Är förbannelser vanligt?
Jag läste ta bort förbannelsetråden och har en liten fråga. Är förbannelser vanligt? Det kanske är svårt att svara ioförsog men jag har ju i min naivitet hoppats att det är extremt ovanligt att förbanna andra människor…Hm.. Måste ju vara vanligare i andra kulturer..? Eller är jag otroligt naiv som tror det?
Jag vill också tro att det är ovanligt!
Vandra i Ljus å Skönhet

Hela den här grejen med att gå och förbanna någon.. känns så idiotisk, ogenomtänkt. Och jag är av den åsikten, att ifall man är en irrationell och idiotisk människa, förstår man antagligen inte hur man ska kunna gå till väga för att förbanna någon riktigt ordentligt. Är man en rätt vanlig och trevlig typ som sällan stöter dig med någon har jag mycket svårt att tro att någon skulle gå och förbanna dig.. speciellt inte någon med erfarenheten att göra dig illa på riktigt.
Som jag läst och hört på massor av ställen - det bästa skyddet mot en förbannelse är att inte bry sig, och det har jag själv sett - förbannelser är som elaka ord och pilar, som inte kommer in i människor som inte bryr sig om dem.
Jag gick i tankarna att förbanna en arbetsplats jag jobbat på, driva dem i konkurs och olycka, tvinga dem ur fattning så att de skulle behöva börja ta ansvar för sina handlingar.. men jag vet inte om jag skulle ha tillräckligt med distans till den förbannelsen för att inte få en massa olycka själv.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Det var tämligen vanligt i hela Skandinavien fram till början av 1900-talet och det blir allt vanligare idag. De "andra" kulturer som du tänker på jobbar i gatuköket runt hörnet, finns i tvättstugan, kör bussen osv.
Om gemene Svensson hade insett att det faktiskt är ett användbart verktyg, om man har talang och motivation, för att ge igen och kunna värja sig likaväl som att skaffa sig respekt via rädsla och makt så tror jag det hade varit ännu vanligare även bland medelsvensson.
Sedan ska man inte bortse från koncept som "Onda Ögat", "Onda tungor" och "hårda tankar" vilka alla kan verka förgörande på personer, objekt eller platser i varierande grad.
Motiven till att förbanna andra är sällan att plåga bara för nöjes skull, vilket är den bild man gärna tittar på först. En tillbakablick i rättsdokument från 1600-talens Sverige och Finland visar att kvinnor som erkänt förgörelse ofta blivit allvarligt förnedrade och misshandlade av de som sedan förgjorts. Tyvärr har våld mot kvinnor inte legat en tiondel så högt på intresseskalan, som den religiösa panik Trolldom vanligen utlöser hos gemene man.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#2 Ja.. det är så jag tänker.. själv skulle det aldrig falla mig in, att verkligen gå in i något med så mycket negativa tankar för en annan människa. Näh inte hälsosamt för min del.
#3 Vilka kulturer är det vanligast i då? Känns som att kulturer/länder där hoodoo eller voodoo är vanligare borde ha högre frekvens av förbannelser.
Jaså? De finns inte som forskare, läkare, lärare.. bara i gatuköket. Det var ju intressant, ska säga det till min sambo att han kan sluta på skolan för han e ju från en annan kultur ;)

Jag tror inte "medelsvensson" är medveten om att missunnsamheten och avundsjukan som h*n kan känna kan vara så stark att den = Onda Ögat.
Som exempel på det kan jag ta en väninna, en helt vanlig svensk tjej, som jag och andra vänner helst inte berättar bra saker för - alltså om det går bra för oss i något, om man träffar någon, etc.
Den tjejen är så otroligt avundsjuk och missunnsam att man riktigt kan känna hur hon sätter onda ögat på en. Och nej, jag umgås inte ofta med henne, helst så lite som möjligt. Det är otroligt ledsamt, men det har hänt alldeles för många gånger att någon av oss berättat om något roligt för henne varpå hon blivit alldeles svart i blicken och så har något gått fel med det man tänkt göra. Det slår tyvärr aldrig fel.
#4 Tror inte att förbannelser är vanligare i länder där hoodoo och voodoo är vanligt, där är man mer medveten om att det k-a-n vara så. Här i Sverige skulle folk mer tycka att man har ovanligt mycket otur men att det inte är så mycket mer med det.
#4 Här i Sverige är det är vanligt i arabiska, afrikanska, slaviska, sydamerikanska, asiatiska och i vissa medelhavskulturer, främst Grekland.
Den stora Merparten av de människor som kommer från sådana kulturer där detta är vanligast jobbar INTE som forskare, läkare eller lärare. Att de sedan kan sådana utbildningar är en tyvärr en helt annan sak.
Hoodoo och voodoo är bara två kända namn. Nästan identiska folkmagiska traditioner existerar i de flesta kulturer.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Det vilar en förbannelse över min kompis.jag fick nämligen veta det genom en spådam och allt hon nämnde stämde så hon sa till mig att jag måste hitta ngn för att ta bort förbannelsen men hur gör man det?
Vet ngn?jag vet att det kan låta konstigt i er öron men tro mig efter vad jag hörde från henne så tror jag på det.ovanligt i sverige men den som har föbannat kommer från medelhavskultur så jag e inte förvånad att hon kan sånt…..