Tillverkning av skallra
Hejsan,
Jag ska tillverka min första skallra nu i dagarna och hade några frågor…
Hur länge måste tuggbenen blötläggas innan man kan jobba med dem?
Är det någon speciell tråd som rekomenderas? Har hört förslaget med tandtråd men det känns så plastigt och onaturligt. Har ni några andra tipps?
Tack på förhand.
//Lia

Tja nu när älgjakten är slut kan du kanske ordna riktiga senor att sy med. Tandtråd är helt vanlig vaxad tråd inget plast mao. Du får ju titta på tråden innan du syr med den. Tuggbenen ska blötläggas tills de är klara varken mer eller mindre. Det finns så mycket olika kvaliteter på hud i de rullarna så det går inte att säga nått exakt. Kan variera mellan ett dygn eller ett par timmar. Om du däremot köper riktig hud är det mycket lättare att använda till skallra. Tex av www.morjarvsskinn.se
Lycka till // Sebastian

Jo, senor hade ju varit det ultimata, men då jag inte känner några jägare kan det ta lite längre tid att jaga rätt på. :/
Ja det förklarar ju varför man inte kan hitta några närmare svar om hur lång tid det kan ta. ;) Möjligtvis får det bli riktig hud senare, det här första är mer som ett test, om jag nu inte blir så förtjust i den här att den blir permanent. Det kommer bli spännande i alla fall. Har insett att jag kanske köpt lite väl små ben :/ Så jag kommer troligen att få sy den i 4:e delar istället för halvor, men men alla sätt är bra utom de dåliga. Kommer bli orginell om inte annat *s*
Kunde passa på att fråga, har du någonsin testat att göra en skallra av de vita benen. De känns helt annorlunda men jag fick en idé av att man kunde göra något riktigt kul där. :)

jag målade min skallra med svart henna, den blev giftgrön som en piraya.. du har ju sett den, kan skänka dig lite henna om du vill ha :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Köper små ben själv. De är långa lindor i det. Det ungerar utmärkt. Tufft med henna spindelfot. Det ska jag prova!

#3 Tack för erbjudandet :) men jag tror att jag ska låta denna vara naturfärgad, vi får se om jag gör någon fler :)
#4 Jupp, de är långa men inte särskillt breda :/ så därför blir det allt att skarva lite mer. Har fått idén att använda appelsinskal som mall för att få den riktigt rund, men har inte bestämt om jag vill ha den formen eller ej :) Annars får jag skarva dem först och sedan ta ut mönstret. Får tänka på det till imorgon. De ligger i alla fall i blöt nu :)
#3 svart henna? är det henna med indigo eller henna med kemiska tillsatser?

#3 kom på det… om du har henna kvar kan jag gärna låna lite i alla fall… Inte för att färga hela men för att måla in symboler :)