sia vädret
Nu när jag ser himlen ser jag att den visar på ett omen. Den har den här lite obehagliga rosa nyansen som alltid inträffar före jordbävningar.
Är ni fler som ser detsamma omen?

;-) Ja, kära hustru.. det vet du att jag gör… Så räkna med mig…

Dock ej här men vi har jobbigt me skogsbräder och känner nu en bitter doft av skogbrand som når min näsa /Gode någe giv moder jord nu väta innan de tar allt för mycket av livet hon födder åter till din trådså är vår himmel i Haninge blå …
Jajamensan….tittade ut nu och min himmel har oxå ett rosa skimmer både här och där. Vackert. Jordbävning??
Hoppas nog på att det blir från himmlens höjder det ska braka loss,inte underjorden…ve o fasa..

Ja det finns rosa så finns det rosa.. Denna för alltid med sig skalv.. aldrig senare än en vecka.
Eller missminner jag mig _RS_?
regnet står nästan över mig här.. så ni andra får det snart. :)
#4 Hoppas på regn inatt. Himmeln har börjat mörkna i NO
Ska det sen ev åska oxå så hoppas jag det börjar innan jag lägger mig,för att vakna till en jäkla smäll, får min kropp att rista i en kvart efteråt….hualien…
Här fröjdas naturen av efterlängtat regn. Sprang nyss ut barfota, det var väldigt skönt, många barndoms minnen väcktes till liv.

Doften efter ett härligt sommarregn… Finns det något godare?
#6 Åh,va mysigt…*L man blir som ett barn i sinnet. Ett ljummet, skönt sommarregn….mmmmmm
#7 Det är en av dom godaste dofter jag vet….*L Lukten av våt jord och mylla i skogen direkt efter regnet slutat och solen tittar fram igen….en kick för välbefinnandet.

Jo… om det är den speciella ton av rosa jag brukar tala om så är det så… Den som knallar över lite i orange-rosa bitvis.
Här i norr är det så ljust och Sol står i annan vinkel, så jag ser det nog inte nu :(
Däremot hade vi en mycket fin solsättning här igår vid 23:30, som jag tog kort på. Hade den varit lite mer orange hade jag dragit öronen åt mig direkt… Men som sagt.. det kan ju vara mer orange och "varmt" hemma…

näe, knappast inte!
Själva åskvädret är inte fy skam det heller, jag är kanske lite knasig, men det är väldigt vackert tycker jag. Kommer ihåg när jag var barn och min mor och jag var på landet i en liten stuga vid havet. När det åskade vart hon rädd och vi lade oss i bilen för hon tyckte att det var det säkraste stället. Vi fällde ner baksätet i combibilen och hade med kuddar och täcke, låg där och kurade medans Tor kastade Mjölner kors och tvärs över himlavalvet….Vi tittade på ljusspelet och sen sov iallafall jag gott där i bilen.
Kan inte sia om det,men ber för regn..vilken tjusig himmel _RS_
#10 Åskväder ÄR magiskt. Känner jag mig bara säker där jag befinner mig när det bryter ut,så njuter jag i fulla drag. Ett mycket vackert skådespel.
#9 Ja det var en vacker himmel…ser faktiskt ut som 4 rymdskepp på jakt…*L

Tydligen var det visst en jordbävning i Grekland idag… så det stämde även denna gång…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2636621.ab
//
#14 Usch! Må man aldrig få uppleva det!

Jordbävningen eller att kunna förutse dem?

Håller med er, jättefin vy över havet och solnedgången. Blir avis på Er som bor så, vill också bo vid havet..
#16 Jordbävningen! Hade inte en susning om att rosa-brandgula moln var tecken på jordbävning,innan ni nämnde det…*S Inte roligt att förutse heller förståss…

Grekland är så förbannat br aå det där med jordbävningar. Det är nästan alltid grekland som har dem när det är just denna typen av skimmer med. När det är mer rosa brukar det vara asien.ni kan ana vad lättat jag är att min mamma flyttar hem igen.
#19 Kan förstå det Lorelai..*L Men enligt min rosa himmel här för 1 timma sen…bådar den för jordbävning i Asien nu då?

Nu skall vi ju kanske inte gå till överdrift…
Det hänger ju till viss del på gaserna som släpps ut i atmosfären i samband med vulkanutbrott eller jordbävningar. Vulkanutbrott ser oftare mer gul-orange ut…
MEN det är mycket små skiftningar från de "normala" rosa, röda, orange, gula solnedgångarna… Kanske inte ens alla ser dem… Men öva lite.. så kan ni varna varandra…
Den visade sig i knallröd/rosa färg vid våran solnedgång i havet för nån timma sen . Inte visste jag om det här omen . Berätta mer , jag bor i halland / Varberg ..
Kramar till er alla !
Konstigt jag tycker ofta det är en rosa ton över solnedgången, jag tycker man ser det ofta här på västkusten. Jag har aldrig hört att det skulle vara ett samband med jordbävningar, eller är detta ett känt fenomen? Inte så att jag misstror dej alls Lorelai, jag bara undrar var du hört detta, om det är gammalt "skrock"/ kunskap eller kommer från bondeparaktikan? Mycket intressant är det i alla fall…

Det här mina kära handlar inte om att himlen är rosa. Det handlar om att den har just rätt rosa nyans. Det är därför jag skriver sia vädret inte titta vädret. ;)
Men nu nu är det iofs förbi för denna gången. men ni som han se på er himmel vid liknande tid för när jag skrev.. minns hur er himmel såg ut då. Nästa gång den ser ut sådan minns att det kan bära händelser med det.
himlen kan vara rosa.. den kan vara lila.. den kan vara lite av allt möjligt utan att det är ett omen.
Att jag vet detta har med många liknande tillfällen att göra. Jag har siat det och sedan väntat. Efter några år ser jag ett samband och kan dra en slutsats. Men mest handlar det om att lyssna till sin himel.
#24 Ja,jag kommer ju att lägga märke till min himmel efter denna tråd,va så säker..*L
Ok Lorelai, point taken…:D Jag trodde det var mera en tonen på den rosa du menade… Måste vara oerhört svårt bara att avgöra då den kan skifta så mycket i färg och så pass snabbt också, men jag tror säkert du kan ha rätt i dina iakttagelser. Att lyssna på naturen och se och lära av det man faktiskt ser är ju liksom det som vi så mödosamt försöker…Fascinerande iaf!
Lorelai….regnar det hos dej nu? *hoppas* 

Jag måste erkänna att jag är skeptisk till detta. Vad skulle färgen isåfall bero på? Ett tecken från gud eller nåt sånt?

Storsjön… Jämtland…
Jag skrev ovan vad det beror på… Det är rent kemiskt faktiskt…

Men på vilket sätt är det ett omen?

Det är en händelse och en serie händelser som visar något som skall ske inom en snar framtid…
Lite som att om du ser ett glas med vatten ramla från bordet, så kan du räkna med att det snart blir blött på golvet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omen
(Faktiskt visar artikeln tll fler betydelser av ordet)
Även kemiska reaktioner och olika ljusbrytningar kan varsla om händelser… Se vidare "varsel" i valfritt uppslagsverk…

Ja jag vet vad det betyder. Men jag undrar varför och på vilket sätt det är ett omen att himlen är rosa. Eller är det vetenskapligt bevisat att himlen antar den färgen före ett skalv och i så fall, vad beror det på.

Läs inlägg #21, eller skall jag upprepa det? Eventuellt kan jag också, vid behov ge dig den fullständiga kemiska funktionen och formlerna för vad som sker… Men det kan vi ta i PM isf eftersom det bara skulle sabba denna tråden…
Rotinlägget var om det var fler som såg samma, inte vilka som var skeptiska…
Jag trodde faktiskt verkligen att det skulle bli en ändring nu… Att folk skulle få skriva mer utan att ifrågasättas och framför allt att den goda stämningen skulle komma tillbaka.

Den här tråden fick mig att gå ut och titta på himlen! Och det var det värt! Inget regn här, men svalare luft med vind.
Intressant hur färgerna påverkas av utsläpp i atmosfären.

# 33 Nu förstår jag inte vad du menar. Blir det dålig stämning för att man ber någon förklara vad dom menar? Och jag är inte intresserad av den kemiska funktionen, utan huruvida det är möjligt att på ett icke vetenskapligt sätt förutsäga ett jordskalv. För om det är pga gaser som kommer ut i atmosfären så handlar det inte om ett varsel och att sia om vädret, som väl var vad tråden handlade om.

Jo klart att det är ett varsel och att sia… Sia = förutse.
Jag har märkt att jag alltid skall undvika att be folk utveckla saker, för att det inte blir bra då… Vissa stör sig på att inte kunna få skriva vad de vill, utan att man skall behöva förklara sig.
Sedan är det så att magi är intet utan naturkrafterna och det är de som gör just dessa fenomen. Så nog är det så att om det kommer ut gaser i atmosfären så kan man sia om vad som skall ske… Tänk nu istället om vi inte förklarat utan gång på gång talat om när det skall bli något… som ligger utanför begreppsvärlden hos läsarna… då blir det att sia. Så fort vi förklarar blir det allmän kunskap.
Förr i tiden använde de samma sätt att förutse saker, bara det att det då inte fanns någon som kunde förklara det på det sättet som man kan nu. Det handlar åter bara om att studera.

Ja, fast nu var det jag som bad att Lorelai skulle förklara för att jag inte förstod. Hur ska man annars kunna diskutera och lära sig saker om man inte får fråga? Jag kallar mej inte häxa för att i nästa sekund stryka alla medhårs för att jag inte vågar ha en egen åsikt.
Hursomhelst så tycker jag att du blandar ihop saker. Om ett vattenglas faller, så är det för mej inte att sia för att man fattar att det kommer att bli blött. Sia betyder, för mej, förutspå på ett "övernaturligt" sätt. Då krävs att man har en förmåga som inte alla har utvecklat. Om man säger sig ha den gåvan så tycker jag att man bör tåla att den ifrågasätts. Om jag ser att stort blåsvart moln så behöver jag inte använda nån annan förmåga än synen för att förstå att det troligen blir oväder. Vad är det som ligger utanför begreppsvärlden menar du, och hos vilka läsare? Och vilka sätt använde man förr i tiden? Ledsen men jag fattar inte vad du menar.

Lorelai: Imponerande iakttagelse, och intressant :) jag har inte läst artikeln som _RS_ länkade till ännu, så jag vet inte hur stor skada som har skett, men det måste hur som helst någonstans vara ganska jobbigt också att kunna se såna här saker i förväg? Att ana en katastrof men inte veta vart den kommer eller hur man ska förvarna eller hjälpa…?
_RS_ och LailaBaba: Jag känner att jag vill ingripa i den här diskussionen. Det _RS_ menar är att man idag kan förklara mycket som inte gick att förklara förr. Exempel: När en vulkan brast innan vetenskapens tid, så trodde man att det var gudarna som var arga och godtog det som den enda förklaringen till vulkanutbrottet - det gör vi inte (åtminstone inte jag) idag.
Det som hände i diskussionen var förmodligen bara skillnad på synsätt på "sia" mellan er två. Det verkar som att _RS_ är av åsikten att allt går att förklara, även det övernaturliga, medan LailaBaba tror på en mystisk övernaturlighet som inte går att förklara enligt fysikens lagar m.m. Därmed har ordet sia fått två olika vinklar med samma grundbetydelse.
Jag hoppas att jag bringat litet klarhet i detta för dig LailaBaba, att du ska förstå hur han menar? :)
Sedan vill jag kommentera din tanke, om att siandet är övernaturligt och att det då krävs en förmåga som inte alla har utvecklat. Jag tycker att det är just det som Lorelai (och tydligen _RS_ med) har gjort. De ser på himlen, ser en nyans som vi andra bara skulle tycka var vacker och bli lyriska, medan de kan se att det är oroligheter som bubblar mot Jords yta. Det är en utvecklad förmåga att se.

God morgon.. jag var tvungen att sova lite. :)
Regnet höll sig runtom här, men det var här. Där jag bor cirkulerar molnen lite som dem själva vill. Ett åskväder kan återkomma många gånger. 7 gånger har jag räknat ett åskväder återvända. Och regnet höll sig utanför den där cirkeln.
Ja här har ni varit flitiga. ;)
LailaBaba jag skall försöka förklara. Det är nästan alltid himlen jag vänder mig till med blicken när jag vill söka efter svaren. Det kan man se när man sitter i samtal med mig inomhus speciellt. När jag tänker efter på vad som finns i minnet så är det ut genom fönstret och upp till molnen jag tittar.
Vilket jag även gör i samtal ute förstårs.. men där måste jag inte förhålla mig till ett fönster.
Det eller så blundar jag.
Jag har aldrig haft särskilt tillit tillvetenskapen, bara så det var klarlagt. jag tror på den, men jag vänder mig inte till den för svar.
Okej.. när jag ser på himlen och ser just detta som gjorde att jag skrev orginal inlägget. Så var det inte för att den såg ut som den brukar. för att den var just rosa. Jag tänker inte samma var gång jag ser en rosa kvällshimel vare sig det är här eller vid medelhavet. :)
Att sia vädret är inte helt olikt att sia i korten. Eller Se i korten då. Men jag använder oftare ordet sia då jag tycker att det förmedlar den mer rätta känslan. Det är inte direkt så att molnen formar ordet jordbävning.
För lång tid såg jag dessa och kunde bara ana att det var något i gärningen. Men sedan har jag med åren kunnat sortera ut vad som är i görningen.
Jag kan titta upp till himlen, öppna mig och känna efter vad världen vill. Då kan rasslet i löven av en vanlig vind vara budbäraren. Eller så vill världen ingenting och det är bara ett rassel i vinden.
Jag lämnar det här så jag inte trasslar in mig i i dem samma ordne om och om igen. Utan du LailaBaba är välkomen så att fortsätta hjälpa mig att hitta orden för att förklara. Jag har aldrig gjort det förut. men självklart välkomnar jag din ifrågasättning. Den hjälper mig att hitta orden. :) Orden på ett intuitivt arbete jag inte brukar berätta om.
Men när ni ser mig tala om omen bådar, då är det oftast såhär det har skett.
Jodrena har rätt i sin iaktagelse.
Var väl mött

Kraftigt skalv vid skalvsjö i Kina
TT utrikes i dag 06:11 | Uppdaterad i dag 06:20
Ett kraftigt efterskalv har skakat Kinas "skalvsjö" i Sichuan i Kina. Det finns inga omedelbara uppgifter om skadade eller döda. Skalvsjön har tidigare hotat bryta igenom sina vallar och orsaka en katastrof./TT
Ett kraftigt efterskalv skakade Kinas "skalvsjö" i provinsen Sichuan i sydvästra Kina på måndagen.
Skalvet inträffade klockan 11 lokal tid, 05 svensk tid, rapporterar nyhetsbyrån Nya Kina.
Det fanns inga omedelbara uppgifter om skadade eller döda.
Skalvsjön Tangjiashan bildades när jordskred blockerade flera floders flöden efter maj månads förödande jordbävning i Sichuan.
I lördags öppnades en dräneringskanal som väntades hindra sjön från att bryta igenom sina vallar och orsaka en katastrof nedströms. Faran sades därmed vara över - men på söndagen strömmade fem gånger mer vatten in i sjön än vad man lyckades avleda, vilket väckte nya farhågor.
När AFP kontaktade en lokal tjänsteman säger han sig inte ha märkt av skalvet.
– Jag kände inget efterskalv, kanske var det för litet för att det skulle kännas, säger Hu Peng, en pressansvarig vid stadsfullmäktige i staden Mianyang, som ligger vid sjön.
Nyhetsbyrån Nya Kina har inte angett magnitud för skalvet, men uppger att dammen övervakas.
TT
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ja där ser man.. Asien det blev då.
Jag vill tillägga att stormen i färgen visar på storleken på jordbävningen. Om jag skall gömma ig eller kan sitta kvar.
tillägg:
Nej vänta nu.. Både grekland och asien!? Ja det förklarar faktist lite. men det har jag inte varit me dom förut så jag utgick från att det var en av dem. Där se rni vad som sker när man tänker och inte känner. ;)

För några dagar sedan var det jordskalv på Island..
MVH Isnornin

Jag har ingen susning om vilken färg himlen bär med sig för Islands jordbävningar. (egentligen det är inte uteslutande jordbävningar, men ruckningar i jorden så..)
Det kanske jag skall lära mig.
Nu har jag suttit och läst igenom hela denna tråd som jag fann mycket intressant. Jag brukar också höja blicken mot himmelen ofta och iaktta hur den ser ut. Dock…. inte i detta syfte som Lorelai och _RS_ kan.
Måste ändå säga att igårkväll när jag varit ute på promenad med vovven s stannade jag upp och tittade som vanligt på himmelen för att se hur natten kunde tänkas bli….. såg detta rosa-lila-orange skenet. Blev lite konfunderad då solnedgången inte brukar se ut på just det viset.
Tack för den kunskap ni 2 delar med er. Nu vet jag lite mer och kommer att se uppåt ännu mera och kommer att studera moln och himmel på ännu ett sätt.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Nu förstår jag hur du har kunnat lära dig rätt "jordbävningsnyans", Lorelai. Först när jag läste tråden igår kväll funderade jag på hur du kunnat träna upp något sådant, vi har ju så sällan skalv som märks här i Sverige. Men du kan alltså se kommande skalv utomlands, och ja, där inträffar de ju titt som tätt. Tyvärr.
Man kanske ska börja kika lite närmare på himlen. Lyfter tyvärr inte så ofta blicken ovanför träden och tittar närmare, utom för att titta på månen då. Det blir jag aldrig mätt på.
Aldrig tänkt på att det går att tolka som omen. Men vet att när det är kvällsrodnad så blir det klart under natten och är det morgonrodnad så blir det nederbörd under dagen. Men det finns ju olika nyanser. Och när det förebådar åska så brukar rodnaden gå lite mer åt det orange hållet.

Ett gammalt talesätt för sjämän går i alla fall så här: "Red sea at night, sailors delight. Red sea at morning, sailor's warning". Det finns motsvarande på svenska med, men den kommer jag aldrig ihåg.
Fast i det här fallet har det med vädret att göra, inte Moder Jords fysiska krafter.

#47 :) förlåt för att jag är petig, men är inte vädret åtminstone ofta om inte alltid beroende av och på Jords fysiska krafter? Men jag förstår hur du menar blodtopp, därför säger jag det igen, förlåt för att jag är petig.

Jo, jag menar mera de krafter som betyder jordbävningar och vulkanutbrott som Lorelai pratade om. Sen att vädret beror på Moder Jord vet jag ju ;o)
Ja… Då var det i förrgår jag tog ett foto på himlen och sade att det skulle bli ett kraftigt skalv på motsatt sida klotet inom 20-30 timmar.
Igår var det ett mindre på 3.3 men med stor gasutveckling vid Nya Zeeland. Men jag sade då att inom ett par hundra mil skulle ett större komma idag en bit norrut från det skalvet.
2 timmar sedan 6.4 på Richter ca 200 mil norrut från det förra, Vanuatu.
Jag bommade det stora med typ 12 timmar :-/ i utgångsläget.
Bifogar bild så ni kan öva. Speciellt du Lailababa, som ställer dig skeptisk till allt jag säger och gör :P

#50 Ja.. man borde kanske ta en bild..
Men du som nu har sett uppåt vid samma tider som jag har och dessutom sett samma himmel här som jag har. Finns det skillnad?
Jag tor inte att himlen här ser likadan ut där och där när det varslar om samma?
Bravo du som har börjat kunna zooma in på område. Det enda jag kunde skönja var att det inte var i greklandsomårdet just nu. Men så har jag inte min mamma kvar i grekland heller och "lysnar" inte lika noga heller.
hum.. :) Undrar om man kunde göra det till en grej liksom? Så nä rman ser himlen och vet vart kan man ringa och varna? Inte troligt.. men en tanke.
Seismografer ftw… hehehe.. Jag skall skaffa mig egna :P
Men till din fråga… Ja, vi delar samma himmel, men med tanke på avstånd så ser de ju inte lika ut i alla tider. Det hela beror ju på solens vinkel i förhållannde till atmosfären och det skiljer sig ibland ganska mycket, med tanke på avståndet vi nu befinner oss på från varandra. Gaserna rör sig ju inte linjärt efter magnetfältet, utan påverkas av vind och liknande.
Det är därför jag har svårt att sätta mig in i nyanserna hos dig när du frågar, för Sol står annorlunda i förhållande till mig och horisonten, än för dig.
För övrigt fortsätter efterskalven. Senast nu 13:07 5.0 på richter.

Mycket intressant. Och egentligen inte så jättekonstigt, det handlar om kunskap och till stor del även talang, men det där verkar ändå vara någonting alldeles naturligt och "okonstigt" ;)
Jag är imponerad av er båda. Men jag undrar, vad ska man med en sådan kunskap till? Om det nu inte råkar vara så att man har sin mamma i Grekland och har någon att höra av sig till när man börjar ana att någonting snart ska hända.
I det långa loppet, kanske det finns ett mål i det ni gör. Om ni upptäcker såna här saker, och för det vidare så kanske det blir en accepterad metod till att utfärda varningar till andra sidan klotet, så att folk är beredda på vad som kan komma.
(om det nu är så bra låter jag bli osagt för den här gången :P )

Hmm.. Jag skulle vilja resa runt lite ett slag och kolla. Men det är inte möjligt. :/
Jo.. jag såg att det skulle ta tid för denna. Hur jag såg det kan jag faktist inte beskriva.. Den var liksom seg, sjukt stark i färgerna och seg..
Jaa.. vad skall man med det till egentligen? Utveklas? Jag började notera just den sortens varsel av att bara granska kommande vädret här. vad som siades i vädret här lokalt. Så en dag noterade att det jag såg då inte berörde här men ilade riktigt illa i mig. På den vägen är det och på den vägen kan jag utveckla mig. aris-eile ligger lite före mig här och utvecklar sig raskare, hans miljö för det ser ju lite annorlunda ut gentemot min.
Men jag tror nog ändå att målet är att ingen dag skall ha en meningslös himmel.
Sedan vad det kan användas till? Tja… starkare kontakt till naturen? Det är så det känns och det är förmodligen det som är kontentan.. att öppna upp och höra det som meddelas.
Inte allt och inte alltid det är meningen att man skall aggera på det man får till sig. Ibland skvallras det bara. :P
Men vill man vara ödestolkande kan man ju få till skvallrandet till en slags långsiktig träning för att på lång sikt kunna ta ytterligare ett steg i en utveckling som idag är helt okänd ens medvetande.
Alltså.. vad man indag stärker sig i som kan verkar meningslöst.. kan ju framföver få sin förklaring.

#54 åh men vad tråkigt. Eller, jag förstår precis hur du tänker, men det är ju ett väldigt ego-inriktat syfte isåfall, egentligen. Om det enbart är för att gynna en själv och sin utveckling och kontakt med naturen. Jag som trodde att ni skulle bli superheroes eller nåt haha! ;)

Nu gör jag en "rövare" här och undrar vad detta är? När jag i skiftet sommar/ höst såg sköldpaddan äta upp solen. ;)

#55 *s* Men det är ju hela poängen.. All individuell utveckling är centrerad individen.. som framöver oftast får bredare nytta.
alla börjar som barn.. försiktigt och trevande, oftast för sig själv. För att med övning och självförtroende kunna nå ut och visa för andra.
Det är en oerhört vacker bild, färgen är lite jobbig. Men ja.. :P Fin sköldpadda.
Är det du som tog bilden?

#57 Ja. Av inspiration av denna tråd. :)

#58 Väldigt vacker.. :)
Men det vore felaktigt av mig att försöka tolka stunden och himlen via ett fotografi.
Men jag kan säga att jag troligen skulle ta åt mig av det jag såg.
Behöver liksom vara där på plats för att kunna dra nytta av beskedet. Men nog att det ser ut som en himmel med ett besked.. :P