Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 1067 ggr
vildangel
0

HUR FIRAR NI "TRADITIONELLA" HÖGTIDER

Hur firar ni "traditionell" högtider så som jul, påsk osv osv….

Min familj är ju inte wicca - tycker mest det är "mambo-jambo"det jag gör  Å fattar inte alls vad jag håller på med.

LÅT MIG VA I FRED MED MITT!!! bara säger jag till dem.

Men helgerna….

HUR GÖR NI DÅ???

I år till vill jag bara S***A i julen…… BARA massa stress och för höga förväntningar.

I hate it.

MEN jag gillar alla ljus- ljustakarna, NÅN tomte här och där, har ju saker sonen gjort på dagis /skolan som jag bara måste ha framme - han är ju mitt hjärta !

MEN ofta är ju dessa saker gjorda av NATURMATERIAL, vilket är underbart!!!

Sonen delar jul hos mig och sin far.

Har en tanke att han får"en riktig jul" där och en alternativ hemma hos mig….. jag vet inte….

Fast ALLT är rätt alternativt hos mig *Skrattar*

Hans far och jag är ju inte alls lika….*LER*

Å så ska det vara -så klart!

Presenter då…… I vår familj köper vi till BARNEN !

Men JAG brukar hitta SYMBOLISKA saker lite här och där, ofta på loppis, som jag vill ge till någon av mina syskon tex. Men då kommer saken FRÅN HJÄRTAT inte av "plikt" för att det är just jul.

Fast jag ä väl mer sån som ger lite små saker då och då året om - bara för att jag TYCKER OM DET!!! Och för att jag vill- men då är det oftast saker som KOMMER TILL MIG som jag ger bort.

Mina egen familj har inga starka traditioner, utan julen blir ofta lite hip som happ.

Men jag vill slippa all STRESS och dåligt samvete och allt ONÖDIGT KÖPANDE!

MEN FRÅGAN VAR :

HUR FIRAR NI HÖGTIDER ?????

så som jul, påsk och midsommar.

Casiopeia
0

Ett litet tips i all vänlighet- text skrivet i versaler på internetforum, mail osv. brukar betyda att man skriker- det blir både svårläst och ser inte så trevligt ut. :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ioma
0

Vi firar inga högtider mer än födelsedagar och knappt äns det.

Varken jag eller min man gillar att ge och få handlar om pengar, skriv hellre en dikt eller nåt sånt och ge när andan faller på håller vi på.

nä inga högtider här inte. Firar hellre en vanlig dag bara för att…

kanske för att man älskar varandra eller något annat med en varm tanke eller annat.

Nä usch för julen som den är traditionellt och samma sak påsken.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Hennum
0

Vi firar högtider precis som vanligt, då vi är en ganska vanlig släkt, åtminstone när de gäller sånt :P

En del är väldigt köpgalna, och ger bort tonvis med paketer, vilket jag är mycket emot, och vägrar göra. Köper bara små saker, som jag packar in i tidningspapper :P

Förra julen var väldigt jobbig, det blev gräl o grejer, delvis pga mig. Så jag har bestämt mig för att den här julaftonen ska ja inte fira med familjen, utan själv. Kanske i korridoren, med andra trevliga studenter. Fira på mitt eget vis.

Påsken tycker jag är trevlig. Midsommar oxå. Främst gillar jag dom här högtiderna för det är ett tillfälle att träffa familj som jag inte träffar så ofta. Syskon och morbror och sånt. Och den goda maten såklart. Däremot tycker jag inte om att man gör så mycket mat som man får slänga. Som julbord som svämmar över. Tycker inte om slöseriet som blir lite större vid sånna här tillfällen, än annars.

Men det har ju mer med människorna som firar, än om högtiden i sig. Vilken jag inte har något emot. Kul att ha anledningar att fira.

Skulle jag bjuda hit syskon och föräldrar på mabon-middag eller litha-te-och-kaka, så skulle dom inte tycka illa om det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Araella
0

Hur och vad jag än firar så gör jag det med känslan som rättesnöre. Jag är en formidabel jul-älskare och det beror på att julen för mig står för avkoppling (faktiskt), glädje, samvaro med nära och kära, god mat (i vettiga mängder - behöver aldrig slänga mat), levande ljus, doft av gran och vacker musik (inte varuhus-skrällandet, alltså).

Visst stressar även jag före julen, men det beror på att jag vill ordna så mycket för att göra det skönt och mysigt. Men vid bordet på julafton släpper jag allt och bara njuter! Glad  Jag gör ingenting för att det "måstes" eller att andra tycker att det skall vara på ett visst sätt, utan går enbart efter vad jag vill och kan. Och då blir det bra! Och jag kan sitta tyst, ensam eller med sällskap, och bara känna in den positiva betydelsen av julen; frid och pånyttfödelsen av hopp och glädje. Har även vid ett tillfälle känt av änglars närvaro tillsammans med min mamma som inte alls håller på med något "hokus pokus" Glad  Det glömmer jag aldrig!

Påsken känns för mig som det rätta nyåret- jordens och livets nyår - då det nya spirar upp ur resterna av det gamla, och ljuset och värmen återkommer! Då fylls även mitt inre av svällande gröna "knoppar" och jag kan nästan känna en tyst extas ibland….. Och jag älskar att fira detta med påskens alla starka färger i form av flygande häxor på kvastar upphängda lite varstans och stora färggranna påskris som sedan knoppas! Även då är det härligt att fira och njuta med lite extra god mat i sällskap av sina närmaste. Däremot spelar det ingen roll vilken sorts mat; bara det är sådant alla närvarande tycker om Glad

Och så fungerar det hela året om för mig……

Vekka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vildängel har du kollat in dom olika trådarna här på hif, ang. sabbater- hur vi firar dom. Här är nog en tråd inför varje högtid, där skriver många hur dom firar o upplever. Sök på sidan.