OT - Synen på HBT och månggifte?
Ja för att uppfylla spindelfots önskan så plockar jag ut denna fundering och vill höra vad ni tycker om förhållanden mellan män och kvinnor av samma kön, transexuella och månggifte? Mest för att jag är en nyfiken djävul som måste stoppa näsan i alla kokande grytor men sen är det ju alltid fint att dela med sig och diskutera detta ämne med trevliga människor :)
Jaa, vad är det man ska tycka? Mellan vuxna människor som kan ta sina egna beslut, anser jag att det inte är för mig att ha någon åsikt om vad dom gör.
Att folk protesterar, det gör vissa mot allt. Hårdrock, svarta kläder, om man äter kött och fett osv.
Nej, låt vuxna människor få ta sina beslut själva och andra ska skita i det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jaa..folk får vara dem de vill för min del. Jag dömer folk efter deras insida, hur de är, sedan får de ha vilken läggning, ålder, kön, hudfärg, religion etc de vill, jag har annat att bry mig om. Homosexuella äktenskap och adoptioner är en självklarhet i samhället tycker jag. Det är synd och skam att inte alla kan tycka det.
Månggifte har jag personligen svårt för men vill andra och är lyckliga med det, why would I care?
så länge alla är lyckliga skiter jag i hur deras lycka är utformad :)
#2 För att förenkla hela surven om samkönade äktenskap tycker jag alla äktenskap skulle vara en juridisk formalia (bevittnade signaturer på ett papper).
Vill man sedan bli välsignad/handfäst/vad som helst, får man klara av det i sitt samfund/coven/vad som helst. Sedan får varje trosrörelse själva sätta reglerna och ha en intern debatt. Så får var och en besluta om de vill vara med i samfund etc etc som tillåter resp. inte tillåter välsignelse etc etc av samkönade.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Av de saker du räknade upp är det endast månggifte som får mig att haja till, men så länge det är som #1 skriver: vuxna människor som fattar sina egna beslut, så är det shit the same för mig. Var och en blir lycklig på sin grej. Men om det handlar om barn och djur är jag dock benägen att protestera.
Egentligen är det väldigt sorgligt att man ens behöver ställa sånna här frågor. Menar inte detta som kritik mot dig marinelady , för jag har sett detta på många ställen. Det är ok att ha åsikter om och diskutera vad man anser om HBT-personer precis hur som helst- men hur ofta hör man frågan "vad tycker ni om mörkhyade/invandrare" ställas öppet? Nej, det är tabu att prata om eftersom det ses som en inbjudan till folk att säga rasistiska eller kränkande saker. Såna frågor ska man bara inte ställa, för det är ju självklart att man inte ska ha någon negativ åsikt. Men när det kommer till HBT-personer är det en annan femma. Dom är det nämligen accepterat att tycka illa om… Har du en sexuell läggning som avviker från den rådande normen så får du accpetera att folk tycker du är äcklig. Jag tycker det är fruktansvärt att det är så, och därför tänker jag inte ens svara på den frågan.
Det enda jag har en åsikt om är månggifte. Inte för att jag på något vis vill moralisera över dom som frivilligt väljer att leva polygamt, det är inte mer rätt eller fel än något annat. Det enda är väl att just månggifte dessvärre i många kulturer används som ett redskap/ursäkt för kvinnoförtryck där kvinnorna inte har rätt att välja själva. Kvinnor tenderar att bli handelsvaror och statusprylar utan rättigheter i kulturer där månggifte är norm. Det är ju inte månggiftets/plygamins fel egentligen utan den pissiga kvinnosynens, men faktum är att när månggifte förbjuds får kvinnorna det bättre. Nu tror jag inte detta är relevant i sverige men man kanske ska vara lite försiktig om man ska tillåta det i lag, med tanke på personer från dessa kulturer som kommer hit. Kan man däremot garantera att det är dom inblandades fria vilja ser jag inga som helst hinder!

Men jag ställer frågan för att jag tycker att det INTE är korrekt att tycka illa om någon för deras sexuella läggning eller vem eller vilka dom har ett förhållande med baserat att det sker på personens egna vilkor dess egen vilja. Det vädrades åsikter om det här i en annan tråd som jag tyckte var tråkigt att höra därför tar jag upp det här.

#6 Med risk för att låta besserwissig även om det absolut inte är meningen - det är inte bara i andra kulturer (som invandrar till Sverige) som månggifte är vanligt. I USA upptäcktes för inte så länge sedan en sekt där månggifte förekom, samma sak i Österrike. Båda kulturer som räknas till de västerländska, "utvecklade", "upplysta".

Ja för fasen månggifte är vanligare än man tror…och hallå när muslimerna utvecklade sin juridik och diskuterade filosofi, samt översatt tex aristoteles då satt vi fortfarande och bankade varandra i huvudet med svärd…Skulle inte se muslimer som outvecklade och oupplysta…Titta bara på Saudi Arabien och Indonesien…

#9 Absolut inte, klart att de kulturerna inte är underutvecklade på något sätt, men det finns ett synsätt av att vara "mest upplyst/utvecklad" i den västerländska kulturen. Därför satte jag de orden inom citationstecken.

I flera länder är det dödsstraff.
Dödsstraff är inget tecken på "högstående" kultur enligt mig.

Vad som är "högstående" kultur, vad det innebär eller inte går att diskutera i all oändlighet eftersom det är högst relativt.
Jag ville exemplifiera ett vanligt synsätt i västvärlden som utöver det jag skrev bland annat innebär att det som många av oss sysslar med härinne klassificeras som "hokus pokus", "flum", "mumbo jumbo". Det är enligt mig varken "högstående" eller "utvecklat" men ett faktum.
Jag tror att anledningen till kvinnoförtryck i månggifte har MER med bakgrunden till arrangemanget att göra, dvs. religion eller patriarkalisk kultur än med just själva formen av relation.
Polyamori är väl nästan samma sak men är inte kritiserat för att vara kvinnoförtryck? Dessutom finns det inget som säger att det måste vara fler kvinnor än män. Månggifte kan lika gärna innebära t.ex. ett arrangemang mellan flera män och kvinnor som kanske är homosexuella och vill skaffa barn, och på så sätt skapar en familj där barnen får både manliga och kvinnliga vuxna förebilder. 
Jag skulle nog själv kunna tänka mig månggifte, för det verkar mer praktiskt att ha flera som delar på arbetet hemma när man också arbetar utanför hemmet. Två vuxna kanske inte alltid orkar med, är man fler vuxna som hjälper till så blir det lättare. Kan också tänka mig att man sparar pengar genom att bo fler i ett hus, man ha gemensamma fasta kostnader man delar på.
*
Apropå det som diskuterades i den andra tråden, som var ursprunget till att denna tråd skapades - kanske mer om könsroller än om HBT, men klart relaterat ändå.
Jag har ofta upplevt, mest hos folk som sysslat länge med shamanism, att man går bort ifrån den klassiska bilden av manligt och kvinnligt och jag har hört många tala om att varje människa ju har kvinnligt och manligt i sig själv.
Därför blev jag lite paff över den diskussion som uppstod, även om det var på skämt så kände jag ändå mig lite besvärad att man så tydligt ser män och kvinnor så olika…
Jag har också blivit illa behandlad av män, men jag ser ändå att ALLA män inte är likadana och jag har också stött på vissa män som hjälpt mig genom svåra kriser och bevisat att en kvinna inte enbart får hjälp och stöd från andra kvinnor utan från män.
För mig handlar det mer om att se personen bakom könet, vem det är. Och oavsett om det finns biologiska och uppfostringsskillnader, så kan man bejaka det manliga och kvinnliga hos sig själv - utan att det ska förbjudas eller ses ner på.
Jag kanske har typiska kvinnliga sidor men jag har också många typiska manliga drag. Jag tycker inte det ska spela så stor roll… Det gör det väl ändå, eftersom många tar för givet att jag är lesbisk för att jag är en sån "Grabbig" tjej. Och är man lesbisk så är fördomen också att man måste hata män… 
Jag är varken lesbisk eller manshatare. Jag ser mig själv som relativt bisexuell, fast jag inte vill ha nån stämpel egentligen för kärlek har mer med personlighet än kön att göra.
Bara några fler tankar om kön och könsroller…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#7 Jag vet det, det var därför jag var noga med att skriva att det inte var menat som kritik mot dig för att du skapade inlägget- menade i allmänhet att det av någon anledning är mer acceptrat att vädra åsikter om HBT-folk än andra grupper… Jag tycker det är mer intressant att diskutera varför det är så, än att diskutera HBT-folks rätt att vara det dom är.
#8 m.fl.
Sen har jag inte sagt ett ord om muslimer eller "lägre/högstående /mindre upplysta kulturer", det var inte alls det jag menade. I många länder är det faktiskt kristna som praktiserar månggifte medans muslimerna är mer monogama, och som sagt förekommer det i sekter i USA och andra sk. "högstående kulturer" (inte mitt ordval). Det där med att jag pekar ut någon särskild kultur från något specifikt land eller religion det är något ni läser in, inget jag sagt. :-)
Sen vill jag förtydliga att jag är inte emot polygami och månggifte som sådant- bara när det används som en ursäkt för kvinnoförtryck. (om någon missuppfattade det också) ;-)

#15 Det var därför jag skrev "med risk för att låta besserwissig", det var absolut inte något angrepp mot det du skrev.
Jag kom nämligen att tänka på det, att det generellt är lätt att peka ut andra kulturer som är annorlunda och gör massa "knäppa" saker när företeelser som är likadana och ibland värre förekommer i den "egna" kulturen.
Många citationstecken blir det, hehe.
//"Zoraye"
Jo, fast just månggifte existerar ju inte i den här kulturen (det är åtminståne förbjudet så vitt jag vet), i allfall inte om man med det menar den svenska svenson-normen. Ska vi snacka sekter så har dom ju en egen kultur, likadant nordamerikaner- fast det där är ju en definitionsfråga vart man drar gränsen :-) Anser inte att det finns någon "västerländsk" kultur. Sen är ju vår svenska svenson-kultur inte så perfekt heller det har du helt rätt i.

Ah, jag tänker som så att bara för att det är förbjudet så betyder det inte att det inte existerar. Men det är på gränsen till ordmärkeri.
Menade hursom inte inlägget som ett angrepp, ledsen om det uppfattades så.