Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 6786 ggr
isnornin
2

pärlplattepärlor

Jag är så sugen på att pyssla. Jag har köpt en hink med pärlor som man egentligen ska stryks ihop på en platta, men det går inget bra. Man ska tydligen kunna brodera ihop dem till grytunderlägg, men jag vet inte hur man gör, har ni något tips?

MVH Isnornin

kjellsangel
0

Inte för att vara näsvis men jag är med i forumet "pyssel i fokus", gå in där så kan du säkert få många tips om vad du kan göra med pärlor.

Jätte lycka till

BiGavia
0

Hon har redan varit där, å jag åxåSkrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

kjellsangel
0

hittade ni någonting om pärlor där då?

BiGavia
0

Jo, lite….men kanske inte de rätta…ska själv börja med pärlvävning.

Moonchild
0

Pärlplattor gör man ju med en speciell plastplatta med piggar på :) Så gjorde man i alla fall alltid när jag var liten, sedan stryker man på pärlorna när de är klara (med t.ex. bakplåtspapper emellan) så att pärlorna smälter lite, så att de sitter ihop! :)

isnornin
0

#5 jo då det vet jag men man kan även på något lustigt vis sy i hop dem så man inte behöver stryka på dem, det är större risk att det man har gjort går sönder om man stryker på dem, men om man syr så hänger de ihop;) Vi hade sånna gryt underlägg när jag var liten, det måste vara något från 70 talet el tidigare..

#1 jo då pyssel iFokus har jag som sagt varit inne på. Men vi har även här som på fler sidor en kategori for just pyssel…

#4 Hur väver man med pärlor? Det är kanske det jag menar, jag har inte sett dessa grytunderlägg sen 80 talet;)

MVH Isnornin

kjellsangel
0

jag vet hur man "syr" ihop pärlor, jag skall se om jag kan göra en skiss på detta i paint i så fall lägger jag ut det till dig. Och i så fall lägger jag ut det på pysselsidan också under mönster Denna teknik kan du för övrigt använda till små glaspärlor, eller andra pärlor också.

isnornin
0

Tack vad snält:)

MVH Isnornin

kjellsangel
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kunde inte lägga ut det word dokument som jag gjort om detta så jag lägger ut en liten förklaring och bilderna i tur och ordning jag börjar här med steg 1.

Här i mitt exempel vid sidan om har jag börjat med att trä upp 9 st pärlor men man kan ha hur stort eller hur litet antal pärlor man vill beroende på hur smal eller bred pärlväv man vill ha

kjellsangel
1

2.Nu trär man nålen igenom den pärlan som sitter innan den näst sista, i detta fallet blir det pärla nummer 7

[trumman]
0

Snacka med outrageous, hon är ju pärlplattans okrönta drottning!!!

Se bara vad hon gjort---->>

kjellsangel
1

3.Trä på en ny pärla (nr 10) och trä sedan nålen igenom pärla nummer 5. Nu kommer pärlorna att hamna som på bilden

kjellsangel
1

4. 

Fortsätt hela varvet ned, ny pärla på tra igenom pärla nummer 3, ny päla på och igenom pälaa nummer 1. Sedan vänder man och fortsätter att trä på en ny pärla och sedan med nålen igenom den som sticker ut lite.

kjellsangel
1

5 Här kommer dessutom ett litet möster ark så at du i förväg kan rita upp ett möster om du har olikfärgade pärlor. Hoppas att detta blir bra.

Allamej
0

Kjellsangel, det du beskriver är ju peyote :) Väldigt bra sömsätt med pärlor :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

isnornin
0

tack det var så jag menade!!:D

MVH Isnornin

kjellsangel
0

Det hade jag ingen aning om att det hette, men tack för upplysningen. Peyote…

[trumman]
0

Peyote??

Varför kallas den det? Har den grunden hos Huichol-indianerna tro??

[trumman]
0

#14 Kanon, tack för detta!!

isnornin
0

Vad häftigt outrageous hade gjort!

MVH Isnornin

Outrageous
0

Hehe, tack trumman och isnornin. Skrattande
Jag vet dock inget om att sy med pärlor, bara att använda dem traditionellt. Men det fick vi ju bra svar på här nu ändå.

Kan däremot tipsa om länkar om man vill köpa pärlor sorterade färgvis, inte så kul att sitta och plocka i de blandade hinkarna i längden.

Panduro
Handelshuset
CCHobby

BiGavia
0

Tack , Outrageous…. gillar inte plast men hittade mye matnyttigt, ändå ( byt namn eller jag kallar dej OutSkrattande)

Outrageous
0

Ja, det finns en hel del pyssel där. :)
Haha, och kalla mig Out du. Byter den dagen ett häxnamn kommer till mig.

BiGavia
0

Kolla här http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=2006   det använder lim istället för strykjärn Skäms

isnornin
0

vad fint!!

Jag ska försöka mig på peyote i dag!!

MVH Isnornin

[trumman]
0

#25 Jag ska också prova på peyote en dag… men då snackar vi inte pärlplattor.

Mvh, T

BiGavia
0

Ok, de e bra trumman…saknar dej! i min själ!

isnornin
0

yes nu kan jag!!!:)

MVH Isnornin

Sebastian
0

#26 Det är ett "hantverk" vi kan göra ihop;)

[trumman]
0

#29 Gärna det. Jag säger till då jag hittat en lämplig lärare och bokat biljett till Mexico :)

Mvh, T

[trumman]
0

#27 Ja men vi ses ju snart! HÅLL UT! :D

Mvh, T

Sebastian
0

#30 Ska vi säga….. Torsdag?