Örtsalva till utslag på ettåring
Hej
Min kära dotter på ett år har än en gång fått prickar som kliar. För en månad sen hade hon baki nacken som kom och gick, men kliade endel. Distriktsköterskan sa att barnen har sånt och det enda som går göra är att köpa kortison-salva mot klådan. Eftersom jag inte kände mig vidare sugen på att smörja in min ettåring med kortison så tvättade vi och smorde och det försvann efter ett tag. I förrgår fick hon prickar på magen som kliar något fruktansvärt och jag har smort in henne med ringblomsolja en heldel. Jag vill helst inte smörja med kortison, så är det någon annan som har ett bra preparat mot klådan och utslagen? Är tacksam för alla svar.
Hon har inte ätit något annorlunda vad jag kan minnas, möjligvis en halv jordgubbe men tycker inte att den ska ge såna häftiga utslag.

Fortsätt med ringblomman. Testa med lavendelolja också, funkar också på eksem och utslag. Lavendelolja kan man ha på huden utan att behöva späda ut den, men vill du inte ha ren olja på så blanda i några droppar i olivolja och smörj.
Bra att du inte vill använda kortison, det är bättre att ta annat istället precis som du valt att göra =)

Ringblomssalva är jättebra!
MVH Isnornin

Håller med ovanstående, ringblomma (calendula) är bra. Weledas ringblomssalva använde jag till min son när han var liten och tyckte den var helt kanon.
Det kan också vara så att hon inte tål jordgubbar, isåfall kan en halv jordgubbe mycket väl ge kliande eksem. Överkänslighet mot jordgubbar är inte ovanligt hos småbarn.
Jag vet att du säkert har tänkt på eller fått det omtalat för dig men…
Bada inte lillan länge utan håll nere badtiden. Min son hade också problemhud som liten, funkade med ringblom och kortare bad och inte lika ofta som tidigare. Använder du tvättlappar så försök att låta bli det i största möjliga utsträckning. Prova byta tvättmedel och tvål.
Ammar du så smörj hemme med bröstmjölk!
Man tycker så synd om dem, med det går ju över så småning om. Har det gjorts en allergi utredning?
Kolla så det inte finns acryl i lakanen. Aloevera är ju föresten bra med om hon tål det vill säga, men då kallpressad utan tillsatser i någon form.
Kram/L

med såpass utbrett kropps-eksem, så skulle jag be om en utredning av en allergi-läkare, kolla i telefonkatalogen eller googla på allergi-läkare i ditt närområde.
Vad är det för fel på kortison?

Kortison är ok i små mängder och ibland. Men om man använder det för mycket och ofta så tunnar den ut huden och gör den känsligare. Plus att det oftast bara tar bort symptomen på tex eksem utan att läka ut problemet. Om man använder örter så är det större chans att det läks ut. Men självklart måste man kolla upp om man kan komma på en orsak till problemet även om man använder örter.
Fördelen med örtsalvor är att de är så milda att om de inte skulle göra nån direkt nytta så skadar de i alla fall inte mer. Det kan kortisonet göra.

ljung: Nej hon har just fått utslagen, eller prickarna så det är ingen som egentligen har sagt något. Men vi badar henne inte vidare ofta och ganska korta stunder, mest så blir det i duschen istället för badbaljan. Ska tänka på mindre dusch/bad. Har testat tvättlappar en gång och de gjorde stjärten röd, de är farliga saker. Tvättmedel och tvål är allt oparfymerat och allergivänliga eftersom jag själv har känslig hud. Sköljmedel finns inte i den här famlijen :)
Däremot lakanen ska jag kolla upp, men tror de är 100% bomull eftersom morsan har sytt dem. Men var ett jättebra tips. Aloevera har jag inte vågat testa eftersom hon verkar ha lite känslig hud, är lite nojjig där.
Tack för tipsen i alla fall, ska fortsätta smörja med ringblomma och se ifall det blir bättre.
lightseeker: Tack för tipset, är kanske dags nu att kolla upp vad klådan och prickarna beror på.
Jag kommer inte att smörja kortison på henne om det verkligen verkligen inte behövs, kör med ringsblomsolja ett tag till, Weledas är slut men får använda den hemmagjorda.
Tack för alla bra tips