Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5850 ggr
Jennix
0

Äppelkärnor

Hur gör man med äppelkärnor för att det ska bli ett träd? Antar att det tar lååång tid, men vore kul att så för framtiden och ev. barn. Ska dom sättas i jord nu eller till våren? Ska dom frysas innan dom sätts? Hur funkar det bäst, nån som vet?

Jag har frågat på Trädgård I Fokus också, men tänkte att alla härinne kanske inte är där.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Isatis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca tio år sedan satte jag fem äppelkärnor i sand och lät dem stå ute under vintern. Alla frön grodde men det var bara tre plantor som klarade sig och kunde planteras ut. En äppelplanta användes som ympunderlag. De två övriga har burit frukt men det är bara ett som har goda äpplen. Jag har fått döpa det trädet och kallar det för Norhagen efter vårt torp. Skickar med en bild på frukten. Är jättemallig över det. Frukten mognar sent och är som godast vid juletid och två månader framåt. Därefter minskar syran.

[trumman]
0

Är det inte bara att plantera ett par äpplen i en grop?

Mvh, T

Isatis
0

Tja, det fungerar nog också.

Bjornen
0

Jag har två äppelträd som är frösådda. Det ena knappt 50 år med ganska goda äpplen och ett som är 140 år med extremt söta äpplen och förr fanns ytterligare ett gammalt med mycket sura äpplen. För övrigt se såråd i Trädgård i Fokus.

Monbarn
0

#1 Nu blir jag bra avundsjuk! :) Önskar att jag också kunde plantera äppelträd, men det blir nog svårt eftersom jag bor i lägenhet.

[trumman]
0

#5 Jag kommer i enlighet med min andligt anarkistiska ådra friodla lite överallt i skogen/runt markerna nästa vår, sommar!

Ingen ursäkt skall hindra mig från att odla både kryddland, svampkluster ;) och äppelträd - jag är hur peppad som helst och har redan varit runt och kollat in lämpliga platser där jag kan gräva upp och odla.

Mvh, T

Jennix
0

#5  Det gör jag också, men jag tänker på framtiden - att om jag odlar redan nu så är det ett litet träd när jag har en trädgård. Flört

#6  JAAAA! Sån är jag också, jag älskar att sätta fröer varsomhelst!  Jag menar, skogen är full av mark, eller hur? Det är bara att odla på¨!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

BiGavia
0

Å, vad jag blir impad bara över tanken att odla äppelträd från grunden….Planterade ett Äppelträd ifjol och det har överlevt sin första vinter….impad över det åxåSkrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

spindelfot
0

vilken inspiration.. står upp till knäna i äpplen jag fått av mor och far. Jag sparar ett par frön, kanske sätter i såjord.. de får bo härinne ett tag.

#1 Från frö till frukt på tio år, det är ju ingen tid alls!

#6 låter väldigt spännande, häftig ide att odla som man vill lite överallt.. anarkism när den är som bäst!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus