma"
#38 Mmm och starka är de!

Om du blir förälder mot din vilja, kanske p.g. av. att din partner inte vill annat. Ifall du då stannar och är med å uppfostrar å försörjer barnen ändå.
Ifall själviska partnern missbrukar sin föräldraroll så till den grad att barnen mår dåligt och du själv ensam tar hand om och uppfostrar barnen.
Är det själviskt?
SEV 
#40 till viss mån är det ju det då mamman i det fallet antagligen behåller barnet för att hon ska få ett bra förhållande till pappan så att säga.
Det finns självklart vissa undantag såsom surrogatmammor…. DEM känner jag som jag kommer på nu är de enda som blir gravida utan själviska själ.
Det KAN förståss vara själviska själ även då hos sådana som så gärna vill uppleva en graviditet till men inte ta hand om konsekvenserna men jag tror det förstnämnda utan själviska tankar hos surrogatmammor är det vanligaste.
Mvh
Marika "Ioma"

Jag undrade om det var själviskt av den partnern som INTE ville ha barn men tar sitt ansvar bara för att just HAN är pappan. Jag undrar om det är själviskt.
SEV 
#41 förstår inte riktigt hur du menar dock :-(
Menar du att mamman i det fallet föder barnet enbart för att en speciell person är pappan eller?
iså fall är det själviskt då mamman verkar önska barn med just en person trots att hon inte vill ha barn.
humm blev krångligt detta men jag menar att alla som föder barn gör det av själviska orsaker men inte ENBART själviska orsaker förståss. ;-)
Mvh
Marika "Ioma"

ha ha ha, ja det blev krångligt värre.
Vi droppar detta resonemang, vi tänkr nog både olika och lika, ha ha ha
Ha en bra kväll
SEV 
Hehe sant…. Japp ha det gott du med!
Kram o BB
Mvh
Marika "Ioma"

Jag fick mitt första barn nät jag var 17 år, jag hade ingen ekonomi.. i dag har jag 2 biologiska barn de är mitt allt..
MVH Isnornin

Jag har tre biologiska barn å 35 syntetiska, ha ha ha, skojar, jag har bara 3 biologiska.
Klart dom är mig det käraste jag har
SEV 

# 47 annars har jag 5
MVH Isnornin
Hittils har mina katter varit som mina barn, eller de är som mina barn. Älskar dem massor. När jag var 17 ville jag inte ha barn alls. Ville vänta 10 år tyckte jag då och därför (av själviska själ) var jag tvungen att göra abort som jag idag ångrar något extremt. Det var mer än ekonomin och min vilja som spelade in dock men det är de huvudsakliga orsakerna.
Vi var verkligen själviska då, ung o dum som jag säger…
Blir så glad när jag hör andra som säger att de älskar sina barn, är lycklig med dem/er och känner kärleken och visst, lite avundsjuk är jag allt men skulle aldrig känna t ex avsky eller annat på grund av att jag är ofrivilligt barnlös.
;-)
Jag skulle göra allt för att hjälpa en kär vän om det skulle vara så att hon inte kunde få barn. Jag skulle bli surrogatmamma om hon/han frågade och jag själv hade ett eget barn eller två. hihi
Mvh
Marika "Ioma"

#43 Du missar nog en sak i det Sev vill säga. Det finns föräldrar som är av manligt kön också. Du ser bara till mammans roll, så läs om det han skrivit och tänk det i mannens situation istället, så kanske du förstår vad han menar ;)

# 50…ensamstående pappa med tre av fyra barn boende härinstämmer!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#50 Ahhhhh nuuuu fattar jag. HAHA.
Tog lite tid *S*
Mvh
Marika "Ioma"

Tillgänglig kunskap tyder på att läkemedel som minskar prostaglandinbildning via hämning av cyklooxygenas såsom NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska medel) inklusive COX-2 hämmare, kan orsaka reversibel infertilitet hos kvinnor. Det finns också ett antal fallrapporter som visar att NSAID-inducerad infertilitet kan vara ett klinisk relevant problem för vissa kvinnor. Därför bör kvinnor som önskar bli gravida undvika NSAID.
NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska medel) används för symptomatisk behandling av smärta och inflammation. De verkar primärt via hämning av cyklooxygenas (COX), ett enzym som bildar prostaglandiner (PGer) och tromboxaner (TXer) från arakidonsyra, och bidrar alltså till en minskad bildning av PGer och TXer. Det finns åtminstone två isoformer av COX, COX-1 och COX-2. De flesta NSAID hämmar båda dessa isoformer och är alltså icke-selektiva. Under 1999 och 2000, har två nya preparat registrerats på den svenska marknaden, vilka inom det godkända doseringsintervallet är selektiva COX-2 hämmare. Dessa preparat, Celebra och Vioxx innehåller celecoxib respektive rofecoxib.
PGer har avgörande betydelse för ett stort antal fysiologiska funktioner, däribland kvinnans reproduktionsförmåga. Det finns omfattande djurexperimentella data som visar att PGer är avgörande för normal ovulation, och det finns indicier på att COX-2 beroende PGer är involverade i rupturen av den mogna follikeln vid ägglossning. Dessutom finns data som tyder på att PGer är av betydelse för implantation och placentabildning (tex. Mikuni et. al, 1998; Murdoch et al 1989, Tsafriri et al. 1995, Lim et al, 1997, se även Dawood 1993). Det har också visats att sk ’knock-out’ möss som saknar COX-2 är infertila (Lim et al, 1997). Det finns också data som tyder på att PGer har likartad betydelse för ovulation i människa. Det har till exempel visats att terapeutiska doser av NSAID kan orsaka lutenisering av den mogna follikeln utan att ägglossning sker (bildning av sk. ’lutheinized unruptured follicle’, LUF). Vid LUF är menscykeln som regel oförändrad, men progesteronnivåerna under lutealfasen lägre än under en normal ovulatorisk cykel (Killick & Elstein 1987, Priddy 1990).
Det finns ett växande antal kliniska fallrapporter angående reversibel infertilitet hos kvinnor som behandlats med NSAID. Akil et al. (1996) rapporterade om tre kvinnor som stod på NSAID (indometacin, diklofenak) vilka varit långvarigt infertila (>2 år). De blev alla gravida snart efter utsättande av läkemedlet. Smith et al. (1996) rapporterade om reversibla ovulationsproblem, som var förknippade med bildning av LUF, hos kvinnor som stod på NSAID (naproxen, piroxikam, diklofenak). Calmels et al. (1999) rapporterade om ett fall av infertilitet förknippat med piroxikam. Mendonca et al. (2000) rapporterade om fyra kvinnor med primär eller sekundär infertilitet. Dessa kvinnor hade allvarlig inflammatoriska sjukdom och hade stått på kronisk diklofenakterapi. Då NSAID utsattes blev tre av dem gravida inom 2-6 månader och den fjärde efter en in vitro fertiliseringsbehandling. Sammantaget tyder dessa fallrapporter på att utsättande av NSAID löste problemen med infertilitet för flertalet av kvinnorna.
Det har dessutom publicerats enskilda rekommendationer att kvinnor som önskar bli gravida skall undvika NSAID (e.g. Janssen & Genta, 2000). I produktresumén för rofecoxib and celecoxib finns information att "COX-2 är involverat i ovulation, implantation och slutning av ductus arteriosus". För rofecoxib finns även en varning angående detta ’I likhet med andra läkemedel som hämmar COX-2, rekommenderas inte rofecoxib till kvinnor som önskar bli gravida’. Motsvarande varning saknas för celecoxib eftersom detta preparat är kontraindicerat till fertila kvinnor såvida de inte använder adekvat antikonceptionsmedel.
För "äldre" NSAID saknas sådana uppgifter i produkresumé / FASS texter och patientinformation. Läkemedelsverket har på EU nivå tagit initiativ till att sådan information skall införas i produktresumér och patientinformation för alla NSAID.
Slutsats
Läkemedelsverkets slutsats är att NSAID bör undvikas av kvinnor som önskar bli gravida och att denna orsak till infertilitet bör beaktas vid infertilitetsutredningar.
Referenser
- Akil, M, Amos RS, Stewart P; Br J Rheumatol (1996) 35: 76-78
- Calmels C, Dubost J, Jasmin-Lebrun C, Sauvezie; B Rev Rhum (1999) 66:167-168
- Dawood MY; Am J Obstet Gynecol (1993) 169:1255-1265
- Janssen NM, Genta MS; Arch Intern Med (2000) 160:610-619
- Killick S, Elstein M; Fertil Steril (1987) 47:773-777
- Lim H, Paria BC, Das SK, Dinchuk JE, Langenbach R, Trzaskos JM, Dey SK; Cell (1997) 91:197-208
- Mendonca LLF, Khamashta MA, Nelson-Piercy C, Hunt BJ, Hughes GRV; Rheumatology (2000) 39:880-882.
- Mikuni M, Pall M, Peterson CM, Peterson CA, Hellberg P, Brännström M, Richards JS, Hedin L; Biol. Reprod. (1998) 59:1077-1083
- Murdoch WJ, Cavender JL; Fertil Steril. (1989) 51:153-155
- Priddy AR, Killick SR, Elstein M, Morris J, Sullivan M, Patel L, Elder M; J Clin Endocrinol Metab (1990) 71:235-242
- Smith G, Roberts R, Hall C, Nuki G; Br J Rheumatol. (1996) 35:458-62.
- Tsafriri A; Adv. Exp Med Biol (1995) 337:121-140
- Van der Weiden RMF, Wouters JMGW; Br J Rheumatol. (1996) 36:605
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hon har fått sina tvillingar!
MVH Isnornin
Hälsa grattis..
Har inte läst den här tråden förränns nu.
Den här kraften att föröka sig inbillar jag mig är den största av dem alla och som är den stora motorn i det som kallas liv. När jag tänker på ordet Gud med stort G så är det den här kraften jag tänker på. Afrodite!!!
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#54 :D