Tre första runorna i futharken
Jag läser lite om runamuletter och fick lära mig igår att de tre första runorna i futharken bildar ett gammalt nordiskt (old norse) ord för det kvinnliga könsorganet.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
FUTh..? Som senare blev "fitta" …? Ja, det är ju isf ett mycket gammalt ord för "våt ängsmark" - ämnet har nyss varit uppe i en annan tråd faktiskt :)
Mvh, T
Jag kopplade inte direkt att futh såklart är ordet fitta, dumma jag :-) Det stod att det ibland betydde anus också, hmm…
Hittade detta när jag googlade på orden:
Att fitta betyder fuktig ängsmark är något som ofta hävdas, men det är nog snarare tvärt om. Det var alltså inte så att "fitta" någon gång i forntiden var det normala ordet för en viss sorts äng, och att folk började benämna det kvinnliga könet med detta ord. Istället har nog fitta alltid* betytt vad det gör nu, och utifrån det har det alltså också hänt att olika sorters ängar eller andra fuktiga eller daggrika områden har kallats för "fittan", "fittmyren", etc.
Egentligen är väl det en mer positiv synvinkel på det hela: istället för att fittan lite poetiskt eller puritansk benämndes med en omskrivning hämtad från naturen, sågs det som ett så pass kraftfullt och associationsrikt ord, att även andra saker med liknande egenskaper kunde uppkallas efter den.
* NE anger ursprunget till "fitta" som "något svällande", besläktat med ordet "fet".

vad märkligt det känns att läsa detta, när man inuti sig kopplar ordet fitta till ett laddat och fult könsord.. Tänk så knäppt det blir, jag=slav under kulturen och betingade ord.
de sista bokstäverna i runalfabetet, bildar det något ord? Är vi ett kabbalah-mysterium på spåren, liknande michael drusnins forskning om bibelkoden?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Den heliga födelsegrottan - livets början - och tydligen även futharkens början..

Vissa tar ju bort F Så det blir Uthark då får du skapelsen ist.. Om man nu ser till runans betydelse ist för till dess uttal.

Futh är också besläktat med ändelsen på ordet hundsvott eller hundsfott. En hundsvott är beteckningen på ett litet säte längst bak på en släde eller vagn som kusken satt på. Ja, man tyckte väl att det liknade en hund… ja, ni förstår. Hundsvott har även använts som skällsord.