ritualer
hejsan, hur gör man ritualer för å få folk att känna glädje m.m istället för å va arga.jag skulle så gärna vilhja använda min stav kram på er systrar å bröder

för att få folk att vara glad, jag skulle säga snälla saker och ge dom kramar, om dom ville ha sådana såklart.
Men någon stav har jag aldrig trollat med, bara med tankar.
Om jag tänker någonting så påverkar det folk.
Om jag tänker på att någon som är elak mot mig, kanske är olycklig och att jag hellre går omvägar än att vara elak tillbaka, så funkar det ibland.
ANdra gånger måste man säga ifrån skarpt, tillbaka, annars fortsätter dom.
Hm, hoppas att det var någonting sådant som du tänkte på dcpower.
Jag tänkte nog mer på en formel å ritual, men det man tänker påverkar det folk????:):) Jag gillar å skriva formler å sådär, vet ej vf det e en liten egenskap jag har:):)

Javisst, dcpower, det som du tänker på påverkar hela din omgivning.
Det är inte bara hur du beter dig, eller det som du säger, som påverkar din omgivning.
Nu är inte alla människor så medvetna om detta.
Men låt oss säga att du tycker illa om alla och allting, på så vis skapar du själv det du tänker på.
Om du däremot anstränger dig att tänka positivt, så påverkas din omgivning av det.
Däremot är det inte sagt att du som människa inte har rätt till att känna dina känslor för det. Men att vara medveten om att man kan välja någonting annat, är en styrka bara det.

Jag måste nog hålla med lightseeker där. Positiva tankar kan kanske inte lösa praktiska problem men det gör vardagen mycket ljusare. Jag bor med en pessimist och går något på tok för honom är han beredd att ge upp allt. Jag försöker tänka positivt i alla lägen och för det mesta brukar mina problem lösa sig. Inte så magiskt, men ändå ganska fantastiskt…
Formler är bra för att rikta förvirrade tankar. Det är nog det enda de är bra till.. om det inte handlar om kemiska - fysiska - eller matematiska formler.
Staven kan vara bra så man inte ramlar omkull eller som ytterligare ett hjälpmedel till att fokusera tanken… men men… Som min son på snart fyra sade.
"Häxor kan inte trolla.. de behöver ha en massa saker. Jag, jag trollar med händerna."
Det första jag brukar råda folk till är att lära sig sambandet mellan sakerna som man skall manipulera och innan man vet hur det hänger ihop, BÖR man inte hålla på att pilla för mycket med saker.
Jag och trumman har vid ett flertal tillfällen talat om att gå i lära hos någon. Självinlärning är inte helt bra i detta… Lärare-elev…
Det tar lång tid att lära.. inget som bara liksom eh.. går för att man tror man vill. Många tror mycket.. och många… anser… Jag har sagt detta så många gånger…
Sedan att testa och se om det fungerar.. grattis.. det var så man fick atombomben… Man måste först av allt lära sig vad som hör ihop, vad som delas när och var den egentliga laddningen och spänningen ligger. Materialistisk magi eller "andlig" har liten betydelse.
Vill du att folk skall bli glada.. ja, jag håller nog med lightseeker.
Var snäll och trevlig, vill du att folk däremot skall tycka om dig av rätt orsaker.. Var rättvis. De som inte gillar det… kasta bort… de som tar din rättvisa.. behåll. Det är ohållbart att göra alla glada.. för blir fel person glad, kan för många fler bli sorgsna.
En tanke att tänka innan man pillar i folks känslor. Det finns en balans. Inte alla kan vara glada samtidigt utan att det går åt skogen.
Jag brukar hålla mig LÅNGT borta från dcpower-poster, men det här är viktiga saker för oss alla att minnas och ta till sig så jag vill sticka ut nosen lite ändå…
Jag står enig i mycket med ovanstående #1 ch #5. Vet vad du gör innan du gör det - spec om du ska "hjälpa" andra - och vet också OM du ska göra ngt ("magiskt") innan du gör det.
I de allra flesta fall hjälper det att vara en Bättre Människa, God Lyssnare och Kreativ Problemlösare än att hålla på och försöka trolla fram resultat.
Fattig? Lägg bort dyrköpta hoodoo mojo-påsar och skaffa ett jobb! Vill du träffa den rätte? Släng alla kryddrökelser och färgade parafinljus, res dig ur din lotus och ut och träffa folk!
Hälpen blir snabbt stjälpen (underförstått: om man inte vet vad man gör) - som en av mina lärare en gång sa då jag trampat i klaveret riktigt rejält. Så at veta OM man ska hjälpa är halva striden, det är inte alla som är berädda att förändras, som ens vill bli hjälpta, eller som skulle klara av att Vara Sitt Nya Jag heller.
Därför frågar jag alltid den första frågan före allt bot: VILL den stackars sjuka människan bli hjälpt, på riktigt, verkligen, och har den förstått vad det innebär? Det är en enorm omställning att ha haft torgskräck i hela sitt liv och helt plötsligt bli kvitt den: vem är man då? Hur ska man förhålla sig till alla de nya krav och möjlighyeter som ställs / öppnar sig för en?
Har den folk omkring sig som den kan luta sig mot efter förändringen (botet)? No man is an island. Har människan förstående folk runt om sig som kan stötta och hjälpa och peppa efter botet?
Osv, etc, m.m. - det är mycket och många saker som rör ett bot/förändring, det är inte bara att vifta med sin trollstav och önska bort saker i folk :)
Mvh, T
#6 Dyrköpta hoodoo mojopåsar är inte fel när man ger sig ut för att söka jobb. Att tro att det ena utesluter det andra är en illusion som snabbt tas ur dem som handlar hos seriösa tillverkare. Att ENBART ge sig ut och söka jobb utan att ta magiskt stöd är standardrekommendation bland de som varken tror, har erfarenhet eller vill ha av magi.
Bättre lägga pengarna på en dyrköpt hoodoo mojo bag än på tre öl eller en pipa hash, tycka synd om sig själv och beklaga sig över samhället efter ett fruktlöst måndagsbesök på Arbetsförmedlingen.
I övrigt håller jag med ditt inlägg.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#6 Hah, förstod att du skulle hugga på mitt exempel ;) att dina hoodoo mojo-påsar funkar är det väl inte tu tal om, det är det allt för många som vittnat om för att man ska tvivla. Jag skulle kanske använt ordet mumbo-jumbo eller liknande fö att inte svartmåla ditt hörn av branchen. Sorry!
"Bättre lägga pengarna på en dyrköpt hoodoo mojo bag än på tre öl eller en pipa hash, tycka synd om sig själv och beklaga sig över samhället efter ett fruktlöst måndagsbesök på Arbetsförmedlingen."
Där håller jag med dig också :)
Mvh, T

Tre öl är en bra start på många trevliga ritualer

Hoodoo mojo bags är säkert också bra. Det låter bra i alla fall, smakar liksom gott i munnen. Sånt gillar jag. Orden kittlar hjärnan.
Sunt förnuft är trevligt oxå. Rullar också bra på tungan.
Hash är svårare att uttala (och att stava till… hasch?) , det är ett ord som liksom tar stopp någonstans inne i munnen, ordet smakar inte så bra, inte bra magi för mig då.
Varsågoda, ett helt meningslöst inlägg från mig.
#9 Cannabis smakar godare, både som ord och rök, än hasch.
….har jag hört.
Mvh, T
#8 Va? Nånstans i världen finns det någon som gör riktiga Mumbo - Jumbo påsar och du har just svartmålat dem. You have been reported!
Visste du inte att jag är den nya TO (Trolldomsombudsmannen) som makterna utsett till att motverka diskriminering mot denna utsatta minoritetsgrupp? Jobbar på en Stop Gossip Spell som automatiskt binder tungor men just nu fungerar den sisådär. Den binder runt halsen istället. Effektivt men lite för kontroversiellt. :-D ;-) Så det får bli manuellt sålänge. :-D
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Finns bara en sak att svara på allt om flumpåsar och dom "roliga" gliringarna om alkohol och droger..
"Som min son på snart fyra sade.
"Häxor kan inte trolla.. de behöver ha en massa saker. Jag, jag trollar med händerna."
…
är någon förvånad att det är en 4 åring som är den som har förstått allt det här? den som behöver alkohol el, andra droger för att "komma i kontakt med min gud/gudinna" el, för att få syner ect ect
det är människor som öppet och ogenerat erkänner för världen att dom inte har nog med självkänsla el, kraft för att klara uppgiften på egen hand.
ni som varnar DCPower för att utföra ritualer ect kanske ni skulle lägga första rekomendationerna på att aldrig blanda alkohol & droger med ritualer/cermonier/högtidsfirande ect
titta bara på små trådarna här angående det kommande firandet av Samhain? öl och vin hit och dit, om man nu tror på allt det här vilket vi får förutsätta att folk gör annars skulle dom inte vara här
hur kan man ens komma på tanken att dricka alkohol under kanske den mest osäkra natt och högtid som vi firar? alkohol blir man smart och försiktig på el,? och man säger aldrig saker som kanske hade förblivit osagda i nyktert tillstånd?
och sen lägger vi ihop det med natten när gränserna mellan vår värld och den andra sidan där det finns mycket som man inte bör befatta sig med är som tunnast och bräckligast. nej gott folk kanske sluta med saker som ändrar människans innersta och sannaste väsen
till något oförsiktigt och viljelöst.
så DCPower ta och läs och studera det du vill så länge du känner dig helt säker på vad du sysslar med när du väl ger dig på ritualer och cermonier mm.
men men jag har mest troligt helt fel eftersom jag aldrig provat att komma i kontakt med den andra sidan och exempelvis döda så jag vet ju inte kanske är riktigt roligt där borta och bara snälla saker som vill kramas.
men tills jag vet hur det ligger till så tänker jag fortsätta simma med flytväst… för tillslut så orkar man inte simma längre och då kommer man sjunka ner i det svarta om man inte har flytväst.

#12 nej, nu känner jag mig aningen träffad. Vad är dina erfarenheter av ritualer, och alkohol och ritualer? Inga bra verkar det som. Du har bestämt dig för att döma oss som köper vin till samhain..
Man KAN dricka utan att bli berusad och börja slåss och kräkas.. I synnerhet så tycker jag att vin och öl är ett utmärkt offer.
Alkohol är någonting som användts länge, i såväl magisk tradition
Har man full kontroll över sin kropp i rituella sammanhang, ja då funkar det. Att genomföra starka ceremonier är att länka sin egen kropp med en större kraft, fungera som port mellan världarna. Att dricka ett par glas och offra några är inga problem, sålänge man bibehåller kontrollen. Jag tycker rentav att två glas kan hjälpa mig, då man släpper naturliga energispänningar som jag har i mitt normala liv - det ger mig fokus, min kropp slappnar av och medvetandet, det sänks ner i jorden och öppnar upp mig.
Har man mindre kontroll över sin kropp, ett dåligt fokus och sänkt medvetande, då tar kanske fyllan över. Men om man har så dålig kontroll över sin kropp i magiska sammanhang, så är det nog inte meningen att man ska leda större ceremonier överhuvudtaget.
Fast nu talades det ju om mindre ritualer som man har för sig själv, och det är ju en helt annan sak.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

'i såväl magisk tradition såväl som läketradition' skulle jag skriva men det försvann bort..
Men det är just det med användandet av alkohol och droger är det fysiskt och psykiskt OMÖJLIGT att ha full kontroll när man använder det. där är just det alkholon och kemikalerna i droger gör sänker kroppens fysiska och psykiska kontroll så som smärtlindring, vilket är ett annat ord för att döva en känsla, suddar ut lite moral och etik vilket är skönt för då vågar man äntligen att säga el, göra just det där man inte vågade innan. en liten hint om det inte känns smart att göra något när du är helt opåverkad av andra saker så är det fortfarande lika dåligt efter du har stoppat i dig saker som sänker ner din fria vilja och omdöme. och vad det gäller inom läkekonsten ja visst alkhol är bra som bedövningsmedel vid skador ect men fortfarande lika osmart att använda vid tex, sårskador eftersom även en liten mängd alkohol räcker för att ge en blodförtunnande effekt vilket iafl, i min värld måste räknas som korkat att stoppa i sig om man har ett sår som man vill ska sluta blöda? amfetamin till soldater klockrent då känner dom inte av sin hunger och trötthet lika väl och orkar kämpa längre men åter igen fortfarande en korkad ide ect ect
vill du "kliva utanför dig" el, få kontakt med "dom andra" varför inte bara köra dom sätt som också har funkat i alla år utan att du stoppar i dig saker som tar ifrån dig din egen vilja? meditation sägs funka utmärkt ok kan ta lite längre tid att lära sig innan du får det resultat du är ute efter men men…. el, kanske en trumma? om du frågar Trumman är jag säker på att han mer än gärna hjälper till och lär ut hur man använder en trumma att "nå ut med"?
så sluta försvara kemikalier som gör den mänskliga kroppen ännu mer korkad. folk får dricka bäst dom vill enda jag säger är att det kanske inte är så smart att göra det just i dom här sammanhangen?
"…Att dricka ett par glas och offra några är inga problem, sålänge man bibehåller kontrollen. Jag tycker rentav att två glas kan hjälpa mig, då man släpper naturliga energispänningar som jag har i mitt normala liv - det ger mig fokus, min kropp slappnar av och medvetandet, det sänks ner i jorden och öppnar upp mig…"
en stilla undran…hur kan du ha full kontroll om du behöver ta hjälp av alkoholen för att frigöa dina energier? trodde det visade på full kontroll om man gör det utan att ta genvägar med kemikalier? kanske skull ta och öva lite mer på att klara av det utan kemisk hjälp el, vad tycker du? personligen känns det som att man inte vill "öppna upp sig" genom att fördunkla sitt sinne med kemikalier så ens personliga hämmningar släpper efter och "öppnar upp dig"??

Jag tycker att du är fördomsfull. Många starka åsikter här.. Varför?
Jag vet inte vad jag ska svara ditt inlägg. Du har nämligen fabulerat in en massvis med teorier ang. mitt magiska arbete som inte stämmer. Tex detta med att jag inte verkar kunna arbeta magiskt utan alkohol..? Jag ser det som ett rent känsloutfall, du försöker få mig till att verka som ett naivt fyllo av något slag, som inte ens testat använda trummor.
Och rena faktafel - de har inte alls varit nyktra i alla tider i magiskt arbete, tvärtom, det är först de senaste femtio åren som människor har börjar arbeta utan droger.(här i europa iallafall.) Att använda betydligt värre droger än några mesiga glas vin, är vanlig sed i de flesta kulturer.
Min vän…
Psykoaktiva preparat har en helt annan verkan än alkohol.
Jag kan hålla med om att alkohol är avslappnande och kan hjälpa till med fokuseringsaarbete.. men vi bör inte och kan nog inte ens sätta pcilocybin, salvinorin, ergotamin, meskalin och dessa i samma fack som alkohol. Kanske inte ens i samma låda eller byrå.
Andligt arbete och resor på droger… kör hårt alla som har kunskap om och glädje av det… Det har folk i alla tider gjort och jag har inget att säga om det rent moraliskt, annat än det lagen säger.
Men magiskt arbete som omfattar och påverkar andra saker än rena upplevelser… bör man nog kanske utföra med så klart och fokuserat viljestyrt sinne som möjligt.
Lite som att köra bil… Det gör man väl heller inte påverkad hoppas jag…

#18 Javisst, det är något helt annat med drogerna som används annars.. men alkohol har även det en speciell och helig plats - i synnerhet i nordisk tradition.
Man får inte sätta likhetstecken mellan en vanlig svennefest där alla dricker tills de stupar, kräks och säger jag älschkar dig - och mellan en seriös magisk ritual. Självklart är det starkt arbete som har stor effekt, men är magin närvarande på rätt sätt så blir man helt enkelt inte berusad. När man leder en ceremoni är man inte en människa, det finns så mycket kraft så fokuset hålls kvar och hålls starkt. Kanske när man är tillbaka i kroppen 100% igen, då kan man nog känna en viss berusning.
att offra vin och öl tas nästan alltid bra emot, det är dyra och goda grejer.. och visst ska man dricka tillsammans med jorden efter offer, åtminstone en klunk av vinet man delar tillsammans.
Och så är diskussionen "droger <---> magi" igång igen…
Och som vanligt haglar de okunnigas pekpinnar om att det rör sig om "genvägar" och "förlorad kontroll" medans de fortsätter knipa igen ögonen för hur det ligger till.
Och som så många gånger förr bevisar de hur lite de satt sig in i detta med enteogener och trad. trolldom.
Tröttsamt.
badb skrev: "om du frågar Trumman är jag säker på att han mer än gärna hjälper till och lär ut hur man använder en trumma att "nå ut med"?"
Visst kan han det.
Han kan också lära ut att då vissa nordamerikanske indianer eller shamaner (t.ex.) äter de Heliga Plantlärarna, eller dricker dom, handlar det om att ta den starka Anden in i kroppen för att möjliggöra en kommunikation och upplevelse som annars är omöjlig att uppnå …hur duktig man än är med att trolla med händerna… och inte om attt döva kroppen med kemikalier. Och dessa utövare KAN faktiskt ha full kontroll över det de gör.
Han skulle också be alla oinsatta att läsa på innan de börjar rapa IOGTNTO-propaganda.
Mvh, T
Ja, som sagt.. andlligt arbete.. helt i ordning.. men börjar vi sedan att prata om manifesterad riktig magi, som eldklot och så.. då bör man inte ha meskalin i kroppen.. man vill ju gärna veta vad man sätter eld på, varför och att klotet far åt rätt håll liksom. ;-)
sant samma med peyote och meskalin som sagt mm mm många olika natur droger har andvänts och fortfarande används till liknande ritualer herr trumman men personligen så anser inte jag att man kan säga att man har full kontroll när personerna i fråga inte kan svara sammanhängande på tilltal om ens svara alls…. sen att dom kan ha lärt sig att dosera så dom själva kan bestämma hur länge det ska sitta i kroppen det är en annan sak men det är ren kemi inget magiskt, vilken pundare som helst har liknande baskunskaper i dosering.
och vad det gäller alkohol & droger så det enda som har försvarats här är med kommentarer som "… Jag tycker rentav att två glas kan hjälpa mig, då man släpper naturliga energispänningar som jag har i mitt normala liv - det ger mig fokus, min kropp slappnar av och medvetandet, det sänks ner i jorden och öppnar upp mig…." el, "…handlar det om att ta den starka Anden in i kroppen för att möjliggöra en kommunikation och upplevelse som annars är omöjlig att uppnå…" är det ingen annan än jag som tycker att det hela känns fel när försvaret är just det som jag ställde mig tveksam tills från början? enkelt om ni behöver nån form av kemikalie i kroppen för att komma i kontakt med vad det nu är man söker kanske ni skulle ta en funderare på om det verkligen är menat för dig som människa att komma dit?
och sen har jag aldrig sagt att man förr i tiden aldrig använde alkohol och droger i sitt "arbete" det gjorde dom väldigt mycket precis som herr trumman påtalat men innebär det att det är bra att göra likadant? man får hoppas att vi nuförtiden har mer kunskap och "vett" att gå en annan väg? och nej jag har inget emot alkohol alls men droger ja till viss del även "lagliga" droger från läkare men visst kan se behovet. men just i samband med ritualer och cermonier ect så ser jag ingen som helst anledning att nyttja det och spindelfot tror du verkligen att moder jord/gudarna/väsen verkligen bryr sig om rikedom? jag betvivlar det så varför skulle "..att offra vin och öl tas nästan alltid bra emot, det är dyra och goda grejer…." men det får stå för dig eftersom jag inte har en susning vad du tror på, för mig däremot så kvittar prislappen det är ärligheten bakom som betyder något.
vet att det finns en bunt olika inriktiningar både inom magi och religion där man uppskattar rikedom och anser att det är ett måste för ett "rikt" liv.
! Word !
Fast visst sjutton kan det bli en kultur av det… kul-tur = trevlig resa.

Oj oj oj… var det min kommentar 'tre öl är en bra start på många ritualer' som föranledde alla dessa starka känslor?
Intressant.
Jag tycker ni har rätt allihop i det ni säger, beroende på vilket perspektiv man ser saken ur. Knepigt va?
Men vi kanske skulle testa att respektera varandras olika perspektiv och sätt att utföra ritualer istället för att försöka komma fram till vad som är 'rätt och fel'?
Vill jag inleda en ritual (t o m på läskiga samhain…) med att hälla i mig tre öl (det där var ironiskt från början men inte nu) så är väl det min ensak? Vill jag prompt ha en fot i elden medans jag utför ritualer så är väl det också min ensak? Eller? Ska jag kanske kontakta trolldomsministeriet först och kolla om jag får göra så?
Slappna av gott folk och njut av lördagen nu :)

Jag har redan förklarat min ståndpunkt, det är faktist skillnad. Läs inläggen om igen, och proppa dem inte fulla med förutfattade egna fantasier, om hur vi raglar omkring i skogen och inte vet vad vi gör.
Moder jord har gett oss rikedom - i form av tex vin och öl, god mat, det finns mkt arbete bakom det och det är sed att offra alkohol, kaffe, kött - för bakom dessa livsmedel ligger det stort arbete och svett, och det är ärlighet för mig. Och det är det som jorden, rådarna, vättarna svarar på - jag bestämmer inte vad de ska tycka om, de väljer ju själv vilka av gåvorna jag frambär som duger.
Fortsätt gärna diskussionen när du har mer erfarenhet av rituellt arbete, och gärna när du har sett någon dricka vin och likväl kunna fylla en kväll med fokuserad kraft. Jag är trött på moralpanik, rätt och fel och hur man ska göra. Du kommer aldrig att förstå mig, så det är ingen ide att jag försöker förklara. Jag sitter ju inte och försvarar någon slags tonårsalkoholism, utan jag säger att man kan faktist dricka vin och arbeta religiöst, om man har kontrollen.
Jag tycker det är dåligt och fånigt, att det första inlägget på denna sidan är ett påhopp och en fördömning.
ok då tar vi detta med "aftonbladet"-lätt svenska….
nr1; vart någonstans ser du mig bilda en uppfattning om att du inte kan utför magiskt arbete utan alkohol spindelfot? scrolla upp och läs noga igenom en gång till vännen och kasta inte ur dig en massa utan att ens bry dig om att läsa noga först.
nr2; jag har aldrig någonstans sagt något om dig och ditt utövande, mendans tyvärr kan inte du säga det samma med ditt lilla "..Fortsätt gärna diskussionen när du har mer erfarenhet av rituellt arbete.."
nr3; vad har full kontroll vs, alkohol och droger (vilket var frågan från start) att göra med fokuserad kraft? "..gärna när du har sett någon dricka vin och likväl kunna fylla en kväll med fokuserad kraft…". fokuserad är inte samma sak som full kontroll.

Full kontroll, det har man aldrig med stark magi. Det har ingen av oss, någonsin. En viss illusion av kontroll och makt, det kan man ha, men aldrig full kontroll.
Ja, och det är faktist fördomsfullt av dig - att döma ut olika sorters rituellt arbete när du aldrig prövat, vilket du skriver i ett av dina inlägg.
Jag tror inte du har läst mina inlägg, du har kanske läst men inte förstått. Att tala ceremoniellt arbete med dig, som är ute efter att sätta dit mig - ja det är som att försöka förklara offsideregeln för någon som helst bara vill läsa tidningen ifred, helt olika, helt omöjligt.
sant gumman men varför säger du då att du har full kontroll? nu säger ju du att man aldrig kan ha det? bestäm dig kan du el, kan du inte? du började med full kontroll när jag ställde mig frågande till om det är smart att blanda cermonier/ritualer ect ect med saker som alkohol och droger som gör att den mänskliga hjärnan inte fungerar som den ska…. och nu säger du emot dig själv med att man aldrig kan ha full kontroll? om du kanske tar och läser igenom vad full kontroll innebär och vad fokuserad innebär så kommer du att se att det nog är fokuserad du menar, gissar att det är det eftersom du precis rättat dig själv…

Skärp dig, du skämmer ut dig själv. Och försök inte förminska mig.
Du förstår inte heller vad du pratar om, och nu tar du till hårklyverier av meningar bakom ord - som du inte förstår.

??? Vad är detta? Någon sorts inlindad mobbing?
spindelfot, om jag vore du skulle jag inte svara, låt tråden dö ut, den är inte konstruktiv , som jag ser det.
Gumman??
Hm.. måste vi klappa varandra på huvudet för att vi tycker olika här.. nä.. Den ena tycker si den andra tycker så..**
När det nu äntligen blivit lugnt**!!!
Tyck olika och acceptera att ni inte kan övertyga varandra..

Jag har inte varit hemma och läst förrän nu och det vart bara att skumma igen, för mycket ord-bajseri till slut.
Det som dock gör mig upprörd, är som blodeuwedd säger, när man börjar klappa någon neråt, på huvudet och insinuerar något sådant som "gumman".
Sakfråga och inte personfråga tack.
jag ser att inget ändrat sig här? man får inte ifrågasätta saker speciellt inte saker andra säger sen att det vanligtvis är pga av ett generaliserande av svenska språket och att folk inte bryr sig om vad dom skriver utan förutsätter att alla andra är lika dåliga på svenska att alla läser som det "var tänkt" inte som det står. sen att "gumman" anses nedlåtande medans personangrepp som
"..proppa dem inte fulla med förutfattade egna fantasier, om hur vi raglar omkring i skogen och inte vet vad vi gör…..Fortsätt gärna diskussionen när du har mer erfarenhet av rituellt arbete….och gärna när du har sett någon dricka vin och likväl kunna fylla en kväll med fokuserad kraft…..Du har nämligen fabulerat in en massvis med teorier ang. mitt magiska arbete som inte stämmer. Tex detta med att jag inte verkar kunna arbeta magiskt utan alkohol..? Jag ser det som ett rent känsloutfall….du försöker få mig till att verka som ett naivt fyllo av något slag, som inte ens testat använda trummor…" inte anses varken nedlåtande el, som personangrepp talar för inställningen generellt på detta forum.
och det är inte konstruktivt att fråga om saker som personer säger och sedan själva säger inte stämmer?? hmmm att försöka förstå saker i skriven txt är nog svårt utan att man "borde veta vad dom menar". om folk lär sig skriva tydligt så sker inte sånt här. men men ska sluta fråga vad folk menar och bara hoppas på att man kanske förståt rätt? personligen tycker jag att det är ganska viktigt och konstruktivt Airamya att förklara skillnaden på fokuserad och full kontroll eftersom tydligen inte ens hon som använde orden i sina poster förstår skillnaden??
jag kan dricka 3 starköl och köra min bil fokuserad men vad jag inte kan göra är att dricka 3 starköl och köra min bil med full kontroll, ser alla skillnaden?
men ni har rätt vi lägger ner det här dcpower gör det du känner för och fråga inte här på detta forum om du vill ha vettiga svar. utan sök din egen väg. själv ska jag fortsätta min resa på annan ort. hade hoppats att saker och ting hade ändrats under hela den här frånvaron men som vi alla kan se så är icke fallet:(

Nä, den här diskussionen började inte ens bra, och det var fånigt att börja 'diskutera' det överhuvudtaget. Jag brukar veta bättre, än att hoppa ner i lejonkulan.
Det är lätt att säga dumma saker över internet - för man behöver inte ta ansvar för dem. Jag skulle gärna se den som vågade sig på någon liknande förminskning, ansikte mot ansikte. I synnerhet - den som vågade klappa mig på huvudet, då jag arbetar ceremoniellt.
Vin i kroppen eller inte, jag kan vara liten i många områden i livet,de flesta faktist - Men häxan är stor.
detta är det sista jag skriver, för att inte mata en dålig tråd. kom med smarta sistaordet om ni vill, men jag skall nu hålla munnen.

#33, ursäkta mig badb, men när du anser att här inte ges några vettiga svar på forumet, i denna tråden, så får det stå för din personliga uppfattning, men då är frågan varför du överhuvudtaget kommenterar, över huvudtaget.
Jag inledde med att svara dcpower och har alltid försökt att bemöta på ett schysst sätt, så där trampar du MIG personligen på tårna.
Alla ska söka sin personliga väg, jag, du, dcpower, alla som är här.
Vem du är och har samlat för erfarenheter, av oss, framgår dock inte, eftersom det saknas personbeskrivning.
Om du var här för att ge det en chans, varför inte köra med öppna kort om vem du är/var, från början då?
I mina ögon verkar det som om du bara kom hit för att röra om energierna litet grand och det är min personliga åsikt, som jag inte behöver ha rätt i.
ja om vi kollar så svarade jag på dcpowers fråga och sen ställde mig frågande till alkohol/droger i samband med cermonier7ritualer ect, tills svar får jag att man kan visst ha full kontroll även om man använder alkohol. när jag då frågade hur det är möjligt fick jag svar tillbaks om att jag har hittat på saker i posterna som alla kan läsa och som inte finns där. sen erkänner personen att hon haft fel men fortfarande är det jag som har fel?? som vi alla kan se är det många poster så orkar inte ta allt ,men under tiden och efter det kommer andra in och och säger att när jag ifrågasätter saker som sedan erkänns att det var fel från start så är jag inte konstruktiv i att ifrågasätta saker? och när jag använder ordet gumman så är jag ned låtande och tydligen "huvudklappande"? medans som i min förra post delar av allt som sas mot mig (jag orkade inte copy/paste allt) varken är nedlåtande el, personangrepp? och det här var första tråden jag postade på och se vad som hände direkt så ja det har inte ändrats något här, man får fortfarande inte ifrågasätta saker man uppfattar som fel…
och varför det inte står något på min press är helt enkelt pga, att jag hann inte skriva något innan påhoppen började, och nu känns det oviktigt. vill någon sätta emot på att spindelfot INTE kommer att bli tillsagd av Iram om personangrepp på forumet? och prova inte ens att säga att jag har hittat på saker och att jag ska lära mig ditt och datt innan jag säger något inte räknas som personangrepp för det gör det.
Hade du skrivit i en trevlig ton från början hade du fått helt andra reaktioner. Men det vet du själv.
Det är som alltid, det har inte med ifrågasättande att göra. Det kan man göra på ett trevligt sätt och ställa frågor, det är HUR man gör det.
Dyker man in i en flock med aggressiva ord så får man ju svar, det är väl självklart för var och en som kan lite om psykologi?
Och jag misstänker alltid när folk beter sig så här, att det är nån som varit här förut under ett annat namn…
Sakfrågan från din första kommentar:
"hur kan man ens komma på tanken att dricka alkohol under kanske den mest osäkra natt och högtid som vi firar? alkohol blir man smart och försiktig på el,? och man säger aldrig saker som kanske hade förblivit osagda i nyktert tillstånd?"
Att ta ett glas vin eller öl är inte alls detsamma som att redlöst berusad och det du talar om i ditt första inlägg verkar mera handla om ett firande, att man gör en ceremoni tillsammans. Inte att man utför något avancerat, svårt magiskt arbete som kräver ett fokus i flera timmar. Det är väl skillnad på situationer?
Det som har diskuterats i andra trådar är som sagt var FIRANDE med ceremoni. En ceremoni i sig kräver inte full kontroll, det kräver väl mer en känsla av samhörighet och att tänka på vad man firar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

måste bara fråga av ren nyfikenhet och upplysa folket.
Varför / har ni tänkt på att alltid när dcpower skriver nått så blire bråk?
hmm hur kommer det säg att när folk här pratar om att dricka så menar dom automatiskt ett glas el, så och när jag frågade rent allmänt hur man ens kan komma på tanken att dricka under vissa tidpunkter så menar jag att folk dricker sig svennefulla? nice one
sen attityden? ja om det är attityd att fråga hur någon kan ha full kontroll när dom har druckigt för att få till svar kan man visst det så klart, för att sedan några poster längre ner få se personen själv säga att det kan man så klart INTE efter jag fortsatt att fråga helt enkelt HUR det var möjligt? och däremellan har personen hoppat på mig direkt och sagt att jag har hittat på saker och sagt saker om personen vilket vilken läskunnig människa som helst kan läsa sig till att det har jag inte. men sen får jag höra att jag är nedlåtande och klappar folk på huvudet vilket också INTE har hänt när jag använder ordet gumman?? ja man kan ju undra var tonen växte fram ifrån….
försöker hitta en enda post där någon av er säger till fröken att man inte bör beskylla folk för saker som inte är sant och kan inte hitta en enda men hittar 4 st om att jag tydligen är nedlåtande i mitt användande av ordet gumman? visar ganska tydligt hur folk ser på saker här el,?
#38 Det man ska komma ihåg är att det är hur lätt som helst att skapa sig nya alias på I Fokus, och det är ett fåtal som kan jämföra IP-adresser. Det finns med andra ord flera medlemmar härinne som är samma person, det är jag helt övertygad om - utan bevis. 
Eftersom jag är Medarbetare på andra sajter så vet jag hur man går tillväga, men det är inget som går att göra hur som helst, tyvärr. Det går heller inte att banna eller stänga av folk på ett enkelt sätt, vilket ställer till problem ibland.
Det bästa är att ignorera det om man inte orkar ta tjafset. Fast jag tycker det är lite kul att tjafsa ibland också, annars skulle jag ju inte skriva i den här tråden. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tänkte inte mata denna tråd men…kan inte låta bli helt enkelt.
Jag tänker heller inte ta upp rätt eller fel, inte heller disskutera alkohol, droger etc.
Men jag tänker lägga en tillrätta visning, till badb!
Det gäller ditt inlägg #36, det stämmer inte, du började inte med att skriva om dcpowers fråga, du började med flumpåsar o "roliga" gliringar om alkohol o droger. Sen tog du ett ex. på din 4 åriga son.
Sen började du delge oss dina åsikter o syn på alkohol o droger i rituella syften. Det tog ett tag innan du kom till dcpowers fråga, o där gav du väl inte något direkt svar utan mest en vänlig uppmaning att följa sig själv.
Dock uppfattade jag dina åsikter som hårda, inte ett dyft vänliga, ej heller med ett utrymme för tolerans av andras åsikter, du hade direkt en nerlåtande o fördömmande ton.
Jag har läst alla inlägg i tråden, inte "skummat" igenom. Dina inlägg o spindelfots flera gånger.
Vill du mötas vänligt, vara med o disskutera o få utbyte av andras erfarenheter/kunskaper, kan jag bara säga att du började väldigt fel.
Du har varit här innan, det har jag förstått, det verkar som du haft negativa upplevelser här innan och då måste jag ge dig en fråga, hur kommer det sig?
Du kanske ska söka i dig själv o se om du kanske kan vara lite ödmjukare i din framtoning.
Jag kan säga att mitt inlägg här o nu kanske inte är särskilt ödmjukt o det är inte ofta något eller någon får mig ur balans, men du fick mig att vilja dela ut ett pekfinger pga. att du anser dig påhoppad.
I spindelfots inlägg #13 ser jag inget sådant, men i dina inlägg i #15 o #16 så börjar snarare du att höja på ribban till en mer hård nivå. Sant eller hur? därefter blir det mer tjafs.
Du smutskastar också hela forumet, genom att skriva att här inte finns att få några vettiga svar, o vad ska jag säga om detta, jo… ledsamt o inte så smidigt.
Sen kan jag bara säga att i det sammanhanget som du använde ordet "Gumman" i, är o brukar vara negativt, det säger man om man vill göra motparten mindre som person. Hade du använt ordet på ett annat sätt hade det inte uppfattats negativt.
Jag är en ärlig person o tycker att man ska hålla sig till sanningen. Därför delar jag ut en pekpinne!
Och ingen vänder mitt inlägg till ett påhopp, för det är det inte, endast en tillrättavisning, att visa tolerans för olika åsikter. O man får ha sin egen åsikt här, här finns väldigt många olika! O man får ifrågasätta andras åsikter men det förutsätter att man får en fråga!
Jag blir så trött! ännu tröttare än jag var innan!
bra då vet vi hur saker ska vara …fortfarande inte ett ljud om "…Du har nämligen fabulerat in en massvis med teorier ang. mitt magiska arbete som inte stämmer. Tex detta med att jag inte verkar kunna arbeta magiskt utan alkohol..?" var gjorde jag det? ingenstans men inte ett ljud ifrån någon av er om det…
"..och proppa dem inte fulla med förutfattade egna fantasier, om hur vi raglar omkring i skogen och inte vet vad vi gör…" åter igen var någonstans gör jag det? och åter igen inte en enda rättelse till fröken…
ect ect och Vekka du som nu läst noga flera gånger och inte "skummat" igenom var någonstans tar jag upp min 4 årige son? frågar främst för att jag inte har någon 4 årig son, och om du nu har läst så noga hur kommer det sig att inte ens du som verkar förnuftig kommer dig för att tillrättavisa fröken spindelfot för hennes lögner?
fast hade inte väntat mig mer av detta wiccanhak tyvärr.. ja det var menat att låta nedlåtande…
Läsa igen kanske ja.. mmm det vore bra.. en gång till, ibland räcker det inte att läsa en sak en gång… inte ens kanske flera gånger.. ibland måste man läsa precis så många gånger som krävs, innan man förstår.
"Jag är en ärlig person o tycker att man ska hålla sig till sanningen. Därför delar jag ut en pekpinne!
Och ingen vänder mitt inlägg till ett påhopp, för det är det inte, endast en tillrättavisning, att visa tolerans för olika åsikter."
- ooookej… Men om det handlar om fakta? Då är en feltolerans ganska förkastlig, eller är det nu så enkelt att det inte finns egentliga fakta heller utan bara åsikter om det som uppfattas som fakta av andra, så vi skall visa tolerans mot allt skitsnack som förekommer överallt?
Förresten var det min son som sade det.. det hade du sett om du varit fokuserad innan du började peka.

#42 Ja helt rätt, jag skrev fel där, då jag hänvisade i vilken ordning du hade skrivit ditt inlägg. Det är A-E s son o hans ord som du återgav. Helt rätt!
Men det var inte det som var essensen i mitt inlägg. Essensen var när du i ditt inlägg #36 skrev vad du hade börjat med, det var det jag reagerade på och jag också påpekade att du inte hade en ödmjuk/vänlig ton i dina inlägg.
Som jag skrev som inledning i mitt inlägg, är att jag inte tänker ta upp vem som har rätt eller fel av er, det är inte min sak att döma.
Jag tänker inte tillrättavisa spindelfot då jag tycker att hon gick in o försvarade vad hon hade skrivit o sig själv som person, det har vi alla rätt att göra.
Precis som du har rätt att försvara vad du har skrivit, men det får jag tyvärr säga att det har du inte lyckats med särskilt bra, du fortsätter att bedyra din oskuld o spindelfot har lagt ner det.
Du kunde ha tänkt efter o kanske kommit fram till att skriva något som tex. "ok, det blev lite fel här jag gick nog ut lite hårt i att framföra mina åsikter, men jag har tagit detta åt mig o ska försöka vara lite tydligare i mina frågor o undringar, o inte verka nerlåtande gentemot andra, men självklart behåller jag mina egna åsikter o ska försöka disskutera dom på en gemensam nivå"
Något i den stilen hade kanske varit bra :)
Så ta ett djupt andetag o känn efter. Och börja om på en ny kula:)
Du är välkommen här o vara med, att dela med dig av dina erfarenheter-kunskaper, det är alltid givande att höra olika åsikter för det gör oss alla rikare i slutänden.
Wiccanhak hm…jaja…där fick du vara lite nerlåtande, ok då! (fast det var lite bajskastning på ett mkt trevligt forum) förstår att du känner dig lite nere, precis som jag tror att spindelfot inte heller tycker det är särskilt roligt.
Men måste bara berätta att jag inte är Wiccan o här är många med mig som inte är det heller.
Jag är helt enkelt en "vanlig" häxa! :)

#43 Såg inte ditt inlägg innan, men ja, jag har rättat att jag skrev fel där o ja jag har läst mer än en gång. O min fokus är precis där den ska vara.
Fakta!? i det här fallet ser jag inte mkt fakta tyvärr.
Ok… då var det alltså åsikter om det andra såg som fakta som gällde. Bra… då kan vi lägga ner.. för att diskutera att andra har åsikter är lönlöst.. det är bara att acceptera.

Skit! A-E, du är så djuptänkande så en annans uttröttade hjärna inte hänger med! :)
På återseende ;-)
poff

"hejsan, hur gör man ritualer för å få folk att känna glädje m.m istället för å va arga.jag skulle så gärna vilhja använda min stav kram på er systrar å bröder"
Just det. Jag skulle behöva lite hjälp jag också. Har varit på ett möte om vindkraftsparksutbyggnad som är tänkt att ske i ett område som är utmärkt som något så ovanligt som ett "tyst område" och nu är vi som undrar och ifrågasätter mindre än minioriteten. Och alla är arga på varandra för alla utom vi som är mindre än minoriteten har något ekonomiskt att vinna på en exploatering av ett "tyst" naturområde.

"hejsan, hur gör man ritualer för å få folk att känna glädje m.m istället för å va arga.jag skulle så gärna vilhja använda min stav kram på er systrar å bröder"
den som kan den ritualen kanske borde lära oss andra den med…
Jag har läst denna tråd för sista gången nu och ställer mig frågan:
Varför är det fel att bli arg när nån beter sig på ett aggressivt sätt? Det är helt normalt.
Hos djuren skulle sånt beteende aldrig accepteras, titta bara på en flock med hundar: där är man ARTIG, annars får man ett nafs direkt. Man går inte direkt fram nos mot nos och stirrar den andra i ögonen, det är en utmaning.
De flesta normala och friska hundar viker undan med blicken, för det är artigt. Dom går också fram till varandra med sidan, aldrig rakt fram.
Jag är fortfarande fascinerad över hur folk tror att dom kan bete sig hur som helst och förväntar sig att andra ska vara "tysta och snälla", det är att lägga över allt ansvar på någon annan och inte se hur man själv beter sig.
Kommer man in på ett nytt forum så kan man faktiskt presentera sig artigt, det första man gör, och då kanske mottagandet blir annorlunda…