Häxkalender
Det verkar ju finnas gott om kreativt folk här, så jag tänkte komma med ett förslag till någon att göra en häxkalender för vägg. En årskalender med bilder på fina, vackra, fula, gulliga, flygande, mm, häxor. På baksidan på varje månadsblad kunde det ju stå lite recept eller annat häxikt. Speciella häxdagar kunde finnas med. Lite plats för anteckningar på varje dag, tycker jag är guld värt.
Kanske några häxor vill vara med och annonsera sina häxkonster och dyligt! Ett förslag till er alltså! Själv har jag inte tid. Sitter och skriver på min häxroman!

Bra idé!!!
Nån som nappar? :-)
Ooooh vilken bra idé! =D Jag vill ha en! :P
Kul! Jag är klart på :) men inte ska det bli ngn slags annonskalender (almenacka) väl?

Det får väl den som gör den bestämma! Tänkte bara att det kan ju vara ett sätt att finansiera den! Det kanske blir fler som nappar på min idé, så då kan vi få se många olika kalendrar?
Men Trumman varför så avis mot det? Dina alster skulle väl göra sig bra i en annons?
Avis?! Avundsjuk på vaddå isf? :D
Mer "estetiskt lagd" skulle jag säga - en annonspackad kalender / almenack är väl inte vacker att se på :) Men sant är att man kan viga en månad eller infoga, som Coop-almenacken, reklamsidor för att finansiera den..
Men, å andra sidan är ju reklam och annonser och idel business helt i enlighet med NewAge så ja :)
Förresten, pratar vi en sån här:
www.redovisningshuset.se/images/kalender_2.gif” kan inte visas, då den innehåller fel." />
Eller en sån här:

Jag hoppas på det senare.
Mvh, T

Men vilken underbar idee /som jag har sökt en bra kalender just för häxor som jag ha och kunna boka in mina kunder osv /BB Hias
#5 Den senare vore väl inte helt tokig.
Skulle väl inte vara alltför svårt eller dyrt att plocka fram.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Jag såg också en sån där med ett blad för varje månad framför mig… kalender nr 2 alltså. :-)

Ja jag tycker oxå att nr 2 kalendern verkar talande men då gäller det att vi får någon som kan sparka igån kanske att tillverka dessa? Visst kan jag ta och se va jag kan finna men vill inte lova att ta på mig något i nuläget för att jag har lite annat kring mig nu som oxå är livslevande viktigt(skall försöka stå helt på mina Häxben till hösten och känna mitt leve bröd som Häxa jag är)div att jag skall försöka sparka igång mitt egna och de krävs en hel del tid . Men visst skall jag se vad jag kan göra. /Hias
#9 vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop? Om vi startar och tar upp beställningar under hösten kan vi få en kalender till 2009…. Borde väl kunna hamn på runt 100 lappen eller något liknande om man får ihop ett gäng beställningar.

Att ordna en kalender är inte svårt, det finns ju massor av företag där man kan göra egendesignade kalendrar. Men däremot kanske det blir en fråga om vem eller vilka som ska designa den. Jag skulle tycka det var svårt iallafall. Har ingen större fallenhet för att få till saker "snyggt". Ett alternativ är kanske att man i grupper eller liknande tar sig an en månad var? Eller så kanske vi ska göra en kalender med foton ifrån sommarens träff? :-)
Det går ju att göra lite av var… några kort från träffen, några "vanliga" häxbilder, texter finns det ju gott om på nätet, böcker, här att få till av.
Har isf en kompis med eget tryckeri där vi antagligen kan få humana priser från. Kruxet är ju att ta in beställningar och få det betalt innan det går till tryck så att säga.
Men omöjligt är det inte! Det omöjliga tar bara lite längre tid :D
http://www.ifolor.se/sv_SE/738/Kategorie_PhotoCalendar/Produkt_16551/Vaeggkalender.htm
Ser bra ut eller hur? 200:- / st bara. Lätt att göra också.
Får jag bara in bilder som vi ska använda så kan jag börja göra den direkt om ni vill.
Mitt förslag:
* Endast egna bilder, målade, tecknade, datagjorda, foton eller liknande.
* Vi tar in alla bilder och slumpar fram vilka 12 som ska vara med.
* En omröstning blir för svår att göra då det gäller 12 bilder, tycker jag - men har ni en enkel lösning så väljer jag hellre det än slumpen.
Vad tror ni?

Det här är bara min åsikt, men jag skulle gärna vilja ha en kalender där man får plats att skriva lite anteckningar på datumen och att bakgrunden var vit. :-)

#11 Iram inga dumma ideer du har att lägga fram men sedan hade jag just en tanke på att man kan ta ut bilder via nätet på alla sabbater och pricka in dem i kalendern för trots allt så är de inte så att alla här i forumet kommer me på träffen och de kan ju va lite udda för deras skull(en liten tanke)..Men jag spånar gärna vidare på denna tanke absolut jag har ju scanner ,skrivare och kopiator så inga problem för mig att göra men då va det tiden som kan vara lite ont om men visst kan man fundera över saken och som du #10 nämner kanske man kan slå flera kloka hattar ihop.
Seer helt ok ut!!
#14 PRECIS vad jag upptäckte. En sån måste jag ha också ;) så jag hittade denna itsället. Billigare också :D
http://www.vistaprint.se/vp/ns/gallery.aspx?g=139&category_id=10281&xnav=TsrItem&xnav=TsrImage

DEN ser jättebra ut!
*poff* Missförstånd :)
#11 Jag gör det gärna, det är ju bara en fråga om att ladda upp och lägga in bilder. Piece of baggis.

Jag skall se va min fd svägerskas dotter fann sin Kalender som va vit och helt tom som hon gjorde eget av och gav bort i julklapp en väggalmenacka bara dagar i 2008 som va ifyllt samt att de fanns utrymme för att notera själv vi varje dag.
Förslag från kreativa trumman:
* Medlemmar får lämna in ETT bidrag var med en egen bild (viktigt eftersom annars åker vi dit för copyrightbrott) som de tycker representerar sabbaten/högtiden - den månaden.
* Vi röstar fram de som skall med i almanackan.
* Resten av månaderna (för det blir väl månader över??) låter vi gå till andra, egenhändigt gjorda alster som väljs ut, eller slumpas ut från insända bidrag.
Enkelt. Vad tycker ni?
Mvh, T
Enkelt o smärtfritt!!! Jag röstar på dig Trumman !!

Bra Trumman de låter sunt och förnuftigt/så gäller bara att komma till verket/Hias
OK!
Isf vill jag att bilderna håller sig runt den rekommenderade bildstorleken 1665 pixels x 1325 pixels + är högupplösta!
Inkluderar lite info om upplösning och bildstorlekar från VistaPrints sida:
Vad är upplösning?
Bildupplösning bestämmer max storleken som din bild kan ha när den trycks, och samtidigt behålla kvalitén. Ju högre upplösning desto bättre tryckkvalité. Vi rekommenderar en upplösning av 300 PPI (pixels per inch) på de dimensioner som du vill att din bild ska tryckas i. För tillfället är din bildupplösning lägre än 300 PPI och kommer kanske på grund av detta tryckas suddigt och oklart.
Hur får jag tillräcklig upplösning?
Upplösningen av ett digitalt foto bestäms vid det tillfälle då bilden är tagen. För att uppnå tillräcklig upplösning för en av VistaPrints fotokort, måste du ha en kamera med minst 2 megapixels med inställningarna på den högsta upplösningen (1600 x 1200 pixel inställning är perfekt)
Hur påverkas min bild om jag skär av den del?
Var försiktig när du ska skära en bild efter att den är tagen. Att skära en bild gör att du minskar antalet pixlar, och därmed minskar din upplösning i den slutgiltiga bilden. Tex., om du har en bild med 300 PPI, men skär av bilden till hälften, så har din bild i slutändan 150 PPI upplösning.
----
Då du har din bild klar och färdig skickar du ett PM till mig, får min mailaddress dit du skickar din bild. Jag spar den på datorn och då vi har tillräckligt många så kör vi (efter en ev. deadline kan jag tänka mig)
Mvh, T
Bra idé Trumman! :D
Kan man få dagarna för sabbaterna markerade i alamanacka med? Så man inte behöver skriva in dom själv menar jag.
Lägga in månfaserna etc… :)
#26 Ja du det blir svårare tror jag - av alla de almanackor jag sett då jag letat har ingen gett mig den funktionen. Men jag letar vidare, för det är ju just en sådan vi vill ha!
Hittar ni ngn så posta länken här.
Mvh, T
kreativ är kul
#28 Oh Kalas! :D
Det kan nog inte bli bättre! :P
Jag behöver en tillförlitlig lista på DATUM och SABBATNAMN för 2009 - tack!
Mvh, T
(oh dom hade massa kul, jag ska minsann beställa en såndär överraskningsmugg :P)
Ja vilken cool idé!! :D

Åh det här ser ju toppen ut. Jag har designat kalendrar förr, och gett bort i julklapp. Dock inte med hjälp av sådana där hemsidor utan gjorde allt för hand och lämnade till tryckeri. :) Men det där ser finfint ut! Och jag vill gärna fota bidrag.

Btw om någon vill ha hjälp med fotoredigering så har jag grundkunskaper för sådant. (Fixa färgerna och sådant då givetvis, inga "effekter", det gör sig sällan bra)

Där ser man! Ni kom fram till min egen tanke hur kalendern kunde se ut. Men Trumman, jag menade inte att du är avundsjuk! Ordet avis. är textslang och betyder "avogt inställd" (till dina egna alster)!
Tror det kan bli en häftig sak?

(avis för mig betyder avundsjuk ;o)
Jag är också intresserad av en kalender! Har du fått info om nästa års sabbater och sånt än, trumman? Om inte så kan jag fixa det imorrn, nu ska jag sova hade jag tänkt =)
Avis = avundsjuk ja. Det vet ju alla.
#36 Nej, ingen har gett mig nå info än. Gimme! :)
Mvh, T

Kommer! =)

# 37 Jag la ut ett tips om att någon kanske ville ta fram en häxkalender! Du tyckte tydligen också att idéen var bra, och dessutom gärna ta fram den själv. Varför hakar du nu upp dig så på ordet avis. Om du läser min text så ser du ju att det inte finns något negativt eller någon anledning för mig att skriva något om avundsjuka!
Tvärt om! Jag har ju sett dina tavlor som du lagt ut bilder på och tycker att de är jättefina. Försår inte heller varför du blandar in New Age i det hela?
Otack är världens lön!
#39 Slapp av :) bara lite språkförbistring, i min bok är avis = avundsjuka, så därför svarade jag som jag gjorde.
Nu vet vi vad det betyder i din bok så nu förstår vi varandra bättre framöver :)
Det här är väl inget som är värt att haka upp sig på :D
Nu ska vi ju bygga kalender!
Jag har fått datum och namn på alla sabbater av blodtopp, så nu behöver jag bara BILDER.
Era egna egna bilder alltså, ni får INTE ha stulit dom från internet eller ngn annan stans. Viktigt detta om det ska gå till tryck.
Har ni fler förslag på viktiga, Häxiga, datum får ni gärna posta dom här som förslag.
Mvh, T
kalendarius perfectus maximus

Vill bara kolla (kanhända det redan står nånstans längre upp iofs): Ska bilderna vara i liggande format? Det känns som det är bäst i alla fall ;o)
*springer till hårddisken och kikar*
;o)

Jag har inga färdiga bilder men vill har förslag på motiv. SKa ju vara häxiga bilder liksom.
#41 Ja, liggande.
#42 Antingen gör man en bild, montage, kollage eller vad man nu vill som symboliserar en av sabbaterna riktigt bra - eller så bidrar man bara med en bild, vilken som helst som har med detta att göra. Natur, altare, rökelse, häxkatter, örter, kittlar och allt vad det kan vara.
Låt kreativiteten FLÖDA!

Vi kommer ha lång tid på oss att bidra hoppas jag. Det är ju lång tid kvar tills nästa år.
#44 Ja, sant.
!! Deadline sätts härmed till 1 oktober !!

Bra :) Då har jag tid att fixa nån riktigt bra bild då :)
#45 Trumman! Undrar om det går bra att teckna en bild på ett A4 ark och skicka upp till dej? Om du då kan scanna eller hur det nu går till för att få in bilder på datorn? Funderar på att bidraga med ett ex på en högtid…*L

Glöm inte att märka ut alla datum för månens faser! Tex - de dagar månen är borta, och de dagar månen är full!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ska se va jag kan ha liggandes har en liten bärbar så får inte plats me så mye på den men kanske någon skiva me kort hmmmm? Få se kanske man kan få några fina bilder från Jorlanda sen i Augusti hennes torn är ju så mäktigt. /BB Hias
#47 Jag kan tyvärr inte göra det. Du får lösa det på ngt annat sätt - det är ju gott om tid :)
#48 Månfaserna ingår tydligen om jag minns rätt.
Alla bidrag är bra bidrag, men inte bra bidrag får plats i kalendern!
Om du gör ett bidrag som porträtterar en speciell sabbat så måste du skriva det till mig då jag får bilden.
Om en sabbat får fler bilder än 1 inskickat som bidrag kommer en omröstning att ske (bland medlemmarna) där vinnaren hamnar i kalendern.
Övriga månader slumpas insända bidrag fram.
Mvh, T

Jag vill ha en sån kalender!
Och jag ska genast se om jag har några bidrag, jag har en del sabbatsbilder som jag målade en gång när jag skulle göra en egen kalender som aldrig blev av ^^
#50 Det är lugnt Trumman..jag fixar det genom en kompis..
Vill ha vill ha…
Jag gjorde kramgoa kalendern 2004 och det va skitkul.
Jag är ju fotograf och fotograferade massa mulliga/kramgoa tjejjer med tema och körde fotosession en hel helg.
Det kom tjejjer från hela sverige.
*ot* HAHA
Jag vill absolut ha en sådan kalender om det blir någon ;-)
Jag har även en bild som jag tagit som jag älskar och kan passa kanske.
vad tror ni?
Jag vill göra lite justeringar o så på den innan.
Kommer kalendern enbart delas ut bland oss här eller kommer den säljas till "utomstående"?
Om det senare kan jag inte lägga in bilden då det är en av mina modeller på bilden.
Har en gammal redigering av den oxå och skickar med den i nästa inlägg
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Här kommer den redigerade versionen.
Kanske kan göra något sådant med bilden? Har inte en högupplöst version av den redigerade tyvärr.
Mvh
Marika "Ioma"
#54 Orginalet var snyggare hur som helst tycker jag.
Men ni får göra ert eget val, skicka in och sen röstar vi. Vi kan väl försöka att inte få en massa "vad tycker ni om den här och den här och så här och så här"-poster, det förstör ju själva "överaskningen" :)
Man gör sitt bidrag (ett bidrag per person!) - tänk på att det måste vara Ditt Eget alster och att man antingen kan lämna in en "vanlig häxbild" ELLER en som är speciellt designad/skapad för en speciell sabbat/högtid. Se listan nedan.
Sen lämnar man in sitt bidrag genom att PM:a mig, få en mailaddress och skicka bilden (högupplöst!!) dit.
Sen röstar vi! :)
Frågor?
Mvh, T
Ah förlåt… Tänkte inte så långt.
Mvh
Marika "Ioma"
hade varit kul med en kalender..
jag vill gärna ha en också.
Zabeth
#57 Vi kommer ta upp beställningar då den är klar! :) Bokmärk tråden och håll utkik efter uppdateringar!
Mvh, T
Hur går det här? Är det någon mer som har kommit mer några bidrag?
Visst det kan kanske kännas som om det är gott om tid, men ett tu tre så är det dags att skicka in beställningen. ;)

Trumman.. du är #1 på att organisera.

Men egentecknade eller målade bidrag går bra iallafall? Om man ordnar så man kan skicka det via mail?
Lite sugen på att ta fram pensel eller kol…

Jag vill också gärna ha en kalender! Toppenidé! :)
Hur mailar jag bild till dig trumman? Kan inte få in bilagor i vanligt pm, eller gör jag fel?
Deerheart

Ok, läste igen och har uppfattat! Sorry… Pm till dig, trumman!
Deerheart
#61 Ja javisst, det är ju lite det som är grejen! :D
Bara den inscannade bilden fyller kraven på upplösning etc.
Mvh, T

#61 jag blev också sugen att ta fram staffliet:)
MVH Isnornin
*putt putt*
Jag har fått ETT bidrag - bättre kan ni ;)

Men hallå någon träff bild måste väll passa in :)

#68 Min bild på den magiska elden kanske? :) Den var kraftfull. Elden alltså.

Åh, underbar idé! Ska genast springa till bildmappen och se vad jag har :D
#70 Läs reglerna noga bara innan du skickar in bild.
Speciellt efterlyses bilder som passar in på ngn av högtiderna, som syboliserar den speciellt. Se nedan för datum.
Sen i 2:a hand eftersökes vilken häxig bild som helst.
- Imbolc/Brigid: 2 februari
- Ostara/Eostre: 20 mars (11:44)
- Beltane/Bealtainn: 1 maj
- Litha: 21 juni (05:45)
- Lughnasadh/Lugnassad: 1 augusti
- Mabon: 22 september (21:18)
- Samhain: 31 oktober
- Yule: 21 december (12:04)
…ska vi skita i det här?
Jag har fått ett (1) bidrag och inte hört ett pip utöver det.
Muh, T

Jag kan lämna in ett bidrag, men det hjälper inte mycket…
MVH Isnornin
Jag kan med kolla efter lite bilder :)
För jag såg denna tråd nu ju ….jag är med :)

Jag kan se vad jag kan fixa fram. Men det kommer ta någon vecka till då. Tänkte mig att jag skulle ut o fota i min finska trollskog när jag är där igen o se om jag hittar något intressant.

har skickat in typ fyra bidrag nu..'effektiv'

fan, man fick bara skicka in ett bidrag.. gäller det fortfarande? isåfall vill jag att min teckning som jag skickade in ska vara mitt.
#76 #77 OM du vill att det där ska vara bidrag får du göra som du ska och skicka in dom till mig. Se ovan.
#79 Bra! Den tyckte jag var bäst också. Skaffa en bra högupplöst scanning av den isf.
Mvh, T

ja, det ska jag göra.. men jag kan inte det nu för den är kvar på torpet, nästa gång jag är där är nästa helg..då kan jag hämta hem den och scanna in den på två röda. så bilden av bilden får 'symbolisera' mitt bidrag sålänge.

Visst, vi får sno på med bidragen. Det som ska bidra, dvs. Själv vete 17 om jag har något.
Men det jag egentligen skulle säga var; Kan vi försöka göra klar kalendern till Samhain? Det är ju som de flesta vet häxornas nyår och jag tycker den borde börja då.
Vad tycker ni andra?
Jag kan tyvärr inte ta på mig att sammanställa kalendern längre - söker därför en av er som kan ta över!
Det är ju inget svårt som ska göras, bara ta och samla in bilderna, klistra in dom i kalenderprogrammet och klicka på beställ :)
Vem tar över??
Mvh, T

Skulle jag ha en häxkalender ville jag haft utsatt i den från början om när högtiderna är samt fullmåne etc.

Kan inte erbjuda mig att ta över för då blir inget gjort, för rörigt i mitt liv just nu. Kan däremot bidra med en bild om det blir en kalender 
Ravenlady
#84 Precis vad vi ska också. Det går att skriva in allt sånt i kalendern vi ska göra. Jag har fått en mycket bra lista av Blodtopp med alla datum etc.
Men som det ser ut nu blir det ingen kalender eftersom jag bara fått in 2 användbara (högupplösta med skärpa) bilder.
#85 Tack för ditt ursäktande svar, men jag frågade om folk som KUNDE ta över. Om alla som INTE kan börjar förklara sig blir tråden snart bara strulig :)
Mvh, T
Har du läst tråden? ;)
Det skulle bli en väggkalender som folk skulle köpa.
Mvh, T
www.clickit.se's A3-kalender var den som jag tror är bäst att beställa från… de har:
Specifikationer
Namnsdagar: Ja, valfritt
Antal sidor: Framsida, 12 månader samt en baksida
Övrigt Egen startsida med bild och text, egna måndadsbilder
Leveranstid: 5 - 7 dagar
Storlek: A3 (42x30cm) vid öppen
Papperskvalité: 250 grams framsida, övriga i 170 gram. Obestruket papper med optimal ytjämnhet samt hög vithet.
Högtidsdagar: Ja, valfritt
Egenmarkerade dagar: Ja. Fritt antal med både egen text och symbol.
Bildtexter: Ja, egen bildtext till dina kalenderbilder
Eget meddelande: Ja, egen sida bakom framsidan
Veckonummer: Ja, valfritt
#91 du råkar inte veta om några åsikter om hur bra resultatet blir från clickit? Jag sitter och filar på en liknande kalender för mig själv och det skulle vara bra att veta hur de blir.
De ser då riktigt bra ut tycker jag (av dömma av hemsidan) och de har höga krav på bilderna man skickar in, så kvallen bestämmer man ju sas själv.
Av alla de jag gick igenom, och det var en bra bunt, var det dom jag fastnade för.
Och jag är rätt kräsen av mig.
Mvh, T

Jag ser verkligen fram emot den här häxkalendern! Eller har det gått troll i den så det bidde en tumme? Hahaha!
Jag puttar upp tråden för att påminna om deadline!