Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 3482 ggr
Mayline
2008-09-07 18:35
0

Mabon

Det är väldigt intressant hur olika människor firar högtider på olika vis.

Hur firar ni er Mabon?

TwinkleTwinkle
2008-09-18 14:46
0

Hej!

jag tycker oxå att detta är ett spännande ämne. jag är förvisso inte wicca, men jag känner väldigt stark för dessa högtider Glad

jag har dock en sorts hat-kärlek till hösten, eftersom att jag, liksom naturen, har en tendens att somna in (!) och då händer inte mycket! men jag gillar iaf mabon (samt de övriga högtiderna). vad jag gör för att uppmärksamma mabon/höstdagjämningen har bland annat varit att promenera i skogen, uppmärksamma årstidens skiftningar, plockat rönnbär och äpplen. sen tänker jag torka rönnbären för framtida bruk, göra äppelmos (men min sambo skulle hellre se att jag gjorde äppelpaj hihi! men det kanske jag gör oxå). sen så tänker jag på mabon lite som en "thanksgiving-högtid", så jag kommer nog att sätta mej ner och reflektera över allt jag har som jag är tacksam över, skriva nån liten tacksamhets-lista. Glad 

på själva dagen tänkte jag göra en liten inomhus-variant av eldceremoni, med en massa ljus istället för en brasa då…

Mayline
2008-09-18 16:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LÅter jättemysigt!

Jag blev nyfiken. Vad gör du av rönnbären? Jag har mängder av rönnbär här utanför mig och det hade varit så kul att hitta på något med dem.

ooh, äppelpaj. Nu blev jag allt bra sugen! Ska nog passa på att göra det i helgen när jag har tid över.

Det verkar lite riskfyllt med eldceremoni inomhus :P

Men det låter som en bra idé, särskilt om vädret sviker utomhus.

Ha en mysig Mabon!

lightseeker
2008-09-18 20:22
0

när infaller mabon?

TwinkleTwinkle
2008-09-18 23:07
0

#2: nja, i mitt fall skulle jag tro att det är mer riskfyllt med eldceremoni utomhus, vore tråkigt om hela skogen brann upp hihi Skrattande nej, "eldceremonin" jag gör är en förenklad version med stearinljus istället för en riktig eld. jag har dock gjort värre saker inomhus, en gång för några år sedan skulle jag göra en eldceremoni med salt och nån typ utav tändvätska. vi hade gjort detta en gång på en kurs, men jag var nära sätta eld på inredningen när jag skulle göra det själv, lågorna blev enorma! så jag har lite svårt att lita på mej själv när det gäller eld :)

rönnbären tänkte jag torka, sedan kan man äta dem torkade. de är enormt c-vitaminrika, kan vara bra för att förebygga förkylningar. att äta 3 om dagen har jag hört innehåller dagsbehovet av c-vitamin, men jag vet inte om det stämmer helt.

ibland, om jag känner mej kreativ, har jag gjort nåt pyssel med rönnbären oxå, vi får väl se hur det blir med det i år. jag funderar faktiskt på att starta en tråd om just rönnbär för att höra om det finns andra som kanske har lite tips och idéer :)

#3: Mabon/Höstdagjämningen infaller i år den 22:a september, dvs på måndag, exakt 17:44 :)

lightseeker
2008-09-18 23:15
0

uff, vad synd att det inte var till helgen, så man kunde ha gjort ett större spektakel av det, med vänner mm.

TwinkleTwinkle
2008-09-18 23:20
0

men det kan man nog ändå :) vad jag förstår så är det inte alla som firar exakt på dagen, faktum är att jag vet att det finns de som tänker fira hela helgen Skrattande runt hela jorden!

lightseeker
2008-09-18 23:34
0

yippie, det var glädjande nyheter, är det höstdagjämning, så borde det nog dock, vara just den nämnda dagen, förstås.

TwinkleTwinkle
2008-09-19 00:06
0

#7: javisst, det är bara att fira på! Flört sen kanske man kan göra nåt litet själv på måndageftermiddag/kväll, på själva stunden så att säga.

#2: hur tänker du själv fira mabon? Glad

TwinkleTwinkle
2008-09-19 14:59
0

Nu har jag nog planerat klart, tror jag. Jag och min sambo kommer att låna mina föräldrars stuga, i skogen Glad så då kanske jag kan ha min lilla ceremoni utomhus iaf.

Ha en jättetrevlig Mabon!

BiGavia
2008-09-19 17:18
0

Mabon… eldning det blir och rensning av allskönsskrot….å kel me katternaKyss

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Mayline
2008-09-20 00:34
0

Tänker göra lite som du hade lanerat. Med mängder av stearinljus och en inomhusceremoni. Det är det som passar bäst fö mig just nu.

Det ska bli jättemysigt verkligen.

Jennix
2008-09-20 12:40
0

Ni som vet sånt här, jag är ju inte Wicca eller har sysslat särskilt mycket med högtider alls.

Varför firar man Mabon? Vad ligger bakom? Vad är tanken och känslan som finns i era ceremonier, om ni gör några?

Jag tänker att utifrån ett syfte så kan man ju göra sin egen ceremoni, det beror kanske på hur man associerar osv.

Men vad är det vi firar egentligen?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lightseeker
2008-09-20 12:42
0

mjaa, som jag har förstått det så är det just höstdagjämningen som firas, jennix, tacksamhet för jordens gåvor.

Jennix
2008-09-20 12:49
0

#13  Och varför firar man höstdagjämningen då? Tacksamhet låter lite luddigt. Det är väl nåt vi firar i alla ceremonier vi gör, nästan tycker jag. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lightseeker
2008-09-20 13:40
0

av samma anledning, tacksamhet för jordens gåvor: frukt, bär, grödor, höstens jakt-kött

BiGavia
2008-09-20 15:08
0

Vi hamstrar som ekorrar denna tid, tacksamhet för skördarna och bön om nästa års skördar ligger i tiden nu…Vi ska klara oss till nästa skörd!! Mabon tycker jag personligen är superviktig. Nu boar jag också in mej och planerar vintern.

Jennix
2008-09-20 18:25
0

Jag antar, att eftersom jag aldrig skördat något eller varit medveten om det…så har jag svårt att ställa in mig efter årets årstider.

Kanske blir jag bättre på det nu och framöver.

[trumman]
2008-09-20 22:45
0

#17 Vi får tacka Coop för att dom köper in mat åt oss att köpa istället :D AVE KÖTTDISKEN! HAIL THE GUDWHOBUYSTHEKÖTT!

Endroppeihavet
2008-09-20 23:28
0

För mig är det offertider som gäller! I högre grad än vid andra högtider och jag offrar för kraft genom mörkret och kylan som inte direkt är min favoritårstid precis… Mabon ska ju främst vara en skördehögtid men eftersom jag är en novis när det gäller svamp, bär och örter och själv inte har någon trädgård så blir det inte så mycket skördande, jag är snarare tacksam över sommaren, ljuset och värmen jag fått uppleva och helst skulle uppleva lite mera!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

BiGavia
2008-09-20 23:47
0

Har alltid skördat denna tid , så jag förstår inte att inte alla skördar. Blåögd är jag!

Jennix
2008-09-21 00:03
0

#18  Haha, självklart är jag tacksam för att naturen ger mig mat!

Jag undrar bara lite… Ibland känns det som att man ska göra så stor grej av det hela. Man måste vara tacksam och göra stora ceremonier.

Man måste fråga innan man tar nåt. Inte fan gör barn eller djur det? Jag har aldrig frågat om jag får plocka blommor eller bär eller så. Är jag förbannad av naturen då? Flört

Å andra sidan har jag väl kanske inte varit medveten om att det finns en andevärld heller… Och jag är nog en stor egoist i grunden. En hemsk människa som itne riktigt är tacksam för nånting. Oskyldig Usch, jag borde bättra mig annars hamnar jag väl i helvetet eller nåt…

Sebastian
2008-09-21 00:14
0

"Jag har aldrig frågat om jag får plocka blommor eller bär eller så. Är jag förbannad av naturen då?"

Japp det är kört.Flört

BiGavia
2008-09-21 00:25
0

Tacksamhet tycker jag är viktigt  …inget är ju självklart. Tacksam för var dag. Jag är rik, stark och vacker. Inte minst i helgen jag fått erfara det!

Bappho
2008-09-21 10:16
0

Det är lättare att känna tacksamhet om man inte har en massa i överflöd.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jennix
2008-09-21 14:02
0

Vad kan jag säga, ordet tacksamhet får mig att må illa. Jag hade ångest hela kvällen igår bara pga denna tråd… Obestämd 

Lång historia, men jag har blivit hjärntvättad med att jag ska vara tacksam sen jag var liten…

Tacksamhet för mig, betyder att "du ska fan nöja dig med det du har". Skitsamma om du hatar ditt liv och vill dö, var tacksam för det du får av gud/livet/dina föräldrar.

#24  Tja, jag lever knappast i överflöd, och som jag känner det är det lättare att vara tacksam när man faktiskt kan sluta oroa sig för att få mat för dagen och alla problem som har med pengar att göra… Skrikandes

Endroppeihavet
2008-09-21 15:49
0

#24 Tror du? Jag tror snarare att det är lättare att vara tacksam om man har ett överflöd (Det har vi flesta västerlänningar) Det borde vara så tycker man iaf.. Jag är tacksam men man skulle nog vara ganska tacksam om man vore ekonomiskt beroende tror du inte?

Bappho
2008-09-21 16:50
0

Jag menade mer som så, att vet man hur det är att leva fattigt så blir man tacksam när livet bjuder på något. I allafall jag :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
2008-09-21 21:17
0

#27 Då e jag me. o håller me

Jennix
2008-09-21 22:57
0

Vill bara säga, att jag menade inte att nån här sagt nåt fel eller så. Det är bara jag som är lite uppfuckad och har problem… Skrikandes

Ugglekatten
2008-09-22 14:59
0

Vet ni att varje höstdagjämningen sker en världsomspännande ceremoni där man bl a spelar på kristallskålar. Syftet med denna globala cremoni är att stärka den globala harmonin och vår intention att samdleva, samexistera och samverka med alla våra relationer och med jordens levande varelser och allt annat som existerar där. Ledorden är Harmoni, Acceptans, Enhet, Medkänsla och Glädje. Ceremonin startar kl 19.00.

Mer om detta på www.circleofsound.org/equinox

Själv har jag försökt få ihop en grupp hemma hos mig men ingen har hört av sig. Så då gör jag en ceremoni för mig  själv. Varför är det så himla trögt att samla folk? Jag hade tänkt göra en trumresa men det blir lite svårt att både trumma själv och resa. Men så blir det när man jobbar solitär häxa.

Astrologiskt går vi nu in i vågens tecken (luft) som ytterligare förstärker att det är en period av strävan efter balans och harmoni, och stämma av vad som blev resultat av det man "sådde" i våras.

Månen är i kräftans tecken 22-24 sept, 2 vattentecken tillsammans och höstdagjämningen är ju också vattnets element. Nog borde det vara tunna slöjor mellan dimensionerna så en trumresa skulle sitta bra.

Passa också på att göra olika divinationer nu när det är lättare att slinka igenom dimensionerna.

Och så tänker jag hedra Gudinnan Demeter.

Här uppe i skogen finna en gammal stencirkel, få se om jag vågar mig på att gå dit - vildsvinen gillar också det stället. Och så har vi ju även fått några vargar här och t o m någon enstaka björn.

Neej, jag bor inte i norrland - jag bor i Roslagen.

Ha en skön höstdagjämning med mycket firande.