Häxor iFokus

Häxor

Etikettmånen
Läst 2249 ggr
BiGavia
0

Septembers nymåne

Ser ingen men den ska strax vara ny!

Tankar runt den nya månen?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

spindelfot
0

Men vad för slags 'måndyrkare' är jag, som inte ens visste att det var mörkermåne idag.. åtminstone enligt min kalender. Den måste jag genast ta till vara på.. gå och sova och drömma, lägga mig och tänka att jag är död kanske.. Höstens första mörkermåne, hösten ÄR mörkermåne, nedan… Nu stänger naturen dörren om sig.

Jag tycker mycket om nymånen, den känner jag mig allra mest i fas med, jag tänker över den mycket och låter mig själv växa, samla kraft i den. Planerar och har god energi.

Nu om hösten känner jag månen mer i kroppen, på sommaren tror jag att det var så mycket överallt att jag inte märkte den lika mycket.. fast påverkade och gav oss kraft gjorde den ju :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

Här har ni en bra månkalender, som jag har utskriven och uppsatt hemma.

BiGavia
0

Höstens första nymåne, ja de e de ju!

BiGavia
0

spindelfot
0

wow, vilken bra sida! den ska jag kolla på ofta..

KaptenElin
0

Okej, en nybörjarfråga: vad är skillnaden mellan nymånde och mörkermåne? I den första länken står det att det var nymåne igår, inte mörkmåne? Obestämd

BiGavia
0

Mörkermåne är när den inte alls syns vet inte hur länge det varar dock!

KaptenElin
0

ah, okej! och sen är det nymåne fram tills det blir halvmåne?

BiGavia
0

Läste just på en sida att mörkermåne infaller 3 dagar före fullmåne, blir alldeles förvirrad…HJÄLP!Obestämd Är det nån som har huvudet på skaft här?

Ganna
0

#7 Tills nymånen är synlig för blotta ögat.

#9 Det stämmer inte.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

BiGavia
0

Tack Ganna , blev alldeles förrvirrad ett tag. Men hur länge varar mörkermåne vet du det 1 timme, 1 dygn?

TwinkleTwinkle
0

angående mörkermånen som var nyss, jag har sovit massor och drömt massor! (dessutom fick jag mens i samband med mörkermånen denna gång)

jag somnade tidigt och drömde först att jag "råkade" sätta ett litet barn i frysen!! och glömde bort det! sedan vaknade jag förståss….

och så somnade jag om och drömde att jag fick reda på att mina föräldrar inte var mina riktiga…att jag var adopterad, och det var på något sätt som att jag nyss hade fått medvetande och börjat leva, men samtidigt hade jag minnen från andra personer (lite svårt att förklara men….). och jag kände att jag ville ta reda på vart jag egentligen kom från. senare i drömmen letade jag äpplen och äppelträd…men de träd jag fann hade endast ruttna äpplen, eller så var de maskätna och de kröp maskar ur äpplena. mitt sista minne från drömmen var att jag såg en gård med äppelträd, men kunde inte ta mej dit för runt gården låg det ett mörkt och kallt vatten. Glad 

finns det någon som har några tankar om dessa "mörkermåne-drömmar"? Glad

Ganna
0

Ca. 3 dygn

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

spindelfot
0

#12 wow vilken vacker och inspirerande dröm! jag känner mig avundsjuk..

Du gömmer undan något viktigt i drömmen, något förbundet med stort ansvar. Det finns något i ditt liv som du inte orkar ha ansvar över just nu, vill glömma bort - dock är det av yttersta vikt att du inte gör det.

Din adoption och dina minnen.. syftar för mig på det här 'bortglömda barnet' återigen, det är det här glömda ansvaret som tynger, som du innerst inne känner att du måste ta itu med.

Vatten symboliserar ofta det undermedvetna, glömda, mörkret och glömskan inuti dig. Huset är utveckling och Du, hus symboliserar dig själv.. du kanske inte kan nå dig själv, pga mkt undangömt?

Äpplena har jag ingen aning om vad de kan vara.. men de har nog också någon slags betydelse i detta?

Bappho
0

#6 Nymåne och mörkermåne är när månen är helt mörk. Alltså två namn på samma sak.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

KaptenElin
0

nu är det lite olika bud här:

1) mörkermåne = inte synlig alls, och nymåne = lite synlig.

2) mörkermåne och nymåne är två ord för samma sak.

confusion?

BiGavia
0

Jag vill påstå att nymåne är det när den börjar synas igen. Om det är mörkermåne i ca.3 dygn. Då ingen måne ses,då kan det inte vara nymåne.

Bodvar
0

Nymåne säger vi när vi ser den första tunna månskäran. Men astronomiskt är nymåne i själva verket när den är helt mörk, alltså då många av oss kallar den mörkmåne. Nytändning kallas det då månskäran börjar synas. Månen är sedan i ny eller tilltagande tills fullmånen, då den övergår till att vara i nedan eller avtagande.

Traditionellt var det dock vid nytändningen som man ansåg det vara nymåne och det var då vissa ritualer utfördes.

Och för att komplicera det hela för er kontinentalt inspirerade häxor: i den nordiska traditionen är månen inte alls kvinnlig utan manlig, medan solen är kvinnlig. Månguden Mane och solgudinnan Sunna.

Ganna
0

#18 Slapp jag säga det, tackar. :)

BiGavia
0

Har även hört att de två är systrar!

TwinkleTwinkle
0

#14 Ja, du har nog helt rätt, att det handlar om ansvar! det finns ett och annat jag helst vill slippa… äpplena har jag oxå lite svårt att tolka….det kan ha att göra med att jag nyligen plockat äpplen och att det är inspirerat av det. och det är inte ovanligt att jag drömmer om maskar och andra otäckheter Glad jag är en sådan person som drömmer otroligt mycket, eller, det kanske alla gör, men jag kommer ihåg väldigt mycket. det finns en återkommande klassiker som jag haft i några år nu…det är att vara jagad av björnar! och jag försöker gömma mej i nån stuga nånstans, men där finns alltid fönster, så jag ser björnarna och dom ser mej hela tiden, fast jag försöker gömma mej… vad jag förstår så är detta med björnar oxå något som jag vill "gömma mej från", jag tror ibland att det står för någonting inom mej själv som jag inte vill se och acceptera. i vilket fall som helst, drömmar är spännande Skrattande

angående solen och månen, jag vet att solen är kvinnlig och månen manlig i den nordiska traditionen, men det är för det mesta tvärt om på andra ställen. men jag satt just och funderade på varför det är som det är här i norden? för mej känns det på nåt sätt så logiskt att se månen som något feminint, med dess cykler… någon som vet nåt eller har några tankar om detta?

spindelfot
0

#21 björnar är traditionellt, vad jag vet, förknippade med kraft.. så man kan säga att du flyr ifrån att se problemen i vitögat, stå stark och tuff? Tänk om du mötte björnarna med en mor-som-har tröttnat- styrka? och bara.. nu jäävlar!

ang sol och måne har jag ingen aning, jag ser också månen som en kvinna, ser den som tätt sammankopplad med kvinnlighet och menstraution tex..

Astraea
0

Var det inte Jung som pratade om människan i termer som Animus och Anima? Det här som återkommer lite här och var, tex i taoismen, att ingenting är antingen eller, antingen svart eller vitt, ljust eller mörker. Allt hör ihop och är delar av varandra liksom beroende av varandra. Varje kvinna har manligt i sig och vice versa. På det viset så är månen kvinnlig OCH manlig, liksom solen. Det finns ingen absolut sanning, det ligger i betraktarens ögon.. Nu ger jag mig innan jag spinner vidare ännu mer…

TwinkleTwinkle
0

jag tror att björn-drömmarna kan handla mycket om att jag vill inte ta min kraft i bruk, men jag vet inte. men det har varit ett klassiskt tema i mitt liv, jag vill liksom inte följa mitt kall och det har bokstavligt talat gjort mej sjuk! hehe…och nu när jag förstår det så måste jag ju göra nåt åt det…..suck…

TwinkleTwinkle
0

#23 ja jag har oxå tänkt på det. yin och yang. jag som intresserat mej en del för kinesisk medicin tänker ju på att i ett sjukdomsförlopp, t.ex. så är det inte ovanligt att yin slår över i yang när det kommit till ett visst stadie….och tvärt om naturligtvis! vid feber t.ex., när febern/hettan (yang i detta fall) blir tillräckligt hög får man frossa och då har det slagit över till kyla. Yin leder till yang och tvärt om.

Astraea
0

#25 Mmm precis. En växande måne leder till en avtagande fas, leder till en växande..

spindelfot
0

Låter väldigt vettigt att de ska vara både manliga och kvinnliga..

För visst är det typiskt att man ska stoppa allt i fack, sortera allting i kultur och fördom, det måste finnas i ett fack för att kunna finnas och förstås.

Astraea
0

#27 Jag tror det ligger i människans natur att kategorisera. Gjorde vi inte det skulle det bli kaos: "aaahhh, vad är det här? Jag förstår int! Hjälp!" Eller är det så att vi bara kör på utan att reflektera? Med vi menar jag då människan i stort. En rejäl generalisering maoTungan ute

TwinkleTwinkle
0

#27 Javisst, jag tänker däremot att olika saker upplevs ha olika energier och egenskaper. men det är ju oxå för att våra hjärnor ska kunna sortera och försöka förstå sej på världen. men vårt intellekt kommer helt klart till korta i många sammanhang, särskilt i de andliga!

Astraea
0

Tror inte det är meningen att vi ska förstå allting, att det finns områden vi inte greppar för att det ligger längre bort än vad vårt gemensamma tänkande har kommit i utvecklingen. Kanske förstår vi om ett par århundraden och betraktar det på samma sätt vi betraktar stenåldersmänniskan etc.

TwinkleTwinkle
0

jag tror att anledningen till att vi inte är förstår så mycket med våra tankar är att de är begränsade helt enkelt. men jag tror inte att vi behöver förstå allting med tankar heller, det finns saker som "can be known but not told". våra tankar är helt klart ett mycket kraftfullt verktyg…men dock bara ett verktyg.

men å andra sidan…vi använder kanske bara 10% eller mindre av vår hjärnkapacitet…frågan är, vad skulle hända om vi skulle använda 20%? eller 50? eller…100?!

sitter bara och spekulerar Glad ….tillbaka till disken!

Astraea
0

Skrämmande OCH faschinerande. Flört Ja, inte disken då..

TwinkleTwinkle
0

ja visst är det! tänk….om man kunde aktivera hjärnkapaciteten till den grad att man kanske kunde få disken undanstökad från där man sitter i soffan! hihi!