Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 5036 ggr
[tiiia]
0

Hur läser man runor?

Det enda jag vet om att läsa runor  är att det är olika tecken på dem och att de beroende på hur de ligger betyder olika saker?!
Men exakt vad betyder runorna?
Och hur tar man reda på vad de betyder?
Använder sig någon här inne utav runor som redskap?

Shailina
0

där finns några som gjör det, tex LinaN. Hur dom funkar, vad dom betyder, som med allt annat finns det böcker om sådant, du borde kunne hitta böcker om det i samma affärerna som sälger runer med :)

Annars kan man använda sin bästa vän på internet: Google!

http://www.tarahill.com/runes/runemean.html

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

inca
0

En väldigt bra bok är "Runmagi och Shamanism" av Artrid Grimson.

Athlas
0

Runmagi och schamanism tycker jag också verkar bra, har funderat på att köpa den, en annan bok som jag också fastnat för är: Runor: att spå som man gjorde förr..

http://paranormal.se/topic/runmagi_och_shamanism.html

http://bokia.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189120272&s=1

http://web.telia.com/~u45402489/odensrunor.html

LinaN
0

en mycket bra bok som man ska ha tag på är Bodvar Bjarkes bok Runa, samt för litet mer forskingsorienterat så har du Lars Magnar Enoksens bok Runor.

du kan även hitta mer om runor o runkastning samt kurser hos Sejdman Kluve.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

john-a74
0

mitt tipps är ju här

Qabang
0

Oj, det ser så komplicerat ut. Jag får nog hålla mig till Tarot korten, även där har jag inte riktigt förstått allt.

Sol-
0

#3 Jag såg att du nämnde

Runor, spå som man gjorde förr - Cassandra Eason

är det någon som har den eller läst i den, jag har funderingar på att köpa den. Vill höra alla åsikter..

Gaia
0

Jag har tillverkat runor av cernitlera och lagt ner all min kraft i dem och sedan förvarar jag dem i en svart sammetspåse. Jag brukar fundera över en fråga och söka svaret i runorna. Jag tar en runa med vänster hand utan att titta och läser sedan vad den betyder och det brukar hjälpa mig. Jag håller med Inca, Runmagi och shamanism av Atrid Grimsson är jättebra. Om man låter andra ta i runorna kan det vara bra att rena dem i saltvatten, tycker jag. Man kan också dra tre runor efter varandra och se om det blir samma, det kan vara en vägvisning om vilken runa som fungerar för en den dagen. Hoppas detta hjälper dig. Ha det så bra Gaia.

White_Star
0

Som sagt så verkar alla redan ha rekomenderat Atrid grimmsons bok. vilket är ju kul. Det är en utomordentlig bok som inte låtsas vara säga att si och så gjorde man förr. Han har gjort välgrundade val i utövandet och i själva systemet. Plust att han lämnar stor tolkning i läsaren/utövaren. Utan att sväva på rosa moln.

Sol jag blev lite nyfiken på Cassandra Eason. Undertiteln fick mig att fnysa fördomsfullt. Men jag kanke har fel. Någon sm läst den??

YvonneW
0

Jag har provat "runmagisk ceremoni" som ni kan läsa om i

"Runmagi och schamanism".

inca
0

#9 Jag hade den men jag tittade bara lite snabbt i den och sålde den snabbt på tradera den kändes bara NEJ.

YvonneW
0

#11 Då var den boken inte rätt för dig. Min är sönderläst.

inca
0

#12 Ja jag föredrar Runmagi och shamanism men vad bra att du gillar den :)

Tunrida
0

Jag har stor respekt för runorna och ser dem inte "bara" som  divinationsredskap. De är mer än tecken, de är en karta över kosmos, över skapelsen som hela tiden fortsätter…

Nu är det min sambo som kan detta med runor och han menar att man måste lära sig gå innan man kan springa. Med andra ord; man måste börja i rätt ände. Börja från början. Lära sig hur runorna uppstod, hur de användes förr i tiden, läsa om var de kom ifrån. Han rekommenderar följande böcker:

*1 Nordisk hedendom av Folke Ström

*2 Nordens gudar och myter av H R Ellis Davidson

*3 Runor av Lars Magnar Enoksen

När man har en någorlunda hum om detta med runor, först rekommenderar sambon att man läser Runmagi och shamanism av Atrid Grimsson (Jörgen I. Eriksson).

På detta viset kan man bilda sig en egen uppfattning om vad runorna är från "scratch" och inte använda en annan persons förvärvade kunskaper och erfarenheter, hur bra de än är.
Annars är risken att man aldrig riktigt förstår dem, utan man grundar bara sin förståelse av dem på vad någon annan har sagt.

Vad gäller Cassandra Eason's bok om runor så har jag inte läst just den, men jag har läst andra böcker av henne. Jag tycker inte hon är särskilt seriös, hon kommer ut med böcker efter böcker och rycker ofta saker ur sitt stora sammanhang. Hon känns lite väl kommersiell i min smak och jag skulle inte rekommendera en nybörjare inom Häxkonsten att läsa böcker av henne för att komma närmare häxan i sig själv och lära sig mer om Häxkonsten.
Det finns andra böcker som är bra mycket bättre och mer seriösa än hennes!

inca
0

Jaha vi får väl göra som du säger då. Nä inte jag i allafall.

Tunrida
0

Grr…nu är det tredje gången jag skriver det här, så jag hoppas det funkar denna gång…synd att det ska vara sånt strul på forumet..*suck*

Till saken. 

Men inca, det är väl klart att alla gör som de själva vill. Vad jag gjorde var helt enkelt att ge min syn på saken vad gäller runor och med sambons hjälp försöka ge råd och förslag, vilket ju ändå var det som efterfrågades.

zeretki
0

Smaken är som baken och alla har sin väg att vandra…

Vet inte om ni missförstått varandra eller vad som blev fel?? Självklart är alla råd intressanta och var och en får också välja själv om man ska följa sitt hjärta eller andras råd. Glad

inca
0

#16 Ja det var det och jag gav mitt utan att ge mig på andras förslag som om det de har att säga är något jättedåligt. Det är väl ändå upp till var och en att välja hur de vill gå tillväga.

#17 Nej jag har inte missförstått zeretki, jag känner det jag känner.

Spelar ingen roll tänker inte lägga ner mer energi på det här.

Coturnix
0

VAR SAK HAR SIN TID

Borsta borsta borsta…Gråter

lightseeker
0

borsta borsta borsta

Tunrida
0

#19 och #20:

Av ren nyfikenhet; vad menas med "var sak har sin tid" och "borsta, borsta, borsta"?

varulven
0

skulle det funka att göra pappersrunor tror ni?? alltså ungefär som runda små pappersmitar med runor på? :) en budget variant?!

NightPhoenix
0

#21 De är Askungen. Och jag är den elaka styvmoder som tvingar dem att städa så de inte får träffa prinsen ;-)

Tunrida
0

Okej, jag fattar…tror jag..Fundersam *s*

Ljusalva_Midvinter
0

Även om jag respekterar Tunridas tips från hennes sambo så tycker jag personligen att Grimssons är den ultimata boken för nybörjare. Samt även för mer erfarna;) Att börja i "rätt ände" är nog dessvärre svårt att säga, men en allmän läsning av runlitteratur man hittar, oavsett vad andra kallar seriöst eller oseriöst, skulle jag rekommendera. Till och med Eason om man vill det. Även hos henne kan man snappa upp ett och annat av värde. Förvånad

Samt parallellt med det själv pyssla med runorna. Till och med göra pappersrunor till att börja med som varulven frågade om.

Goranka
0

Jörgen I. Eriksson (pseudonym Atrid Grimsson) har skrivit en nyversion av sin gamla Runmagi och Shamanism som jag tycker är mycket bättre…. om man nu ska jämföra.

Den finns att köpa direkt från honom på www.norrshaman.net tillsammans med många av hans andra underbara böcker.

[trumman]
0

Jag har skrivit en liten sak om runor. Allt man behöver för att komma igång. Ngt annat behöve egtnligen inte, skrivet iaf, utan sen handlar det om att skaffa sig mångårig erfarenhet.

Så man inte fastnar som ngn hobbyhäxa på en alternativmässa där man sitter och gör spårunor med runbokens facit bredvid och bläddrar och slår upp. Sicket fiasko :)

http://overnaturligt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c2ce9b68-4f89-4df5-b1c5-cee4ede4e95c

Alias76
0

Ngn som har testat runor?vill veta om det verligen funkar?

[trumman]
0

#28 Se svar i din egen post :)

Mvh, T

Bodvar
0

Ett råd från en som i alla fall i denna fråga vet bäst:

Ska man läsa en bok om runor och runmagi är det Atrid Grimssons bok "Runamagi och shamanism" man ska välja.

Cassandra Eason är en dussinförfattare som anser sig vara expert på allt möjloigt. Men hennes böcker är ytliga, tramsiga och banalt new age-mässiga. Hennes böcker om runor är de sämsta jag sett.

[trumman]
0

Bodvar; Eftersom "Runmagi och Shamanism" fått en ansiktslyftning är jag sugen på att höra om du tycker nyversionen (2.0) av boken är lika bra, bättre eller har den tappat ngt? Eller så var det rent den du menade.

Och så den eviga frågan: när kommer RUNA i nytryck!? :D

Mvh, T

Bodvar
0

Nyversionen är lika bra och han har omarbetat och lagt till en del.

Den eviga frågan har jag inget svar på just nu. Jag kanske borde rådfråga runorna?

spindelfot
0

#31 frågan ej riktad till mig men jag kan inte låta bli att svara..

Jag har inte läst den första versionen av runmagi och shamanism, men jag har läst den senaste, och jag tycker att den är suverän!

Runorna beskrivs galant tillsammans med egna upplevelser, filosofier och teorier, binder ihop dem med olika förslag att närma sig dem praktiskt. Jag lärde mig mycket av den boken, och fick mycket att fundera över. Jag såg många olika samband mellan runorna och urds väv, runorna i livet. Den är fin att läsa! Jag har haft svårt att ta till mig kunskap om runorna när den är endast faktabaserad, men jag fick en stor och vacker bild av runsystemet då jag läste den här boken. Efter att ha läst denna så finner jag det lättare att läsa historie-fakta baserade uppteckningar om runorna och deras uppbyggnad. Man får en klar och lättare förståelse helt enkelt.

men jag är ju en sucker för poetiska förklaringar!

btw.. vill nog ha min enok-runbok tillbaka trumman..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[trumman]
0

#32 Ja gör det, se vad de säger :)

Vi är iaf många som längtar du vet. Jag har bara hört talas om den, men aldrig läst den. Är jättenyfiken och vill verkligen lära mer!

Mvh, T

CatMoon
0

Blev sugen på boken ni nämnde: "Runmagi och Shamanism". :)

Vill bara kolla med er ifall detta är rätt - med författaren Jörgen I Eriksson (Atrid Grimsson står som medförfattare ).

[http://www.bokus.com/b/9789197505444.html?pt=search_result](http://www.bokus.com/b/9789197505444.html?pt=search_result ""Runmagi och Shamanism 2,0"")

Vore ju synd om jag beställde fel… ;)

[trumman]
0

rätt bok

men köp den direkt av Jörgen på: www.norrshaman.net

CatMoon
0

Tack för tipset trumman! Glad