Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3454 ggr
Iram
0

Vem är häxan?

Jag skulle gärna vilja berätta om hur en häxa är i mina ögon. Ja observera att det är just min egen åsikt jag förmedlar, andra kanske ser henne på ett annorlunda vis. Jag håller mig också till att  beskriva den kvinnliga häxan. Dels för att jag själv är kvinna och inte vill tala för männens sak, dels för att män sällan kallar sig för just häxor. Men om en manlig häxa vill skriva lite om saken så blir jag väldigt glad!

Häxan är inget får som snällt följer sin herde, hon är en varg. Hon går sina egna vägar i livet. Hon utforskar det hon vill lära sig mer om, hon finner nya stigar och följer dem till vägs ände om hon vill. Kanske slår hon följe med dig, kanske inte.

Häxan låter sig inte styras av status och prylar. Hon bryr sig inte om ifall grannen har snyggare bil eller bättre jobb. Det hon vill ha ser hon till att skaffa sig, resten struntar hon i. Hon har vett att se förbi statusprylarnas falska lycka. Häxan blir gladare åt att finna ett perfekt trollstavsämne på marken, en billig och snygg kjol på loppis eller självsådda plantor av vänderot i sin trädgård.

Häxan gör inte våld på sin egen kropp för att passa in i den rådande glamourbimbo-mallen. Hennes kropp är hennes tempel, och hon älskar den som den är. Hon ser till att äta bra mat och att röra på sig i skog och mark, men hon går varken till plastikkirurgen eller svettiga gym och betalar en förmögenhet. Och vill häxan ta sig ett bloss eller en sup så gör hon det också. Hon gör som hon vill med sin egen kropp och böjer sig varken för veganer, hälsoprofeter eller tjatande makar.

Häxan är ingen bimbo. Hon fattar att det hon vill ha får hon se till att skaffa sig, och hon förlitar sig inte på att någon man ska göra det åt henne. Hon spelar inte dum för att få extra uppmärksamhet från män som räds starka kvinnor, och hon fjäskar inte för att samla poäng. Hon accepterar att hon är ansvarig för sin egen ekonomi och vägrar bli ekonomiskt beroende av någon annan om det går att undvika.

Häxan är feminist. Hon verkar för jämlikhet mellan könen. Hon verkar också för Gudinnans överlevnad, för att lyfta fram kvinnors roll i religionen såväl som inom andra områden. Häxan vägrar underkasta sig männen! Hon vet att hon är lika mycket värd som kvinna, att hennes röst är lika stark och hennes intellekt är lika skarpt. Hon är stolt över att vara kvinna och försöker inte ta sig fram genom att härma männens beteende.

Häxan är en fri själ. Hon gör inte ofta yrkesmässig karriär eftersom hon är mer intresserad av sin frihet och andliga utveckling. Dock försöker hon att utföra sitt yrke med stolthet.

Häxan ser både ljus och mörker. Hon inser att allt inte är vackert, gulligt och ljust. Hon arbetar även med sina mörkare sidor och utforskar dunklare områden. Hon begriper sig på balansen mellan skapande och förstörelse, liv och död. Att båda måste finnas och få synas.

Det här är vad jag själv tycker men ni är mycket välkomna att komma med fler beskrivningar.

Kram Iram

Wargmane
0

Lyyyyysande !!

Je skriv på vartevigaste ord !!!

Kunde inte vart sagt bättre!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Brokenfether
0

Underbart skrivet! Det där med jämnlikhet tycker jag med,men jag är en kvinna som är väldigt följsam och jag är lite åt det gammeldags hållet. Menar inte då att jag underkastar mig en mans vilja om den går emot min egen,men jag trivs ändå i lite av det gamla…hoppas ni begriper hur jag menar…*L Annars håller jag med om allt…Flört mig i ett nötskal….

BB/B

Lorelai
0

Det där var väl ganska bra beskrivet på den generella häxan. :)
Ser inte något att tillägga i nuet.

Anco
0

En underbar beskrivning, säger som #3: ser inget att tillägga!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Hadina
0

Bra skrivit Iram!!

[trumman]
0

respect.gif

varulven
0

bravo bravo :)

Ignisintus
0

mycket bra skrivet men nu kommer lilla jag igen…

varför ska ni tjata om "Hon" hela tiden? vi av manligt kön får inte titulera oss Häxa/or? och om så är fallet att vi måste använda andra  "titlar" pga, kön vad gör då vi här? ingen av pojkarna/killarna/männen här kan med dom reglerna INTE vara en häxa och där med inte dela med sig eftersom detta är Häxor iFokus?? vet att många av oss går andra vägar som druí och Shamanism men tycker nog att vi tillför till detta forum? för mig är en häxa någon som använder sig av häxkonst/witchcraft i sitt liv för att själv må bättre och förhoppningsvis även använda sina kunskaper så att även andra får må bättre? ser ni att jag skrev "Någon"=ej definerat kön på personen.

vi "trollkarlar" vill också va med ju:( jag vet att Häxa brukar defineras som en kvinna men det är vad andra säger gör ni alltid som "dom andra" säger och gör? heheh så klart inte då skulle ni inte vara här el, hur?;) näpp ny regel på HiF!!:

HiF Regel Nr 1: uppför dig mot andra som du vill att andra  ska uppför sig mot dig!

HiF Regel nr 2: Häxa=någon som använder sig av häxkonst/witchcraft/trolldom/urkunskap mm

Stay safe //Matea

PS; Iram fortsätt med ditt kanonjobb du ger oss alla styrka!

Wargmane
0

EEhhh vänta lite nu…..i #vår klan" har vi flera manliga häxor….

och det finns inga behov av att döpa om dom *ler*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
0

vi säger däremot Käre Häxbroder!Flört

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

pyromanen
0

Oh vad glad jag blev av att läsa detdär Iram!

BranDuir
0

Bra skrivet Iram, sett ur ett strikt kvinnoperspektiv….mycket bra skrivet…och visst håller jag med!

Däremot skulle jag vilja byta ut HON mot H*N då det med största sannolikhet gäller oss alla…

Feminist är nog det enda jag inte skriver under på, vill snarare kala mig HUMANIST eller DUALIST, då jag ser alla som likvärdiga och jämlika oavsett kön eller sexuell läggning…och då lägger jag oxå en egen betydelse i dessa två ord….väl medveten om att båda är upptagna av etablerade rörelser som begrepp….

Jag kallar mig förvisso inte Häxa eftersom jag följer den andra grenen på samma träd….men tycker att vi har så mycket gemensamt att likheterna är fler än skillnaderna…

Till sist vill jag också säga att detta forum har givit, och ger mycket för de flesta som är här…och att du gör ett gott arbete, jag är väl medveten om att omfattningen som Sajtvärd är tämligen stor och att mycket tid tas i anspråk…Keep up the good work!

Bless

BD

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Marelden
0

#8 Känns det som din manlighet är hotad för att #0 skrev ett inlägg ur ett feministiskt perspektiv?

Iram skrev klart och tydligt att hon enbar ville framför det kvinnliga perspektivet. Av en uppenbar anledning: Hon vet inte hur vi killar/män ser på livet som häxa/druid/shaman, kalla det vad er vad ni vill. Det var inget manshat i texten.

Sluta ta illa vid och ta chansen att se en häxas liv ur ett kvinnligt perspektiv istället.

Ignisintus
0

#13 jag tog absolut inte illa vid mig bara det att jag börjar tröttna på allt tjat om "hon/henne/vi kvinnor" sist jag kollade var det här Häxor iFokus inte vi kvinnor iFokus? varför ska det hela tiden dras upp att förr i tiden så menade man att en häxa var en av kvinnligt kön som utövade trolldom….. förr i tiden sa man Nigger om svarta…förr i tiden fick kvinnor inte rösta….för i tiden sa man …..

mycket var inte bättre el, rätt förr i tiden el, hur?? så varför hänga kvar OCH använda sig och kämpa för något som är direkt diskriminerande när man har möjligheterna att faktiskt ändra på saker? och att "att se en häxas liv ur ett kvinnligt perspektiv istället." om du inte har märkt det så är majoriteten här kvinnor som är starka och underbara och som delar med sig så det är svårt att missa den kvinnliga delen av allt;)

//Matea

PS; läste du någon "kvinnohatande" delar i min första post? den var bara ett svar ifrån mig helt enkelt inget annat

mod13
0

Mycket välformulerat Iram - och starkt.

Och i denna jämställda värld så klarar inte vissa av männen av att att en kvinna definierar sin roll utifrån sitt genus och sitt kön - nej könsneutralt ska det skrivas… Skärpning!

Iram talae om varför hon skrev hon - för att hon är en hon. Iram bjöd in männen att beskriva sin roll ur ett manligt perspektiv. Stora Moder så långt vi har kvar…

mod13
0

Till Irams beskrivning vill jag tillägga:

En häxa har ett kön, är en han eller en hon. En häxa arbetar för att integrera både Gudinnan och Guden i sig, dvs skapa balans mellan yin och yang så häxan får tillgång till hela sin kraft.

Det är i mainstreamkulturen vi alla ska bli h*n (vilket i praktiken betyder at vi alla ska agera på och använda yang-kraten för det är den som gills).

BranDuir
0

#15 och som jag sa så skrev jag under på allt…utom just det genusstyrda feminsm….jämställdhet är för mig könsneutral!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

EJLVGG
0

Passar perfeckt!!!

KlaraStjarnljus
0

Jag är också för ett mer könsneutralt jämställdhetsord än feminism, men tanken är densamma.

Skitbra skrivet Iram, jag behövde läsa det! Jag har gått vilse igen…

Wargmane
0

#17 så sant så sant…det är bara det att vi kanske upplever att det måste komma till balansen först…vi är inte där ännu .

Sen tror jag absolut..på absolut jämvikt ..om det nu är möjligt!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

mommo
0

Jättefint skrivet Iram.

Coturnix
0

Du är min "favo" Iram! :) Är så skicklig på att skriva! :)

Lorelai
0

Ja visst finns det en och en annan detalj där som jag inte har satt pennan under. Det är inte bara männen som reagerar på feminismen eller på att kvinnan konstans skall höjas till dem över skyarna. Det är därför jag poängterar att det är den generella häxan.
Mer och mer ser jag att min Häxa som framfot är tillfällig och det blir närmare tiden att sätta Häxan mer bakom ett annat. Det är ju roligt, utveckling. :D

Jag främjar våra roller som vi har, vilka dem än är. jag vill inte ha en konstlad roll på mina axlar lika lite som jag önskar det för någon annan. Jag tänker heller inte börja disskutera politik här, utan bara visa min hand att även kvinnor kan reagera.

Var väl mött

lotta2
0

Mycket bra skrivet Iram. Inget jag inte ställer mej helt bakom..Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva jag med….:D

Jag reagerade också på att det enbart var skrivet i kvinnoperspektiv när jag först jag läste det, men vid en omläsning läste jag om första stycket ordentligt och där skrev ju Iram att hon inte ville tala i männens sak, och de flesta kallar ju sej annat…

Hadina
0

**Ska ta med mej några av dina bra ord Iram..
**I en liten by som den jag bor i.. sprider sig ryktet fort om vem man är..eller vad man är, och så vidare till grannbyn :))
Har ibland lite svårt att svara när någon fråga..??
Hur kommer det sig att du är Häxa?.. Varför kallar du dej Häxa?.. Är det en religion?.. Är du elak?..  Ja frågorna blir många ibland.. och jag svarar så gott jag kan.. och så enkelt som möjligt..

Det är en livsslil som jag valt att leva.. (sen har jag svårt att hitta fler argument.. som någon skulle förstå)
Nej Häxa är ingen religion…
Och när dom frågar om jag är ond eller elak så brukar jag svara med ett leende.. Vad tycker du?? :)

känns ibland som man skulle ha en liten mall att gå efter :))

belzebub
0

<jaja. men hur serius är iram igentligen..???

blodtopp
0

#26 Inte tillräckligt för dig tydligen. Men för oss andra är hon fullt tillräckligt seriös.

spindelfot
0

Jättebra skrivet iram, jag står bakom varje ord. Livsstilen, kärleken, självständigheten..

Något jag tänkt är en viktig nyckel för just häxkonsten är att inte känna några gränser - att gå dit man vill och dit man kan, med styrkan och självständigheten finner man rätt, trots att man kanske går i mörker.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hias
0

Instämmer helt klart i Irams ord Även så i dina Spindelfot/jag brukar säga jag lever idagen i mina egna lagar och utefter va som ges timme för timme minut för minut sekund för sekund.Att lita till sig själv och va sig själv trogen men ändå giva värme och kärlek till allt levande väsen och speciellt Friheten att söka och söka efter ett antal år inom offetliga sektorn så en dec dag 2006 insåg jag att jag skall inte arbeta där utan vara fri och arbeta helt som den häxa jag är bära eller brista…Idag mår jag sååååååå otroligt mycket bättre och jag är ingen statusindivid utan gammalt som nytt de andra tycker är skräp kan vara guld för mig senast här om dagen skulle en granne kasta en hederlig gammal mjölkkärna den står nu i mitt vardags rum ofta jag springer på ting som jag älskar vi första ögonkaste. Har ju lite bilder hur jag har de hemma i mitt album…. /Hias

Iram
0

Bra skrivet, Hias!! Du är helt klart en kvinna som har fattat galoppen. :-)

Kram och välkommen tillbaka!!

Hias
0

Kramar om dig oxå Kära Iram och du vet att även om jag inte är i Front så lurar jag i vassen där bakom…

Waara
0

Iram ,läste detta nu..tyckte det var en helt underbar beskrivning :)

Hias
0

Puttar denna tråd/Putt

ANBC
0

Skriver under på allt förutom det som står att en häxa inte gör det och inte gör det utan bestämmer själv. Går inte ihop tycker jag.

Min åsikt är:

En häxa gör exakt vad hon vill så länge det inte skadar andra om det så är att hon bryr sig om sitt utseende sina kläder går på gym, promenerar i skogen spelar ingen roll. En häxa är en som inte blir påverkad av andra utan gör det den vill av egen fri vilja vad det än är.

Detta är mina privata åsikter.

Kram o BB

Eine
0

Iram, jag älskar din beskrivning, den är sååå bra!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

junetta
0

#0  2 Jag applåderar din härliga beskrivning!!! /Kram Karin 2

tantnett
0

Fick sannerligen bekräftelse på vad jag länge sagt på lite skoj o mycket allvar att man är en häxa.

#8 Du skriver om häxkonst? Svammel säger jag om sånt! Allt handlar om urkunskaper samt att vara sig själv o stå för det.

För första gången i mitt liv skriver jag nu mitt häxnamn. 

Irams beskrivning avgjorde att  jag kände att jag kan stå för mina tankar o handlingar. Kramar till er alla även Ignisintus från Vildvittra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

karinf
0

Men varför hänga upp sig på just det Iram förtydligade att hon inte ville folk skulle hänga upp sig på? Glömdes dessa rader av hennes inlägg bort eller?

"Dels för att jag själv är kvinna och inte vill tala för männens sak, dels för att män sällan kallar sig för just häxor. Men om en manlig häxa vill skriva lite om saken så blir jag väldigt glad!"

Nåväl. Det var en för mig & helt klart för många andra häxor på iFokus (se ovan inlägg) en SOLKLAR beskrivning av en nutida häxas ideal/ideologi/levnadssätt. Träffade mig mitt i hjärtat.

Satte kaffet i halsen.
Det skrivna ordet har sannerligen makt!!!
Tack Iram

Hias
0

Putt på tråden vet jag/Krax

svartmask
0

åh blir lycklig när jag läser. Tack Iram <3

Hias
0

En mycket bra artikel som Iram sänt in och för alla Nya som hittat hit så Varsegoa/Krax

miffo
0

Hoppsan, jag har inte tänkt på mig själv som häxa precis (hoppas ni inte tar illa upp). Det som beskrivs i texten ovan är precis en bra beskrivning av mig.

Jag brukar beskriva mig själv som en social ensamvarg som går mina egna vägar. Dessutom ser jag ut som en häxa enligt små barn som är ute och går med sin mamma. "Titta mamma en häxa" var det en liten pojke som sa när jag passerade förbi honom och hans mamma.

Vad jag nu kommer att göra av denna insikt vet jag inte nu, det får tiden utvisa. Fortsätter att fördjupa mina kundskaper inom örtmedicin.

Jodrena
0

#42 klart vi inte tar illa upp, varför skulle vi, jag har själv vistats här i flera månader nu och än kallar jag mig inte häxa och är osäker på om jag någonsin kommer att känna mig som just en häxa, men jag passar in här ändå ;) jag är bara en andligt medveten och sökande naturmänniska av nåt slag hehe. Att andra kallar mig för häxa har jag ingenting emot och tar det snarare som en komplimang även om jag själv inte känner mig som en häxa. Jag är bara jag. Ostämplad och oslipad ;)

miffo
0

#43 tack, så känner jag mig som du beskriver Glad.

Yvette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först vill jag tacka Iram för det hon skrivit. Väldigt bra.Sen tänkte jag på¨det här med utseende fixering. Jag märkte väldig tidigt hur det här med utseendet spelade in. Jag hade redan från det jag var barn ett långt tjockt bimbohår och det slutade med att jag vart så förbannad på alla grabbar som bara såg det men inte såg mej eller lyssnade på vad jag sa. Jag klippte mej punk i tonåren. Har sedan jobbat med mycke men och för att slippa dessa ständiga anspeglingar m.m. så har man gjort allt för att dölja att man är kvinna. Det är ju också tråkigt. Men nu har jag efter långvarig försummelse insett att jag måste göra något åt det här utseendet. Jag har blivit gammal,gråhårig och tandlös. Inte nog med det….barnen blir rädda och börjar gråta när jag kliver på bussen. Då skriker jag till barnen -Akta så att jag inte kommer och biter er för jag har en framtand kvar! ….nej, jag skoja bara. Nu har jag i alla fall fått tid för operation om drygt en månad så jag får bort resterna ur munnen, så blir det nytt efter ett tag. Men jag ser nog ut som en häxa nu….eller? (Hoppas det blev rätt bild )

LailaBaba
0

Vilken skön bild Yvette, jag gillar ditt utseende!

Iram
0

Jag med! :-)

Jodrena
0

#45 åh vad söt du är :) ja, du ser ju ut som en häxa, en snäll och klok sådan.

miffo
0

Håller med #48 söt, snäll och klok

Yvette
0

Man får tacka! Lustigt hur olika reaktioner man kan få. Här får jag possitiva reaktioner och på bussen….men jag vet ju också att barnen inte skulle bli rädda om inte föräldrarna skrämt upp dom. Stog och täljde med en liten kniv en gång när en man kom fram och sa åt mej att gå därifrån för att jag skrämde barnen med kniven. Lustigt, tyckte jag. jag tror knappast att barnen skulle bli rädda om inte du skrämt upp dom. Troligtvis andvänder du en större kniv vid frukostbordet till brödet. Är dom lika rädda då? Usch, jag blir så trött på människor ibland och då är det tru att man bor långt utanför sta´n (Sthlm) och kan umgås med djuren, hästar, katter m.m.

Jodrena
0

#50 :( låter inte alls roligt det där. Konstigt att det yttre har sån stor makt. Så fort någon inte ser ut som alla andra ses allt h*n gör som något ont. Hur kan man undgå att se de snälla ögonen och de goa dragen du har? Mycket tråkigt att så många människor tittar utan att se.

Hias
0

Välmött #50 förstår och känner de du beskriver / jag möts av barnsföräldrar me vis skeptis ibland pgr av att jag hymlar icke me att jag lever som frihäxa 365 dagar om året klär mig som jag vill då oftast i svart jag har fjädrar i håret alla mina smycken kring halsen pinglor runt vristerna osv osv .

Jag har ett hem som är en boning av blandat slag nytt som gammalt grenar och torkade örter häxor som hänger i taket och annat ting som kan vara skrämande om man inte vet bättre. Jag har i mina barns skola föreläst om oss häxor på 2000 talet va vi gör och hur vi lever och de får faktiskt en annan syn på de hela då.

De finns visa lärare som ber om min hjälp och kundskap då de har olika problem,föräldrar som tycker de är mer spännande än obehagligt. Oftast handlar de om okunskap och deras fördomar och hur deras räddsla får överhand.

Mitt råd va dig själv och där du mår bäst /Krax Hias

SkallePer
0

Hmm. stämmer även på mig som shaman!

Så jag reflekterar om det är så att det finns specifika karaktärsdrag, eller egenskaper och kunskaper som är applicerbara endast för häxan?

Vekka
0

Puttar upp :)

aris-eile
0

Jag har undrat det med.. om man kan känna igen mystiker, magiker, druider, häxor eller shamaner på utseendet.. även om de försöker dölja det…

det är ju lite som att man ibland ser att det är till exempel en polis eller chaufför, även om denne är civil.. man märker att någon är lärare eller professor.. kanske doktor… fast man inte riktigt kan sätta fingret på det.. skulle vara kul med lite teorier om hur man kan anta sådana saker om folk, utan reella bevis..

//

Sebastian
0

Ja shamaner har en gnutta bredare ögonbryn är häxorna vilka i sin tur har lite längre stortå än Druider.;)

Men allvarligt talat har jag upplevt en skillnad i ögonen hos de som sysslar med shamanism än "vanligt folk".

spindelfot
0

#56 Jag tänkte på det idag!

Ibland kan jag se en stjärna i ögat, som ett blänk av 'vetande', kanske är det dröm-ögat, det som rör sig när du sover.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Sebastian
0

Snarare dimmigare blick. en "hinna" över ögonen.

aris-eile
0

Det är svampen… Om man tar det lugnt en stund med det, så klarnar blicken snart.. hehehe ;-)

Sebastian
0

Hahaha Genomskådad.

[trumman]
0

Mmmm… svamp

Lorelai
0

Jo nog tycker jag väl ändå att man kan känna igen en medsyster eller bror. Men.. det är ju inte den mest tillförlitliga metoden. ;) Alla kan vara lite halvslöa en dag, eller medsystern eller medbordern kan ju själv vara i slummer.. då kan det vara svårt att reagera på just denna bland alal de tusen man möter per dag.
Vi är visserligen några styken här som bara träffar cirka fem personer per dag och då är det klart lättare. :D

Riktigt vad det är tror jag kan vara svårt att identifiera. Tror inte dte är någonting på ytan som lyser, det är den inre skönheten som blinkar till. Det är svårt att beskriva då.

Var väl mött

Meroryan
0

Jag kan nog säga att det är lätt att skilja ut dem/er, nästan enbart p.g.a medvetenheten. Det syns i ögonen, hörs på sättet att resonera och syns på kroppspråket. En person som enbart ser häxkonst som att tillverka salvor, samla på kristaller och äga en tarotlek presenterar en tomhet, (men som de förmodligen kommer att fylla med tiden.)

Sedan tror jag nog att det ligger lika mycket i betraktarens inituativa förmåga att "känna på sig" när någon likasinnad är i faggorna.

Jennix
0

Och dom svarta kläderna samt pentagram? Flört Sorry, ett skämt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Casiopeia
0

#34 TACK!  Håller med helt :-)

Jag är en gymtränande vegan så jag får väl inte kalla mig häxa då antar jag. :-P Blir faktiskt lite ledsen i ögat varje gång jag hör den spridda fördomen om att vi veganer bara lever för att gå omkring och fösöka pracka på folk våra åsikter, eller att vi skulle vara en skara hjärntvättade tonåringar som lever efter samma lära. Det är inte sant någon stans. Lika mycket som en vegan vill bli respekterad för sina val måste den ju respektera andra- tro mig, det lär sig varje vegan rätt fort :-(

Jag tolkar "gör vad du vill så länge som du inte skadar någon" som att detta även innefattar mina medvarelser, ni andra har andra definitioner och det är fine, men jag fölljer mitt själ och mitt hjärtas röst och skiter i den allmänna åsikten om olika varelsers värde. Dessutom är det ett sjukt effektivt sätt att spara på naturens resurser och jobba för en bättre miljö och ett mer rättvist samhälle som jag ser det. Inte för att jag bryr mig om ni gär det, men för mig är det viktigt.

Jag är en naturälskande vild kvinna med fria tankar och idéer, en obstinat jävel som inte låter andra tala om för mig hur jag ska leva, vad jag ska tro och tycka. Jag går min egen väg, bygger mina egna ideal och följer mitt hjärta. Jag tror på den odödliga själen, på naturens kraft och magi- konsten att rikta krafterna i mina syften. Jag tror tanken kan flytta berg. Jag ser djuren som mina bästa vänner och lärare och  respekterar dom som jag respekterar andra människor, talar med dom och lyssnar till dom. Jag strävar efter inre harmoni och jag älskar min kropp- men jag vill må bra fysiskt. Jag svettas på gymmet för att bli piggare, friskare och strarkare och ja- ta bort fläsket runt midjan så jag kan köpa vilka byxor jag vill. Jag är fåfängd men efter mina egna normer, jag vill inte se ut som en fotomodell.

Är jag en häxa? Kanske inte- men samtidigt känner jag inget behov av att definiera mig. Jag är jag. Vill folk sätta mig i ett fack så varsågoda, men jag vet vem jag är och vad jag står för och det är det enda viktiga. Här bland alla andra häxiga typer så känner jag mig mer hemma än någon annan stans, det kanske är en tillfällighet-vad vet jag.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Jennix
0

#65  Se, det är precis sånt här jag tänker på, när folk säger att dom är så fördomsfria! Skrattande

För det ÄR DOM INTE! Jag har träffat många "udda" människor som man tycker borde ha större förståelse och inte döma andra efter utseendet, men dom gör ju samma sak själva: dömer t.ex. unga tjejer som har moderna kläder = automatiskt bimbosar som bara är ytliga. Istället för att se till individen…

En depprockare sa en gång till mig, att hon inte förstod varför jag ville klä mig så "normalt" när jag var så annorlunda inuti, varför jag gick med på att bete mig efter normen som var påtvingad mig.

I hennes huvud kunde man inte vara den jag är och VILJA klä mig som jag gör, utan jag skulle liksom klä mig som hon själv och andra i gruppen dvs. svarta depprockskläder.

Nu gillar jag den stilen rätt mycket, men jag älskar färger och jag har sånt jag VILL ha. Jag blandar rätt mycket och är nöjd med det. Om jag köper något som råkar vara "inne" så förändar det inte vem JAG är inuti. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

aris-eile
0

Ju färre fördomar man har, desto starkare är de som är kvar, dessvärre…
Den som tror sig vara helt fördomsfri, kanske så har en eller vå fördomar kvar, som är så starkt rotade i medvetandet att de aldrig kan komma över dem.

Sedan finns det ju de som faktiskt har belägg för sina antaganden om folk och grupper, och då är det ingen fördom, då är det en erfarenhet. Räknar man då in sig till en grupp, men säger sig vara annorlunda än de man räknar sig till… Fine. Då kan man nog säkert gömma sig bakom att kalla den andra fördomsfull.

Fast egentligen är det nog så att man inte borde räkna sig till en grupp som många har taskiga erfarenheter av, utan vara den individ man säger sig vara.

Casiopeia
0

#66 ja, precis så är det! Du satt väldigt bra ord på mina tankar där :-)

Jag tror iof ingen människa är helt fördomsfri, tror man att man är det är man nog ute och cyklar. Jag har säkert själv en massa fördomar som jag inte är medveten om. Huvudsaken är att man respekterar andras rätt att vara olika och är öppen för att ändra åsikt om amn skulle komma på sig själv med att sortera in någon i ett fack som inte visar sig stämma. Man vill ju själv inte bli insorterad i ett fack som inte är rätt pga hur man klär sig, vad man äter, vilken musik man lyssnar på eller vilekn livsåskådning man har. Det man sår får man skörda.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Endroppeihavet
0

fördomsfri… Vem har sagt det ;9 På mig sprutar det fördomar ur öronen, men jag är den första som erkänner fel när jag blir motbevisad. Det känns faktiskt väldigt bra att bli motbevisad när det gäller fördomar.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Jennix
0

#67  Räknar man då in sig till en grupp, men säger sig vara annorlunda än de man räknar sig till…

Det beror på vad du utgår ifrån. Jag utgår ifrån att ALLA är olika och annorlunda, alltså finns det ingen grupp som består av helt lika individer.

Sedan finns det ju de som faktiskt har belägg för sina antaganden om folk och grupper, och då är det ingen fördom, då är det en erfarenhet.

Hmm, är nyfiken på om du har nåt exempel… Jag tycker fortfarande att om man dömer en främmande utifrån vilken grupp h*n tillhör så är det en fördom, oavsett erfarenhet och oavsett om det stämmer senare eller inte. Sen är det inte helt negativt att ha fördomar, jag tror det är naturligt och nåt som alla har - vi gör en snabb bedöming innan vi vet.

MEN sen är frågan, hur låter vi fördomarna påverka oss? Är vi flexibla nog att vara öppna ändå, trots att vi har en fördom eller låter vi fördomen vara kvar?

aris-eile
0

Till exempel om någon öppet och uttalat säger sig vara nazist, så spelar det liten roll om han till exempel förnekar etnisk rensning eller säger sig vara motståndare till den… Man har ju en viss förutfattad syn på nazister ändå.
Fast å andra sidan.. så skulle det nog vara bättre om personen inte sa att han var nazist om han då ändå är motståndare till etnisk rensning.

//

Jennix
0

#71  Ja, MAN har en förutfattad mening tills man börjar tala medpersonen och kan ställa frågor om varför h*n kallar sig nazist.

Då är vi inne på detta med definition av ord. OM ordet nazist betyder en sak för mig och en annan sak för person A, är det inte säkert vi tänker på samma sak när vi hör ordet.

Tyvärr finns det nog flera ungdomar som säger sig vara nazister och som sympatiserar med dom, men som kanske inte alls vill ha etnisk rensning i Sverige, eftersom dom inte har koll på vad nazism faktiskt är.

Jag har diskuterat med nynazister vid olika tillfällen och vissa uttrycker en ilska och ett hat mot vissa invandrare, men när man analyserar det hela så är det vissa specifika personer man ogillar, inte just det som dom sa från början.

Ungefär som: Alla araber är idioter men han där är OK för han är adopterad…

Jag tycker fruktansvärt illa om nazismen men kan tydligt se, att många som säger sig tillhöra den inte alls gör det, utan dom är förvirrade ungdomar som behöver en tillhörighet…

OJ, nu blev det långt och kanske kom bort från ämnet…

Jag vill bara visa på, att även just sånt som man förutsätter har mer med individen att göra och inte alltid med grupptillhörigheten.

Jag kan också tycka, att jag är mer kristen än vissa som kallar sig själva det, vilket har att göra med vad JAG tycker att kristendomens kärna är. Men det klart, jag kallar mig inte kristen heller eftersom jag vet vilken definition de flesta andra har och det är inte densamma som min. Flört

aris-eile
0

Nazist är en populärterm för anhängare av N.S.A.P, Nationalsocialistiska arbetarpartiet.

Nynazist är en helt annan sak.