Häxor iFokus

Häxor

Etikett: folktro-och-myter
Läst 3470 ggr
lightseeker
0

nya tankar om svart gudinna

läser just nu en bok om "den svarta gudinnan" av Görel Cavalli-Björkman.

Den avhandlar historia bakom hur och var dom svarta madonnorna dök fram i historiskt perspektiv på den europeiska kontinenten.

Aldrig skall några ha funnits här i norden.

Var vi inte tillräckligt bra på att skapa dom i sten, kanske.
Om vi då gjorde dom i trä och dom "ruttnade" bort, så kan ju DET vara förklaringen till att inga har funnits.

Men det är stor skillnad mellan att inte finna några, till att dom aldrig har funnits.

När jag for runt kring Omberg förra året och besåg många gamla hällristningar mm. så var skålgropar vanligt förekommande.
Min tanke var kanske att skålgroparna skulle symbolisera moderlivet, skötet, moder jord.
Det sades att det långt in i vår moderna tid, var svårast att utplåna gamla seder och att det var den sista delen av sverige att kristnas.
(jag har för mig att byn där hette Hedna)

Det bönderna hade för vana att ta sig till, som retade prästerskapet, var bla. att man offrade säd i skålgroparna.

Där fanns också i närheten ett enormt stort pålverk, dit det sades att en kärra kördes ner som först hade körts runt i trakten med symbolen för moder jord på.

Detta skulle tydligen ha varit en vanlig förekommande sed, när det gick mot höst och jorden "dog".

Har även hört nyligen att man offrade unga män vid dessa pålverk i samband med moder jords död.

Skulle vara mycket intressant om fler här känner till något om dessa urgamla seder.

BiGavia
0

Ingen aning…. men funderingar. Vilken säd offrades… från män eller sädesslag??

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Zoraye
0

Vad gäller svarta madonnor, så funderar jag på om det har med Luther att göra? Att de svarta madonnorna inte hann hit innan reformationen av kyrkan var ett faktum och madonna + helgon åkte ut?

Kärran som körs runt i trakten med symbol för moder jord låter onekligen som en gammal sed som idag lever kvar i form av processioner.

lightseeker
0

#1 hi hi, jaa du, det har jag inte reflekterat över, kanske bägge delar då.

Astraea
0

Mycket intressant!

Sebastian
0

#0 Läs mer om våra gamla religoner. Där finns mycket av det du talar om. Hur och vad skålgropar används till. Asatro tex. Eller samisk religion. Finns jättemycket böcker om det.

"Där fanns också i närheten ett enormt stort pålverk, dit det sades att en kärra kördes ner som först hade körts runt i trakten med symbolen för moder jord på."

Antar att du inte läst en bok som heter Moder jord i norden av…. nån kille som jag inte kommer ihåg vad han heter. Men boken var ok.

Googla efter den, läs den och så får du ett till perspektiv med faktiska arkeologiska fynd efter Nerthuskulter här i nord. Ristningar osv. Tror till och med att de hittat en staty nåstans.

Med svart gudinna menar du då en gudinna med färgen svart. Eller en mörkhyad gudinna eller en ond gudinna?

/Sebastian

Bappho
0

#5 Menar du Jordens Moder i Norden av Birgitta Onsell?

#0 Jag har läst mycket om den Svarta Madonnan eftersom jag tror hon har rötter hos Kybele. Men hur tänker du när du kopplar henne till gudinnan i vagnen/kärran? Finns nämligen kopplingar till Kybele där också.

Kan också rekommendera boken The Cult of the Black Virgin by Ean Begg.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zoraye
0

Gudinna i vagn….drogs inte Freja i en vagn?

Bappho
0

#7 Ja, av två kattor. Precis som Kybele :-)

Sebastian
0

#6 Nej.

Bappho
0

#9 hmm.. undrar vilken bok det kan vara då. Finns ju inte så många böcker om den nordiska gudinnan och man vill ju ha alla lästa. Har googlat på titeln utan något resultat. Är det en gammal bok?

corvuscorax
0

Sol eller Sunna har kopplats ihop med denna gyllene vagn, har länkar nånstans, ska kolla om jag hittar dem :)

Hälsingland var ett av de sista ställena som kristnades, hälsingland var ett land med norge(när inlandsisen började smälta) och här var moderjordkulten väldigt stark, Hel är den äldsta gudinnan i norden hon dateras tillbaka till för 30.000 år sedan, med start i norge vid golfströmmen(isen nådde ej dit pga av värmen från golfströmmen).Lite intressant fakta-Huvudstenen i Stonehenge heter helestenen(hel). Jag har dock ej hittat något om den svarta gudinnan här än, har forskat i snart 2 år, om sveriges-nordens olika gudinnor och gudar.

Intressant är det iallafall när man börjar få upp ögonen och ser vad som har hänt under historiens gång, hur patriarkens framgång har förtryckt och förstört vår en gång fredliga matriarkiska samhälle.

Hur patriarkens syn på kvinnan  har tryckt undan våra modergudinnor, våra kloka gummor å jordemödrar.Likaså med männens förebilder som har blivit smutskastade och fördrivna till hel-vetet, som pan-cernunnos-puck som blev en behornad "djävul", pan`s historia finns över hela världen, avbildad och ristad i sten å olika material, den Riktiga manliga urkraften.

Nu hamnade jag kanske lite utanför ämnet här, men hoppas att det gillas ändå :)

Böcker som är väl värd att läsa om man vill veta lite mer om nordens historia är Gunnel och Göran Liljenroth, de har skrivit väldigt intressanta och bra böcker!

Ganna
0

#11 …så länge man håller i minnet att Liljenroth:arna torgför sina egna teorier som har väldigt tunt på fötterna akademiskt sett. Samma sak med Birgitta Onsell.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

lightseeker
0

joo, jag har visst läst birgitta onsells böcker, vilket uppväckte mitt intresse att söka vidare, bland fornminnena och traditioner och seder, inom olika kulturer, mycket intressant.

Baffo, jag skrev just ett litet svar till dig om en italiensk tradition, ur nämnda bok i inlägg 0, du kanske vill vara gullig och kopiera, den lilla berättelsen, i svaret och lägga in här, som en komplettering nu när boken är utläst.

[Lady-Oona]
0

#12 det gör inget om man har tunnt på fötterna, våra förmödrar gick förmodligen väldigt mycket barfota…att något är "akademiskt bevisat" säger inte ett dugg om den verklighet som var..

Både Onsell och Liljenroth har skrivit fantastiska böcker…ingen rök utan eld…

#0 Besökte ett kloster på Mallorca för några år sedan med just en svart madonna…framför altaret med hennes staty så fanns en bok med en vers (som jag naturligtvis har glömt) som anspelade på att alla kvinnor var Evas döttrar och att vi skulle vara stolta över det. Det fanns massor av blommor framför henne och en liten öppning i glaskupan hon stod i, vid hennes fot, så man kunde stoppa in handen och röra vid henne. Det var en stark upplevelse.

lightseeker
0

oj oj oj, vad avundsjuk jag blir, #14, även längs pilgrimsleden till Santiago de Compostela, så sades det (i boken) att flera kapell med den svarta madonnan var uppförda.

Tunnt på fötterna, har vi alla, med eller utan fötter och skor, men att söka spåren över det som många hoppades skulle suddas ut, är ett livsintresse.

Bappho
0

#15 Jag har en liten svart madonna som mitt ex köpte mig när han gick just den pilgrimsleden.

Bappho
0

#13 Klipper in ditt svar till mig här lightseeker:

…tack för länken bappho, idag har jag läst färdigt ovannämnda bok och mycket riktigt så beskriver dom en likadan procedur i det ålderdomliga Italien, där Persefone, dotter till Ceres (Demeter), dör en gång om åter och beger sig till underjorden, bortrövad av Hades (underjordens gud) när hon plockade blommor på en äng.

Han bortförde henne i en gyllene vagn, ner till sitt rike.

I nio dagar irrade Ceres omkring, sökandes sin dotter med brinnande facklor i händerna, hennes sorg förorsakade grödornas borttynande och död.

Zeus blidkade då henne genom att låta dottern återuppstå sex månader/år.

I Enna kallade man Persefone för frälsaren, eftersom hon likt kristus hade gått genom död och återuppståndelse.

Det är alldeles för mycket slående likheter, med våra egna traditioner för att bara vara tillfälligheter.

Mycket intressant att forska vidare i.

Ganna
0

#14 Man får tro vad man vill och tro på vilka teorier man vill, så länge man, när man skriver något menat för andra att läsa, redovisar sina källor vare sig de är akademiska, arkeologiska eller egna (inspiration, visioner el. dyl.).

Jag tycker det är tråkigt med det lärdomsförakt man kan spåra i många nyhedniska kretsar idag. Det finns mycket att hämta där, som man kan komplettera sin tro/praktik med. Bara för att en amatörteori är mer tilltalande behöver den inte vara mer faktuell.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

LailaBaba
0

Jag håller med dej Ganna. Man måste åtminstone veta om det är vetenskapligt belaga fakta eller teorier man jonglerar med.

lightseeker
0

Imorgon far min ena dotter ner till Malta och har fått som en av sina skol-uppgifter att sköta en guidning av the Tarxian temple, även känt som Hypogeum.
Det tros ha förekommit en forntida fertilitets-kult där, eftersom de underjordiska templet visade sig ha många statyetter med fylliga kvinnor som hade små huvuden.

Jag har bett henne att fotografera rikt och hoppas att hennes ungdom tillåter henne att uppfylla löftet till mig. Jag brinner av iver över hennes "underjordiska resa".

Zoraye
0

Spännande med tempelbesöket!