Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2313 ggr
Ljusalv
0

Dags att lyfta blicken..

Ibland blir jag aningen brydd när jag läser en del inlägg här på forumet, många skriver vackra ord om Moder Jord och vikten av skydda Henne men samtidigt är livrädda för att dra politiska konsekvenser av sina vackra ord. Vi kan handla politiskt utan att vara partipolitiska! Varje dag fattar politiker beslut som påverkar miljön, att tro att man kan stå ovanför eller utanför politiken är naivt och farligt. Vi kan gå med i nätverk och organisationer som kämpar för Moder Jord och därmed dra vårt strå till stacken. Vi har en unik helhetssyn - en andlig syn som många saknar..

Vi som "bekänner" oss i någon mening till jordreligioner/traditioner som wicca, druidism, asatro, häxtro av olika slag, shamanism, har givetvis ett större ansvar eftersom själva grunden för vår andliga väg är så starkt förknippad med synen på jorden som något heligt, ja, många av oss tom ser jorden som Gudinnan - Moder Jord..

Hur gör vi för att leva lätt på Moder Jords yta? Pratar vi eller handlar vi? Kör vi bil och gnyr över bensinpriset eller åker vi kollektivt? Köper vi KRAV-märkt och sådant som är odlat enligt goda ekologiska principer eller köper vi det som är billigast? Källsorterar vi eller slänger allt i samma soppåse osv osv..

Att prata eller skriva fagert om Moder Jord och naturen men sen sätta sig bakom ratten och bidra till klimatförstöringen går liksom inte riktigt ihop, det blir helt enkelt inte trovärdigt.. Det är helt enkelt dags att lyfta blicken och se Moder Jord och att Hon behöver vår hjälp NU!

Lite lästips:

Starhawk - The Spiral Dance, The Earth Path

Coturnix
0

Jag kör bil och gnyr över bensinpriset. Här finns inga "allmänna" kommunikationer. Konsekvenserna av att få bort sveriges bilpark med hjälp av höga skatter på drivmedel gör situationen mer komplex.

Nej det är sant, "Politik" existerar och går inte att bortse ifrån. Det "häxiga" kunde vara att genomskåda även den såkallade miljöpolitiken.

Inslaget på nyheterna idag om att det inte går att kravodla morötter på Gotland i torvmulljord för att själva mullen bidrar till miljöutsläpp. Eller att korna pruttar för mycket. (Människan själv då?)

Det börjar likna "häxjakt" mot landsortsbefolkningen och lantbrukarna och det känns i magen att det är något annat än miljömålen som ligger bakom. Ingen ska bo i naturtillgångsområdena, varför?

Tänker varja dag på att vara så bäst som det går så lite tärande som möjligt och lite till.

Ljusalv
0

#1, visst är det så att vissa behöver bilen för att kunna förflytta sig men alltför många, speciellt de som bor i och omkring våra större städer, slentrianmässigt använder bilen. Men naturlígtvis kan även de som bor på landet köra bilar som går på alternativa bränslen. Dessutom borde de som bor på landet kräva bättre kollektiva transporter av sina lokala politiker.

Liksom du såg jag också TV-inslaget om jordbruket och klimatet och kan ju bara konstatera att klimatpolitiken är mer komplex än vad man kan tro..

BranDuir
0

Politik idag har ett enda syfte…att styra människan således att största möjliga utkomst kan vinnas…

Miljöpolitiken idag byggs på antaganden och gissningar….och det är allra lättast att lägga miljöavgifter på gemene man…tyvärr det är ekonomi bakom allt..

Jag kör bil, jag gnäller över bensinpriset men som Coturnix säger, kollektivtrafik är endast storstadsregionerna förunnat…

Sverige för en ekonomisk politik som är tillfullo inriktad på stordrift och storskalig produktion vilket har haft till följd att mindre orter dör ut, folket blir boende och är hänvisade till närmaste större ort om så bara för att köpa sin mjölk…som oftast är producerad på en mjölkfabrik långt bort istället för hos den lokala bonden som dog ut i rationaliseringen under 80 talet…

"Forskare" hittar än det ena än det andra miljöhotet …kor som fiser, torvmossar som  släpper ut växthusgaser osv…

Ozonhåls"forskningen" bekostades av PizBuin…trovärdigt ….

Jag äter hellre en besprutad potatis från grannens gård än en KRAV-märkt från Nordafrika….hellre en Abborre från möckeln än en KRAVmärkt fisk från Nya Zeeland…

Man kan gör a så mycket för Moder Jord utan att falla för girigbukarnas locktoner…..köp en begagnad bil….energi som går åt till att tillverka en ny  kan du köra i två år på…..min stora bil släpper ut 122g CO2 per km …alltså 13 gram mindre än en ny miljöbil från en känd "svensk" tillverkare…

En etanolbil är ett större miljösvin än en stor diesel bil, då etanoltillverkningen sker i sydamerika med regnskogsskövling som följd… och den dessutom släpper ut MER CO2 än en bensin bil….

sunt förnuft borde vara allas ledstjärna…inte proffstyckares beställda åsikter…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

sanaya
0

#o väl talat! Jag har många gånger tänkt att jag borde rösta på miljöpartiet eftersom att miljön ligger mig så varmt om hjärtat. Det är lätt att bli pessimistisk vad gäller miljön, tänk bara på hur mycket flygplanen släpper ut, och det är inte ens skatt på det, det kostar nästan ingenting att flyga.

I Latinamerika har man kommit långt vad gäller miljön. Där delar staten ut lågernergilampor till befolkningen. Det är en sak jag tänker på vad gäller miljön, det är ju att det gäller hela vår jord. Om vi är bra på miljön här spelar det ingen roll då man kan vara dålig i mindre utvecklade länder, u-länder där det inte kommer som prioritering nummer ett direkt. Så det är lätt att bli pessimisstisk men man hoppas ändå . Och tycker att vi kan föregå med gott exempel. Man måste börja någonstans.

deerheart
0

Ja, det är verkligen viktiga saker att änka över. Jag har tänkt en hel del på det själv. Jag vill inte att min tro ska vara endast en "munnens bekännelse". Men i vårt högteknologiska slit-och-släng samhälle är det inte helt lätt. Jag kör bil. Skulle kunna byta till allmänna kommunikationer till o från arbetet, med konsekvens att min pendling tar 4 tim/dag isf 2 tim/dag. Alltså; jag kör bil.

Vad jag däremot aktivt ändrat på är att handla ekologiskt och kravodlat. Jag har dessutom hittat ett par toppenbra gårdsbutiker i närheten där jag handlar ägg, potatis, grönsaker, sylt, honung etc till ett bra pris. Närodlat och ekologiskt! Det är ett tips jag vill ge alla. Det är dessutom INTE dyrare än på Ica!

Visst finns det mer att göra…! Det finns kanske fler bra tips?

SEViking
0

Jag hedrar moder jord, på mitt sätt. Inte så det känns bra för cyklister kanske, men så att jag kan känna mig gjort så gott jag kunnat, UTAN att rasera mitt leverne som jag rutat in under 50 år. Visst försöker jag på mitt sätt, men det är inte alltid så lätt att klippa alla band till Bilar, elverk, fyrhjulingar, datorer å allt som e så vådligt för moder jord.

En sak tycker jag är ganska sjukt. Det kommunala färdmedlet är ÅXÅ vådligt för moder jord, VEM är det som sagt att gränsen ska gå just DÄR, Det är ju lika goda kålsupare som åker kommunalt som dom som kör bilen. Eller är det okej att förorena då man gör det BARA kommunalt?

Så den som bannar mig för att åka bil, dennes ord ger inget intryck på mig förrän denne själv GÅR eller CYKLAR till jobbet. Den personen skall ha tagit avstånd från ALLT, inte bara den del som denne själv inte kan klara sig utan. Inte bo i lägenhet som eldar me olja, inte använda El som sabbar våra älvar, inte handla på affären som värmer upp med olja och har freon i sina kyl/frysdiskar.

Ett jäkla lalleri att låtsas vara så jäkla skenhelig bara för att man slutat köra bil.

SEV Cool

BranDuir
0

Etanol mer miljöförstörande än bensin

Förnybara bränslen var en av de 120 punkter s, mp och v skrev ihop sig om i regeringsförhandlingarna. Men det är en tveksam återvändsgränd, som nog bara kostar pengar, med den snabba utvecklingen vi har av bilar med bränsleceller där man får el från vätgas. Förbränningsmotorer är alltför ineffektiva och de kommer alltid att ge utsläpp vilket bränsle som än används. Att driva dem med etanol och att kräva det på alla bensinstationer gör inte miljön bättre.
Enligt ett miljöbelastningsindex från Volvo är etanol det sämsta förnybara bränslet. Framställt från spannmål innebär att det är dubbelt så miljöbelastande som bensin, och för varje KWh bränsle går det åt 1,75 KWh energi fram till kund. Etanol ger 40% mer koldioxid – som inte tas upp av växtligheten – än bensin.

Frågan är om bränslen som framställs från odlad biomassa kan kallas förnybara med de odlingsmetoder som används, med höga givor av konstgödsel. Jordarna förstörs när mullhalten försvinner, och framställningen av ett kilo kväve kräver energi motsvarande ett kilo olja. En skörd av fem ton spannmål per ha kräver 200 kg kväve och ger bränsle bara motsvarande 600 kilo bensin. En bränslecellsbil är därtill 2,5 gånger så energieffektiv som en bensinbil.
Om man framställer etanol från spannmål blir det 3,5 gånger dyrare än bensin, men framställs från cellulosa blir det bara 2,5 gånger dyrare – om tio år. Men då har vi redan vätgassamhället här. Metanol från naturgas är billigare, men inte så mycket att det kan konkurrera med bensin. Det är höggradigt giftigt. Bägge bränslena orsakar skadliga aldehydutsläpp. Vid kallstarter tar det längre tid innan katalysatorn är varm och fungerar, med höga utsläpp dessförinnan. Redan med bensin dröjer det en halv mil innan katalysatorn fungerar även om det är varmt ute. I regel pendlar vi inte längre sträckor. Bränsleförbrukningen är dubbelt så stor med kall motor, med dito ökade utsläpp.

Det Volvo rekommenderar som alternativt bränsle är dimetyleter (DME) gjord på biomassa. Nu används DME som drivgas i sprayburkar. Energiförbrukningen för framställning från biomassa är bara hälften mot för etanol från spannmål. Framställd från naturgas blir den bara obetydligt dyrare än diesel. De höga halterna av kväveoxider och partiklar minskar om man kör med DME istället för dieselolja.
Dock kan man redan få vätgas för bara två tredjedelar av priset för bensin om den hämtas från spillvätegas från industrin eller om den produceras med energi från högvatten som annars måste släppas förbi vattenkraftverken, därför att det inte finns avsättning för all elen då. Vardera källan kan ge energi nog för en miljon bilar (eller två kärnkraftverk var).
Vätgas framställd med vindkraftsenergi blir 1,5 gånger dyrare än bensin, men billigare att köpa eftersom den inte kan beläggas med koldioxidskatt. Man räknar med att 25 TWh vindkraft (nog för fyra miljoner bilar) kan motbalanseras av den vattenkraft vi har. Kan överskottselen bli vätgas finns inga sådana begränsningar.
Bränslecellsbilar börjar serieproduceras till årsskiftet. Om fyra år har de kommit upp till en sådan volym att de är lika billiga att köpa som bensinbilar. Och de blir alltså mycket billigare att köra. Vätgasbilar kommer att kunna ta över marknaden utan subventioner efter en introduktionstid.
Därför är det inte särskilt smart att slåss för förnybara bränslen. Det är att göra sig mer torsk än med kravet på torskfiskestopp som fått en propagandakanonad mot sig. Torskfiskestoppet finns det mer grund för och avstådda kvoter kan ingen annan stjäla, som det sagts. Men pengar som läggs på teknikutveckling och subventioner för något som redan är överspelat är bortkastade.

sanaya
0

Jo, SEViking jag ser vad du säger angående bilismen, men det som är det bästa färdsättet för att inte skada miljön what so ever är tåget. Och det som ändå är bra med bussar är ju att det blir många människor som åker på en tur, inte en bil per person, man kanske ändå får vara glad över det lilla?;)

sanaya
0

# 7, jag måste säga att du är insatt!:)

Coturnix
0

En av vitserna med ekologiskt odlat mat är användandet av gifter och oljeindustrins konstgödning inte ska förorena jorden.

Konsekvensen av att det inte går att odla kravrötter för ekobonden med mulljord blir ju att det inte finns några kravrötter i handeln men det innebär ju inte att att det inte kommer att finnas några rötter alls utan att det endast kommer att finnas konventionellt odlade rötter.

(Nu såg jag inte programmet kl 20.00 om morötterna. Borde kanske göra det.)

Visst ska vi i vårt land föregå med gott exempel men det gör vi knappast genom att exploatera andra områden på jorden.

_RS_
0

Det som är den stora paradoxen här är att så många (säkert även på detta forum) har för kraftiga datorer för det de används till, när det räcker med en gammal kastad för de allra flesta. Vilket dessutom är i princip gratis. Miljövänliga datorer finns inte, eftersom det går åt ca 2 000 Kg sand för att tillverka en CPU (något gamla uppgifter, säkert mer nu) och den mängden energi som går åt för att smälta all den sanden för att komma åt den lilla mängd superb kisel som skall räcka är ju astronomisk. För att inte tala om att det bildas 1 999 Kg och 997g slagg efter varje CPU, otroligt… Nu återanvänds ju tack och lov en hel del material till nya maskiner (men långt ifrån allt), men de blir oftast sålda av stora företag under andra varunamn som budgetdatorer som de flesta ser ner på.

Själv har jag ingen bil och tänker heller inte äga en, Jag åker gärna buss och tåg, men grämer mig lite över att det oftast är billigare för grannen som tar bil, än mig som åker kollektivt. (Jag har innan jag skrev detta bestämt mig för att inte blanda in politik alls i detta, så jag lämnar mina idéer om lösningar därhän).

Min dator jag använder dagligen drar lika mycket ström som ett mindre lysrör runt 28 Watt, TV'n som vi har drar 53 Watt Vi använder bara lågenergilampor, utom i badrummet eftersom de inte får plats och jag inte är behörig att göra om fasta installationer i våtrum :P

Jag tänker på vad jag äter och vad jag köper och försöker undvika uppenbara bovar, Men återigen… även bovarna har ju andra namn för att vilseleda oss konsumenter.

Jag är själv mycket politiskt involverad så jag ställer mig inte utanför eller ovan utan engagerar mig mycket och passionerat, dock anser jag att politiska diskussioner enbart leder till en sak - Osämja eller Autonomi. Varför mitt inlägg är opolitiskt, personligt och öppet för diskussion utan risk för lägerbildning :D ;-)

Blodeuwedd
0

Oj jag skrev och skrev för jag blev smått förbannad, men jag suddade och suddade och konstarera bara att det är som vanligt.. de sitter i staden och bestämmer hur det ska vara på landet..

Miljöutsläppta fisar från kossor skrämmer mer än fisar från folk som äter allehanda konstigheter… att bo på landet kan i dagens politik ge kommentarer som "Jamen du får väl skylla dej själv som bor på landet"
Håller helt och hållet med dej BD i det du skriver om att hellre äta besprutat från grannen än krav från andra sidan jorden. Varför ska vi överhuvudtaget vara tvungna att äta mat från andra länder när vi kan äta mat från eget land? Jo den svenska bonden är sååå hårt hållen rent miljöpolitiskt att han inte har en chans i konkurensen mot de länder som inte har samma krav. Men gemene man käkar glatt mat från import för det är ju billigare och man har minsann inte råd att köpa svenskt.

Vi biter oss hela tiden i svansen

Jag blir smått förbannad när nån från stan (tätort) sitter och säger att vi ska minsann inte sätta oss i bilen och köra,  Bla bla bla.. Jag har en mil till närmsta busshållsplats och om jag skulle åka buss till jobbet får jag ta tre timmar MINST i anspråk OM det överhuvudtaget går några bussar så jag hinner till jobbet.. sen är det samma resa hem.. Och då har jag en resväg på ca tre gånger vad jag har om jag kör själv.. men om jag tar egen bil blir det 4 mil.. och en halvtimme.. Undrar hur mycket avgaser det kommer ur den resan..

Anco
0

#6 Jag håller med dig,broder i att den som inte själv avstått från alla moderna"bekvämligheter" som är miljöfarliga ska inte hålla på och klanka ner på andra.
Visst måste vi alla börja/fortsätta tänka på vad vi gör med Moder Jord.
"En kan inte göra allt, men alla kan göra något" Ett citat som ajg gillar, eftersom jag kan inte låta bilen stå pga kommunikation som inte finns, men däremot kan jag se till att handla närodlat t ex.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

sanaya
0

En annan sak #10, eller jag menar det finns flera bra orsaker till att köpa ekologiskt och det är att i de fattiga länderna där tex kaffeböner odlas besprutas dessa under villkor där arbetarna inte ens har handskar på sig, så att de drabbas av cancer och dör en förtidigt död. Själv känns det bättre för mig att äta en tomat som inte är besprutat av en massa cancerframkallade medel, och därför vill jag också slå ett slag med att köpa lokala produkter, det verkar ju inte bra alls att köpa tomater från Spaninen som fraktas hit och därför besprutat jorden med gifter. Det finns ju exempel också i Indien där arbetare jobbar under förhållanden som gör att de drabbas av gifterna tex där man gör kläder som vi sedan köper billigt, det är lite roligt att det finns ekokläder också- det är hemskt att vi köper billiga grejer på Jusk tex som framställds av barnarbetare,,,och för att inte prata om Mc Donalds och andra mulitiföretag där pengar går över lik, tex Nestle´vällingen…Det fanns i dag en bra debattartikel på Aftonbladet om miljön som jag kan rekommendera att läsa. Den heter Jorden har feber HANDLA NU, här. Vi har kanske inte hur många chanser på oss…

sanaya
0

#13 Jo, alla kan dra sitt lilla strå till stacken. Jag sopsorterar och försöker att köpa så mycket ekologiskt jag kan, jag kanske inte alltid köper ekologiskt kaffe, men jag gör det ibland.

SEViking
0

Finns det ekologisk Big Burger, eller Kebab? ha ha ha

McDonalds har vikke fall ekologiskt kaffe

SEV Oskyldig

Anco
0

#16 Måste du prata mat nu??? Blir ju hungrig…. *ler*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Lorelai
0

Näe jag vet inte om jag orkar.  
Pekfingrar både hit och dit. Vi kan väl gnåla hur länge vi vill om allt som är fel.. ekologisk mat, bensin.. wannabees.

Jag vet vad jag gör.
Jag vet hur mitt samvete mår. 
Jag vet vad jag är skyldig modern min.

Coturnix
0

…dags att sänka blicken och kolla på daggmaskarna…;)

Tänkte också , orka, nu när jag var uppe och vek tvätten. Tänkte på trasmattor och för mycket kläder. Tänkte på att med knappa ekonomiska resurser är man kanske mindre tärande på ett vis, eller inte, inte alltid man har råd att handla "miljösmart".

Och är man riktigt lite tärande så är man ingen bra kugge i det rådande tillväxtsystemet heller…

Ja jag hoppas att jag vet vad jag gör och är kompis med komposten! ;)

Jodrena
0

jag gör ett medvetet val och väljer att inte lägga mig i den här diskussionen. Inte därför att politik inte intresserar mig. Det gör det verkligen. just här och nu vill jag bara inte lägga mig i diskussionen :)

Waara
0

#18 otroligt vist på några rader! samma här..lever så gott det går så miljömedvetet som möjligt utan att för den delen ge avkall på livs kvalitet..håller med #3/hellre köpa mat från granngården än export #6 bra skriv..#12 klok go.. jo,jag bekänner mej till tro..men orkar inte med att tro att jag vi inte gör så gott vi kan,för det hoppas jag..rynk krämer o kemiskt blaj avstår!…pappers återvinning o sånt,ja..o allt som står i tidningarna kan man ju inte tro på..är jag godtrogen som tror att vi försöker leva så sant o rätt som möjligt..?utan att för delen bli extrema…vi måste få njuta lite oxå..

BB//W

sanaya
0

#21 jag tror att vi gör så gott vi kan alla här inne också. Vi som är häxor lever ju på något sätt naturligt med naturen, titta bara på Hias och hennes Krax;) Jag tycker att vi står i förbindelse med moderjord.

Just nu när jag skriver detta strålar mångudinnan mot mig, den är så vacker och den skänker hopp. Jag tycker att politikerna har ett ansvar att ta miljöhoten på allvar. Om man ska hårddra det, kommer det att gå åt helvete med jorden, så ryker vi med allihopa:(

Waara
0

#22…hopp!…sunt förnuft det räcker långt… :-)

sanaya
0

#23, ja hopp och sunt förnuft räcker långt!*häxkramar*/Sanaya

Waara
0

# OT..kramar tebax… natti vän//W

sanaya
0

natti min häxsyster! Sov gott, väl mött!

blodtopp
0

Har inte läst igenom tråden så ordentligt, men kom att tänka på en sak som min svåger sa om kravodling och ekologiska grönsaker/spannmål.

'Iom att man inte får bespruta mot 'ogräs' i dessa odlingar så kräver det mer fysiskt arbete. Bonden måste ut med sin traktor flera gånger under växtsäsongen för att med den rensa bort detta ogräs maskinellt. Under tiden bonden kör rint på åkrarna som han inte fått sprutat hostar traktorn upp en massa avgaser från sitt bränsle = vari ligger det miljövänliga då? Den miljödiesel som finns i landet är alldeles för dyr för bönderna att köpa in (oftast) och kör istället på den vanliga dieseln.'

Nu är jag absolut inte motståndare till krav/ekologiskt. Det är jättebra att det finns. Men betänk att det ändå kanske inte är jättemycket bättre än att fortsätta konventionellt.
  Dessutom är jag bonnatös med en far som har får och odlar diverse själv, så jag har sett hur det funkar 'inifrån' också. Dessutom är jag utbildad miljömupp, så jag är väldigt kluven som ni kanske förstår…

Det min svåger sa (det jag skrev där uppe) gjorde mig i alla fall lite fundersam på hur miljövänligt det egentligen är med kravodling. Pest eller kolera?

berguv
0

Ni är mycket belästa och välunderrättade, imponerande i sanning. Tackar för det.

Lösningen på människans problem på moder jord kanske skulle lösas på längre sikt om hela jordens befolkning skulle acceptera 1-barnsprincipen??? Några generationsskkiften senare skulle väl den odlingsbara jorden räcka till igen. Färre skulle fisa och lika många färre skulle åka bil. Den här grejen löses väl inte alls med den befolkningsökning som bara ökar idag.

Världen är i kris på många sätt tack vare det.. Ingen pratar direkt om den saken???? Vi KAN inte bli så många fler ju. Var ska dom bo, vad ska dom äta? De "ändliga" resurserna måste ju ta slut nån gång, vad då??

Eller ska befolkningsmängden regleras på sedvanligt vis.. Farsoter och krig…..? Jag skräms av all enfald…….

BranDuir
0

Lösningen på jordens problem är att girigheten utrotas, oavsett politisk färg eller egensatta tillnamn, så är det enbart pengar som styr världen idag…mycket vill ha mer…

En åter gång till samhället bara 30 år tillbaka hade gjort underverk ganka omedelbart….för 30 år sedan hade en storbonde ca 20 kor…idag 400 - 500 plus ungdjur….då hämtades mjölken varje dag vid gården hanterades samma dag på det lokala mejeritet och var god och nyttig…idag hämtas den med tankbil och skjutsas land och rike runt…allt i stordriften och lönsamhetens namn…mycket vill ha mer…

För 25 år sedan sysselsatte IKEA alla samhällen runt födelseorten Älmhult….idag tillverkas allt i lågprisländerna…för lönsamhetens skull….

Momsen infördes som oms 4% som en tillfällig skatt….idag 25% på redan skattade kronor….mycket vill ha mer…

Utrota GIRIGHET så blir världen genast bättre..!

Stormhatt
0

En fråga som inte har kommit upp här är "konsumtion", som numera hela vårt samhälle och politiska system verkar bygga på. Det har också blivit en trend och en fritidssysselsättning att "shoppa". Konsumtionen slår nya rekord varje år, exv julhandeln. Behöver vi mer saker för varje år?

Men den höga konsumtionen ger också arbetstillfällen och gynnar den ekonomiska tillväxten. Hur tar vi oss ur denna "onda" (?) cirkel? Hur går man till väga? Vad skulle vara ert förslag till en förändring i det politiska systemet?

[trumman]
0

BranDuir sa "sunt förnuft borde vara allas ledstjärna…inte proffstyckares beställda åsikter…"

Jag söker nu en bra tatuerare som kan tatuera detta spegelvänt i pannan på ca 200 miljarder människor.

Ring mig!

Waara
0

#3 + #31.. Det e så bra sagt!!

_RS_
0

Jag hade en bra idé… Men den försvann i ett OT inlägg utan dess like… så jag dumpar det…

//BB

blodtopp
0

Felet är att vanligt sunt förnuft inte är särskilt vanligt…

[trumman]
0

Folk är hellre rik än sunt förnuftiga.

Civilisationsskadade är vi.

Endroppeihavet
0

Självmord känns ju väldigt ekologiskt iaf? Fast i såna fall får man ju tänka på att inte o gå på samma ställe som alla andra. Då kanske det området blir övergött *LOL*

Hm. Vi tär alla på jorden. Hur vi än vrider och vänder oss. Man kan ju försöka vrida sig mindre vad vet jag. Jag har vant mig vid kylskåp, el och värme. Jag kommer fortsätta med det. Trots att jag vet att moder jord skulle må mycket bättre om jag bodde naken i skogen.

Jag försöker göra alla de andra valen istället. Källsortera och kolla upp vart saker och ting jag köper kommer ifrån och vara sådär medveten.. Men helst skulle jag vilja det bara stod på förpackningen.. Denna produkt har färdats såhär långt, personen/erna har framställt den utan att jobba 16 timmar om dygnet för 2 kr.

(Ioförsig.. numera kan man ju anta att produkten inte är framställd under värdiga förhållanden och att den e helt miljöfarlig om det inte står något på produkten…)

Vi behöver fan det. Det är för jobbigt att kolla upp vart allt kommer ifrån, det är för lätt att inte göra det. Sen tycker jag det är skumt att det tex. tom. är ett val mellan att välja ekoägg och burhönsägg. Borde inte alla djur och människor få leva ett värdigt liv punkt? Det e sjukt att vi faktiskt kan göra ett val mellan en produkt skapad under värdiga förhållanden och ett som inte är det, att vi vet om det och väljer den andra.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.