Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 4792 ggr
mayolica
0

kristallkulor o trollstavar

hej !  jag hörde någon säga att kristallkulor ska ha en viss storlek för att fungera,får inte vara för liten. är det så?

undrar oxå lite om trollstavar. om man har en köpt sådan,ska man inviga den på något sätt?

den har en liten kristallkula i toppen och en kristall längst ner 2 lila ögon ett uppe och ett nere,staven är av virat mörkt trä o virad silvertråd , vet nån vad den kan bära på för krafter?

~ mayolica ~

isnornin
0

Jag har inte hört att kristallkulorna ska vara av någon viss storlek…

Vill du visa staven?

MVH Isnornin

Ganna
0

#2 Rent praktiskt kanske de inte bör vara för små?

Man kanske borde skaffa en 42" plasma HD Blueray-kristallkula? ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

mayolica
0

tack för era svar. jag skulle gärna visa staven ,men jag är för oteknisk för att kunna sätta in en bild. kanske någon kan hjälpa mej senare.

~ mayolica ~

mayolica
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej ! jag skrev här för en tid sedan och frågade om någon vet något om en trollstav som jag har.

någon ville se en bild på den och nu har jag lyckats få in en.  det skulle vara kul att veta lite om den.

skulle oxå vilja lära mej mer om häxkultur ,har läst en bok om vicka och tycker att det känns som mycket där är sånt som jag står för.

har sett att det finns häxkurser och har funderat på att gå nån sån men har inte råd med det nu , min ekonomi måste bli bättre först.

~ mayolica ~

Ganna
0

Häxkonst och wicca är inte samma sak. Häxkonst är t.ex. inte en religion, vilket wicca är.

Det var ju en fin stav, är själva staven i s.k. "resin" (en plastkomposit)?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

marinelady
0

# 5 fortfarande så kan man inte definiera en religion så du kan inte påstå att häxkonst inte skulle vara en religion..

Ganna
0

#6 Nog för att det förekommer flera olika definitioner på vad en religion är, men så mycket gemensat har iaf de av olika akademiska fraktioner vedertagna att man gott kan säga att häxkonst inte är en religion.

Men å andra sidan är det väl tämligen uppenbart av tidigare diskussioner vi fört att du och jag inte har samma uppfattning om vad häxkonst är heller.

marinelady
0

Skriv då ned din defenition på religion och bevisa att den stämmer…då kan du komma och påstå att häxkonst inte är en religion..

aris-eile
0

Religion - något som är skapat och nedtecknat/memorerat av en profet, för en skara anhängares andliga ledning och rättesnöre.
Det finns någon form av skapelseberättelse och en tro på att ett andligt väsen kan hjälpa en människa.
Det blir inte en religion innan det finns flera anhängare som följer profetens läror.

Att man sedan har en egen andlig tro eller en uppfattning om världen och universum som man håller för helig är inte det samma som att man har en religion.

Häxkonst är ett utövande, precis som tarotkonst, kortkonst, trollkonst, grafisk konst eller lyrisk konst…

Man kan ju då som religiös utöva häxkonst, men häxkonsten i sig är inte en religion.

Det är inte så mycket svårare än så… det finns definitioner klara på vad en religion är och vi kan hålla oss till det, egna definitioner av vad ord är bör hållas utanför en objektiv diskussion.

Är ämnet sedan din definition, då är det så att man kan diskutera hurvida vi skall revidera språket efter vad du tycker är lämpligt. Men det lämnar vi nog därhän nu.

mayolica
0

5. jag hade uppfattat vicca som både en religion och en riktning av häxkonst . har läst på lite och det stod att det inte var så ,men många som tillhör vicca är häxor. det stod oxå att häxkonst är mer en livsstil än religion.  men frågan är ju hur man sätter den gränsen mellan livsstil och religion. tycker att det kan gå lite hand i hand , så det borde lika gärna kunna kallas religion.

(är lite osäker på materialet i staven ser ut och känns som trä ,men jag började fundera om det kan vara något sånt som du skrev )

~ mayolica ~

KlaraStjarnljus
0

marinelady: För att utöva häxkonst behöver man inte tro på nåt annat än sig själv. Det ingår ingen gud i häxkonst. Det är alltså inte en religion.

Utövare av häxkonst tror inte automatiskt på något gudomligt. Dessutom kan utövare av häxkonst tillhöra ungefär vilken religion som helst.

Det är väl inte så himla svårt att förstå?

Välkommen mayolica, hoppas att du trivs!

mayolica
0

tack

~ mayolica ~

KlaraStjarnljus
0

Mera OT:

…och inom häxkonst har vi inte ett högsta väsen eller en person (Jesus, Buddha) som säger hur vi ska leva våra liv. Det finns inte, per automatik, något heligt inom häxkonst.

Ganna
0

#10 Wiccaner är inte per automatik häxor. Wicca är som sagt en religion och det finns rätt många wiccaner som ö.h.t. inte utövar någon form av magi. Sedan finns det också rätt många wiccaner som utövar magi, men magiutövande är inte heller per automatik häxkonst.

mayolica
0

jag bekänner mej inte till någon särskild religion.  många människor har under åren klassat mej som häxa,mycket för att jag är beroende av att leva med närhet till naturen. har brukat vara ute och plockat olika örter och kokat ihop. tror på naturens krafter, håller på med healing. och respekterar allt levande , är oxå intresserad av det okända mm.

~ mayolica ~

Lorelai
0

*viskar*
En religion kräver ingen gud. Buddismen exempelvis.

aris-eile
0

Buddismen är egentligen inte en religion… vissa räknar in den, andra inte… ;-) 
Det är en ideologisk företeelse där man skall uppnå ett stadie av egen fullkomlighet så man inte längre upplever begär, behov eller påverkan av inre eller yttre problem.

marinelady
0

Men oj oj oj är inte buddhismen en religion eller är det så att erat religions begrepp är lite smalt och inte håller för att ta med buddhismen?.. tänk på det en stund… men om det är en skrift som ska vara nedskriven av en profet  så varför  skulle inte marxismen vara en religion?.. och finns det verligen en skapelseberättelse i alla religioner? Finns det tro på andliga väsen i alla religioner?.. TROR DET KRÄVS EN OMFUNDERING för ni utesluter så många religioner med ett allt för smalt begrepp…

aris-eile
0

Vissa anser marksismen vara en religion… ;)

Men det huvudsakliga i buddhismen är att det var en vanlig människa född som en prins önskade uppnå en fullkomlighet utan tillgångar… Den vägen man följer om man följer honom är ju buddhismen. Han önskade aldrig vara en gud, han önskade aldrig bli dyrkad. Tvärt om.. nekade han all form av dyrkan.

Således, de som "är" buddhister och håller det för en religion… sviker vägen budda lade fram. Ergo. Buddhismen är ingen religion utan en ideologisk inriktning i livet.

Sedan är det många religiösa buddhist-hinduister, zen-buddhister och liknande.. men det är ju förvanskningar, precis som jesuskulten, av en idé som en gång var god.

marinelady
0

Sant buddhister ser det inte som en religion men de sammanfattas absolut in i religionsbegreppet i västerländskkultur, vilket gör att vi måste göra religions begreppet stort nog, men avgränsningarna runt begreppet är under ständig diskussion så det går inte att peka rakt ut och säga att det är en religion eller det är inte en religion…. det kan man inte påstå att det är bestämt vad en religion är. Och då undrar jag på vilka grunder någon skulle påstå det?

aris-eile
0

Borde "vi" då inte låta buddhisterna avgöra. Varför skall "vi" räkna det till en religion om inte "de" gör det? Eller vet "vi" något "de" inte vet?

marinelady
0

Ja du varför kallar vi indianer för indianer, varför kallar vi umeå umeå när det heter något annat på samiska, varför gör vi egna namn och begrepp på saker? Jo jag tror att det är för att koppla dom till något vi förstår och kan utgå ifrån.