yippie, frön skall sättas
Nu har jag skaffat mig ett akvarium, för frösådd av Isatis kära frön.
Skulle vilja ha förslag på hur jag grundar och bygger upp ett bra "herbarium", så heter det väl.
I botten tänkte jag mig sand, eller finslipad akvarie-sten, sedan ev. krossade leca-kulor, ovanpå det ett lager med blomsterjord och sedan fröna då.
MEN…jag var orolig för att hög luftfuktighet kunde få det hela till att ruttna.
Jag hade tänkt att placera herbariet nära fönstret och element-värmen, sedan täck-glas på och sist en växt-lampa ovanför.
Har någon här erfarenhet eller tips, hur man går tillväga bäst, för att lyckas?
Ett herbarium är väl en samling av pressade växter eller växtdelar, som används för studier i botanik, taxonomi, och faställande av nomenklaturer? :)
Mvh, T

Se till att det finns ventilering så att ev vattenånga kan stiga ur akvariet, då ska det inte bli någon fara. Om du vill kan du ju borra hål i botten på akvariet och sätta dit en slag för att tömma på ev vatten..men det är lite överkurs. Så håll bara ett öga på att inte övervattna så ska de nog gå bra. Ljus är viktigt speciellt nu när det drar mot vinter.

Men tackar trumman, nu vet jag alltså vad jag INTE skall kalla min lilla pygmé-odling för, men jag blev inget klokare över VAD jag skall kalla den, dock ett steg på vägen mot upplysning….he he he.
okej, inget hål i botten, nog sparsammare med vatten då.
Om det är någorlunda tätt (det är hål i sidorna på täck-glaset), så behålls ju vattenångan, så då behövs det ju ingen vardaglig vattning, tänkte jag.
Hoppas att en växtlampa räcker annars går jag och handlar en till.
Nu var det ju det där med hur man bygger upp grundlagrena, lät det bra, marine-lady?

Mm ev att du kan lägga något mellan jorden och övrigt dräneringsmaterial, liknande växduk mm..så rinner inte all jord ner, skulle själv lägga leca i botten, grövre grus ovanpå, sand och sen matjord, men det kan bli lite tungt…ett annat sätt är ju att odla i kruka i akvariet, det funkar också och är lättare att rensa, lättare att plantera om, och lättare när det är dags att tömma alltihopa :) personligen hade jag hellre odlat i kruka men det är för att jag är bekväm.

Terrarium…jag hittade en skojig länk "bygg din egen regnskog" Jag kan klistra in den sen, det går inte nu. :D

yes, gör det C, är det ett terrarium som jag har? det trodde jag att man hade ödlor i, du unga arborist.
Växt-duk, jo just en sådan stod jag och höll i handen och funderade på, kul tanke det där att vända på mitt tänk, i vilken ordning det skulle varvas i, det låter mycket vettigare än mina fösta tankar ju, Marinelady

grövst längst ner och tunnare högre upp för att få dränering, men som sagt du kan få mycket vatten i botten vilket kan vara lite halv jobbigt när det väl händer. så man får hålla ett öga..annars kan man använda vermikulit blandning också för att få dränering..

Det är inte så många växter som trivs i ett akvarium. Oftast använder man akvarium för odling av svårodlade orkideer och en del ormbunkar samt vissa växter från tropiska regnskogar. Men alla dessa bör odlas i kruka och placeras i akvariet. Vissa vattenväxter trivs naturligtvis i akvarium men det bör då vara sådana från varmare trakter. En del sumpväxter (t.ex. olika insektsätande växter) gillar också akvarium som placering men de bör också stå i kruka.
De flesta vanliga växter bör inte sås i ett akvarium, det innebär nästan säkert ett mycket dåligt resultat. Näremot kan vissa exotiska palmer och bladväxter som kräver hög grotemperatur (över 25 grader) med fördel sås i akvarium. Men kom ihåg att de flesta kräver lång groningstid ändå från några månader till några år.

#7, vad attans är en vermikulit-blandning då?
#8, oj oj, det är ju fröerna från Isatis som jag skulle så, så då verkar det rätt så kört för min del nu, då. Tack för tipset
Vermiculit använder jag i mitt akvarienär jag sätter sticklingar. Kan köpas på lantmännen mm.
Har köpt en 100liters säck där. Funkar kanonbra.
Det håller fuktigheten jättebra så man behövver inte vattna lika ofta som utan.
jag kör med ren vermiculite och inget annat men har funderat på att ha akvariegrus med något fint nät och därpå vermiculite.
Rekommenderar att blanda ut jord till krukväxter oxå med vermiculite
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag skulle vilja ha ett terrarium med vackra regnskogsväxter och färglgada exotiskska skalbaggar :-) Såg nån kille på ett djurforum som hade gjort det och det var väldigt dekorativt och udda! Varför ha fiskar när man kan ha skalbaggar liksom!
Fast egentligen vill jag nog inte hålla odomesticerade djur i fångenskap, även om det "bara" är småkryp…