Egyptisk mytologi
Någon här som är intresserad av ovanstående?
Någon som har ett bra boktips eller liknande? Jag själv tycker att deras gudinnekultur är mycket intressant - då man kan dra många parareller mellan nordisk och egyptiska gudinnor.
Isis har jämförts med Freja och Frigg, hon går i fågelhamn, beskyddar de döda - hon är häxgudinna och barnens beskyddare. Tyvär så är internet ett virrvarr av information av vanligt, där man främst får fram skoluppsatser då man försöker söka vidare.
Jag har läst 'inskriptioner från isistemplet' men skulle gärna vilja få tag på en informationsspäckad bok, fylld av egyptisk religions och kulturhistoria också.. Om någon råkat på något intressant får ni gärna berätta.
Har någon av er forskat i egyptisk kultur, fann även ni gemensamma nämnare med fornnordisk? Berätta era teorier!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jo, jag hade ett visst intresse av egyptisk mytologi en gång i tiden. Har dock inte gjort några jämförelser med den nordiska. Men jag har tre olika översättningar av The Book of the Dead (den egyptiska, inte den tibetanska) och tycker den är mycket intressant att studera.
Så är det någon bok jag vill rekommendera så är det nog den :) Av de jag har tycker jag Wallis Budge's version är den bästa (E.A. Wallis Budge: The egyptian book of the dead, Dover) men Allen's version är lite mer lättläst (Thomas George Allen: The book of the dead or Going forth by day, University of Chicago Press). Den tredje varianten jag har är mest bara vacker och väldigt rikt illustrerad (Faulkner: The ancient egyptian book of the dead, British Museum Publ.).
Som sagt - jag rekommenderar Budge, den är fullspäckad med information, men det finns säkerligen andra versioner som är minst lika bra.